Sök:

Sökresultat:

2884 Uppsatser om Kvinnliga förövare - Sida 47 av 193

Utveckling av portabel bro

Detta examensarbete Àr utfört i samarbete mellan Centrum för högpresterande stÄl (CHS) pÄ LuleÄ tekniska universitet samt Scancon Industrimontage AB. Syftet med arbetet har varit att konstruera en portabel bro för fyrhjulingar som kan tillverkas av Scancon i deras verkstad med befintliga maskiner. Arbetet innefattar hela kedjan i en produktutveckling med start i behovsanalys och idégenerering och slut i en fÀrdig produkt redo för serietillverkning. Under konstruktionen har Siemens NX6 anvÀnds för modellering samt LS-DYNA för hÄllfasthetsanalyser. Projektet resulterade i en teleskopisk brobalk tillverkad i 1 mm tjock höghÄllfast plÄt.

Detaljisters val av leverantör - En kartlÀggning av inköpsprocessen hos fristÄende fackhandlare i underklÀdesbranschen och relationen till deras leverantörer

Titel: Professionell men personlig ? en publikstudie av lÀsaresuppfattningar om journalister pÄ Twitter.Författare: Carl MalmerUppdragsgivare: JMG, Göteborgs universitet och doktorand Ulrika Hedman.Hedman skriver nu sin avhandling som fokuserar pÄ hur socialamedier har pÄverkat journalistiska arbetsmetoder och ianslutning till hennes egen forskning efterlyser hon enpublikstudie kring hur lÀsare uppfattar journalister pÄ socialamedier.Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vidGöteborgs universitet, institutionen för journalistik, medier ochkommunikation (JMG).Termin: Höstterminen 2011Handledare: Mathias FÀrdighSid- och ordantal: 51 sidor exkl. bilagor. 19 397 ord inkl. bilagor.Syfte: Att undersöka lÀsares uppfattningar och förestÀllningar omjournalister aktivitet pÄ sociala medier.Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer.Material: Fem djupintervjuer med mÀnniskor som följer journalister pÄTwitter.Huvudresultat:Resultaten visar att respondenterna menar att möjligheterna till interaktion mellanlÀsare och journalister har ökat tack vare journalisters aktivitet pÄ Twitter.

Tillit i Psaltaren : AnvÀndningen av b??a? och i viss mÄn ??s? i klago-, förtröstans- och tackpsalmerna

I uppsatsen analyseras hur kvinnorna framstÀlls i de tre liknelserna i Lukasevangeliet med kvinnliga huvudkaraktÀrer: Lukas 13:20-21; 15:8-10; 18:1-8. Genom att analysera liknelsernas presentation av kvinnor Àr mÄlet att nÄ fram till ett stÀllningstagande kring hur kvinnorna framstÀlls i dessa. Förhoppningen Àr ocksÄ att uppsatsen ska leda fram till insikter som kan bidra till den större diskussionen kring Lukasevangeliets övergripande kvinnobild. Analysen sker med en narrativ-kritisk metod. Med olika narrativ-kritiska verktyg analyseras textens berÀttarteknik, för att se vad som lyfts fram och tonas ned, samt hur detta pÄverkar framstÀllningen av kvinnorna. I analysen anvÀnds ocksÄ ett feministiskt perspektiv.

Externa mentorsprogram - För kvinnor som vill avancera i karriÀren?

SammanfattningProblemdiskussion: Inom omrÄdet ledarskap sÄ domineras de högre positionerna av mÀnnen, och har sÄ alltid gjort. Kvinnorna som vill avancera stöter pÄ fler svÄrigheter Àn mÀn, och detta fenomen har sedan 1986 benÀmnts The Glass Ceiling ? dÄ begreppet först dök upp i Wall Street Journal. Kvinnor verkar alltsÄ slÄ emot ett glastak pÄ sin vÀg mot toppen, som hindrar dem frÄn avancemang. För att överbygga hindren har en del olika lösningar föreslagits i befintlig forskning, och vi har valt att fördjupa oss i Àmnet externt mentorskap.

Skillnader i sjÀlvvÀrdering mellan kvinnliga och manliga tandlÀkarstudenter vid en ?Objective Structured Clinical Examination? (OSCE)

Syftet med denna studie var att jÀmföra tandlÀkarstudenters reella resultat pÄ en Objective Structured Clinical Examination (OSCE) med deras egenskattade resultat. Dessa resultat jÀmfördes sedan med avseende pÄ genus. Ett flertal studier finns publicerade dÀr man har beskrivit skillnader i sjÀlvvÀrdering mellan kvinnor och mÀn pÄ teoretiska examinationer. Dock saknas kunskap dÀr man granskar dessa skillnader vid examination av kliniska moment. Vid teoretiska prov har man funnit att mÀn har en tendens att vÀrdera sina prestationer högre Àn vad kvinnor gör.

Fina rÀddningar och raketer i nÀtmaskorna: Om skillnaderna i radioreferat av manliga och kvinnliga lagidrottare

Det hÀr arbetet Àr byggt pÄ en jÀmförelse mellan tvÄ radioreferat av tvÄ handbollsmatcher, sÀnda i Radiosporten under februari/mars 2012. Det ena referatet speglar en match med kvinnliga utövare, och det andra en med manliga.UtgÄngspunkten har varit en kritisk diskursanalys, med liknande fallstudier och tidigare forskning inom nÀrliggande omrÄden som stöd.Syftet med studien har varit att belysa ett omrÄde som tidigare varit relativt outforskat, samt att bidra till en medvetenhet inom branschen om hur dam- respektive herridrott bevakas och vilka skillnader som finns.Resultatet visar att det finns stora likheter i referaten, men ocksÄ skillnader som Àr viktiga att ta i beaktning. Jag kunde se fyra teman som skiljde mellan dam- och herrmatchen. Det första som jag sÄg var att damhandbollen presenterades som nÄgot som avvek frÄn normen ? herrhandboll.

?Det Àr det hÀr med grÀnser?? Strategier för att frÀmja sjuksköterskors psykiska hÀlsa ? en studie ur ett genus-perspektiv med fokus pÄ kvinnor

Sjuksköterskeyrket Àr av tradition ett kvinnodominerat yrke och Àn idag utgörs ca 90 % av sjuksköterskekÄren av kvinnor. En av de mest utsatta grupperna för lÄngtidssjukskrivning relaterad till psykisk ohÀlsa Àr personal inom vÄrd- och omsorg, dÀribland sjuksköterskor. De senaste 15 Ären har en ökning av den hÀr typen av lÄngtidssjukskrivning skett och det Àr tydligt att kvinnor har drabbats i högre grad Àn mÀn. Det gÄr ocksÄ att se att mycket i rollen som sjuksköterska pÄminner om den traditionella kvinnorollen, dÀr en egenskap som premieras Àr att vara mer uppmÀrksam pÄ andras behov Àn pÄ sina egna. Syftet med det hÀr arbetet har varit att undersöka vilka strategier det finns för att stödja sjuksköterskor att utveckla en yrkesroll som bevarar deras psykiska hÀlsa samt att ta reda pÄ hur dessa strategier bidrar till detta.

Kostintag, energiförbrukning och kroppssammansÀttning hos orienterare

Bakgrund Orientering a?r en utha?llighetsidrott da?r tempo och intensitet varierar, beroende pa? terra?ng och lo?parens navigationsfo?rma?ga, och den skiljer sig fra?n vanlig utha?llighetslo?pning genom att den ocksa? innefattar kuperad terra?ng och ett kognitivt inslag. Prestationsfo?rma?gan hos orienterare kan da?rfo?r antas vara mer beroende av kostens sammansa?ttning a?n fo?r vanliga lo?pare. Forskningen om kroppssammansa?ttning, energiutgifter och kostintag hos orienterare a?r idag bristfa?llig.

Den ambivalenta studenten- en studie om lÀrarstudenters förestÀllningar om, erfarenheter av och förhÄllningssÀtt till undervisningsplanering

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka vilket förhÄllningssÀtt som Àr rÄdande vad gÀller undervisningsplanering, sett utifrÄn lÀrarstudenters perspektiv, och pÄ sÄ vis fÄ en djupare förstÄelse för hur och varför lÀrarstudenter planerar och förhÄller sig till sin planering pÄ ett visst sÀtt. Studien har undersökt de erfarenheter av, förestÀllningar och uppfattningar om undervisningsplanering, som blir synliga i lÀrarstudenters utsagor. Eftersom det finns ett stort tomrum vad gÀller forskning kring momentet planering utifrÄn lÀrarstudenters perspektiv, dÄ större delen av tidigare forskning fokuserat pÄ momentet utifrÄn lÀrares perspektiv, har det varit relevant att undersöka vad just lÀrarstudenters utsagor talar för avseende planering. I syfte att synliggöra den subjektivitet som ligger till grund för studenternas förhÄllningssÀtt till planering, har studien tagit sin utgÄngspunkt i kvalitativa intervjuer som metod. Resultatet visar att sÄvÀl handledare som mentor har en stor betydelse för studenternas kunskap om samt tillvÀgagÄngssÀtt vid planering.

LÀrarnas arbete med den tidiga lÀs- och skrivutvecklingen

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt beskrivningar frÄn relevant litteratur om holistisk syn pÄ lÀrande, funktionaliserad undervisning, tematiskt arbetssÀtt och vikten av meningsfulla sammanhang stÀmmer överens med det praktiska arbetet i klassrummen med den tidiga lÀs- och skrivutvecklingen, bÄde som lÀrare upplever att de gör och det faktiska arbete som jag observerar. Mitt arbete bestÄr av observationer och kvalitativa intervjuer. Resultaten av min undersökning visar att lÀrarna anvÀnder en kombination av olika metoder som de har utvecklat tack vare sin personliga övertygelse om barns lÀs- och skrivutveckling, arbetslivserfarenhet, utbildning, befintliga lÀromedel och skolans traditioner. LÀrarnas arbete prÀglas oftast av en formaliserad och fÀrdighetsbaserad undervisning. Nyckelord: arbetslivserfarenhet, formaliserad undervisning, funktionaliserad undervisning, lÀsutvecklingen, skrivutvecklingen.

LÀrarnas arbete med den tidiga lÀs- och skrivutvecklingen

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt beskrivningar frÄn relevant litteratur om holistisk syn pÄ lÀrande, funktionaliserad undervisning, tematiskt arbetssÀtt och vikten av meningsfulla sammanhang stÀmmer överens med det praktiska arbetet i klassrummen med den tidiga lÀs- och skrivutvecklingen, bÄde som lÀrare upplever att de gör och det faktiska arbete som jag observerar. Mitt arbete bestÄr av observationer och kvalitativa intervjuer. Resultaten av min undersökning visar att lÀrarna anvÀnder en kombination av olika metoder som de har utvecklat tack vare sin personliga övertygelse om barns lÀs- och skrivutveckling, arbetslivserfarenhet, utbildning, befintliga lÀromedel och skolans traditioner. LÀrarnas arbete prÀglas oftast av en formaliserad och fÀrdighetsbaserad undervisning. Nyckelord: arbetslivserfarenhet, formaliserad undervisning, funktionaliserad undervisning, lÀsutvecklingen, skrivutvecklingen.

Attitydskillnader till homosexualitet : En kvantitativ enkÀtundersökning bland Norrköpings gymnasieelever i Ärskurs 1-3

Denna studie syftar till att undersöka vilka attityder gymnasieeleverna i Norrköpings kommun har till homosexualitet, om attityderna till homosexuella mÀn skiljer sig frÄn attityderna till homosexuella kvinnor, samt om attityderna skiljer sig mellan könen. Studien bygger pÄ en enkÀtundersökning av 208 stycken gymnasieelever i Ärskurs 1-3 och stickprovet valdes genom klusterurval. Den teoretiska utgÄngspunken Àr Anthony Giddens förklaring av Robert Connells genusordning samt en strukturfunktionalistisk förklaring av avvikande beteende. EnkÀten konstruerades och analyserades med utgÄngspunkt i Likert-skalan vilket Àr ett vÀletablerat och populÀrt mÀtinstrument för attitydundersökningar. Genom att Likert-skalan Àr en summationsskala erhöll varje respondent en totalpoÀng som i sin tur blev en kvantifierad indikator för dess attityd.Resultatet i studien visar att respondenterna har en generellt positiv instÀllning till homosexualitet.

Pottholmen -mer Àn bara trafik

Arbetes syfte Àr att resultera i ett planförslag för Pottholmen och svara pÄ tre frÄgestÀllningar som behandlar översvÀmningsrisk, tillgÄngen till offentliga och mer privata delar och möjligheten till ökad vattenkontakt. För att fÄ en förstÄelse för Pottholmen har jag anvÀnt mig av metoden realistisk stadsanalys. Jag har Àven anvÀnt mig av Kevin Lynch begrepp för att kartera omrÄdet. Resultatet av arbetet blev ett planförslag över ett nytt omrÄde som Àr intressant att röra sig genom tack vare anvÀndningen av Gordon Cullens teori om serial vision och som Àr uppbyggt av bÄde offentliga, halvoffentliga och halvprivata rum enligt Jan Gehls teorier..

Kvinnligt och Manligt ledarskap : en studie om kvinnligt och manligt ledarskap i kommunal sektor

I denna studie undersöks det ledarskap som idag bedrivs inom SkÄnes kommunala verksamheter, utifrÄn nio ledarskapsstilar som Àr kompatibla med organisatorisk framgÄng vÀrlden över. FrÄgestÀllningen ?Finns det nÄgra skillnader mellan manligt och kvinnligt ledarskap i SkÄnes samtliga kommuner, studerat utifrÄn McKinseys nio ledarskapsstilar?? har syftet att undersöka eventuella könsskillnader i ledarskap.Fördelningen i studiens population har syftet att kartlÀgga samt studera de skillnader det manliga och kvinnliga ledarskapet kan ge exempel pÄ. Urvalsgruppen har sÄledes fÄtt svara pÄ en enkÀt behandlande de omrÄden de eventuellt kommit i kontakt med under sin chefskarriÀr och dÀrmed fÄtt bedöma sitt agerande.EnkÀten skickades ut till totalt 101 chefer, fördelat pÄ 54 mÀn och 47 kvinnor, inom SkÄnes samtliga 33 kommuner. 65 svar erhölls, fördelat pÄ 31 kvinnor och 34 mÀn.

Att göra genus i arenan : En litteraturstudie av gymnasieeleversegenvalda böcker med utgÄngspunkt igenus och intersektionalitet

Med utgÄngspunkt i genusteori, intersektionalitet och litteraturteori analyserar denna studie tvÄ elevvalda böcker frÄn ett bokprojekt i en gymnasieskola; Hungerspelen av Suzanne Collins och Jag Àr Zlatan Ibrahimovic?: min historia av Zlatan Ibrahimovic? och David Lagercrantz, varav en bok Àr flickvald och en Àr pojkvald. Böckerna analyseras utifrÄn genusperspektiv i förhÄllande till traditionella könsstereotyper, sÄsom hur de kvinnliga och manliga karaktÀrerna beskrivs, hur de talar, hur de pÄverkas av andra aspekter sÄsom klass och etnicitet samt hur fördelningen av mÀn och kvinnor ser ut. Utöver nykritikens nÀrlÀsning av litteraturen analyseras de sammanstÀllda listorna med boktitlar som eleverna har valt, för att urskilja potentiella mönster i förhÄllande till genus, vilket stÀlls mot de böcker som i en intervju med lÀraren bakom bokprojektet framkommer att hon skulle vÀlja att lÀsa i sin klass. Genrer och författare för de elevvalda böckerna analyseras utifrÄn befintlig forskning för att kunna skönja om det överensstÀmmer med forskningen, samt huruvida den litteratur som presenteras av lÀraren stÀmmer överens med de preferensramar som finns för flickor och pojkars lÀsning.

<- FöregÄende sida 47 NÀsta sida ->