Sök:

Sökresultat:

1919 Uppsatser om Kulturella näringar - Sida 58 av 128

Upplevelse av möten mellan flyktingar och den svenska vÄrden - En litteraturstudie ur bÄde sjuksköterskans och flyktingens perspektiv

Bakgrund: Allt fler personer kommer till Sverige frÄn lÀnder dÀr kulturen skiljer sig frÄn den svenska. MÄnga av dessa personer har genomgÄtt svÄra trauman och det Àr en utmaning för den svenska vÄrden att möta och hjÀlpa dessa personer. Flyktingar och sjuksköterskor har oftast olika förvÀntningar pÄ möten i vÄrden. Syftet med studien var att belysa upplevelser av möten mellan flyktingar och sjuksköterskor i den svenska vÄrden. Metod: InnehÄllsanalys baserad pÄ Ätta artiklar med kvalitativ ansats.

Första lÀseboken : En kvalitativ studie i hur första lÀseboken anvÀnds och hur den uppfattas av elever och pedagoger i dagens skola.

I denna studie fokuseras till stora delar den första lÀseboken. För att tillgodogöra oss kunskap kring vilka lÀslÀror som anvÀnds i dagens skola, har vi besökt ett antal skolor och dÀr intervjuat barn och pedagoger om vad de anser om det material som anvÀnds vid den första lÀsinlÀrningen. Vi har ocksÄ gjort en historisk tillbakablick, dÀr vi konstaterat att det tidigare inte lades nÄgon som helst vikt vid sjÀlva lÀsinlÀrningen vid lÀsningen. Idag lÀggs dÀremot tyngdpunkten vid att lÀra barn lÀsa, men det material som anvÀnds ser olika ut pÄ olika skolor. Det vi kommit fram till efter vÄra litteraturstudier Àr, att den kulturella bakgrunden Àr av stor betydelse för barns lÀsutveckling.

NyanlÀndas möte med den svenska skolan : En undersökning ur lÀrarens perspektiv

Undersökningens syfte Àr att synliggöra lÀrares uppfattning och erfarenheter av nyanlÀnda elever i den svenska skolan, bÄde ur ett lÀrandeperspektiv och ur ett socialt perspektiv. Studien syftar Àven till att se vilka möjligheter respektive hinder lÀraren upplever i mötet med dessa elever samt hur lÀraren bemöter de svÄrigheter som kan uppstÄ. Skriftliga intervjuer ligger till grund för resul-tatet och de insamlade svaren analyserades senare enligt en hermeneutisk innehÄllsanalysmodell.Resultatet visade pÄ att i en mÄngkulturell skola skapasmöjligheter att diskutera vÀrdegrunden i "naturliga miljöer" samt ökas förstÄelsen och toleransen för andra mÀnniskor. NyanlÀnda elever upplevs Àven som ambitiösa och tacksamma och kontakten med dessa vÄrdnadshavare skiljer sig inte Ät jÀmförelsevis svenskfödda elevers förÀldrar. Det största hindret i verksamheten Àr onekligen bristande sprÄkkunskaper vilket resulterar i ouppnÄdda mÄl, utanförskap, misslyckade gruppe-ringar och orÀttvisa betyg.

VÀlkommen till Sverige :  en studie om mottagandet av Àldre invandrare i en medelstor svensk kommun

Denna studie syftade till att öka förstÄelsen för hur mottagandet av Àldre invandrare kan upplevas i en svensk medelstor kommun. FrÄgestÀllningarna rörde hur företrÀdare för invandrades egna organisationer och yrkesverksamma uppfattar att mottagandet fungerar. För att undersöka detta har dokument rörande mottagandet av invandrare i kommunen undersökts. FöretrÀdare för tre olika invandrarorganisationer har intervjuats enskilt och tre yrkesverksamma kommunala tjÀnstemÀn har deltagit i en fokusgruppsintervju i Àmnet. Med hjÀlp av Aaron Antonovskys individteori kÀnsla av sammanhang (KASAM), Roine Johanssons organisationsteori och Berth Danermarks tankar om samverkan har materialet analyserats hermeneutiskt.

Traditioner och hogtider i den svenska skolan

Den hÀr uppsatsen behandlar Àmnet traditioner och högtider i skolan, men Àven hur tvÄ skolor arbetar kring traditioner och högtider. Hanteringen av religiösa traditioner i skolan Àr och har varit ett debatterat Àmne dÄ Sverige mer och mer blivit ett mÄngkulturellt samhÀlle. Detta innebÀr att förÀndringar i skolan sker dÄ den kulturella och religiösa bakgrunden hos eleverna blir mÄngfaldig. Vi studerar i denna uppsats hur de utvalda skolorna hanterar religionsundervisningen och firandet av högtider med bakgrund i en kristen tradition. Vi granskar ocksÄ elevers kunskaper om olika religiösa högtider som har sina traditioner i judendomen, kristendomen och islam.

Det klandervÀrda kriget : En studie av Anders Nordencrantz tankar om krig

Undersökningens syfte Àr att synliggöra lÀrares uppfattning och erfarenheter av nyanlÀnda elever i den svenska skolan, bÄde ur ett lÀrandeperspektiv och ur ett socialt perspektiv. Studien syftar Àven till att se vilka möjligheter respektive hinder lÀraren upplever i mötet med dessa elever samt hur lÀraren bemöter de svÄrigheter som kan uppstÄ. Skriftliga intervjuer ligger till grund för resul-tatet och de insamlade svaren analyserades senare enligt en hermeneutisk innehÄllsanalysmodell.Resultatet visade pÄ att i en mÄngkulturell skola skapasmöjligheter att diskutera vÀrdegrunden i "naturliga miljöer" samt ökas förstÄelsen och toleransen för andra mÀnniskor. NyanlÀnda elever upplevs Àven som ambitiösa och tacksamma och kontakten med dessa vÄrdnadshavare skiljer sig inte Ät jÀmförelsevis svenskfödda elevers förÀldrar. Det största hindret i verksamheten Àr onekligen bristande sprÄkkunskaper vilket resulterar i ouppnÄdda mÄl, utanförskap, misslyckade gruppe-ringar och orÀttvisa betyg.

Identitet och sjÀlvbild hos kineser i Sverige

PÄ senare Är har allt fler kineser kommit till Sverige för att arbeta eller studera samtidigt som allt fler svenskar sökt sig till Kina. I mötet mellan kineser och svenskar kan ibland kulturella skillnader göra det svÄrt för oss att förstÄ hur motparten menar. Syftet med den hÀr examensuppsatsen Àr att ta reda pÄ hur kineser tÀnker om att vara kineser, hur de tror att andra folk ser pÄ Kina och hur vistelsen i Sverige har pÄverkat hur de betraktar sin kinesiska identitet. Studien bygger pÄ en kvalitativ intervjuundersökning med tio kineser som i vuxen Älder utvandrat till Sverige frÄn Kina. Av resultaten framkommer deltagarnas ofta motsÀgelsefulla syn pÄ att vara kineser, hur de pendlar mellan nationell stolthet och jÀmförelser med omvÀrlden till det egna landets nackdel, alternativt tillskriver omvÀrlden en nedsÀttande syn pÄ Kina.

Betydelsen av interkulturell kompetens : En undersökning om lÀrarens reflektion kring elever med ett annat kulturellt pÄbrÄ inom skolor i Hong Kong

Syftet med denna studie Àr att undersöka sju lÀrares reflektioner om elever med en annan kulturell bakgrund i Hong Kong, vilken betydelse har interkulturell kompetens och vilka effekter skolsystemet i Hong Kong gör som pÄverkar elever med en annan kulturellbakgrund, lÀrare samt förÀldrarna. För att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar har jag dÀrför Äkt till Hong Kong och vistats dÀr i tvÄ veckor. Jag besökte tvÄ skolor och gjorde totalt sju intervjuer. UtifrÄn intervjuerna kan man se att de lÀrare som Àr mindre interkulturell kompetenta kÀnner en svÄrighet och oro i möten med elever med en annan kulturell bakgrund. De ansÄg Àven att orsaken till att elever med en annan kulturell bakgrund inte kunde hinna ikapp med skolgÄngen berodde pÄ deras kulturella bakgrund och deras förÀldrar.

Delad kunskap Àr dubbel kunskap. Personlig utveckling och affÀrsutveckling ur ett mentorperspektiv

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur kommunikation och ledarskap formas i ett internationellt projekt.För att beskriva hur kommunikation och ledarskap formas i ett internationellt projekt har vi anvÀnt en kvalitativ undersökningsmetod. Vi har Àven anvÀnt oss den hermeneutiska tolkningen för att kunna belysa och jÀmföra vÄra respondenters syn pÄ kommunikation och ledarskap. VÄr studie har visat att nationell kultur har en stor pÄverkan pÄ bÄde kommunikation och ledarskap i ett internationellt projekt som kÀnnetecknas av komplexitet och risker för missförstÄelse. Detta beror pÄ att de personliga vÀrderingarna skiljer sig Ät mellan olika nationella kulturer. SprÄkbarriÀr, olika arbetssÀtt och arbetsmetoder, i det flesta fall Àr det kulturella skillnader som medför svÄrigheter i under projektets gÄng.

?Att vÄga frÄga, det mÄste man? : - Psykoterapeuters upplevelse av transkulturellt, traumafokuserat arbete

Studiens syfte var att undersöka psykoterapeuters upplevelser av arbete med traumatiserade patienter frÄn andra kulturer. Fokus lÄg pÄ att undersöka de svÄrigheter och hinder som kan uppstÄ till följd av kulturella skillnader mellan terapeut och patient. Högre förekomst av psykiatriska tillstÄnd bland flyktingar i kombination med postmigratoriska sÄrbarhetsfaktorer stÀller krav pÄ terapeuters kompetens. Kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer anvÀndes. Data analyserades tematiskt utifrÄn ett socialkonstruktivistiskt perspektiv.

Internationell Relationsmarknadsföring Sverige-Ungern

Det har blivit allt viktigare för företag att internationalisera sina verksamheter, relationsmarknadsföring Àr ocksÄ av stor vikt, speciellt pÄ den industriella marknaden. En marknad som ligger nÀra Sverige och som Àr attraktiv för svenska företag Àr den ungerska marknaden.Uppsatsen har lett fram till slutsatserna att det Àr viktigt för de ungerska dotterbolagen med informations och sociala utbyten. Företagen har Àven olika stor erfarenhet av den ungerska marknaden som Àr en internationell marknad. Det Àr viktigt bÄde pÄ den ungerska marknaden, och i företagens praktiska verksamhet med personliga kontakter för att stÀrka relationer och fÄ nödvÀndig information i företagens verksamhet. Sociala relationer och byggande av personlig förtroende Àr ocksÄ av stor vikt, samtidigt som förhandlingar och affÀrsuppgörelser kan ta lÄng tid pÄ den ungerska marknaden.

Mor gifter sig av Moa Martinson : En studie i adaption

Uppsatsen undersöker hur bildmagasinet Se valde att portrĂ€ttera den svenska identiteten under andra vĂ€rldskriget, genom att analysera bilderna i tidskriften med hjĂ€lp av Mral och Olinders bok Bildens retorik i journalistiken, boken behandlar fotografiers roll i journalistiken och presenterar relevanta begrepp för bildanalys. Återkopplingen till den svenska identiteten har undersökts utifrĂ„n Gaunt, Löfgren och Fazlhashemis begreppshantering om nationell identitet. Gaunt och Löfgren gĂ„r i boken Myter om svensken igenom hur de svenska kulturella vĂ€rderingarna föds, var de kommer ifrĂ„n och vad de egentligen betyder. I antalogin Sverige och de andra visar Fazlhashemi hur man portrĂ€tterar andra kulturer genom att stĂ€lla den i motsats till sin egen kultur. Det material av Se som uppsatsen bygger pĂ„ Ă€r Ă„rgĂ„ngarna 1939, 1942 samt 1944-1945, det vill sĂ€ga under upprustningen, krigets mitt och slutligen det sista krigsĂ„ret.

Soffan, boken och förvÀntningarna : En studie om tvÄ förskolors lÀskultur

I studien undersöks tvÄ förskolor utifrÄn ett kulturanalytiskt perspektiv. Studien syftar till att beskriva tvÄ lÀskulturer dÀr flickors och pojkars möjligheter i relation till den rÄdande lÀskulturen tas i beaktande. Studiens empiriska material insamlades utifrÄn ett etnografiskt arbetssÀtt genom observationer av bilderbokslÀsning i tvÄ förskolor. Ytterligare empiri insamlades nÀr en förskollÀrare frÄn varje förskola intervjuades om lÀsning och deras intention med bilderbokslÀsning. Resultatet visar att lÀskulturerna som undersöktes hade likheter men att det syntes skillnader i hur likheterna kom till uttryck.

Ett klassrum ? tvÄ sprÄk

Mitt syfte med examensarbetet Àr att undersöka vilken syn pedagogen i det tvÄsprÄkiga klassrummet har pÄ att anvÀnda tvÄ sprÄk i undervisningen. För att kunna göra detta har jag genomfört fyra kvalitativa intervjuer med lÀrare. Dessa intervjuer har sedan analyserats med utgÄngspunkt frÄn teorier som berör tvÄsprÄkig undervisning. De problemstÀllningar jag har velat ha svar pÄ i anslutning till detta Àr: ? Vilka faktorer i och utanför klassrummet anser pedagogen spelar in nÀr det gÀller elevens studieresultat? ? Vad, enligt pedagogen, Àr det som styr hur sprÄken anvÀnds i undervisningen? ? Tycker pedagogen att mÄlet för undervisningen Àr att eleven ska behÀrska svenska och sitt modersmÄl eller att lÀra eleven svenska genom att modersmÄlet fÄr spela en roll under en begrÀnsad tid? Jag kommer att visa att lÀrarna anser att sociala och kulturella faktorer spelar en stor roll för elevens studieresultat, att mÄlsÀttningen delvis styr hur sprÄket anvÀnds i undervisningen och att det mest realistiska mÄlet för undervisningen Àr att eleven lÀr sig svenska genom att modersmÄlet fÄr spela en roll under en begrÀnsad tid..

Lika barn leka bÀst? : En studie om hur smÄ skillnader pÄverkar samarbetet mellan ett svenskt företag och dess utlÀndska filialer

Att underskatta betydelsefulla skillnader mellan nÀrliggande lÀnder kan pÄverka företags utlÀndska verksamhet negativt. Genom intervjuer med chefer inom Forex verksamhet i Norden har vi undersökt de sprÄkliga och kulturella skillnaderna mellan de nordiska lÀnderna och hur dessa pÄverkar samarbetet mellan Forex i Sverige och deras nordiska filialer. Enligt studiens resultat finns det betydelsefulla skillnader i sprÄk och kultur mellan de nordiska lÀnderna. Skillnader avseende kultur har pÄvisats vilka pÄverkar samarbetet mellan det svenska huvudkontoret och de nordiska filialerna frÀmst inom beslutsfattande. SprÄk har visat sig utgöra en stor utmaning för Forex och pÄverkar samarbetet i Norden.

<- FöregÄende sida 58 NÀsta sida ->