Sökresultat:
1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 47 av 119
Det tveeggade svÀrdet : Kreativitetens roll i gymnasiets bildundervisning
Studiens syfte Àr att undersöka hur elever och lÀrare ser pÄ kreativitet, hur den vÀrderas och vilka effekter dessa uppfattningar och vÀrderingar kan fÄ i gymnasieskolans bildundervisning. FrÄgestÀllningarna Àr som följer: Hur ser eleverna pÄ kreativitet och hur definierar de begreppet? Hur ser lÀraren pÄ kreativitet och hur definierar hon begreppet? Hur pÄverkas elevernas identitetsskapande av hur de upplever att samhÀllet och den övriga skolan ser pÄ kreativitet? Hur pÄverkar den upplevda samhÀllssynen samt elevernas och lÀrarens syn pÄ kreativitet bildundervisningen? Forskningsöversikten och teorikavsnittet visar att det finns mÄnga olika teorier om vad kreativitet Àr idag. MÄnga av dessa tidigare populÀra uppfattningar har motbevisats Àven om de fortfarande finns ute i samhÀllet. De forskare som tas upp i översikten visar genom sina studier att alla dessa teorier Àr för förenklade för att kunna förklara ett sÄ komplext fenomen som kreativitet.
En studie om skillnader och likheter i beslutsprocessen mellan IT-investeringar och traditionella investeringar
Titel: En studie om skillnader och likheter i beslutsprocessen mellan
IT-investeringar och traditionella investeringar.
Författare: Per Karlsson och Fredrik Peterson
Handledare: Emil Numminen
Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola
Kurs: Kandidatarbete i Företagsekonomi, 15 poÀng
Syfte: Uppsatsen skall försöka ge en bild av hur företag resonerar nÀr de gör
en IT-investering för att pÄ sÄ vis ta reda pÄ varför beslutsprocessen ser ut
som den gör.
Metod: Studien Àr gjord med en kvalitativ ansats, studie har genomförts pÄ
Tarkett Sverige AB i Ronneby. Vi har genomfört intervjuer med ekonomichef pÄ
Tarkett Sverige AB i Ronneby.
Teori: De vanligaste metoderna för investeringsbedömning Àr nuvÀrdesmetoden,
internrÀntemetoden och paybackmetoden. Forskare anser dock att dessa metoder
inte Àr lÀmpliga att anvÀnda vid bedömning av IT ? investeringar dÄ de inte Àr
gjorda för IT ? investeringars karaktÀristiska egenskaper sÄsom nyttor som
uppstÄr sent och omfattande indirekta kostnader som kan vara vÀl dolda.
Slutsats: Studien visar att alla investeringar följer samma procedur och bedöms
med hjÀlp av samma modell, men att skillnaden ligger i vilken personal som
berörs av de olika investeringarna dÄ det Àr den personal med mest expertis i
omrÄdet som arbetar med investeringen..
Bostadsbubblan : Köparnas förvÀntningar vid bostadsköp
Bakgrund:Det har förts mÄnga diskussioner i media kring existensen av en prisbubbla pÄ Stockholms bostadsmarknad. Priserna har stigit kraftigt i Stockholm de senaste Ären och mÄnga spekulerar i vad som kommer att ske hÀrnÀst; kommer priserna att stiga ytterligare, stagnera eller falla? Stor uppmÀrksamhet riktas mot köparna, dÄ vissa forskare menar att köparnas förvÀntningar pÄ framtida prisutveckling kan indikera pÄ en prisbubbla.Metod: Intervjustudie dÀr köpare av bostadsrÀtter har tillfrÄgats angÄende sina förvÀntningar inför köpet samt undersökning av teori för att kunna definiera huruvida en prisbubbla existerar pÄ marknaden.AvgrÀnsning: Rapporten har avgrÀnsats till att koncentrera sig pÄ bostadsrÀtter i Stockholms innerstad. I gjorda intervjuer ligger fokusering pÄ yngre köpare i Äldern 20-30 Är.Resultat och slutsats: Man kan se en dramatisk prishöjning pÄ Stockholms bostadsmarknad de senaste Ären, men inga tydliga faktorer som indikerar pÄ ett kommande dramatiskt prisfall. Resultatet av studien visar att rÄdande förvÀntningar inte nödvÀndigtvis Àr orealistiska och att man Àr medveten om vilket pris det Àr man betalar samt om de framtida boendekostnaderna.
FörÀldraskap, kön och manlighet i relation till politiskt ledarskap. : En diskursanalys av svensk tidningsmedias presentation av Gustav Fridolin och Birgitta Ohlsson.
I denna uppsats studeras konstruktionen av bilden som ges i svensk tidningsmedias presentation av tvÄ svenska politiker vad gÀller förÀldraskap, kön och manlighet i relation till det politiska ledarskapet. För att genomföra studien bygger uppsatsen pÄ teorier och tidigare forskning inom CSM- kritiska studier pÄ mÀn, inklusive teorier frÄn svenska forskare sÄsom Klinth och Klinth & Johansson inom forskning om förÀldraförsÀkringen och mÀn. I tidigare forskning har det konstaterats att politiken bygger pÄ en manlig norm, men att förÀldraskapet bygger pÄ en kvinnlig norm, dÀrav Àr det av intresse att se hur den manliga normen förÀndras eller samverkar med förÀldraskapet i relation till politiskt ledarskap. Analysen genomfördes dÀrför genom att studera presentationen av Gustav Fridolin och Birgitta Ohlsson, tvÄ rikskÀnda politiker som bÄda blivit förÀldrar inom en ganska nÀra tid.I uppsatsens analys visas att det finns delade meningar i uppfattningen om hur förÀldraskapet ska moderniseras eller frigöras frÄn traditionella sociala mönster i studien om Gustav Fridolin och Birgitta Ohlsson i relation till förÀldraskapet, samt att det förekommer tvÄ tydliga diskurser i ÀmnesomrÄdet..
Mat och mÄltid inom Àldreomsorg : en studie om mat och mÄltidens betydelse med utgÄngspunkt i Àldres mÄltidssituation i GÀvleborg
Den offentliga mÄltiden Àr den huvudsakliga matförsörjningen till Sveriges invÄnare inom vÄrd, skola och omsorg. En stor del av detta utgörs av mat inom Àldreomsorgen. Inom Àldreomsorgen finns problem med undernÀring och svinn av mat idag. I denna kandidatuppsats studeras matens och mÄltidens betydelse med utgÄngspunkt frÄn Àldre inom den offentliga mÄltiden. Studien utgÄr frÄn de Àldres perspektiv och som teoretisk utgÄngspunkt anvÀnds symbolisk interaktionism samt begreppen mÄltidssituation och lokal mat.
"GÄ in pÄ bloggen sÄ fÄr du se ditt barn som gör ditten och datten" : en studie av bloggen som pedagogiskt verktyg
Flera forskare anser att bloggen Àr ett verktyg som har god pedagogisk potential i skolan (Clyde 2005; Ray 2006; Ward 2004). Syftet med studien ?GÄ in pÄ bloggen sÄ fÄr du se ditt barn som gör ditten och datten?- en studie av bloggen som pedagogiskt verktyg i skolan Àr att undersöka hur lÀrare i grundskolans tidigare Ärskurser anvÀnder sig av klassbloggar samt hur de resonerar kring anvÀndandet av bloggen i skolan. VÄr teoretiska utgÄngspunkt grundar sig i ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande. En kvalitativ undersökning genomfördes i form av semistrukturerade intervjuer med lÀrare i Ystad kommun.
The Scientific Coach - Idrottsforskning i trÀnares vardag
Previous research has established coaches' important role in developing elite athletes (Durand, Bush, Thomson & Salmela 1996). Athlete enhancement and assisting athletes achieve ?peak performance? has been a major objective for elite coaches as well as sports scientists (Williams & Kendall, 2007) Despite this common goal, research also question whether sports scientists and the research they pursue really effects coaches knowledge and constitute a foundation for today and tomorrows athletic performances (Bishop 2008). This study examined elite coaches? needs and use of sport science research as well as the interaction between elite coaches and sport scientists. Following interviews of ten elite coaches, content analysis revealed that sport science is both a formal and informal resource of knowledge for coaches. Development of athletes is seen as the main objective of research retrieval and personal and/or direct contact with the sport scientist is considered to be the best way to assemble.
DET DRABBAR ANDRA, INTE MIG : En litteraturstudie om mÀnniskors upplevelser av att leva med HIV
Bakgrund: HIV Àr ett virus som försvagar immunsystemet successivt. PÄ 1980-talet kunde forskare konstatera att HIV fanns, dock hade vÄrden ingen kurativ behandling. Idag finns det bromsmediciner men det pÄverkar de drabbade; biverkningar, livsstilsförÀndringar, kÀnsla av lidande och oviss framtid. Beskedet om att ha smittats av HIV vÀcker kÀnslor och reaktioner. Upplevelsen av lidande i sjukdomen Àr stort eftersom HIV mÄnga gÄnger Àr ett tabubelagt samtalsÀmne.Syfte: Syftet var att belysa mÀnniskors upplevelser av att vara smittad av HIV.Metod: Litteraturstudie med kvalitativ ansats baserad pÄ sex sjÀlvbiografier.
Fyra pedagogers skilda uppfattningar om utomhuspedagogik som fenomen
Syftet med vÄrt examensarbete har varit att undersöka hur nÄgra valda pedagoger förhÄller sig till utomhuspedagogik som en pedagogisk undervisningsmetod och diskutera dessa olika perspektiv av vad pedagogerna sÀger utifrÄn frÄgestÀllningarna i vÄrt syfte.Med hjÀlp av intervjuer har vi stÀllt frÄgor till fyra utvalda pedagoger som besitter skilda kunskaper och erfarenheter av utomhuspedagogik.I litteraturstudien mötte vi begrepp som forskare och teoretiker förknippade med utomhuspedagogik. Begrepp som direktkontakterfarenhet, sinnlig erfarenhet, autentisk lÀrandemiljö.Resultatet ÄskÄdliggör att pedagogerna ser fler fördelar Àn nackdelar med utomhuspedagogik. NÄgra fördelar gÀllande utomhuspedagogiken framkom som mer rörelse i lÀrandet, bÀttre hÀlsa och att lÀra om objekt i sin verkliga miljö m.fl. En nackdel som flera av pedagogerna var överens om var personalbrist, tidsbristen gÀllande planering och de praktiska förberedelserna.Pedagogerna visade olika intresse för utomhuspedagogik men alla var överens om att det var en bra undervisningsmetod och nÄgra av dem ville gÀrna anvÀnda sig mer av det i sin undervisning i framtiden..
City i samverkan - en studie av strategiskt samarbete mellan kommun, fastighetsÀgare och detaljhandel
Problem: PÄ grund av stora pensionsavgÄngar kommer det inom de nÀrmsta Ären att behövas ett stort antal chefer. Forskare och praktiker har emellertid uppmÀrksammat att unga mÀnniskor i mindre utstrÀckning verkar vilja ta över denna roll. PÄ bankföretaget Nordea har likvÀl detta problem uppmÀrksammats. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att studera ungas förestÀllningar om chefskap ur ett organisationskulturellt perspektiv. Metod: Uppsatsen baseras pÄ kvalitativa intervjuer i kombination med en observation pÄ ett utvalt fallföretag.
TjÀnstemÀn eller arbetare : En kritisk diskursanalys av yrkesbeskrivningar pÄ Arbetsförmedlingens hemsida
Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.
Genetiska analyser av kroppsmÄtt hos hÀst
Det finns en stor variation av raser med olika form och storlek hos hÀstar. De olika hÀstraserna har förÀndrats genom Ären delvis pÄ grund av hÀstens olika anvÀndningsomrÄden. Idag anvÀnds hÀsten som fritidsaktivitet, inom sport med mera jÀmfört med förr dÄ den anvÀndes mest inom jordbruket eller för militÀra syften. HÀstens exteriör Àr av stor betydelse bÄde för hÀstens vÀlfÀrd och inom aveln för att bedöma förutsÀttningen att kunna prestera och lÄngsiktigt vara hÄllbara. Hos vissa raser har förÀndringen av kroppsformen skett oerhört snabbt orsakat av bland annat intensiv selektion.
Utvecklingsmöjligheter pÄ arbetsplatsen - Med fokus pÄ anstÀllningsbarhet och rörlighet
Denna studie Àr en personalvetenskaplig uppsats som behandlar synen pÄ utvecklingsmöjligheter i arbetet. Syftet var att undersöka hur en grupp yngre medarbetare, som har arbetat en lÀngre tid hos sin nuvarande arbetsgivare, ser pÄ sina utvecklingsmöjligheter i relation till anstÀllningstiden.Uppsatsens teoretiska referensram bestÄr av tre delar, dagens rörliga arbetsliv, utveckling i arbetet samt arbetsmotivation. Enligt flertalet forskare har dagens arbetsliv blivit mer individualistiskt, ett snabbare tempo och hÄrdare klimat gör att individer mÄste ta ett allt större ansvar över sin anstÀllningsbarhet och karriÀr. Arbetsgivaren bör i sin tur erbjuda yngre medarbetare exempelvis intressanta arbetsuppgifter, omvÀxling och personlig utveckling för att de ska upprÀtthÄlla en hög arbetsmotivation.Som metod för studien valdes en kvalitativ undersökning. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex anstÀllda pÄ Trafikverket i Äldrarna 34-39 Är.
Samverkan mellan hem och skolan : Om och hur det kan frÀmja elevens lÀrande
Vi har under vÄra studier blivit medvetna om att samarbete mellan hem och skola Àr viktigt. Samarbete kan underlÀttas genom att en god kontakt finns mellan lÀrare och förÀldrar. Vi har Àven förstÄtt att samarbete frÀmjar förstÄelse för elevens olika vÀrldar, genom att förÀldrars och lÀrares olika förstÄelse för samma barn knyts samman och dÀrmed kan elevens utveckling och lÀrande gynnas Àn mer. För att fÄ syn pÄ om och i sÄ fall hur samarbete kan stödja elevens lÀrande och utveckling har vi gjort en enkÀtundersökning samt lÀst vad forskare inom Àmnet har kommit fram till. Denna studie har indelats efter förÀldrarnas utbildningsnivÄ för att undersöka om skillnader och likheter upptrÀder med tanke pÄ denna aspekt.  VÄr undersökning visade att flertalet förÀldrar har en bra kontakt med skolan. Detta visar sig genom att förÀldrarna anser att lÀraren oftast Àr tillgÀnglig och att förÀldrarna fÄr information frÄn skolan.
Hur ser elever pÄ Àmnet matematik? : En jÀmförelse mellan lÀrarstyrd och elevstyrd undervisning
Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka elevers reation till matematiken som Àmne i en lÀrarstyrd klass i Ärskurs Ätta samt en elevstyrd klass i Ärskurs Ätta och undersöka de skillnader som finns mellan de bÄda klasserna utifrÄn intresse och kunskap.Med hjÀlp av texter frÄn andra forskare beskrivs hur undervisning ser ut i skolan, hur undervisningen i matematik ser ut, samt hur en lÀrarstyrd kontra en elevstyrd undervisning ser ut.Empirin bestÄr av enkÀter i form av pappershÀfte som tvÄ klasser i en Ärskurs Ätta i en elevstyrd skola fick fylla i, samt i form av en elektronisk enkÀt som en klass i Ärskurs Ätta i en lÀrarstyrd skola fick fylla i. DÀrefter har en jÀmförelse mellan dessa bÄda klasser gjorts och resultaten visar att det genomgÄende positiva draget i den elevstyrda klassen var att de ansÄg matte vara roligt, ansÄg att de hade lÀtt för matte samt att deras betyg var högre jÀmfört med den lÀrarstyrda klassen. DÀremot verkar den lÀrarstyrda klassen vilja ha en större frihet i sitt kunskapshÀmtande medan den elevstyrda klassen verkar vilja ha lite mer lÀrarstyrt för att bÀttre tillÀgna sig kunskap..