Sök:

Sökresultat:

7948 Uppsatser om Kvinnor pć film - Sida 17 av 530

?Jag kanske Àr för mainstream? - Googlegenerationens syn pÄ Filmfestivalen

Titel?Jag kanske Àr för mainstream? - Googlegenerationens syn pÄ FilmfestivalenFörfattareSara Adolfsson och Maria BörgesonKursExamenskurs i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen förjournalistik och masskommunikation, Göteborgs universitetTerminHöstterminen 2009Handledare Marie GrusellSyfteStudiens syfte Àr att beskriva och förklara ickebesökarnas image av Filmfestivalen.MetodKvalitativ metod, fokusgrupperMaterialFyra fokusgrupper med studenter i Äldrarna 20-30 Är som inte besökt Göteborgs Internationella Filmfestival.HuvudresultatIckebesökarna Àr intresserade av film och helst vill de se den pÄ bio. Vissa pÄtalar den stora bredden av film som visas pÄ Filmfestivalen som ett bra komplement till SF. Samtidigt associeras Filmfestivalen med svÄrare ochsmalare film som man mÄste vara vaken och engagerad för att ta till sig. Till skillnad frÄn att se en film pÄ vanlig bio som associeras med avslappning, verklighetsflykt och att umgÄs med andra.

Svenska upplevelser av spice : En kvalitativ studie av upplevelser av spice pÄ ett svenskt internet forum

A film can attract all kinds of emotions and moods of the audience through its audiovisual communications and cinematic expression, in which music plays a significant role in both understanding and interpretation of film content.It is interesting to explore the musical significance and the emotional aspect of the film out of a media and communications perspective and visual communications perspective because it?s a subject that belongs to the communications of scientific discipline as film is a media text which is working both as communicative and as audio-visual medium with its expressive aspects.The purpose of this bachelor?s paper is to increase and deepen the understanding of music's function and significant role in context with its reinforcing sense of visual expression in film. More specifically, it aims to explore the musical value of the expressive aspect of the media text in form of film musical Les Misérables (2012), which has been transmedialised from the novel of the same name, referring to the sound, music and song in relation to the film's visual expression.The research questions are at the core of the essay study: "how is music used to reinforce the cinematic visual expression?" and "how can music signify the narrative and highlight the emotional aspect of the film?" The theoretical framework is based on some of the key scholars assumptions such as Michel Chion (1994) and Claudia Gorbman (1987), who share the same theoretical views that the soundtrack seems powerful when it expresses its participation in a scene?s emotional moods as the music follows the scene?s rhythm, the image?s flow and contributes emotional and musical codes of emotions and expressions. According to Chion sound and image interact together to tell a story where sound enrich the image with expressive and informative values.

Undervisa i historia med spelfilm

Jag har gjort en studie av fyra lektionsplaneringar som rör spelfilmfilm i historieundervisningen. Syftet har varit att ta reda pÄ hur spelfilm anvÀnds i historieundervisningen. Film Àr en stor kÀlla till historieförmedling. Genom att se hur filmen anvÀnds i skolan vill jag ta reda pÄ hur man dessa bÄda historiekulturer samverkar. Jag utgÄr frÄn historiemedvetande och historiebruk nÀr jag gör min analys och bygger min teori.

3d-animation i mörkrets tecken

Mitt projekt Àr en film i 3d med en skrÀckfylld underton som utspelas genom en fiktiv persons ögon dÀr fÀrden gÄr genom en skog fram till vad som ser ut att vara en nedlagd fabrik. Men dÀr tystheten frÄn början rÄder visar sig bÄde det ena och det andra utav mÀrkligheter uppstÄ! Effekterna för den mörka upplevelsen Àr prioriterad framför en begriplig handling, och dÀrför finns inga övertydliga budskap som underskattar betraktarens egna slutsatser av filmen. Filmen Àr ett experiment med 3d, postproduktion och ljud som visar en blandning av konkreta spÀnningsmoment och en morbid kÀnsla av rÄ död!.

GESTALTNING AV HJÄLTE- SAMT SKURKARKITYPEN : En undersökning av att gestalta en karaktĂ€r via ljudeffekter samt miljöljud

I bÄde film och spel anvÀnds ljudeffekter till att berÀtta för lyssnaren om vad som pÄgÄr, bÄde för det som syns i bild och utanför. KaraktÀrer i film och spel brukar vara ljud-lagda med ljudeffekter som t.ex. ljudet frÄn fotsteg. För att etablera miljön i film och spel anvÀnds en ljudsort som kallas för miljöljud och dessa ljud anvÀnds Àven för att skapa stÀmning. Detta arbete har undersökt om det Àr möjligt att tydligt framhÀva en karaktÀrsarketyp med hjÀlp av ljudeffekter och miljöljud utan bild.

Datorgrafikers utbildning och anstÀllningsmöjligheter

Datorgrafiken har pÄ senare Är utvecklats till en dominerande produktionsmetod inom mÄnga omrÄden som till exempel film, spel, simulationer och visualisering. MÄnga söker sig till grafikutbildningar i hopp om att fÄ anstÀllning frÀmst inom film- eller spelindustrin. Det Àr en vÀxande industri, men konkurrensen Àr hÄrd och anstÀllningskraven höga och mÄnga har svÄrt att etablera sig i branschen. Detta examensarbete ger via enkÀtundersökningar och litteratur i Àmnet bilden av en bransch dÀr det rÄder överskott pÄ arbetskraft och underskott pÄ lediga arbeten. För att förbÀttra konkurrensförmÄgan föreslÄs interdisciplinÀra utbildningar som blandar konst och teknik samt ökad specialisering, hÄrdare studiekrav och ökat samarbete mellan skola och företag..

AnvÀndning av film i kampanjer mot alkohol och droger : En undersökning av kampanjer genom historien

I denna rapport redogör jag för det praktiska examensarbete jag genomförde under vÄrterminen 2015. Jag har studerat antidrog och -alkoholkampanjer under 70-80-tal, kampanjen ?Det finns mÄnga anledningar att inte testa knark? samt kampanjen ?Langarmytologi? som lanserades vÄren 2015. Mitt fokus har legat pÄ att undersöka film som medium nÀr det gÀller antidrog och -alkoholkampanjer. Varför anvÀnds just detta medium sÄ ofta? Fungerar skrÀckpropaganda eller Àr humor det smartaste tillvÀgagÄngssÀttet? Jag har producerat tre korta filmer i programmen Adobe Premiere Pro samt After Effects dÀr jag visualiserat det jag kommit fram till i mina studier. .

Vila i frid - under en religiös eller sekulÀr symbol? : En studie av symbolanvÀndning pÄ gravstenar i VÀxjö mellan 1950-2010

Syftet med den ha?r studien a?r att underso?ka huruvida ljud och musik pa?verkar det narrativa bera?ttandet i film. Som utga?ngspunkt har jag valt att go?ra en adaptionsanalys av Trainspotting (Welsh, 1993) samt (Boyle, 1996) fo?r att pa? sa? sa?tt kunna se skillnader och likheter i fo?rekomsten av ljud och musik i ba?de film och bok.Studien visade att ba?de ljud och musik har spelat en betydande roll fo?r upplevelsen av filmen. Genom att anva?nda sig av ljud och musik pa? ett sa?tt som skiljer sig fra?n boken har filmen lyckats att portra?ttera och skildra den historia som boken bera?ttar i ett helt annat medium. .

Förnuft och kÀnsla : En studie av uppfattningar om sÀrdrag pÄ Södra VÀtterbygdens Folkhögskola vid nÀrstudier eller pÄ distans.

Syftet med denna studie Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt Jesus beskrivs pÄ film. Mer specifikt Àr syftet att beskriva hur Jesus gudomliga och mÀnskliga egenskaper gestaltas i fyra olika filmer. Film Àr ett vÀxande medium och det Àr ocksÄ ett medium för att behandla livsÄskÄdning, bÄde explicit och implicit. Det kristologiska grundproblemet kring Jesus natur aktualiseras pÄ film ibland utifrÄn en teologisk medvetenhet, men ibland ocksÄ omedvetet. Syftet med denna studie Àr alltsÄ att undersöka hur Jesus gudomliga och mÀnskliga natur gestaltas pÄ film.

Kvinnor minns ansikten bÀttre Àn mÀn

Att kÀnna igen och komma ihÄg andras ansikten Àr en viktig förmÄga hos mÀnniskan. Forskning har visat att kvinnor generellt kommer ihÄg fler ansikten Àn mÀn och sÀrskilt bra Àr kvinnor pÄ att minnas andra kvinnors ansikten. Syftet med den hÀr studien var att undersöka om priming av kön skulle pÄverka mÀns och kvinnors ansiktsigenkÀnningsförmÄga för androgyna bilder. I undersökningen medverkade 161 personer (93 kvinnor och 68 mÀn) mellan 18 och 19 Är och resultatet visade att kvinnor generellt presterade bÀttre nÀr det gÀllde att minnas olika ansikten. Resultatet ger stöd Ät tidigare forskning samt upphov till nya frÄgestÀllningar, som till exempel om skillnaderna Àr Äldersrelaterade eller om kvinnor har ett större intresse för ansikten?.

Fjortisgrubbel och tonÄrskÀrlek : ? en genusstudie av tvÄ svenska ungdomsfilmer gjorda med 35 Ärs mellanrum

AbstractHeadline: Young trouble and teenage love (Fjortisgrubbel och tonÄrskÀrlek)Number of pages: 37Author: Annika IlmoniTutor: Amelie HössjerCourse: Media and communication CPeriod: Autumn 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/aim: The purpose of the work was to produce a comparing study of two Swedish teenage films from different periods of time, 1970 and 2005. An analysis was to be made of how love between teenagers as well as the heterosexual relationship in general was depicted in each of the films and further investigate the gender construction in both films.Material/method: With the intention of narrowing down the complexity and make the evaluation more lucid 5 scenes from each film were used for comparison, these were chosen through the Anglo Saxon dramaturgy. To make the scenes more comparable 4 factors were used for analysis in each scene, these were: clothes, recreational activities, behaviour and environment. Beside the above given factors the heterosexual relationship were analysed and compared in each of the scenes through the theory of dominance in dialogue.Main results: The gender construction occurs obliviously in the older film from 1970 while taking place in a more conscious way in the film from 2005. Further on the heterosexual relationship is perpetually depicted in the 70?s film with a submissive girl and predominant boy, the same dominance is easily seen in the more recent film but with a higher rate of equality as the girl is portrayed as the dominant character in almost half of all scenes.

Lön efter kön? : En analys av löneskillnader i UmeÄ kommun

Den hÀr studien handlar om hur ett antal lÀrare anvÀnder film och andra multimediala verktyg i engelskundervisningen. En del i undersökningen berör de tillfrÄgade lÀrarnas hÀnvisningar till styrdokumenten och de olika delar av lÀroplanen de vÀljer att citera. För att belysa lÀrarnas syn pÄ olika lÀromedel innehÄller arbetet ocksÄ en kortare analys av hur man, enligt forskare, bör anvÀnda lÀromedel i skolan idag. I anslutning till debatten kring lÀromedel och variation av undervisningen diskuteras ocksÄ lÀrarnas syn pÄ motivation och elevernas intressen. LÀrarnas syn pÄ arbete kring film ses ur ett sociokulturellt perspektiv dÀr samtalets och gruppens betydelse för inlÀrning diskuteras..

"Det jag gör, det Àr jag" - Om könens olika utbildning pÄ teaterhögskolan

Vi hör ofta att vi har kommit lÄngt i jÀmstÀlldhetsfrÄgan i Sverige och pÄ mÄnga punkter har vi det ocksÄ. Men pÄ andra kan man tro att vi fortfarande lever kvar i 1800-talet. Ett exempel Àr de svenska teaterscenerna. En stor del av pjÀserna som spelas pÄ de statliga scenerna runt om i landet Àr klassiker, pjÀser skrivna i början av 1900-talet och innan. Och rollerna blir dÀrefter.

Kan kvinnor utöva idrott? : En studie om kvinnornas idrott och dess utveckling under 1890-1921

Uppsatsen handlar om hur kvinnor kommer i kontakt med idrotten som tidigare Ärhundraden tillhört mannen som uppfostringsinstrument och till soldattrÀning. Kvinnorna fÄr inte tilltrÀde till idrott inom mannens idrottsföreningar i GÀvle utan de skapar en egen förening som kommer att motverka den negativa synen som finns pÄ kvinnor och idrott under slutet av 1800-talet och tidigt 1900-tal..

Hur kan etiska och moraliska val vÀvas in i en spelstory? : Reflektioner kring skapandet utav spelstoryn Choice

En story till ett spel har skrivits vars syfte Àr att skapa moraliska och etiska situationer som spelaren omedvetet skall ta stÀllning till med hjÀlp utav val som görs i spelet.Storyn Àr en Film-Noirliknande berÀttelse som tagit inspiration frÄn filmer av Film-Noir genren och datorspel som har olinjÀritet i sin berÀttarform.Arbetsprocessen för hur skapandet av storyn beskrivs i detalj dÀr de olika delarna av skapandeprocessen förklaras och motiveras.Uppsatsen avslutas med en resultatbeskrivning av vad som gjorts. Detta reflekteras det över i en avslutande diskussionsdel..

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->