Sök:

Sökresultat:

1179 Uppsatser om Läraryrket som profession - Sida 18 av 79

L?rares utbildning, undervisning och vetskap om vad elever i grundskolan m?ter f?r sexuellt inneh?ll p? internet och sociala medier

Syftet med denna studie ?r att genom kvalitativa intervjuer unders?ka tolv l?rares vetskap om vad barn och ungdomar m?ter f?r sexuellt inneh?ll p? internet och sociala medier samt l?rarnas undervisning och utbildning kopplat till kunskapsomr?det Sexualitet, samtycke och relationer. I denna studie ing?r nio grundskoll?rare i samh?llskunskap f?r ?rskurs 4-6 och tre ?vriga grundskoll?rare f?r ?rskurs 4-6. Dessa l?rare har mellan ?tta m?nader och 40 ?rs arbetslivserfarenhet inom l?raryrket.

Utlandspraktik : en dans pÄ rosor? Ur ett studentperspektiv. / Practice abroad: a fairytale? A student perspective

Bakgrund: Högskolan Kristianstad ger sjuksköterskestudenter möjlighet att göra utlandspraktik. Sjuksköterskestudenter som gör utlandspraktik i ett utvecklingsland erfar upplevelser som pÄverkar studentens framtida profession, internationella perspektiv, personliga och intellektuella utveckling. Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskestudenters upplevelser av att göra utlandspraktik i ett utvecklingsland som Sri Lanka. Metod: En kvalitativ empirisk studie genomfördes som grundades pÄ subjektiva dagboksanteckningar i berÀttelseform. Datainsamlingen har analyserats med kvalitativ innehÄllsanalys.

Kommunikationens betydelse i mötet mellan vÄrdpersonal och patient vid palliativ vÄrd

Bakgrund: Kommunikationen har en grundlÀggande betydelse för allt omvÄrdnadsarbete med patienter, men blir Ànnu viktigare nÀr det rör mÀnniskor som vÄrdas palliativt. VÄrdpersonalen ska ge korrekt information till patient och samtidigt kunna lyssna pÄ patienten och tyda patientens individuella sÀtt att kommunicera genom verbal och icke verbal kommunikation. Syftet med denna studie var att belysa kommunikationen i mötet vid palliativ vÄrd. Metoden: Studien utfördes som en litteraturstudie. Författarna valde att analysera nio vetenskapliga artiklar, dÀr alla valda innehöll omrÄdet kommunikation.

Sjuksköterskan inom kommunal Àldreomsorg -en intervjustudie om yrkesval och yrkesroll

SammanfattningSyftet med den hÀr studien var att beskriva hur sjuksköterskor inom kommunal Àldreomsorg ser pÄ sin profession med tyngdpunkt pÄ eget yrkesval, vad som fÄr dem att stanna kvar, synen pÄ yrkesrollen och vad som förvÀntas befrÀmjaStudien har genomförts som en kvalitativ beskrivande intervjustudie. Materialet analyserades med hjÀlp av innehÄllsanalys. Resultatet visade att yttre omstÀndigheter gjorde att sjuksköterskorna valde att arbeta med Àldreomsorg..

Socialpedagog - och sen dÄ? : en studie om socialpedagogers kunskapsomrÄde och yrkesroll

Studiens syfte Àr att ge en aktuell bild av arbetslivssituationen för de första examinerade socialpedagogerna frÄn Högskolan VÀsts distansförlagda utbildnings-program i Hultsfred och VÀstervik. Studien belyser ocksÄ hur de före detta studenterna ser pÄ sin utbildning och pÄ det socialpedagogiska kunskapsomrÄdet kopplat till sin yrkesroll. Tre centrala teoretiska begrepp, kunskap, verktyg och förhÄllningssÀtt, utgör fokus och stÀlls i relation till socialpedagogik som profession, kunskapsomrÄde och praxisfÀlt. Studien har en kombinerad kvantitativ och kvalitativ ansats, med enkÀter till den grupp om totalt 39 studenter som avslutade sin utbildning vid Ärsskiftet 2006/2007. FrÄgor med fasta svarsalternativ har kompletterats med öppna frÄgor av berÀttande karaktÀr, kring uppfattning om utbildningens relevans för yrkeslivet och studenternas tankar kring socialpedagogik som profession och yrkesroll.

Introduktion och handledning vid Akademiska sjukhuset : Nyutexaminerade sjuksköterskors Äsikter

AIM: To investigate  newly graduated nurses opinions on their introduction and preceptorship at Akademiska Sjukhuset in Uppsala. METHOD: A descriptive cross-sectional study using qualitative and quantitative evaluations. Data was collected by a questionnaire containing open and closed questions. Totally 42 participants took part in the study. Data analysis was obtained using descriptive statistics, thematic analysis and content analysis.

Forskning i praktiken ? för vems bÀsta? : en diskursanalys kring Àmnet forskningsanvÀndning i socialt arbete

Denna studie behandlar Àmnet forskningsanvÀndning i praktiskt socialt arbete och har genomförts i form av en diskursanalys av utvalda delar av den offentliga debatten kring Àmnet.De frÄgestÀllningar som styrt arbetet Àr vilka strategier för forskningsanvÀndning som kan urskiljas samt hur det kan pÄverka socialarbetare i praktiken. För att besvara frÄgestÀllningarna gjordes ett strategiskt urval av texter utifrÄn begrÀnsningar i frÄga om tid och relevans för Àmnet.De dokument som granskats utgörs av Socialstyrelsens rapport om kunskapsutveckling inom socialtjÀnsten samt ett antal debattartiklar ur tidsskriften Socionomen.Studien har utformats som en diskursanalys med inslag av den kvalitativa fallstudien, alltsÄ inom den kvalitativa forskningstraditionen. Texterna har analyserats och sedan kategoriserats utifrÄn de deltagande aktörernas problemdefinition, orsak till problemets uppkomst, hinder och förslag till lösning. Vad gÀller studiens vetenskapsfilosofiska position och teoretiska angreppssÀtt befinner sig denna studie inom ramen för den kritiska samhÀllsforskningen och i analysen av resultat och slutsatser har utvalda teorier kring makt och profession anvÀnts. I studien har Àven en genomgÄng av tidigare forskning pÄ omrÄdet genomförts och dess slutsatser har Àven anvÀnts i analysdelen.

Kulturarv för framtiden : En diskursanalys av mötet mellan arkiv och bibliotek i en nationell strategi för digitalisering

The aim of this study is to examine if library and archive will meet professionally in digitization projects. The study has been conducted as a discourse analysis in accordance with the methods of Norman Fairclough, professor of Linguistics at Lancaster University. The texts are seen as linguistic and semiotic elements of social events that can be analyzed as parts of the social process ? discourse. The relationship between events and structures in society will be part of the social practice.The basic data derive from five public documents collected from Swedish government agencies.

Sjukhuskuratorns profession och kurativt arbete inom geriatrisk vÄrd

Syftet med studien Àr öka kunskapen om sjukhuskuratorns profession och kurativt arbete inom geriatrisk vÄrd. För att uppfylla syftet har jag utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllningar: Vad kÀnnetecknar kuratorns arbete inom geriatrisk vÄrd, vilken kompetens behövs för kurativt arbete inom geriatrisk vÄrd, hur upplever sjukhuskuratorn sin yrkesroll i teamwork, och vilka faktorer gynnar kÀnslomÀssiga svÄra situationer. Studien bygger pÄ kvalitativ metod med fem individuella intervjuer med sjukhuskuratorer verksamma inom geriatrisk vÄrd. Intervjuerna gjordes utifrÄn en semistrukturerad frÄgeguide som utgick frÄn teman. Resultatet visar att vara kurator inom geriatrisk vÄrd innebÀr egentligen att arbeta med hela samhÀllet.

Kommunikationens betydelse i mötet mellan vÄrdpersonal och patient vid palliativ vÄrd

Bakgrund: Kommunikationen har en grundlÀggande betydelse för allt omvÄrdnadsarbete med patienter, men blir Ànnu viktigare nÀr det rör mÀnniskor som vÄrdas palliativt. VÄrdpersonalen ska ge korrekt information till patient och samtidigt kunna lyssna pÄ patienten och tyda patientens individuella sÀtt att kommunicera genom verbal och icke verbal kommunikation. Syftet med denna studie var att belysa kommunikationen i mötet vid palliativ vÄrd. Metoden: Studien utfördes som en litteraturstudie. Författarna valde att analysera nio vetenskapliga artiklar, dÀr alla valda innehöll omrÄdet kommunikation.

?Ska han bli dagisfröken?!? : En kvalitativ studie om varför mÀn vÀljer att studera till förskollÀrare och vad de fÄr för reaktioner och bemötande frÄn omgivningen

The purpose of this study was to use qualitative interviews with students at Södertörn University to find out what drives the men who begin to study for preschool teachers, how they are treated and how they are influenced by others. I also wanted to find out what the informants believe is the cause to why so few men apply to the program and what they think need to happen to change this.This is a qualitative study based on the selected students' experiences. In order to get different perspectives, I chose to interview three students and former students. One of them chose to terminate their studies after half the time, the second is at the end of the program and the third graduated a couple of years ago and has been working for a while.I originated in the theory of ethical concepts of gender, gender contract, "token" and hegemonic masculinity. Previous research addresses that the perception of men in pre-schools can look very different.

Skolkuratorers anmÀlningsskyldighet om barn som far illa

Sweden has an obligation to report child abuse suspicions to Social Services. According to SocialtjÀnstlagen (swedish constitution) 1 § Chapter 14, all employees in agencies affecting children, such as schools, have a responsibility to report their suspicions. Research shows that many abuses are not reported. The consequence of this is that Social Services does not hear about all cases of abused and harmed children. One profession where reporting is mandated is school counselors.

Jag förföljer dig inte, jag följer dig fina du! : En essÀ om förskollÀrarens profession och solidaritet

This essay is about my meeting as an educator at a preschool with a child who is deemed to be in need of special assistance. I have worked in preschools and schools for nearly fifteen years and have met a great many children with different needs during these years. I tell in this essay about my relationship with Lucas who is a child I feel need special support in his everyday life. Lucas has what we in the preschool world call impulse controlled behavior. I also feel that he is disturbed by external stimuli such as sound and he has difficulty with social interactions with friends.

GÄ bredvid mig - : En studie om förskollÀrares tal om uppdraget som VFU-lÀrare i relation till det formella dokumentet

This study contains how pre-school teachers talk about their mission as tutors and their assignments to educate student teachers in relation to the document that contains information concerning practice-based learning. The students are involved in communities of practice regarding pre-schools for children between one year and five years old. The pre-school teachers will share their daily work and pedagogical responsibility in the activities, meaning that the students are expected to show social engagement in interaction between children and adults. When teachers from the University visit the pre-school, the students are supposed to have a lesson or activity with the pupils in the practice class. And afterwards the students, the pre-school teachers and the teacher from University together have a developing discuss about the outcome objectives that the students are supposed to reach during the practice.

Revisorers profesionella agerande : I enlighet med professionens etiska vÀrderingar

Titel: Revisorers professionella agerande- I enlighet med professionens etiska vÀrderingarBakgrund och problem: Revisorer Àr medlemmar av en profession, vilket stÀller sÀrskilda krav pÄ dem att agera professionellt och i enlighet med professionens etiska vÀrderingar. Professioner Àr viktiga för samhÀllets vÀlbefinnande och samhÀllet mÄste ha ett förtroende för professioner och dess medlemmar för att det samhÀllsekonomiska systemet ska fungera vÀl. PÄ senare Är har dock förtroendet för revisorer börjat ifrÄgasÀttas, vilket till stor del beror pÄ de företagsskandaler som Àgt rum. MÄnga gÄnger har revisorer agerat pÄ ett sÀtt som inte Àr förenligt med professionens etiska vÀrderingar. Vad Àr det dÄ som pÄverkar revisorers professionella agerande i olika situationer? Och gÄr det att förklara revisorers professionella agerande?Syfte: Syftet med denna studie Àr att identifiera faktorer som kan förstÀrka eller försvaga revisorers professionella agerande.Metod: Vi har anvÀnt oss av ett deduktivt tillvÀgagÄngssÀtt i vÄr studie, dÀr tidigare forskning fÄtt ett stort utrymme.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->