Sök:

Sökresultat:

2673 Uppsatser om Kunder - Sida 2 av 179

Att upprätthålla en relation- en fallstudie av relationen mellan Exceed VPAB och deras kunder

Till följd av förändringar inom den finansiella sektorn råder idag hög konkurrens mellan aktörerna inom finansiell rådgivning. Som en effekt av utvecklingen har behovet av relationsarbete gentemot Kunder ökat ytterligare. Syftet är att undersöka hur ett företags kundfokuserade arbete med relationer till deras Kunder ser ut, samt hur Kunderna upplever att företagets arbete idag ser ut/bör se ut. För att uppfylla syftet genomfördes en kvalitativ studie baserad på semi-strukturerade intervjuer med rådgivare och Kunder hos företaget Exceed. Resultatet påvisade vikten av kommunikation, förtroende samt öppenhet mellan kunden och företag.

Outsourcing av lönehantering : ? Vilka kontroller utförs? Behåller kunder kontroll?

I Sverige finns det ett flertal kollektivavtal och lagregleringar som påverkar lönehantering. Det kan vara en anledning till att företag väljer att outsourca lönehantering till en extern part. Vid outsourcing förflyttas kontroll och i uppsatsen redogör vi för vilka kontroller som leverantör respektive kund utför efter outsourcing av lönehantering. I uppsatsen besvarar vi om Kunder behåller kontroll efter outsourcing av lönehantering. Vi har förutom fokus på kontroll besvarat frågeställningarna genom att undersöka vilka faktorer företag som outsourcar lönehantering utgår från vid val av leverantör och hur kontraktet är utformat.Till hjälp att utreda vilka kontroller som utförs och om Kunder förlorar kontroll över lönehantering gjordes sex besöksintervjuer; med tre leverantörer och tre Kunder.

Små fristående resebyråer : Kan de överleva?

I samband med globaliseringen och den tekniska utvecklingen ingick alltfler resebyråer i kedjeföretag, vilket satte små fristående resebyråer i en konkurrensutsatt situation.Denna uppsats syfte är att analysera och utvärdera förutsättningar för små fristående resebyråers marknadsföringsstrategier. Uppsatsen bygger på en jämförelsestudie mellan en kvantitativ kundundersökning och en kvalitativ undersökning genom intervjuer med representanter från resebyråerna.Resultatet visar att små fristående resebyråer har priskänsliga, dvs. låginvolverade, Kunder, men att marknadsföringsstrategierna är anpassade för höginvolverade Kunder.Slutsatsen är att eftersom små fristående resebyråer inte kan konkurrera med pris, bör de satsa på värdeskapande både internt i företaget och externt med Kunder, och på detta sätt differentiera sig på marknaden samt överleva långsiktigt..

Prototyp på webbgränssnitt av en orderläggningsmodul

FLB Logistik i Gävle är en lagerfirma som arbetar med lagerhållning och logistik åt andra stora företag. FLB har idag en webbsida där deras Kunder kan logga in och se saldo och produkter som de lagerhåller. Problemet är att denna webbsida saknar en ?orderläggningsmodul?, en funktion där deras Kunder kan lägga beställningar på pallar som de vill ha utkörda. Beställningar görs idag via e-post eller telefon till anställda hos FLB Logistik, som i sin tur skriver in alla beställningar manuellt i ett system.

Förtroendeskapande mellan företag och kunder : en kvalitativ studie om hur sex svenska företag ser på förtroendeskapande gentemot kunder. 

Kurs: 2FE73E, Examensarbete i företagsekonomi med inriktning marknadsföring, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet.Författare: Johanna Liikamaa & Erika GustafssonHandledare: Leif MarcussonExaminator: Richard OwusuUppsatsens titel: Förtroendeskapande mellan företag och Kunder: en kvalitativ studie om hur sex svenska företag ser på förtroendeskapande gentemot Kunder.Forskningsfråga: Hur arbetar svenska tjänsteföretag med förtroendeskapande gentemot Kunder och potentiella Kunder?Syfte: Syftet med denna uppsats är att bidra med en undersökning kring förtroendeskapande gentemot Kunder. Vi har två delsyften, vilka är att klargöra och analysera hur företagen arbetar med kundrelationer och lojalitet.Metod: Studien baseras på kvalitativ metod, datainsamlingen har skett genom öppna telefonintervjuer med sex företrädare från företag. Resultat: Genom studiens intervjuer och dess resultat har vi kommit fram till att företag är beroende av förtroende från deras Kunder. Våra informanter har återgett att förtroendeskapandeåtgärder är värt mycket och att utan förtroende kommer man inte långt i sitt arbete. Detta beror troligen på att det inte enbart är produkten eller tjänsten som står i fokus utan ?hela paketet? i form av service och förtroendeskapande åtgärder med mera.

"Varför kommer du inte tillbaka?" : En studie om avgörande faktorer latent lojala privatkunder (B2C) på ett stadshotell i en småstad

Denna uppsats är en kvalitativ fallstudie där vi undersökt ett stadshotell i en mindre stad i Mellansverige. På hotellet har vi identifierat ett problem med latent lojala Kunder, det vill säga Kunder som är nöjda med sin vistelse och som sprider positiv word-of-mouth men väljer att inte återköpa, med andra ord, kommer Kunderna inte att återkomma till hotellet. Studien har genomförts med hjälp av kvalitativa telefonintervjuer, med tolv utvalda latent lojala gäster från hotellet, där syftet var att undersöka samt förklara bakomliggande faktorer till latent lojala Kunder. Centralt för lojala Kunder är att de upplever ett unikt värde hos en leverantör, som inte andra leverantörer erbjuder. Utifrån fyra valkriterier: tekniska, ekonomiska, sociala och personliga har vi analyserat intervjupersonernas svar i vår empiriska studie.

Prototyp på webbgränssnitt av en orderläggningsmodul

FLB Logistik i Gävle är en lagerfirma som arbetar med lagerhållning och logistik åt andra stora företag. FLB har idag en webbsida där deras Kunder kan logga in och se saldo och produkter som de lagerhåller. Problemet är att denna webbsida saknar en ?orderläggningsmodul?, en funktion där deras Kunder kan lägga beställningar på pallar som de vill ha utkörda. Beställningar görs idag via e-post eller telefon till anställda hos FLB Logistik, som i sin tur skriver in alla beställningar manuellt i ett system.

Att lyssna till sina kunder : Nöjda och lojala kunder som konkurrensfördel

Syftet med uppsatsen var att på uppdrag av butiken Trolltyg beskriva företagets Kunder utifrån deras grad av tillfredställelse och lojalitet till butiken. Samt att bidra med en bild av butikens styrkor och svagheter och på så vis även bidra med kunskap till företaget för att ge det möjligheter att stärka dess konkurrenskraft. Metoden hade en kvantitativ ansats och en enkät utformades för insamling av data. Vi kom fram till att respondenterna överlag var nöjda med butiken och med det bemötande de fått. De ansåg sig få en rättvis bedömning när det kommer till återköp och de upplevde att känslan de får av butiken är positiv.

Service recovery : ?To err is human; recover, divine?

Uppsatsen handlar om hur företag hanterar missnöjda Kunder, vilket i teorin benämns service recovery. Uppsatsen behandlar ett företag som sedan mindre än ett år tillbaka är en sammanslagning av fyra olika varumärken. Syftet med uppsatsen är att kartlägga hur fallföretaget hanterar missnöjda Kunder samt att undersöka möjligheter till förbättringar. Uppsatsen bygger på teorier om service recovery skrivna av Grönroos, Bowen, Hart, Spreng och Best. Avsikten med uppsatsen är att skriva en plan för hur företaget kan förbättra sitt hanterande av missnöjda Kunder.

Kundlojalitet hos tjänsteföretag : En undersökning om Aitellu AB:s kunder och före detta kunder

Kundlojalitet är ett fenomen som har hamnat i centrum under de senaste årtiondena. Huvudorsaken är att konkurrensen har ökat och det blir därmed allt viktigare att kunna bevara de befintliga Kunderna vid sidan om att kunna attrahera nya. Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka och analysera faktorer som påverkar lojaliteten hos ett tjänsteföretags befintliga och före detta Kunder. Vi har därmed utgått ifrån kundens perspektiv. Forskningsmetoden har varit metodtriangulering, vilket i vårat fall gick ut på att kombinera kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder ? en enkätundersökning samt tre telefonintervjuer.Aitellu AB:s Kunder väljer företrädesvis att stanna kvar hos sin tjänsteleverantör pga.

Bankregleringar : En jämförelsestudie mellan Basel II och Basel III

Andelen svenskar som handlar online växer vilket skapar en stor potential för företag att öka sina intäkter på internet. Konkurrensen är dock hård vilket innebär att webbutiker måste arbeta med att få konsumenter att handla från just sin butik. Syftet med denna studie är att förklara vad Kunder i Sverige efterfrågar för att de ska bli lojala gentemot webbutiker. Studien utgår från ett konsumentperspektiv och en enkätstudie har använts för att tillfråga konsumenter med varierande bakgrunder. För att besvara syftet har olika faktorer inom de fyra lojalitetsattributen, e-upplevt värde, e-kvalitet, e-tillfredsställelse samt e-förtroende använts.

Outsourcing av ekonomifunktioner : vilka åtgärder kan outsourcingföretag vidta för att deras kunder inte ska förlora kontroll?

Undersökningen behandlar outsourcing av ekonomifunktioner. Syftet var att undersöka vilka åtgärder outsourcingföretag kan vidta för att motverka att deras Kunder förlorar kontroll vid utkontraktering. Studien innefattar även hur outsourcingföretag kan förvissa sina Kunder om detta.Vi valde att genomföra intervjuer eftersom vi ansåg att det var den mest lämpliga metoden för vår undersökning. Under intervjuerna framkom det olika synpunkter beträffande om kontroll överhuvudtaget förloras eller inte. Outsourcingföretagen var dock relativt samstämmiga om vilka åtgärder som behöver vidtas samt vad som förvissar Kunder om att de inte förlorar kontroll vid outsourcing.

Har kunden alltid rätt? : Hur hanterar butiker klagomål från missnöjda kunder?

Det är ett vanligt förekommande problem inom handeln att kunden alltid hävdar sin rätt vid klagomål. Det är särskilt ett problem för butikerna som vill ha nöjda Kunder samtidigt som de måste sätta gränser för att hålla butikerna lönsamma. Butikerna måste därför ha god kunskap om hur man ska kunna sköta klagomålshanteringen på bästa sätt. För att ta reda på hur olika butiker hanterar klagomål, har intervjuer genomförts med både butikschefer och säljare i fyra butiker inom elektronik- och sportbranschen. Genom dessa intervjuer fick vi reda på hur de anser att man ska ta hand om missnöjda Kunder, samt vilken utbildning de har inom detta område.

Chatt i supportsyfte : En kvalitativ undersökning om hur chatt upplevs som supportkanal

Det blir alltmer vanligt fo?r fo?retag att erbjuda sina Kunder support och hja?lp via en chatt. Chatt a?r en relativt ny kanal fo?r att hantera och erbjuda support till Kunder. Ma?nga fo?retag va?ljer att anva?nda sig av en chatt, dock utan att ta?nka pa? de konsekvenser det medfo?r fo?r organisationen och de ansta?llda.

Att erbjuda det lilla extra : Mervärdeskapande i temaresebyråer

Bakgrund: Massturism och dess utveckling har lett till att människor blivit intresserade av mer än endast sol och bad. Detta har gett förutsättningar för utvecklingen av en ny gren inom turism, nämligen den alternativa turismen. För att kunna överleva på marknaden måste resebyråer med tematiska resor erbjuda det lilla extra och skapa mervärde med sina Kunder. Detta kan exempelvis göras genom en tvåvägskommunikation och genom att bygga upp relationer både intern och extern i organisationen.Problemformulering: Vilka faktorer är viktiga för att temaresebyråer ska kunna överleva på marknaden och skapa mervärde för sina Kunder?Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera och utvärdera sambandet mellan intern marknadsföring och återkommande Kunder.Metod: Detta arbete har en kvalitativ ansats därför att det leder till en djupare förståelse av fenomenet som undersöks.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->