Sökresultat:
45208 Uppsatser om Lära genom att göra - Sida 15 av 3014
Internationalisering genom att samarbeta med utlÀndska mellanhÀnder
Internationalisering genom mellanhÀnder Àr ett vanligt sÀtt för smÄ och medelstora företag att expandera sin verksamhet till nya marknader. Orsaken Àr att expansion görs möjlig till nya marknader genom bryggning av distanser samt den relativt lÄga finansiella risken som internationalisering genom mellanhÀnder innebÀr. Resurser att expandera organiskt Àr nÄgot som smÄ och medelstora företag ofta inte har. Det saknas forskning som förklarar hur framgÄngsrika mellanhandssamarbeten uppnÄs och mÄnga företag misslyckas eller nÄr inte full potential. VÄrt syfte med studien Àr att skapa förstÄelse för de faktorer som pÄverkar ett framgÄngsrikt samarbete med utlÀndska mellanhÀnder.
Familjens betydelse i behandlingen av Àtstörningar - NÀr unga kvinnor insjuknat
Bakgrund: Ătstörningar Ă€r allvarliga hĂ€lsoproblem som drabbar 15- 114 per 100
000 kvinnor i Sverige varje Är. En Àtstörning karakteriseras som en ihÄllande
dysfunktion i ett Àtbeteende eller ett viktkontrollerande, som evident
försÀmrar den fysiska hÀlsan eller pÄverkar förmÄgan att fungera psykosocialt.
DÄ unga kvinnor insjuknar kan familjen skuldbelÀggas som orsaken till
Àtstörningen, dÀrför har de ibland uteslutits frÄn behandlingen. Syfte: Syftet
med studien var att belysa familjens betydelse för unga kvinnors behandling av
Àtstörningar. Metod: Metoden var en litteraturstudie med kvalitativ ansats.
Funny Faces - En studie i hur ett fysiskt sÀllskapsspel kan gestaltas genom illustration med syfte att bjuda in till rörelse och reflektion
I det hÀr examensarbetet har jag undersökt hur man genom illustration och visuella element som komposition, fÀrg och stil kan gestalta ett fysiskt sÀllskapsspel som bjuder in barn i 3-5 Ärs Älder till rörelse och reflektion. Teorier och forskning i Àmnet har tillsammans med lokala intervjuer och verklighetsförankrade exempel stÄtt som grund för examensarbetets resultat och slutprodukt, sÀllskapsspelet Funny Faces. Resultatet visar att Funny Faces genom ett twisterliknande koncept bjuder in barnen till rörelse, och genom sin specifika gestaltning och stora variation bjuder in barnen till reflektion. Resultatet visar ocksÄ att komposition och utgÄngsspelet Twister var viktiga för sÀllskapsspelets rörelseaspekt, medan stil och lokala intervjuer var viktiga för sÀllskapsspelets reflektionsaspekt..
Stress och parodontal sjukdom
Introduktion: PÄverkan av stress pÄ immunförsvarsresponsen kan leda till mer kraftfullt inflammatoriskt svar som leder till parodontal vÀvnadsnedbrytning. Enligt hypotesen kan psykologiska faktorer, sÄsom stress, i kombination med förÀndrat munhygienbeteende ha betydelse för parodontala sjukdomstillstÄnd (Genco et al. 1998).Syfte: Att beskriva samband mellan stress och parodontal sjukdom.FrÄgestÀllning: Vilka samband föreligger mellan stress och parodontal sjukdom?Metod: LitteraturstudieResultat: Föreliggande litteraturstudie visar att det kan föreligga samband mellan stress och parodontal sjukdom genom förÀndrat munhygienbeteende och genom förhöjda nivÄer av stresshormoner, sÄsom cortisol och dehydroepiandrosterone (DHEA) i saliv, gingivalvÀtska och blodserum.Konklusion: Det kan föreligga samband mellan stress och parodontal sjukdom genom förÀndrat munhygienbeteende samt genom förhöjda nivÄer av stresshormoner i saliv, gingivalvÀtska och blodserum. Dock kan inga definitiva slutsatser faststÀllas med denna litteraturstudie..
VÀrldens bÀsta mamma - en visuell anti-dikotomi
Sammanfattning svenska. Med mitt examensarbete undersöker jag hur jag genom design och visuell kommunikationkan bidra till att synliggöra den mentala konflikt som skapas av de förvÀntningar ochkrav som bÄde yrkesrollen och moderskapet innefattar.Jag har arbetat med schablonmÀssiga objekt vars estetisk hÀnger samman med antingenyrkesrollen eller moderskapet. Genom ett urval av olika kontrastfulla objekt frÄn detvÄ rollernas materiella omgivningar arrangerar eller visualiserar jag olika situationer medhjÀlp av bilder. I bilderna gestaltas den mentala konflikten i fysisk form genom de olikaobjekten. Den slutgiltiga lösningen kommer att presenteras i ett utstÀllningsformat somi sin helhet binder samman det visuella arbetet men som ocksÄ associerar till innehÄlletsom bilderna kommunicerar..
UpptÀck skönlitteratur! - en studie om hur pedagoger kan anvÀnda skönlitteratur som lÀromedel
Denna uppsats handlar om hur pedagoger kan anvÀnda skönlitteratur i samband med elevers kunskapsutveckling. Vi lyfter fram skönlitteraturens möjligheter i undervisningen. Syftet med uppsatsen Àr att fÄ ökad kunskap om hur pedagoger kan anvÀnda skönlitteratur i sin undervisning. I forskningsbakgrunden tas relevant litteratur upp i förhÄllande till syftet. Genom kvalitativa intervjuer och egna praktiska undersökningar har vi undersökt hur pedagoger anvÀnder skönlitteratur som ett arbetsmaterial och vilket syfte pedagoger har nÀr de anvÀnder sig av skönlitterÀrt arbete.
Visuell Radio
Visuell radio eller ljudbildspel i radio Àr i stort sett ett outforskat omrÄde. Att det gÄr att göra visuell eller audiovisuell radio rent praktiskt och tekniskt stÄr klart - publiceringsverktygen och tekniska lösningar finns. Det detta arbete problematiserar och diskuterar Àr hur visuell radio skulle kunna utformas och gestaltas bÄde utifrÄn ett produktionsperspektiv och ett mottagarperspektiv. Detta sker genom att titta pÄ mediaföretagens multimediala publiceringar men ocksÄ genom att förstÄ hur deras redaktionerna tÀnker om hur ljud och bild kan samverka. Bland annat intervjuas personer som arbetar pÄ New York Times, Svenska Dagbladet, DuckRabbit och MediaStorm för att fÄ denna inblick.
Pedagoger och IKT i förskoleverksamhet : En litteraturstudie om förhÄllningssÀtt
Syftet med min uppsats har varit att undersöka hur tre kvinnor genom sina berÀttelser om jobbiga förlossningar gjort sina upplevelser begripliga i relation till normer om kvinnlighet. Undersökningen bestÄr av tre semistrukturerade intervjuer vilka jag, med ett narrativt angreppssÀtt, analyserat genom att göra en innehÄllsanalys och en formanalys. Resultatet visar att det i kvinnornas berÀttelser framkommer tydliga normer kopplade till kvinnlighet. Normerna Àr flera, men handlar pÄ det stora hela om att barnafödande Àr nÄgonting naturligt som kvinnor ska klara av utan problem. DÄ kvinnornas berÀttelser handlar om upplevelser som avviker frÄn denna norm mÄste de hela tiden positionera sig sjÀlva och sina upplevelser i relation till normen för att kunna förstÄ sin upplevelse och göra den legitim.
HöglÀs skönlitteratur för att lÀra med hela kroppen : En aktionsforskningsstudie om att bearbeta höglÀsning genom drama i Ärskurs tre
Att inneha ett rikt sprÄk Àr betydelsefullt för attleva och verka i dagens samhÀlle som omges av text och samtal. Barns lÀsförmÄgaoch intresse för litteratur har senaste decenniet försÀmrats. DÀrför Àr det avstor vikt att lÀrare applicerar höglÀsning i undervisningen och bearbetar denpÄ ett varierat sÀtt, exempelvis genom drama. Ansatsen Àr baserad pÄaktionsforskning dÀr fokus lÄg pÄ att utveckla VFU-verksamhetens praktik. Syftet med studien Àr attbidra med kunskap omsprÄkutvecklande arbetssÀtt för bearbetning av höglÀst skönlitteratur.
Bemötande hur vÄrdgivare upplever att de lÀr genom omsorgsarbetet
Bemötande Àr ett ÀmnesomrÄde som Àr vÀldigt centralt för omsorgen av Àldre.
Det Àr en företeelse som sker dÄ vÄrdgivare och vÄrdtagare möter varandra. En
viktig aspekt
som bör belysas Àr utveckling av bemötande. Att ta reda pÄ hur vÄrdgivaren
upplever att den
utvecklar sitt bemötande kan belysa pÄ vilka sÀtt ett bemötande kan utvecklas
och förbÀttras.
Syftet med studien Àr att undersöka vÄrdgivares upplevelse av hur de utvecklar
bemötandet
och lÀr att bemötandet utgör pÄverkan pÄ vÄrdtagares hÀlsofrÀmjande i
omsorgsarbetet.
Ett tvÄsprÄkigt barns sprÄkutveckling ? en fallstudie
Detta arbete handlar om ett tvÄsprÄkigt barns sprÄkutveckling. Syftet Àr att genom en fallstudie belysa olika tankar om faktorer som bidrar till en positiv sprÄkutveckling.
Jag har utgÄtt frÄn frÄgestÀllningarna:
Vilka förestÀllningar har svenska som andrasprÄkslÀrare samt modersmÄlslÀrare i frÄga om skolframgÄng och sprÄkutveckling nÀr det ett gÀller barn som inte har svenska som första sprÄk?
Vilka tankar har en förÀlder om skolans och sin egen roll i barnets sprÄkutveckling?
Hur tÀnker den intervjuade pojken om skola och sprÄk?
För att svara pÄ dessa frÄgor har jag anvÀnt mig av kvalitativ metod genom intervjuer. Mina intervjupersoner Àr ett barn, hans mamma, svenska som andrasprÄkslÀrare samt hans modersmÄlslÀrare.
Strukturerat miljöarbete pÄ olika villkor : Incitament för smÄ och medelstora företag att arbeta med Miljödiplom
Detta arbete Àr tvÄdelat och syftar dels till att genom tematisk analys av den genererade empirin svara pÄ frÄgan: Varför smÄ och medelstora företag arbetar med Miljödiplom i Jönköpings kommun? och dels till att genom diskussionen belysa resultaten av denna analys och med utgÄngspunkt i Luhmanns sociala systemteori problematisera: Hur smÄ och medelstora företag tolkar och arbetar med miljöfrÄgan pÄ olika sÀtt. Empirin har insamlats genom kvalitativ intervjumetodik bland företag i Jönköpingsregionen som har viss koppling till miljöledningssystemet Miljödiplom, ett alternativt MLS enligt den s.k. Göteborgsmodellen. Genom den tematiska analysen visade resultaten pÄ att de studerade företagen tolkar sitt miljöarbete genom ekonomiska incitament dÀr insikten om att företaget mÄste arbeta med miljöfrÄgor kommer genom intressenters pÄverkan pÄ verksamheterna.
PÄ vilket sÀtt kan lÀrare i det multietniska klassrummet arbeta med elevers historia?
I det multietniska samhÀllet som Sverige Àr idag, figurerar det mÄnga olika historier i klassrummet. Mitt syfte med denna uppsats Àr att genom undervisning och undersökning granska hur lÀrare i det multietniska klassrummet kan arbeta med elevers egen historia pÄ en friskola i Malmö. Genom begreppen historiemedvetande, identitet och litteratur granskade jag hur elever med invandrarbakgrund upplever sig sjÀlva utifrÄn sin historiska bakgrund. Jag har valt att utföra min undersökning dels genom enkÀter som elever och lÀrare har fÄtt besvara, dels genom intervjuer med fyra elever pÄ skolan. Min undersökning visar att historiemedvetande Àr en förutsÀttning för att utveckla en identitet som eleverna Àr medvetna om och sjÀlva fÄr möjligheten att vÀlja.
Kommunikativa samspel : En studie med observationer pÄ den mÄngkulturella förskolan
Denna studie Àr en kvalitativ forskningsstudie med en etnografisk ansatts. Studien belyser hur barn i den mÄngkulturella förskolan integrerar med varandra genom bÄde icke verbal kommunikation och verbal kommunikation. Genom observationer pÄ tvÄ mÄngkulturella förskolor kan vi se problematiken att samspel och interaktion mellan barnen blir ett hinder dÄ missförstÄnd och frustration synliggörs pÄ grund av att sprÄket mellan barnen inte samspelar. Genom alla sociala möten barnen befinner sig i kan ett verbalt sprÄk underlÀtta i de situationer dÀr det icke verbala sprÄkets förutsÀttningar inte rÀcker till..
SvÄrigheter och möjligheter i mötet mellan sjuksköterska och patient med övervikt eller fetma. : En litteraturöversikt
Fetma Àr ett ökande folkhÀlsoproblem runt om i vÀrlden. Sjuksköterskan har som uppgift att förebygga ohÀlsa hos patienter. Genom att veta patienternas svÄrigheter och möjligheter underlÀttar det mötet med sjuksköterskan. Men samtidigt mÄste sjuksköterskan vara medveten om sina attityder för att skapa en bra relation genom att samtala. Syftet Àr att beskriva svÄrigheter och möjligheter som kan pÄverka mötet mellan sjuksköterskor och patienter med övervikt eller fetma.