Sökresultat:
5 Uppsatser om Kulturpedagogik - Sida 1 av 1
Visuell kultur som pedagogisk praktik : - ett nytt bildämne eller en angelägenhet för skolans alla ämnen? En kartläggning av visuell kultur som begrepp och pedagogisk strategi.
Arbetet söker kartlägga visuell kultur som begrepp och pedagogisk strategi. Med utgångspunkt i teorier kring visuell kultur inom olika discipliner och utifrån olika länders definitioner undersöks visuell Kulturpedagogik i Danmark. En central fråga i arbetet är huruvida visuell kultur är ett nytt bildämne eller en angelägenhet för skolans alla ämnen. Undersökningen är hermeneutisk och består av tolkningar utifrån litteratur och intervjuer. För att se hur visuell kultur som pedagogisk strategi fungerar i praktiken har kvalitativa intervjuer genomförts med tre verksamma lärare i Danmark.
Förutsättningar och strategier en analys av lärarhandledningar
Detta arbete utgår från en kvalitativ textanalys av lärarhandledningar och andra texter från
museilektioner.se. Mitt syfte är att försöka se vilka strategier som finns för att legitimera den
institutionsförlagda Kulturpedagogiken i skolan, vilka argument som återfinns för ett sådant
arbete och därmed hur kulturen positionerar sig gentemot skolan. I de handledningar jag
undersöker gör jag ett försök att se hur eleven är tänkt att agera, vilken roll denne tillskrivs och
därmed hur kulturen förhåller sig till den enskilde eleven.
Konst och Kulturpedagogik står traditionellt inför ett dilemma där pedagogen väger en
sträng förmedling av föremål och konst mot en öppen reception där mottagaren lämnas fri att se
vad denne vill. Genom att undersöka vem som har makt över situationen och hur besökarnas
erfarenhet hanteras kan jag närma mig en förståelse för hur ovanstående dilemma hanteras i
handledningarna.
Min analys visar att institutionens funktion som kulturbärare eller kulturskapare har
inverkan på hur pedagogiken utformas och därmed hur receptionen blir behäftad med olika
ramar..
Independentfilmens utveckling : Kritiken som kom av sig
AbstractINSTITUTION:Institutionen förpedagogik:Avdelningen förbild, musik och KulturpedagogikADRESS: Växjö Universitet351 95 VäxjöTELEFON: 0470 ? 70 80 00HANDLEDARE: Margareta Wallin WictorinTITEL: Kulturspridning på konstområdetSpreading culture within the sphere of artFÖRFATTARE: Johanna LiljaADRESS: Brunnsgatan 18A331 33 VärnamoTELEFON: 0370 ? 144 88TYP AV UPPSATS: C- uppsats, 60 poängVENTILERINGSTERMIN: Ht 2005I uppsatsen diskuteras svensk kulturpolitik och kulturspridning geografiskt samt socialt utifrån Bourdieus teorier om människans relationer till det kulturella området. Även det konstpedagogiska området behandlas, som här utgår ifrån Anna ? Lena Lindbergs teori om konstpedagogens roll. Konstpedagogiken utgör en central del vid spridning av konst och kultur.
Kulturspridning på konstområdet
AbstractINSTITUTION:Institutionen förpedagogik:Avdelningen förbild, musik och KulturpedagogikADRESS: Växjö Universitet351 95 VäxjöTELEFON: 0470 ? 70 80 00HANDLEDARE: Margareta Wallin WictorinTITEL: Kulturspridning på konstområdetSpreading culture within the sphere of artFÖRFATTARE: Johanna LiljaADRESS: Brunnsgatan 18A331 33 VärnamoTELEFON: 0370 ? 144 88TYP AV UPPSATS: C- uppsats, 60 poängVENTILERINGSTERMIN: Ht 2005I uppsatsen diskuteras svensk kulturpolitik och kulturspridning geografiskt samt socialt utifrån Bourdieus teorier om människans relationer till det kulturella området. Även det konstpedagogiska området behandlas, som här utgår ifrån Anna ? Lena Lindbergs teori om konstpedagogens roll. Konstpedagogiken utgör en central del vid spridning av konst och kultur.
Diffrakterande praktiker med implosiva konsekvenser: Perspektiv på estetiska lärprocesser
Studiens övergripande syfte är att fördjupa kunskaper om och söka nya perspektiv på estetiska lärprocesser i relation till demokrati- och värdegrundsfrågor. Den teoretiska ansatsen hämtas från poststrukturalistisk teoribildning med förgreningar inom genusteori. Studien är strukturerad i tre delar inom vilken den första utgörs av en samläsning mellan kunskapsområdet scenkonstnärlig teori/praktik och pedagogisk teori/praktik. Dessa diskurser karaktäriseras av ifrågasättanden av konsten som ?god? respektive antaganden om värdeneutrala pedagogiska modeller och det ?goda? samhället som automatisk följd av bildning och fostran.