Sök:

Sökresultat:

15304 Uppsatser om Läkemedelsrelaterade problem - Sida 4 av 1021

Matematisk problemlösning i grupp

This study illuminates one part of the mathematic teaching in school, which is mathematical problem solving in groups. It examines teacher?s and student?s ideas about what conditions it takes to be able to learn in groups. Further on, it studies the importance of group structure when it comes to working with mathematical problem solving in groups from a process focused and/or a product focused learning. Through observations of student groups and interviews with the students and the mathematic teachers, the material has been compiled and analysed under three different headings: conditions for learning in a mathematical problem solving situation, importance of group structure in a mathematical problem solving situation and process versus product.

Kunskapens vÀrde. Mot en dygdepistemologisk position

"The Value of Knowledge - Towards a Virtue Epistemological Position" The classical question, first posed in Plato's Meno, concerning the value of knowledge constitutes the starting point of this essay. Value analysis has long been neglected in epistemologist's accounts until its re-emergence with the tradition called ?virtue epistemology?, in particular with scholars following Ernest Sosa. Like virtue ethics virtue epistemological accounts changes the focus from the object to the agent, i.e. from knowledge to intellectual virtue.

SjÀlvmord som problem: en teoretisk studie av sociologisk litteratur & svensk sjÀlvmordsprevention

Denna uppsats redogör för hur sociologin samt svensk sjÀlvmordsprevention konstruerar sjÀlvmord som problem. För att ringa in detta har socialkonstruktionistiska teorier om sociala problem och förklaringar anvÀnts. Dessa teorier har i analysen applicerats pÄ ett varierande material bestÄende av sociologisk litteratur samt intresseföreningar, socialpolitiska ÄtgÀrder och dokument som hör till dessa. Resultaten av denna studie har visat att sjÀlvmord som avvikande handling ofta Àr i behov av förklaring. Dessutom framgÄr det att sociologin koncentrerat sig pÄ sjÀlvmord som teoretiskt problem vilket medfört konsekvensen att lösningar till stor del uteblivit.

Resultatandelssystem i en mindre svensk bank : Ger systemet upphov till Free rider-problem?

Den hÀr studien anvÀnder Agency-teorin och Stewardship-teorin för att undersöka hur motiverande ett Resultatandelssystem (RS) Àr för de anstÀllda pÄ en mindre svensk bank. Mer specifikt sÄ undersöks hur pÄtagliga sÄ kallade Free rider-problem Àr och vilka bakomliggande orsaker som pÄverkar vikten av sÄdana problem. Detta bygger pÄ en rent kvalitativ undersökning baserat pÄ intervjuer med anstÀllda pÄ Leksand Sparbank. Resultaten visar att förekomsten av Free rider-problem inte Àr sÄ vanlig som Agency-teorin antyder och att detta beror frÀmst pÄ att monetÀra belöningar inte Àr den primÀra motivatorn pÄ banken. Resultaten visar ocksÄ att RSet inte motiverar pÄ det sÀtt som det Àr tÀnkt, RSet har dock en del andra positiva egenskaper..

Bilden av spelaren : En diskursanalys om att göra "problem"

The purpose of this study has been to examine how the image of the gambler is described by studying a report published by FolkhÀlsoinstituet [FHI] and a number of chosen articles from the Swedish Evening Press. Discourse theory has been used both as theory, together with social constructionism, and as a research method. The main conclusions of the study are that three different discourses can be identified: the normal gambler, the professional gambler and the problem gambler. The image of the problem gambler is described as a deviant and problematic minority characterized by loss of control, irrational thoughts and dissociative behaviour. The construction of the problem gambler fills three possible purposes for the state: As a solvable problem to handle criticism against negative consequences of gambling, as an argument to avoid competition on the market and as an individual characterized by loss of control in order to legitimize and make the construction of the normal gambler possible..

Synskadad och social: Ett arbete om funktionsnedsÀttning och sociala interaktioner

I detta examensarbete behandlas synskadade personers upplevelser kring sociala interaktioner. Synskadade personer kan uppleva olika problematiska situationer i sociala interaktioner pÄ grund av sin funktionsnedsÀttning. Syftet var att, via en kvalitativ metod och intervjuer med tio synskadade personer, ta del av deras tankar, Äsikter och erfarenheter och kunna finna strategier, som dessa personer anvÀnder sig av för att hantera och förebygga de problem som kan uppstÄ. Vidare, hur synskadade personer upplever sitt eget och andras bemötande i sociala interaktioner, vilka problem de eventuellt har upplevt i dessa situationer samt hur de har hanterat dessa problem undersöktes. Resultaten visar pÄ olika problem som synskadade personer nÄgon gÄng har upplevt i sociala interaktioner.

Dynamiska problem vid anvÀndning av AFPM-generatorer i
vindkraftverk avsedda för batteriladdning

Denna rapport behandlar vissa problem associerade med utnyttjandet av vindkraft för batteriladdning. Grunden till de problem som beskrivs ligger i svÄrigheten att anpassa laddeffekten till vindens effektvariationer vid varierande vindhastigheter. Aerodynamiska effekter hos turbinen ger problembilden en ytterligare dimension. De bakomliggande orsakerna beskrivs teoretiskt. Olika designmÀssiga val för att anpassa vindkraftverket till de dynamiska problemen tas Àven upp..

Ondskans Problem : En granskning av Richard Swinburnes teodicé i ljuset av Eleonore Stumps tankegÄngar

Ondskans problem Àr ett gammalt (religions)filosofiskt problem som, i grova drag, frÄgar om existensen av en allsmÀktig, allvetande och allgod Gud Àr förenlig med ondskan i vÀrlden, samt varför en sÄdan Gud tillÄter ondska. Filosofer (som svarar jakande pÄ frÄgan om) har utvecklat ett svar pÄ frÄgan varför Gud tillÄter ondska. Syftet med denna uppsats Àr följaktligen att redogöra för Richard Swinburnes svar pÄ frÄgan varför Gud tillÄter ondska, samt granska svaret i ljuset av Eleonore Stumps tankegÄngar..

RÀkna med lÀsning : En undersökning bland elever i Ärskurs nio om samband mellan lÀsförstÄelse och matematisk problemlösningsförmÄga

Swedish students' knowledge of both mathematics and reading comprehension has deteriorated in recent years. Scientists are discussing whether there is a connection between these areas and that the pupils deteriorating math skills may have something to do with their increasingly lower results in terms of reading comprehension. To investigate this possible connection, I conducted a survey among students in ninth grade and have come to the conclusion that the scientists are right: this connection absolutely exist. Students who received a high score on tasks designed to test students' mathematical problem-solving skills, also received high results on the reading comprehension test. And students who received a poor performance on the problem-solving tasks, were also low performers in the reading comprehension test.

Hur skall en projektledare, vid anvÀndning av metoden RUP, planera ett systemutvecklingsprojekt i syfte att förebygga centrala problem

Nya metoder och dess verktyg Àr anledningar till varför mÄnga systemutvecklingsprojekt misslyckas. Orsaken Àr att verksamheter tycker att det Àr för svÄrt att anpassa metoderna. En systemutvecklingsmetod Àr RUP som denna rapport har avgrÀnsats till. Det som undersöks i rapporten Àr hur en projektledare, dÄ metoden RUP anvÀnds, bör planera ett systemutvecklingsprojekt i syfte att förebygga centrala problem. Problempreciseringen anses vara viktig eftersom den i grund och botten handlar om att utveckla ett framgÄngsrikt informationssystem.För att fÄ svar pÄ problempreciseringen gjordes en surveyundersökning dÀr tekniken intervju anvÀnts för att samla relevant information.

Olaga förföljelse : Ett samhÀllsproblem?

Vi har anvÀnt oss av semistrukturerade intervjuer med jurister, poliser och kvinnojoursaktiva för att utreda och analysera fenomenet olaga förföljelse. Det Äsikter som framkom i intervjuerna har tolkats och analyserats utifrÄn den symboliska interaktionismen samt frÄn Beckers (1997) begrepp outsiders och moraliska entrepenörer. Olaga förföljelse innehÄller flera brottsrubriceringar, definitionen av olaga förföljelse Àr nÀr en gÀrningsperson begÄr systematiska och upprepade handlingar mot en ett offer. Offret i sin tur upplever kontakten som oönskad, negativ och krÀnkande. Lagen Àr nystiftad och ger begrÀnsad uppfattning om huruvida det Àr ett socialt problem.

Att stipulera transvÀrldslig identifikation: interna och externa problem

Denna uppsats kommer att fokusera kring en teori, stipulationsteorin, för identifikation över möjliga vÀrldar. Stipulationsteorin gör att vi kan veta vilka möjligheter vi pratar om. Genom att stipulera möjligheter sÄ kan man identifiera vilka individer och vilka egenskaper dessa individer har i de möjligheter vi pratar om.En teoris ramverk Àr det som definierar vad teorin refererar till samt vad teorin kan göra. I litteraturen om transvÀrldslig identifikation sÄ har jag funnit kritik av stipulation i form av problem.1 Dessa problem har betydelse för en vÀrdering av stipulationsteorin. Genom att se teorier som att de bestÀms av deras ramverk sÄ kan man göra en uppdelning mellan interna och externa problem.

Hantering av problem i agil systemutveckling ? en fallstudie av CGI

Systemutveckling har lÀnge kantats av problem och oförmÄga att möta nya problem och krav som uppstÄr under processen frÄn ide till fÀrdig produkt. För att möta de problem som de traditionella systemutvecklingsprojekten innebar sÄ arbetade Ken Beck et. Al. (2001) fram det agila manifestet, det agila manifestet beskriver de kÀrnvÀrden som systemutvecklingsprojekt bör arbeta utefter, detta för att öka flexibiliteten och minska problemen med lÄnga ledtider.SCRUM Àr en agil systemutvecklingsmetod som togs fram av Jeff Sutherland och Ken Schwaber, detta efter att de bÄda hade sett behovet utav en metod som klarade att möta snabba förÀndringar och att kunna möta problem under processens gÄng.För att undersöka hur hantering av problem i agila systemutvecklingsprojekt fungerar i praktiken har en fallstudie genomförts pÄ ATS vÀst hos CGI.En stor del av problematiken i systemutveckling Àr distansen mellan de inblandade parterna, nÄgot som pÄverkar arbetsmetodiken. Detta resulterar i en mer omfattande dokumentation Àn vad den agila arbetsformen föresprÄkar och minskar Àven den personliga kommunikationen.

Konsten att skrÀmmas : En studie om estetiska element i Friday the 13th part II och andra slashers

Swedish students' knowledge of both mathematics and reading comprehension has deteriorated in recent years. Scientists are discussing whether there is a connection between these areas and that the pupils deteriorating math skills may have something to do with their increasingly lower results in terms of reading comprehension. To investigate this possible connection, I conducted a survey among students in ninth grade and have come to the conclusion that the scientists are right: this connection absolutely exist. Students who received a high score on tasks designed to test students' mathematical problem-solving skills, also received high results on the reading comprehension test. And students who received a poor performance on the problem-solving tasks, were also low performers in the reading comprehension test.

Med relationen i fokus : -sÄ uppnÄs en skola för alla

Syftet med denna studie har varit att genom en enkÀtundersökning jÀmföra yrkesverksamma lÀrare och lÀrarstudenters syn pÄ elever som faller utanför skolans normer. Bland dessa elever finns tvÄ handlingsmönster, dels de som Àr utagerande och dels de som Àr tysta och tillbakadragna under lektionstid. VÄra frÄgestÀllningar var vad lÀrare och studenter anser kring hur problem uppstÄr runt elever, för vem det Àr ett problem samt hur de hanterar dessa problem. Den avslutande frÄgestÀllningen berör huruvida grupperna ser elevernas problem utifrÄn ett punktuellt eller relationellt synsÀtt. LÀrarstudenterna uttrycker i större utstrÀckning en önskan att inkludera alla elever medan lÀrare verkar ha lÀttare att uppnÄ detta.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->