Sök:

Sökresultat:

2884 Uppsatser om Kvinnliga förövare - Sida 62 av 193

Webbaserat Àrendehanteringssystem

Det uppdrag som vi har fÄtt Àr att konstruera en utrustning som ska automatisera pÄhasplingsprocessen vid tillverkning av bandstÄl. MÄlet med det hÀr examensarbetet Àr att ta fram ett produktionsunderlag Ät uppdragsgivaren som ska ligga till grund för fortsatt arbete.Produktionsunderlaget ska innefatta ritningar, inköpslista för komponenter och en kostnadsberÀkning. En förstudie genomfördes dÀr vi besökte en av Sveriges största bandstÄlstillverkare för att undersöka vilka lösningar de hade pÄ vÄrt problem. UtifrÄn det vi sett gjordes en konceptgenerering som ledde till det koncept som vi gick vidare med.Under arbetets gÄng har vi lagt stor vikt vid att göra konstruktionen sÄ enkel som möjlig för att fÄ en rimlig tillverkningskostnad. Vi har ocksÄ tagit hÀnsyn till att konstruktionen ska integreras med befintlig utrustning.

Sex, romantik och könsroller : Genus i ungdomslitteratur och lÀsfrÀmjande verksamhet

Denna kandidatuppsats syfte Àr att presentera diskussionsfrÄgor i samband med lÀsfrÀmjande verksamhet ur ett genusperspektiv. För att arbeta fram dessa frÄgor innehÄller uppsatsen Àven en analys av bÀrande karaktÀrer i samtida populÀr ungdomslitteratur med avseende pÄ framstÀllningar av manlighet och kvinnlighet. Analysens resultat visar att bÄde traditionella och utmanande gestaltningar av de kvinnliga och manliga karaktÀrerna förekommer i den analyserade skönlitteraturen, vilket sÄledes innebÀr att lÀsarna av dessa verk fÄr ett differentierat utbud av genusframstÀllningar genom den analyserade ungdomslitteraturen. Baserade pÄ den hÀr uppsatsens litterÀra analys har en rad genusrelaterade diskussionsfrÄgor arbetats fram och dessa diskussionsfrÄgor Àr tÀnkta att fungera som utgÄngspunkt för att lyfta fram genusperspektivet vid exempelvis lÀsfrÀmjande aktiviteter för ungdomar..

Makt att handla : En undersökning om kvinnliga folkhögskolerektorers positionsmakt och handlingsutrymme

I den hÀr uppsatsen sammanfattar jag de lÀrdomar jag fick av att skapa och framstÀlla ett verk för fyra sÄngare och tvÄ dansare. Verket, Siempre  perdue, ingick i mitt konstnÀrliga projekt under mitt sista Är pÄ programmet för musiklÀrare med profil rytmik. Jag hade förkunskaper inom komposition, rytmik och viss koreografi, men att sammanstÀlla dessa och ge dom lika vÀrde i ett verk var för mig helt nytt. Den hÀr uppsatsen har för mig blivit ett sÀtt att reflektera kring det jag gÄtt igenom och att ringa in det man mÄste tÀnka pÄ om man ska skapa och framföra ett liknande verk. LÀrdomarna handlar bÄde om sjÀlva kompositionen och repetitionerna  och förestÀllningarna.

Utbytesstudenters upplevelse av sin situation ur ett psykologiskt perspektiv

Detta arbete handlar om varför utbytesstudenter som kommer till LuleÄ tekniska universitet har valt att studera just dÀr samt hur de upplever sin situation vad gÀller studiesituation, socialt liv, traditioner, fritid och personlig utveckling. Föreligger det skillnader med avseende pÄ kön, civilstÄnd, nationalitet samt hur lÄng tid de vistats i LuleÄ? En enkÀt pÄ engelska skickades ut via e-post samt utdelades i ett klassrum. Resultaten visade att det var frÀmst motiv som kan förknippas med inre motivation som var av betydelse för att studera i Sverige och LuleÄ. Signifikanta skillnader mellan kvinnliga och manliga studenter pÄtrÀffades.

Feminismer och filmteori : En undersökning av feministisk filmteori och dess anvÀndningsomrÄden

I uppsatsen undersöks den feministiska filmteorin utifrÄn ett feministisk perspektiv, för att sammanfatta och klargöra de stÄndpunkter som utgör teorin. Fokus Àr framför allt lagt pÄ sÀttet kvinnor representeras i film, och hur man kan tolka den kvinnliga nÀrvaron. Diskussion förs angÄende de mest förekommande perspektiven inom filmteorin, sÄsom den psykoanalytiska, samt de alternativa perspektiven postkolonial och lesbisk teori, som bidrar till förstÄelsen av kvinnors representation i film. Resultatet av diskussionerna uppmÀrksammar bÄde styrkor och svagheter hos teorierna, men visar framför allt hur relevant det Àr att anvÀnda sig av det feministiska synsÀttet för att öka jÀmstÀlldheten inom filmbranschen, filmvÀrlden samt publiken..

Att döda en mansnorm : Att döda en mansnormJakten ur ett genusperspektiv -den kvinnliga jÀgaren i den manliga jaktkulturen

Hunting is considered as the most masculine activity in our society. Historically, man has been described as the provider for his family, this in the forms of hunting and gathering. Today hunting is still associated with a male hunter, but women have started to infiltrate the hunting culture. In this study hunting culture is analyzed with a gender perspective. In a modern society with gender and equality as a big subject of debate it is interesting to examine this impact on a culture so linked with masculinity.

Att bryta en kriminell livsstil : En kvalitativ undersökning av KRIS-medlemmars erfarenheter av att bryta med kriminalitet

Belöningssystem anvÀnds flitigt i arbetslivet men forskningen kring dess effekter pÄ anstÀllda ha varit snÄl. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur ekonomisk belöning uppfattas av fastighetsmÀklare samt vilken effekt det kan ha pÄ deras motivation, prestation och lojalitet gentemot företaget. Sex stycken kvalitativa intervjuer genomfördes med fastighetsmÀklare frÄn olika lokalkontor i stockholmsomrÄdet. Tematisk analys gjordes med teoretisk grund i Cognitive Evaluation Theory (CET) samt Self-Determination Theory (SDT). CET utgÄr ifrÄn att mÀnniskor bedömer hÀndelser utifrÄn en kontrollerande och en informerande aspekt medan SDT handlar om hur motivation kan vara mer eller mindre externt reglerad.

Actor-observer effekten och bilkörning : Hur attribuerar mÀnniskor beteenden vid riskabel bilkörning?

Actor-observer bias Àr tendensen dÀr mÀnniskan som aktörer tillskriver sitt beteende till yttre omstÀndigheter medan observatörer tenderar till att tillskriva aktörens beteende till personliga faktorer. Syftet med denna studie var att fÄ en klarare bild av hur mÀnniskor i sin roll som aktör eller observatör attribuerar ett riskabelt bilkörningsbeteende. Deltagarna bestod av 101 svenska studenter frÄn en högskola i Mellansverige varav 77 stycken var kvinnor och 24 stycken var mÀn. Deltagarna fick svara pÄ en enkÀt angÄende actor-observer bias och riskfullt bilkörningsbeteende. Resultaten visade att andras beteende förklaras mer av personliga egenskaper Àn dÄ personen sjÀlv kör riskfullt medan yttre omstÀndigheter inte gav skillnad för vare sig andra eller en sjÀlv.

Varför Àr det sÄ fÄ tjejer som spelar trummor?

Uppsatsen Àr ett försök att redogöra för hur ett antal trum- och slagverkslÀrare tÀnker kring frÄgan: "varför Àr det sÄ fÄ tjejer som vÀljer att spela trummor? Hur uppfattas skillnaderna mellan tjejer och killar i hur de nÀrmar sig trummorna samt hur de blir bemötta i det pedagogiska rummet? Grunden för arbetet Àr ett antal intervjuer med trum- och slagverkslÀrare, som jobbar pÄ kulturskolor och pÄ gymnasieskolor och deras tankar och reflektioner. Resultaten och vÄr analys visar att lÀrarnas uppfattning Àr att det Àr traditionella könsmönster och traditioner som stÄr i vÀgen för att fler tjejer skulle vÀlja att spela trummor. Undersökningen visar att tjejer inte pÄ nÄgot sÀtt Àr sÀmre Àn killar pÄ att spela trummor men att de saknar drivkraft och motivation i jÀmförelse med killarna. Ett problem Àr att det saknas kvinnliga förebilder som spelar trummor..

Filmundervisning i svenskÀmnet pÄ gymnasienivÄ : hur uppfattas momentet av lÀrare och elever?

InformationssamhÀllet har blivit allt större och har tagit över en del av skolans bildningsmonopol. Ungdomarnas medievanor bör tas pÄ allvar och integreras i skolvÀrlden för att de ska kunna hantera medieflödet pÄ ett bra sÀtt. Tack vare att film och TV Àr nÄgot som unga mÀnniskor Àr vana anvÀndare av Àr det ett tacksamt medium att arbeta med i svenskÀmnet. Syftet med vÄr studie Àr att ta reda pÄ om lÀrare pÄ gymnasiet anvÀnder sig av film i svenskundervisningen och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt de gör det och hur momentet mottages av eleverna. Vi har valt intervjuer och observationer för vÄr uppsats.

 SÄ lika men ÀndÄ sÄ olika  : Ledarskapets betydelse

Finns det skillnader i kvinnor och mÀns sÀtt att leda? Inom forskningen Àr det ett omtvistat Àmne och vissa hÀvdar att det finns skillnader inom omrÄdet. HÀr menar forskarna att det finns en rad olika faktorer som spelar in. Intresset för kvinnligt ledarskap har vuxit de senaste Ären. Idag blir allt fler kvinnor chefer och vi förutsÀtter att vi i framtiden kommer att se allt fler kvinnor i ledande roller.

I Hyalta gastars sÀllskap : om konstvetenskapens diskriminering av kvinnliga mÄlare ur den arbetande klassen pÄ 1700- och 1800-talen

I uppsatsen lÀggs ett intersektionellt perspektiv pÄ konsthistorien. Det sker genom en belysning av det sydsvenska bonadsmÄleriets undanskymda plats i allmÀnhet och de kvinnliga bonadsmÄlarnas osynliga roll i synnerhet.Uppsatsen bestÄr av fyra kapitel. I det första studerar jag den svenska konsthistorieskrivningen i tre historiografiska undersökningar: först en narrativ, sedan en kvantitativ och sist en komparativ diskussion av nÄgra historiografiska verk. Min huvudsakliga slutsats Àr att klassanalys lyser med sin frÄnvaro, ordet klass och framför allt arbetarklass nÀmns förhÄllandevis sÀllan. Genusstrukturer analyseras i varierande grad och pÄ olika sÀtt medan etnicitet mest omnÀmns som en kanoniserad uteslutning.I det andra kapitlet introduceras först den sydsvenska bonadstraditionen.

The Angel in the House och dess motsats i Virginia Woolfs författarskap : En jÀmförande och analytisk nÀrlÀsning av kvinnliga karaktÀrer i The Voyage Out och To the Lighthouse

This academic essay explores the possibilities to knowledge of God in the thought of Thomas Aquinas. The essay takes its departure from question 12 in the Summa Theologiae, specifically articles 12 and 13 that deal with natural knowledge of God and supernatural knowledge, respectively. It also presents objections made by modern philosophers against these ways of knowledge along with a rebuttal of these objections. Lastly, a conclusion is offered and ends with a reflection on how Aquinas' teaching on human knowledge of God in earthly existence compares with his teaching on the knowledge human beings will have in heaven and what consequences that has for our present knowledge..

AnvÀndandet av APU/APL uppföljningssystemet : Hur uppfattar elever, handledare och yrkeslÀrare att det fungerar?

Denna forskning handlar ett system som jag och min kollega Pierre Brockmanns skapade för att kunna visa för eleven hur han/hon ligget till i sina kurser som praktiseras ute i arbetslivet. Efter en inspektion frĂ„n Skolverket uppdagades det att tydligheten pĂ„ det gamla systemet inte var tillfredsstĂ€llande. I studien har jag anvĂ€nt mig av kvalitativ studie för att fĂ„ veta vad elever, handledare och yrkeslĂ€rare upplever att det fungerar.Tack vare djupintervjuerna fram kom förbĂ€ttrings förslag vilket har lĂ€tt till att APU/APL- uppföljningssystemet har kunnat vidareutvecklas, och bli Ă€nnu tydligare. Även dokumentationen inne pĂ„ skolan har utvecklats, för att tydliggöra för eleven ?vart den Ă€r pĂ„ vĂ€g?.För handledarna har systemet betytt mer förstĂ„else för att det Ă€r skola som eleven gör ute pĂ„ sin praktik, och att medvetenhet om vad som skall lĂ€ras pĂ„ praktiken har gjorts tydligare.YrkeslĂ€rarna kĂ€nner sig mer professionella och att de har ett meningsfullt uppdrag nĂ€r de Ă€r pĂ„ APU/APL besök.

Kvinnliga studenters alkoholvanor : PÄ Linnéuniversitetet i Kalmar

As the title reveals this is a study of female college students alcohol habits in Kalmar,Sweden. During the spring of 2012 a total of 118 female students at Linnaeus universityanswered a survey about their alcohol habits. The survey reveled that as many as 67%percent of the answering female students (according to Audit) have risky drinking habits.The drinking habits are explained using Albert Banduras social learning theory in contextto the Scandinavian drinking pattern. The study concludes that female alcohol habits needeven further research. Furthermore the study shows that student initiation have an impacton the female drinking habits and that expectations of that students drink are to some extentimportant to the development of hazardous drinking habits..

<- FöregÄende sida 62 NÀsta sida ->