Sök:

Sökresultat:

1919 Uppsatser om Kulturella näringar - Sida 52 av 128

Menstruationscykelns inverkan pÄ kvinnors preferenser för mÀns ansikten

Menstruationscykelns inverkan pÄ kvinnors preferenser för mÀns ansiktenSammanfattningDetta Àr en systematisk replikation av Penton-Voaks och Perrets studie (1999) dÄ en preferens hos kvinnor för maskuliniserade ansiktsdrag under hög befruktningsrisk i menstruationscykeln hittades. Dessa drag tros vara en Àrlig signal för goda gener och immunokompetens hos mÀn. Oklarhet rÄder huruvida detta gÀller för olika populationer. 36 svenska universitetsstuderande kvinnor fick dÀrför vÀlja ut de mest fysiskt attraktiva ansiktena, utifrÄn maskuliniserade och feminiserade bildserier, vid hög respektive lÄg befruktningsrisk. Ingen signifikant skillnad hittades mellan de olika faserna.

Att leva med trycksÄr - Patientupplevelser. : En systematisklitteraturstudie

Bakgrund: Skandinavien blir allt mer mÄngkulturellt och Àven sjukvÄrden kommer i kontakt med andra kulturer. Sjuksköterskans ansvar utgÄr frÄn de mÀnskliga rÀttigheterna och bygger pÄ respekt för individen.Syfte: att belysa vÄrdpersonals erfarenheter och uppfattningar av mötet med patienter med invandrarbakgrund och deras anhöriga i vÄrden.Metod: En systematisk litteraturstudie gjordes. Nio artiklar inkluderades varav fem kvalitativa och fyra kvantitativa. Diskussionen utgick frÄn teori om interkulturell omvÄrdnadResultat: Under analysen framkom fyra teman. Kommunikation och kulturella skillnader inom omvÄrdnad var de tvÄ mest framtrÀdande.

Etnicitet i svensk TV-reklam - en schablonmÀssig eller finessmÀssig framstÀllning?

Uppsatsen syfte Àr att undersöka hur och om etnicitet framstÀlls pÄ ett stereotypt sÀtt i svensk TV-reklam. UtifrÄn en kombination av kvalitativa och kvantitativa metoder analyserades reklamfilmer pÄ TV3 och TV4 som kartlade hur pass ofta etniska grupper visades i reklamen, samt genomgick 10 reklamfilmer en semiotisk inspirerad innehÄllanalys för att se om det fanns underliggande budskap som doldes utifrÄn begreppen stereotyper och ?de Andra?. Resultatet i den kvantitativa analysen pÄvisade att etniska grupper var underrepresenterade i TV-reklamen, endast 6 procent av materialet. Resultatet i den kvalitativa analysen visade att de etniska reklamfilmerna oftare spelade pÄ komiska och kulturella stereotyper Àn positiva stereotyper.

Inuit Circumpolar Conference, en till synes avvikande NGO - En fallstudie av en ursprungsbefolknings organisering kring miljöfrÄgor och deras sociala och kulturella rÀttigheter

With ever-increasing environmental problems in the world, I have with this thesis aimed at studying how the Inuit people of the Arctic organize themselves around the issue of environmental degradation. In focus for this thesis is the organization Inuit Circumpolar Conference (ICC), an NGO that focuses on saving and protecting the social and cultural rights of the Inuit people, along with the environment in the four arctic regions. This aboriginal population has a strong connection to the environment they dwell in, as the area serves as a source of income and nutrition as well as an historically important place for their culture.I will in this thesis primarily investigate the methods of operation amongst NGOs, as well as their ability to influence and interact with the UN. These are three concepts that I, as a hypothesis, considered to distinguish ICC from other NGOs. With help from three theories about NGOs, I conclude that certain central elements of ICC differ from the average NGO, making ICC a new kind of actor in global politics..

Förskolans inomhusmiljö - den tredje pedagogen

BakgrundI den presenterade bakgrunden beskrivs den fysiska inomhusmiljön och dess pÄverkan pÄ barns utveckling och lÀrande. Den teoretiska ramen utgÄr frÄn Vygotskijs och SÀljös socio-kulturella perspektiv som redogör för att barnet lÀr i samspel med sin omgivning.SyfteVi undersöker pedagogers uppfattningar och beskrivningar om den egna förskolans fysiska inomhusmiljö, och hur planlösningen styr pedagogernas förutsÀttningar att förÀndra miljön.MetodStudien grundar sig pÄ en kvalitativ metod. Intervju och observation Àr de redskap som anvÀnts. I intervjuerna ingÄr tre pilotintervjuer och fem respondenter intervjuades dÀrefter pÄ de tvÄ förskolorna som ingÄr i studien. Analysen inspireras av den fenomenografiska analysen.ResultatResultatet visar att pedagogerna arbetar aktivt med sin fysiska inomhusmiljö men önskar att de fick mer kompetensutveckling inom Àmnet, de önskar Àven att de fick större resurser att röra sig med.

MÖTEN MED SVENSK SKOLA : ThailĂ€ndska barns erfarenheter frĂ„n den svenska skolan och interkulturell pedagogik

Syftet med studien Àr att bidra med kunskap om thailÀndska barns erfarenheter av mötet med den svenska skolan. Empiriska data i studien Àr intervjuer om Àldre thailÀndska barns upplevelser i svensk skola. Barn som endast gÄtt i svensk skola mellan 6 till 12 mÄnader har observerats i skolan. Referensramen Àr en jÀmförelse av Thailands och Sveriges kulturer riktat mot delar av samhÀllsförhÄllanden och skolsystem. Den teoretiska ansatsen Àr interkulturell teori och datainsamlingen har genomförts i form av kvalitativa retrospektiva intervjuer.

Lek, utveckling och socialisation

Leken Àr otroligt viktig för vÄr utveckling och hur vi fungerar som sociala mÀnniskor. I leken tar vi in de erfarenheter som vi upplevt och utvecklar dessa i gemenskap med andra. VÄr kulturella och sociala bakgrund formar oss till den vi Àr. Hur mycket syns denna bakgrund i leken, Àr vi jÀmlika nÀr vi leker? Forskare sÀger att leken Àr otrolig betydelsefull för den sociala kompetensen, dÄ man lÀr sig empati, vÀnta pÄ sin tur samt att fungera i grupp.

Utomhuspedagogik : Ta steget utanför de fyra vÀggarna

Denna studie handlar om ungdomar och deras bildarbete i skolkontext. UndersökningenutgÄr ifrÄn den sociokulturella perspektiv och den designteoretiska perspektiv. Syftetmed studien har varit att skapa förstÄelse för hur ungdomar vÀljer att kommunicerarmed bilder, ikoner och andra symboler i bildarbeten nÀr de gör bildarbete. Studien hargenomförts med kvalitativ metod och urvalet har gjorts i tvÄ steg genom subjektivt urvaloch systematiskt urval. Insamling av material har skett genom att ungdomarna fick göraett symboliskt sjÀlvportrÀtt samt att ungdomarna intervjuades.

Traditioner för nÄgra i en skola för alla - En kulturanalys av nÄgra elevers uttalanden om traditioner i skolan

Mot bakgrund av skolans demokratiska uppdrag Àr syftet med följande uppsats att problematisera normativ svenskhet inom skolan. Syftet uppnÄs genom att diskutera kulturell representativitet utifrÄn nÄgra elevers utsagor om skolans praktiker gÀllande traditioner, med fokus pÄ jul- och luciafirande samt skolavslutningar. Uppsatsen bygger pÄ en kvalitativ intervjuundersökning med sex niondeklassare med ickekristen bakgrund. Elevernas uttalanden om skolans praktiker analyseras i förhÄllande till aktuella teoribildningar om kultur. Enligt intervjupersonerna uppmÀrksammas kristna traditioner, men exempelvis inte muslimska eller judiska pÄ deras skola, nÄgot som hos flertalet personer uttrycks som upphov till utanförskap.

Vilka arbetssÀtt anvÀnds för att frÀmja flersprÄkiga elevers sprÄkutveckling? : Varierade metoder med inslag av olika kulturer i undervisning

Syftet med studien Àr att ta reda pÄ vilka arbetssÀtt och metoder som anvÀnds i klassrummet för att frÀmja flersprÄkiga elevers sprÄkutveckling samt hur skolan tar tillvara olika kulturer som finns i elevernas hem i undervisningen. Observationer och intervjuer har genomförts med fyra lÀrare pÄ fyra olika skolor i Mellansverige. Av resultatet framgÄr det att skolorna anvÀnder varierande arbetssÀtt för att frÀmja andrasprÄksinlÀrning men ocksÄ vilka arbetssÀtt som anvÀnds mest. Resultatet visar ocksÄ att skolorna har en positiv syn pÄ olika kulturella bakgrunder men Àven att skolorna anvÀnder sig av kulturerna i mindre utstrÀckning Àn vad studerad litteratur rekommenderar.Arbetets slutsatser Àr att lÀrarna Àr medvetna om arbetssÀtten och hur de gynnar flersprÄkiga elever samt att de Àr medvetna om att olika kulturer ocksÄ bör ha en större roll i undervisningen Àn de ges nu..

En moders sorg övergÄr ju varje annan : Familjerelationer ur medeltida mirakelberÀttelser

Denna studie över medeltida mirakelberÀttelser har som mÄl att undersöka familjerelationer under medeltiden genom att studera arbetsfördelning, relationen till barnen och mellan makarna. Syftet Àr att bidra till tidigare forskning om medeltidens kvinnor, mÀn och barn. Detta genomförs med hjÀlp av en kvalitativ hermeneutisk metod dÀr förstÄelsen för periodens politiska, sociala och kulturella förestÀllningar Àr centralt. KÀllmaterial Àr medeltida mirakelberÀttelser dÀr detaljer och information utöver det centrala för miraklet utgör huvuddelen av undersökningsmaterialet. Som kompletterande litteratur har bland annat Nina Sjöberg, Ronny Ambjörnsson, Yvonne Hirdman, Janken Myrdal, och Colin Heywood varit centrala.

SvÄrigheter i mötet mellan svensk sjukvÄrdspersonal och personer med invandrarbakgrund - en litteraturstudie

Bakgrund: Enligt statistiska central byrÄns prognos (2003) kommer invandrare eller barn till invandrare att stÄ för cirka Ätta procent av Sveriges befolkningsökning inom de nÀrmsta tjugo Ären. För att kunna bistÄ med god vÄrd pÄ lika villkor för hela befolkningen mÄste den svenska sjukvÄrden anpassas efter det mÄngkulturella samhÀlle vi lever i. Syfte: Denna litteraturstudie syftar till att belysa svÄrigheter som kan pÄverka mötet mellan svensk vÄrdpersonal och personer med invandrarbakgrund. Metod: Litteraturstudien bygger pÄ sju vetenskapliga artiklar, alla med kvalitativ forskningsansats. Studien analyserades utifrÄn Malterud (1996).

Att bry sig om Kulturen : - om entreprenörer och konsthallar

SyfteJag kommer beskriva entreprenörskapet som prÀglar uppstarter av privata konsthallar och bidra till en ökad förstÄelse för entreprenörskap inom kulturella nÀringar i allmÀnhet och inom konsthallar i synnerhet.MetodEn kvalitativ metod med en induktiv/narrativ ansats har anvÀnts, eftersom jag tolkat berÀttelser och skapat mening utifrÄn dessa.TeoriDet teoretiska ramverk som anvÀnts innefattar en redogörelse för entreprenörskap utifrÄn bland andra Schumpeter (1934), Kirzner (1973, 1997), Nilsson (2003), Sarasvathy med kollegor (2000, 2001). För att illustrera förutsÀttningarna för konstutstÀllares verksamhet pÄ marknaden mellan kultur och ekonomi, har jag lÄtit bland andra Stenström (2008), Mangset och RÞyseng (2009), Chen (2009) och Throsby (2010) problematisera denna situation. Slutligen har en modell för analys anvÀnts frÄn Hirschman (1983) för att undersöka entreprenörskapet pÄ individuell nivÄ.EmpiriEntreprenörer som startat upp privata konsthallar i södra och mellersta Sverige har intervjuats. Majoriteten av konsthallarna har startats sedan 2000. Intervjupersonerna berÀttade om uppstartsprocessen, det vill sÀga resan frÄn den första tanken pÄ en konsthall till dagslÀget.AnalysEntreprenörskapet analyseras utifrÄn Gartner (1985) och jag ser nÀrmre pÄ individerna, organisationen, omgivningen och processerna bakom uppstarten av privata konsthallar.

Fem yngre grundskolebarns uppfattning om sig sjÀlva som tvÄ- eller flersprÄkiga

Syfte med mitt arbete var att underso?ka hur fem yngre grundskolebarn sa?g pa? sin tva?- eller flerspra?kighet. Ett annat syfte var att fo?rso?ka dra na?gra slutsatser om barnens uppfattning om sin kulturella identitet och sja?lvka?nsla i fo?rha?llande till sin tva?- eller flerspra?kighet. Jag ville underso?ka vilken uppfattning de fem barnen har om sin modersma?lsundervisning och vilken betydelse den har fo?r barns tva?- flerspra?kighet.

Konsten att sÀlja solljus till Mellanöstern : En fallstudie om ett Svenskt Solarieföretags möjligheter till en etablering i Förenade Arabemiraten

Ur ett marknads- och kulturperspektiv, utforska vilken exportstrategi företaget Ultra Tan bör anvÀnda sig av för att öka sin försÀljning pÄ marknaden i Förenade Arabemiraten.Uppsatsen Àr en kvalitativ fallstudie dÀr vi utfört intervjuer med ett huvudföretag och andra svenska företag inom den aktuella sektorn som agerar pÄ marknaden i Förenade Arabemiraten. I arbetet ingÄr huvudföretaget Ultra Tan och andra svenska hÀlso och kosmetikföretag som agerar pÄ marknaden i Förenade Arabemiraten.De teoriomrÄden vÄr uppsats utgÄr ifrÄn Àr huvudsakligen tillvÀgagÄngssÀtt vid utlandsetableringar, kulturella skillnader mellan vÀsterlÀndska och muslimska lÀnder.Empirin utgör en sammanstÀllning av svaren frÄn de intervjuade företagen i frÄga, samt sekundÀr data.Vi rekommenderar Ultra Tan att ta upp kontakten med Madi international och inleda direkt försÀljning genom denna externa distributör..

<- FöregÄende sida 52 NÀsta sida ->