
Sökresultat:
7948 Uppsatser om Kvinnor pć film - Sida 2 av 530
Historia och film - nÄgra lÀrares och elevers stÀllningstagande om historisk film och dokumentÀrer och elevers identitet i historisk film
Syftet med denna uppsats Ă€r att ta reda pĂ„ vilket eller vilka stĂ€llningstagande elever och lĂ€rare har om historisk film och dokumentĂ€r, men ocksĂ„ hur historiska filmer och dokumentĂ€rer anvĂ€nds i historieundervisningen. Ăven elevers identitet i historisk film lyfts fram mycket i uppsatsen.
Undersökningen bygger pÄ kvantitativa enkÀtstudier och gruppintervjuer som har kompletterats av litteratur.
Resultaten visade att elevernas och lÀrarnas stÀllningstagande till historisk film och dokumentÀr var ganska neutralt, dÄ eleverna oftast tror pÄ att historiska filmer Àr historisk korrekta och lÀrarna inte arbetar med kÀllkritik rörande historisk film och dokumentÀr med eleverna. NÀr lÀrarna visar historisk film eller dokumentÀr samtalar eleverna och lÀrarna om filmen bÄde efter och före visningstillfÀllet. Elevers identitet i historisk film utgör en mindre faktor i ungdomarnas liv enligt undersökningen.
Film som text? : En studie om attityder till och anvÀndning av film i svenskundervisningen pÄ gymnasiet.
HĂGSKOLAN FĂR LĂRANDE OCH Examensarbete 15 högskolepoĂ€ngKOMMUNIKATION (HLK) inom Svenska sprĂ„ket och litteraturen 61-90 hpHögskolan i Jönköping LĂ€rarutbildningenHöstterminen 2007SAMMANFATTNINGSofie Andersson & Sara HellqvistFilm som text?En studie om attityder till och anvĂ€ndning av film i svenskundervisningen pĂ„ gymnasiet__________________________________________________________________________ Antal sidor: 37Syftet med uppsatsen Ă€r att bidra till debatten om filmens status i skolan och om vad som ska ingĂ„ i svenskĂ€mnet. FrĂ„gestĂ€llningarna vi har arbetat utifrĂ„n Ă€r: Hur förhĂ„ller sig svensklĂ€rarna till det vidgade textbegreppet och dĂ„ framförallt till film i svenskundervisningen? PĂ„ vilka sĂ€tt anvĂ€nder svensklĂ€rarna film i sin undervisning och vad vill de uppnĂ„ med detta? Vilka möjligheter och hinder ser lĂ€rare med att anvĂ€nda film i svenskundervisningen?Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer med Ă„tta svensklĂ€rare pĂ„ tvĂ„ gymnasieskolor.Huvudresultatet vi fĂ„tt fram Ă€r att svensklĂ€rarna i undersökningen Ă€r positiva till film i undervisningen, men tycker att lĂ€sning av skönlitteratur Ă€r viktigare. PĂ„ vilket sĂ€tt lĂ€rarna anvĂ€nder sig av film, vilken attityd de har till denna samt vilka möjligheter och hinder de ser med anvĂ€ndningen av film Ă€r tĂ€tt sammanbundet med synen pĂ„ vad eleverna bör lĂ€ra sig och pĂ„ vad som anses som hög och lĂ„g kultur.Sökord: Film i skolan, det vidgade textbegreppet, film i svenskĂ€mnetPostadress Gatuadress Telefon FaxHögskolan för lĂ€rande Gjuterigatan 5 036-157700 036162585och kommunikation (HLK)Box 1026551 11 JĂNKĂPING.
Möjligheter med film/tv-program i undervisningen för grundskolans Är 0 till 9
Denna uppsats syfte Àr att undersöka hur lÀrare anvÀnder film/tv-program i sin undervisning. I litteraturgenomgÄngen framstÀlls forskares syn pÄ hur lÀrare bör/ska anvÀnda film/tv-program i undervisningen. De som sjÀlva Àr lÀrare anvÀnder sig regelbundet av film/tv-program i sin undervisning och denna anvÀndning studeras. Uppsatsen berör ocksÄ upphovsrÀtten och ger en kort sammanfattning av vad lagen sÀger om anvÀndning av film/tv-program i skolan. Uppsatsens empiriska del utgÄr frÄn en enkÀtundersökning bland yrkesverksamma lÀrare.
"Film ska ha ett budskap" : En studie av lÀrares syn pÄ filmens roll i undervisningen
Syftet med vÄr undersökning Àr att se hur lÀrare förhÄller sig till filmens roll i undervisningen. Vi intresserar oss av hur valet av film sker och hur eventuell filmvisning efterarbetas i klassrummet. Dessutom vill vi veta i vilken utstrÀckning elever fÄr producera egen film. FrÄgestÀllningarna besvaras med hjÀlp av empirisk insamling frÄn intervjuer som sex svensklÀrare frÄn tre olika skolor deltog i. Resultatet pekar pÄ att lÀrare har en positiv instÀllning till anvÀndandet av film i undervisningen men att svenskÀmnet stödjer sig pÄ traditionell litteratur.
Organiserat kaos - om det icke-linjÀra narrativet och hur det anvÀnds i Christopher Nolans Memento
The non-linear film - a film telling a story using a reversed or scrambled chronology - has existed since the late 20?s, but just recently gained huge influence and popularity due to films such as Quentin Tarantinos cult-declared Pulp Fiction. In this essay I will analyze this form of narrative, and more specifically; how it?s used in my example film Memento. In my examination, I have seen the original version of the film, and then a re-cut version where the story is ?turned over? to form a ?normal?, linear narrative.
Film i undervisningen ? i egen rÀtt eller bara komplement? : En kvalitativ studie av tre lÀrares syn pÄ spelfilm iundervisningen
The aim of this paper is to examine which attitudes and experiences teachers have around the wide text concept, which is found in the course plan for the Swedish subject, and to find out which function films have in their teaching. The starting point of the paper?s theoretical part is the Swedish subject?s course plans and current research concerning the wide text concept and film in teaching. In order to achieve the formulated aim, qualitative interviews have been performed with three Swedish teachers active in the later years of compulsory-school.The result shows that there are divided opinions of the actual meaning of the concept. However the three teachers agree that film has something to enrich the teaching of the Swedish language and they are for most part positive to using film in their teaching.
Visuellt jÀmföra filmtrailers med hjÀlp av matlab
The primary intention of this paper was to visually compare film trailers without considering semantic information, through use of a self-developed Matlab program, resembling that of human perception. Circa 150 people participated in an online survey where they were shown two film trailers and asked to rate their visual similarities. The result from the program was weighted against the survey results in such a way that the weights corresponded to a 75% accuracy between the program?s and the participant?s (for participants with prior experience in the field of photography and/or film) comparisons.How accurate can we compare still images from film trailers, and find similar trailers for the human viewer, by analyzing saturation, color tone, contrast and lightness with a self-developed Matlab program..
Skapandet av animerad 3D-film frÄn idé till fÀrdig produkt
Den hĂ€r uppsatsen handlar om skapandet av animerad 3D-film frĂ„n idĂ© till fĂ€rdigt resultat. Ăven att pĂ„ uppdrag av en extern bestĂ€llare av filmen försöka tillgodose dennes önskemĂ„l och krav pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt. Med hjĂ€lp av en litteraturstudie och egna kunskaper diskuteras och beskrivs process och genomförande av animering och karaktĂ€rsdesign för att slutligen fĂ„ fram en animerad film som Ă€r utformad enligt bestĂ€llarens önskan..
Ălskande par ur tvĂ„ kvinnors perspektiv - En jĂ€mförelse mellan Agnes von Krusenstjernas bok och Mai Zetterlings film
In this essay I will make a comarison between Agnes von Krusenstjernas book (1934) and Mai Zetterlings film (1964), both titled ?Ălskande par?. I will do this based on theories about queerness in film, comparing movies to the literature they are based on and intersectionality. I will also use Mariah Larssons book Skenet som bedrog (2006) about Mai Zetterling and Larssons analysis of the film ?Ălskande par?..
Tv och film i lekens vĂ€rld - Ăr det möjligt att trĂ€ffa Superman i förskolan?
VÄrt problemomrÄde berör TV/filmens inflytande pÄ barn. Anledningen till vÄrt val av
problemomrÄde beror pÄ att bÄde vuxna och barn Àgnar mycket tid av sin vardag Ät TV/film. I
vÄr framtida roll som lÀrare Àr det av stor vikt att vi ser till barns upplevelser och erfarenheter.
Vuxna Àr viktiga för att hjÀlpa barn att sortera, ifrÄgasÀtta och reflektera kring saker som har
hÀnt. VÄrt syfte med undersökningen Àr att förstÄ hur TV/film inspirerar barn. VÄr huvudfrÄga
Àr; PÄ vilket sÀtt kan vi se att TV/film Àr en inspirationskÀlla för barn? Hur yttrar det sig?
UnderfrÄgor till denna Àr; PÄ vilket sÀtt kan vi se att de inspireras av TV/film i leken?, Hur
yttrar sig barnens bearbetning av det de sett pÄ TV/film, i leken?, Hur bemöts de barn som
inte har sett samma TV/film som de andra barnen i gruppen? För att fÄ fram resultat i studien
har vi anvÀnt oss av metodtriangulering.
Som man ropar fÄr man svar. En studie om kvinnligt ledarskap inom filmproduktion
The movie industry in Sweden is seen as a tight holding cluster where the different entities are being highly dependent on each other. There are also many different barriers to get a movie fully financed, and with the people in charged using arguments such as ?quality?, which is not objective but in fact subjective. The aim of this essay is to investigate how the leadership of five female film producers is being constituted in the film industry, an industry which is both close to the pool art and the pool commerce at the same time at it is male dominant. We have found that female film producers tend to use the strategy to adapt to the surroundings ?shouts? and ?demands?, at the same time as they adapt to their environment by becoming/not becoming entrepreneurs..
HÀxa,offer, moder, revolutionÀr eller fjortis? : En analys av hur kvinnor framstÀlls pÄnutida svensk film baserade pÄ originalmanus
Uppsatsens titel: HĂ€xa, offer, moder, revolutionĂ€r eller fjortis? ? En analys av hur kvinnor framstĂ€lls pĂ„ nutida svensk film baserade pĂ„ originalmanus Seminariedatum: 2011-05-31 Ămne/Kurs: Filmproduktion 7, examensarbete filmproduktion Författare: Marie Lindberg & Linda Nilsson Handledare: Maj Asplund Carlsson Nyckelord: Filmanalys, genus, kvinnliga stereotyper, originalmanus, svensk film. Syfte: Syftet med vĂ„rt arbete Ă€r att analysera hur kvinnor framstĂ€lls i fem svenska filmer med originalmanus och som utspelas i nutiden. Vi vill undersöka vilka tydliga stereotyper vi kan hitta och om det finns ett genomgĂ„ende tema mellan filmerna. Vi kommer avslutningsvis att se det ur ett producentperspektiv och se vad det kan finnas för konsekvenser av filmerna och hur man som producent i framtiden kan hantera dessa. Metod: Vi har med hjĂ€lp av den kvalitativa forskningsmetoden rörlig bildanalys studerat vĂ„ra fem filmer utifrĂ„n ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. Teoretiska perspektiv: VĂ„r huvudsakliga teori bestĂ„r av teorier kring genusvetenskap, populĂ€rkultur samt Ă€ven stereotyper pĂ„ film. Empiri: För att besvara frĂ„gestĂ€llningen har vi analyserat filmerna De ofrivilliga, Du & jag, NĂ€r mörkret faller, SĂ„ som i himmelen och Vingar av glas. Resultat: Det vi har kommit fram till efter arbetes slut Ă€r att kvinnor till viss del framstĂ€lls stereotypt och dĂ„ ofta pĂ„ ett negativt sĂ€tt. DĂ€remot finns det undantag, dĂ„ vissa kvinnor startar med att vara svaga under filmens början och utvecklas och vĂ€xer sig sĂ„ pass starka att de orkar bryta sig loss i slutet av historien.
Film, sprÄk och hur man sÄr ett intressefrö
En av de största utmaningarna som dagens sprÄkpedagoger stÄr inför Àr hur de bÀst kan stimulera och motivera till lÀrande. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka huruvida anvÀndandet av film i spanskundervisningen kan fungera som motivationsskapare för inlÀrning. Den teoretiska delen av studien bestÄr av följande delar; kultur i sprÄkundervisningen, Knud Illeris och hans lÀrandeteorier, lÀrandeteorier och sprÄk och avslutningsvis aktuell forskning om film i sprÄkklassrummet. Det empiriska materialet utgörs av kvalitativa intervjuer med fyra spansklÀrare och analyserar hur de ser pÄ film som didaktiskt verktyg i spanskundervisningen. Undersökningens resultat visar hur medvetna lÀrarna Àr om vikten av en undervisning som Àr stimulerande och motiverande och att de ser film som en mycket anvÀndbar och flexibel metod för att skapa intresse och utveckla samtliga sprÄkliga förmÄgor hos eleverna..
Filmmusikens betydelse : En receptionsstudie om hur musik i film bidrar till förstÄelse
This essay is about film music and how people react in a study where the music and picture comes from two different genres that both has unique conventions, of how the ?standard? music ought to be composed. The purpose of this essay is mainly to try and get an understanding of film music?s importance in the movies dramatic structure, and how people react when the conventions of music is broken and two genres are combined into one.The questions that are to be answered in this essay are: *how could music as a tool change the character of a film? *How does the participants, of this inquire, experience the film depending on what music they hear? *And what is it that the participants think that the music brings to the movies narration?The method of this survey is based on a number of participants that have responded on questions of how they experienced the movie, both with music and without. This study has shown that when music and picture, which comes from different genres, interact with each other it tends to create comical features and a sense of that the music has an advantage in terms of the genre that people feel that the film has..
Musik och Ljud i Film : -En adaptionsanalys av Trainspotting
Syftet med den ha?r studien a?r att underso?ka huruvida ljud och musik pa?verkar det narrativa bera?ttandet i film. Som utga?ngspunkt har jag valt att go?ra en adaptionsanalys av Trainspotting (Welsh, 1993) samt (Boyle, 1996) fo?r att pa? sa? sa?tt kunna se skillnader och likheter i fo?rekomsten av ljud och musik i ba?de film och bok.Studien visade att ba?de ljud och musik har spelat en betydande roll fo?r upplevelsen av filmen. Genom att anva?nda sig av ljud och musik pa? ett sa?tt som skiljer sig fra?n boken har filmen lyckats att portra?ttera och skildra den historia som boken bera?ttar i ett helt annat medium. .