Sök:

Sökresultat:

7948 Uppsatser om Kvinnor pć film - Sida 16 av 530

Film som hjÀlpmedel eller som text i egen rÀtt? En studie med utgÄngspunkt i svenskÀmnets vidgade textbegrepp

I kursplanen för Àmnet svenska finns det relativt nya vidgade textbegreppet, vilket innebÀr att text inte lÀngre innefattas av tryckt text utan Àven kan vara bild, film, teater etcetera. Denna studie tar sin utgÄngspunkt i film som text. Syftet med undersökningen Àr att studera huruvida film som text kan likstÀllas med den litterÀra texten i svenskundervisningen eller om filmmediet fortfarande, som forskningen benÀmner det, anses vara av lÄg status. I forskningsbakgrunden problematiseras filmens roll i svenskundervisningen och förslag pÄ ytterligare bearbetningsmöjligheter angÄende film som text ges. Undersökningen grundar sig pÄ intervjuer med tre gymnasielÀrare samt enkÀtundersökningar med respektive lÀrares elever, vilka lÀser kursen Svenska B.

Film som en resurs i historieundervisningen : Film as a resource in history education

Abstract: In this study, I have searched for answers to whether teachers use pictures in their teaching with the purpose of making education easier. Can we use the pictures with a pedagogic purpose? In this study, I have interviewed middle-school teachers concerning this subject.My results show that teachers actually use pictures in order to make the education easier for pupils but they do not do it very often. They think that they do not have the time to look for the good pictures that go with their subject and that they can show in the classroom. They also think that the pictures in the textbooks are good enough and they do not discuss the pictures very much.

Kvinnor i historieböckerna

I denna studie har jag undersökt om och hur utvecklingen gÄtt framÄt vad gÀller förekomsten av kvinnor och hur dessa portrÀtteras i lÀroböcker i historia. Böckerna jag undersökte var lÀroböcker frÄn tre tidsperioder; 1966-1967, 1983-1984 och 2001. I böckerna rÀknade jag antalet kvinnor och studerade hur de framstÀlldes. Var de passiva eller aktiva kvinnor? Tillagda eller integrerade i historien? Jag utgick frÄn min tes som i stort sa att det hade successivt blivit bÀttre med tiden och att i de sista böckerna, de frÄn 2001 skulle vi ha ganska mÄnga kvinnor som var beskrivna pÄ ett positivt vis..

MeetSandvik - Organisationskommunikation och sociala medier : En fallstudie av Sandviks organisationskommunikation ur ett relationsskapande perspektiv

Syftet med denna studie Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt Jesus beskrivs pÄ film. Mer specifikt Àr syftet att beskriva hur Jesus gudomliga och mÀnskliga egenskaper gestaltas i fyra olika filmer. Film Àr ett vÀxande medium och det Àr ocksÄ ett medium för att behandla livsÄskÄdning, bÄde explicit och implicit. Det kristologiska grundproblemet kring Jesus natur aktualiseras pÄ film ibland utifrÄn en teologisk medvetenhet, men ibland ocksÄ omedvetet. Syftet med denna studie Àr alltsÄ att undersöka hur Jesus gudomliga och mÀnskliga natur gestaltas pÄ film.

Hur riskmedvetenhet pÄverkar finansiell rÄdgivning

A film can attract all kinds of emotions and moods of the audience through its audiovisual communications and cinematic expression, in which music plays a significant role in both understanding and interpretation of film content.It is interesting to explore the musical significance and the emotional aspect of the film out of a media and communications perspective and visual communications perspective because it?s a subject that belongs to the communications of scientific discipline as film is a media text which is working both as communicative and as audio-visual medium with its expressive aspects.The purpose of this bachelor?s paper is to increase and deepen the understanding of music's function and significant role in context with its reinforcing sense of visual expression in film. More specifically, it aims to explore the musical value of the expressive aspect of the media text in form of film musical Les Misérables (2012), which has been transmedialised from the novel of the same name, referring to the sound, music and song in relation to the film's visual expression.The research questions are at the core of the essay study: "how is music used to reinforce the cinematic visual expression?" and "how can music signify the narrative and highlight the emotional aspect of the film?" The theoretical framework is based on some of the key scholars assumptions such as Michel Chion (1994) and Claudia Gorbman (1987), who share the same theoretical views that the soundtrack seems powerful when it expresses its participation in a scene?s emotional moods as the music follows the scene?s rhythm, the image?s flow and contributes emotional and musical codes of emotions and expressions. According to Chion sound and image interact together to tell a story where sound enrich the image with expressive and informative values.

AD/HD - hur kan det pÄverka mig? : Narrativ studie av 28 levnadsberÀttelser

A film can attract all kinds of emotions and moods of the audience through its audiovisual communications and cinematic expression, in which music plays a significant role in both understanding and interpretation of film content.It is interesting to explore the musical significance and the emotional aspect of the film out of a media and communications perspective and visual communications perspective because it?s a subject that belongs to the communications of scientific discipline as film is a media text which is working both as communicative and as audio-visual medium with its expressive aspects.The purpose of this bachelor?s paper is to increase and deepen the understanding of music's function and significant role in context with its reinforcing sense of visual expression in film. More specifically, it aims to explore the musical value of the expressive aspect of the media text in form of film musical Les Misérables (2012), which has been transmedialised from the novel of the same name, referring to the sound, music and song in relation to the film's visual expression.The research questions are at the core of the essay study: "how is music used to reinforce the cinematic visual expression?" and "how can music signify the narrative and highlight the emotional aspect of the film?" The theoretical framework is based on some of the key scholars assumptions such as Michel Chion (1994) and Claudia Gorbman (1987), who share the same theoretical views that the soundtrack seems powerful when it expresses its participation in a scene?s emotional moods as the music follows the scene?s rhythm, the image?s flow and contributes emotional and musical codes of emotions and expressions. According to Chion sound and image interact together to tell a story where sound enrich the image with expressive and informative values.

NÀr det omöjliga blir möjligt, Visuella Effekter

Abstrakt Detta kandidatarbete handlar om visuella effekter inom film och dess utveckling genom Ären. Visuella effekter har öppnat en ny vÀrld för filmskapandet dÄ man kan skapa i princip vad som helst vilket gör att det omöjliga helt plötsligt blir möjligt, pÄ filmduken. Kandidatarbetets syfte Àr att titta pÄ utvecklingen av visuella effekter och hur man kan anvÀnda de kunskaper i en mindre filmproduktion. VÄr problemformulerings frÄgestÀllning Àr ?Hur har utvecklingen inom visuella effekter sett ut och hur kan man implementera dessa kunskaper i en mindre filmproduktion??. I undersökningen analyserar vi hur man skapat scener i olika hollywoodfilmer som vi tagit inspiration av i vÄr produktion.

Film i religionsundervisningen - hjÀlp eller stjÀlp?: En studie i anvÀndandet av spelfilm i gymnasieskolans religionsundervisning

Denna uppsats Ă€r en studie i spelfilmens vara eller icke vara i gymnasieskolans religionsundervisning. Uppsatsen syfte Ă€r att utreda hur man som gymnasielĂ€rare kan anvĂ€nda spelfilm i undervisningen av religionsĂ€mnets icke-historiska delar. För besvara uppsatsens frĂ„gestĂ€llningar har en hermeneutisk tolkningsmetod tillĂ€mpats bĂ„de för bakgrundens litteraturstudier samt för den kvalitativa intervjustudien. Bakgrunden beskriver det komplexa och vĂ€rdefulla som religionskunskapens icke-historiska inriktningar, vilka enligt Skolverkets styrdokument, ska behandlas. Även filmens plats i religionsĂ€mnet presenteras genom sĂ„vĂ€l dess förmĂ„ga att förmedla förstĂ„else för religion samt dess didaktiska potential.

Film som hjÀlpmedel eller som text i egen rÀtt? En studie med utgÄngspunkt i svenskÀmnets vidgade textbegrepp

I kursplanen för Àmnet svenska finns det relativt nya vidgade textbegreppet, vilket innebÀr att text inte lÀngre innefattas av tryckt text utan Àven kan vara bild, film, teater etcetera. Denna studie tar sin utgÄngspunkt i film som text. Syftet med undersökningen Àr att studera huruvida film som text kan likstÀllas med den litterÀra texten i svenskundervisningen eller om filmmediet fortfarande, som forskningen benÀmner det, anses vara av lÄg status. I forskningsbakgrunden problematiseras filmens roll i svenskundervisningen och förslag pÄ ytterligare bearbetningsmöjligheter angÄende film som text ges. Undersökningen grundar sig pÄ intervjuer med tre gymnasielÀrare samt enkÀtundersökningar med respektive lÀrares elever, vilka lÀser kursen Svenska B.

Vi som inte fruktar döden : skildringen av samurajklassens hederskodex under Meijikejsarens styre i Den siste samurajen

This essay deals with the political upheavals which occurred in Japan with the Meiji Restoration of 1868 and its impact on the Samurai Class. This transitional period in Japanese history is portrayed in the film The Last Samurai from 2003, and it's the comparison between this Hollywood production and the current research on the subject on which this essay focuses. Two key figures who are portrayed in the film are Nathan Algren (Tom Cruise), an American soldier from the Indian Wars of the 1860/70s who travels to Japan to quell the Samurai rebellion but ends up in captivity; only to learn their codex of honor and way of life and eventually become a Samurai himself. The other character calls himself Katsumoto (Ken Watanabe) and becomes the representative of the Samurai's struggle for their existence. Their friendship and cultural exchanges will remain a cornerstone throughout the film.

NÀr det omöjliga blir möjligt, Visuella Effekter

Abstrakt Detta kandidatarbete handlar om visuella effekter inom film och dess utveckling genom Ären. Visuella effekter har öppnat en ny vÀrld för filmskapandet dÄ man kan skapa i princip vad som helst vilket gör att det omöjliga helt plötsligt blir möjligt, pÄ filmduken. Kandidatarbetets syfte Àr att titta pÄ utvecklingen av visuella effekter och hur man kan anvÀnda de kunskaper i en mindre filmproduktion. VÄr problemformulerings frÄgestÀllning Àr ?Hur har utvecklingen inom visuella effekter sett ut och hur kan man implementera dessa kunskaper i en mindre filmproduktion??.

Starka kvinnliga action-hjÀltar : En studie i hur kvinnliga actionhjÀltar kan portrÀtteras

Arbetet undersökte vad manliga och kvinnliga spelare föredrar hos en kvinnlig hjÀlte i ett actionspel. Inledningsvis diskuterades en rad tidigare studier kring genus i spel och annan visuell media. DÀrefter redogörs begreppen fysionomi och stereotyp för att fÄ en förstÄelse för hur man kan dra slutsatser kring en karaktÀr frÄn sÄ lite information som en konceptbild. DÀrefter redogörs kÀnda kvinnliga fiktiva hjÀltar frÄn det senaste Ärhundradet frÄn film, spel och annan visuell media.Artefakten som skapades var fyra olika karaktÀrskoncept av olika kvinnliga hjÀltar som var baserade pÄ en förundersökning. Förundersökningen bestod av en karaktÀrsstudie och en kvantitativ enkÀtundersökning.

Produktplacering i skuggan av framtiden : Samspelet mellan karaktÀrer och varumÀrken i film

Syftet med denna studie har varit att undersöka samspelet mellan karaktÀrer och varumÀrken i framtidsfilmerna: 2001: A Space Odyssey, Back to the Future Part 2, The Fifth Element, I, Robot och The Island. I förgrunden för vÄrt arbete finns ett samhÀlle dÀr individen stÀlls inför ett ökat utbud av varumÀrken, samtidigt som företagens utmÀrkande unika identitet blir allt viktigare för att fÄnga konsumenternas intresse. Denna identitet, som företag bygger upp exempelvis genom produktplacering i film, utgörs framförallt av framtrÀdande karaktÀrer som agerar och tillsammans med filmen ger produkten liv.Studien har genomförts med hjÀlp av en kvalitativ innehÄllsanalys, dÀr det empiriska materialet har införskaffats genom ett strukturerat protokoll som behandlar vÄra valda filmers produktplaceringsförekomster. Detta protokoll, bestÄende av de centrala benÀmningarna aktiv- och passivprodukt, har drivit oss vidare till ett resultat för vÄr studie.Resultatet har i analysen utkristalliserat och tydliggjort pÄtrÀffandet av fem karaktÀristiska mönster som beskriver varumÀrkenas roll och funktion i vÄra fem valda filmer. Samtliga mönster har underbyggts av vÄr anvÀnda teori om kulturellt meningsförmedlande av Grant McCracken och har pÄvisat att det sker ett meningsutbyte mellan film, karaktÀr och varumÀrke..

Ilska i olika medier : Finns det nÄgon skillnad i hur den uppfattas?

Mediet vi kommunicerar genom pÄverkar hur budskapet i meddelandet uppfattas. Detta gör att olika medier föredras vid olika tillfÀllen. Syftet med denna undersökning var att experimentellt undersöka om olika medier (film, radio och text) pÄverkar uppfattningen av ilska. Hypotesen var att ilskan skulle uppfattas snabbare och starkare nÀr den visades som film eftersom det innebÀr att fler verktyg, som kroppssprÄk och tonlÀge, Àr tillgÀngliga. I undersökningen presenterades ett brÄk mellan en lÀrare och en elev för 75 personer, antingen som film, ljud eller text.

Musikens gestaltande och funktion i film : En kvalitativ studie om musikens gestaltande och funktion i musikalfilmen Les Misérables

A film can attract all kinds of emotions and moods of the audience through its audiovisual communications and cinematic expression, in which music plays a significant role in both understanding and interpretation of film content.It is interesting to explore the musical significance and the emotional aspect of the film out of a media and communications perspective and visual communications perspective because it?s a subject that belongs to the communications of scientific discipline as film is a media text which is working both as communicative and as audio-visual medium with its expressive aspects.The purpose of this bachelor?s paper is to increase and deepen the understanding of music's function and significant role in context with its reinforcing sense of visual expression in film. More specifically, it aims to explore the musical value of the expressive aspect of the media text in form of film musical Les Misérables (2012), which has been transmedialised from the novel of the same name, referring to the sound, music and song in relation to the film's visual expression.The research questions are at the core of the essay study: "how is music used to reinforce the cinematic visual expression?" and "how can music signify the narrative and highlight the emotional aspect of the film?" The theoretical framework is based on some of the key scholars assumptions such as Michel Chion (1994) and Claudia Gorbman (1987), who share the same theoretical views that the soundtrack seems powerful when it expresses its participation in a scene?s emotional moods as the music follows the scene?s rhythm, the image?s flow and contributes emotional and musical codes of emotions and expressions. According to Chion sound and image interact together to tell a story where sound enrich the image with expressive and informative values.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->