Sök:

Sökresultat:

1919 Uppsatser om Kulturella näringar - Sida 39 av 128

KlÀder som ett kommunikationsmedel

Uppsatsen behandlar hur klÀder kan fungera som ett kommunikationsmedelinom organisationen, dÀr frisöryrket studeras specifikt. KlÀderna betraktas ur ett kulturellt perspektiv dÀr semiotiken anvÀnds explicit för att studera klÀderna. Uppsatsen kommer fram till att klÀder har en stor inverkan pÄ bÀraren och de personer som implicit pÄverkas. Teoriavsnittet gÄr igenom semiotiken och den kulturella delen, sedan redovisas metoden som anvÀnds. Vidare ges inblick i klÀders signalsystem vad det gÀller fysisk- och kulturell form.

Aspekter att beakta vid beslut om gemensam sÀljorganisation tvÀrs divisionsgrÀnser

Vid beslut om gemensam sÀljorganisation tvÀrs divisionsgrÀnser, har jag kommit fram till att sex aspekter mÄste tas i beaktande pÄ följande sÀtt: 1) Att upprÀtta teknikorganisationer, vilka kan vara produktledningar, som stöd för sÀljkÄren i tekniska frÄgor. Dessa ska kunna ge support till sÀljare ute hos kunder, vilket Àr speciellt viktigt vid nykundsbearbetning och större projekt, ta fram offerter, och allmÀnt fungera som en teknisk back up i olika tekniska frÄgor. 2) Produktutbildning för sÀljkÄren, för att ge den tillrÀcklig teknisk kompetens, sÄ att den kan hantera frÄgestÀllningar mellan kund och teknikorganisation. 3) Hantera mÄl- och rollkonflikter, genom strukturerat arbetssÀtt, med mÄl och planer, tydlighet med vad som förvÀntas av olika parter, samt lÀmpligt kompensationssystem. Med hÀnsyn till det som framkommit i intervjuer Àr detta den enskilt viktigaste punkten att nogsamt beakta, speciellt dÄ den kan riskera att underskattas.

Ledarskap i frÀmmande kulturer : en kvalitativ studie av franska chefer verksamma i Sverige

I dagens globaliserade samhÀlle suddas grÀnserna ut allt mer och vi har kommit att leva mycket nÀrmare andra kulturer. Detta mÀrks inom EU dÄ detta har lett till att det blir lÀttare att resa och inte minst jobba i andra europeiska lÀnder. Företagen etablerar kontor i lÀnder vÀrlden över vilket leder till att olika nationaliteter och kulturer möts pÄ arbetsplatsen. De kulturella skillnaderna handlar till stor del om mÀnniskors olika normer och vÀrderingar som innefattar samtliga personer i företaget oavsett position. Den interna kommunikationen kan försÀmras i ett multinationellt företag om chefer och anstÀllda inte Àr pÄ samma vÄglÀngd.

FrÄn bugning till handskakning : en studie om svenska modeföretags etablering pÄ den japanska marknaden

 Företag tenderar idag att vÀxa ur sina egna marknader. Detta gÀller Àven de svenska modeföretagen. För att kunna expandera och bygga en image kring mÀrket strÀvar mÄnga modemÀrken efter att komma till den japanska marknaden. Japan beskrivs som en komplex marknad dÀr bÄde vÄr kultur och affÀrssynsÀtt skiljer sig markant. Sverige ligger i framkant nÀr det gÀller den kvinnliga kulturen medan Japan Àr vÄr motsats dÄ den beskrivs som vÀldigt mansdominerad. Trots den till synes moderna och vÀlutvecklade marknaden Àr Japan ett mycket konservativt land i mÄnga avseenden. De kulturella skillnaderna och oliktÀnkandet vid affÀrer gör att det kan uppstÄ problem vid samarbeten sÄ som ÄterförsÀljning. Syftet med arbetet Àr att faststÀlla och finna svar pÄ de problem som kan uppkomma vid export till Japan.

FörÀndringsarbete i stora företag : En studie om förÀndringsarbete pÄ Riksbyggen

ProblemRiksbyggen planerar att genomföra en genomgripande förÀndring som innebÀr en likrikt-ning av organisationens olika marknadsomrÄdeskontor genom implementering av detal-jerade processmallar. Organisationens utvecklingsavdelning anser att de aldrig tidigare har lyckats implementera större förÀndringar pÄ grund av de förÀndringsmotstÄnd som utvecklingsavdelningen anser finns. Inför den planerade förÀndringen har vi funnit det intressant att studera organisationens förÀndringsarbete för att sedan kunna presentera förslag motstÄndsminskande ÄtgÀrder.SyfteSyftet med denna studie Àr att utforska och beskriva förÀndringsmotstÄndet inom Riks-byggen för att dÀrefter ge konkreta förslag pÄ hur detta motstÄnd kan hanteras i de situa-tioner företaget avser genomföra större förÀndringar.TillvÀgagÄngssÀttDenna studie grundas huvudsakligen pÄ en kvalitativ undersökningsmetod dÀr empirin har samlats in genom Ätta intervjuer och tvÄ samtal med medarbetare och chefer pÄ oli-ka positioner inom organisationen. Utöver detta har en kvantitativ enkÀt skickats ut till samtliga marknadsomrÄdeschefer och regionchefer inom organisationen. VÄr empiri har sedan analyserats frÄn ett innovationsteoretiskt perspektiv.SlutsatsVi anser att kommunikationen pÄ Riksbyggens Àr bristande vilket försvÄrar implemente-ringen av organisationsförÀndringar dÄ det leder till att medarbetare upplever att förÀnd-ringar kommer plötsligt.

Hur marknadsför sig Seco Tools bÀst i Thailand?

Problem: Seco Tools (Thailand) Co., Ltd registrerades under 2001 i Bangkok, Thailand. De har vuxit med 150% sedan start och har idag5% marknadsandel. Företaget utvecklar kontinuerligt sin organisation för att kunna expandera ytterligare. Eftersom varumÀrket Àr relativt okÀnt pÄ den thailÀndska marknaden, mÄste företagets marknadsföringsarbete ha en god strategi för att uppnÄ faststÀllda mÄl, samt att nÄ ut till potentiella kunder. HÀr finns det sedan flera Är etablerade kon-kurrerande tillverkare som marknadsför sina varumÀrken genom direktförsÀljning eller distribution.

Förskolepersonalens tal om barns modersmÄls-, andrasprÄks- och identitetsutveckling

I lÀroplanen betonas vikten av att förskolan ska strÀva efter att barn med annat modersmÄl ska ges möjlighet att utveckla sin förmÄga att kommunicera pÄ bÄde modersmÄlet och det svenska sprÄket, de ska utveckla en kÀnsla för andra kulturer och kÀnna delaktighet i den egna samt ska de utveckla sin kulturella identitet och uppleva en trygghet i den (Utbildningsdepartementet, 2010).VÄrt syfte med denna studie var att undersöka förskolepersonalens tal och perspektiv angÄende barns modersmÄls-, andrasprÄks- och identitetsutveckling. Dessa tre omrÄden Àr viktiga eftersom vi lever i ett mÄngkulturellt samhÀlle dÀr det stÀlls ökande krav pÄ hur förskolelÀrarna bemöter barn med olika bakgrund. Detta Àr en kvalitativ studie dÀr vi genomförde fem fokusgruppsintervjuer med personalen pÄ tre olika förskolor för att fÄ svar pÄ vÄra tre frÄgestÀllningar. Urvalet av de medverkande förskolorna gjorde vi medvetet med utgÄngspunkt att de skulle arbeta aktivt med flersprÄkiga barn.Resultatet av fokusgruppsintervjuerna visade att all personal betonar vikten av interaktion och samspel för att barnet ska utveckla modersmÄlet och andrasprÄket. ModersmÄlet bidrar till ökad sjÀlvkÀnsla och sjÀlvförtroende och den vanligaste situationen Àr att hemmet stÄr för utveckling av modersmÄlet.

Unga svenska killars negativa förhÄllningssÀtt till utomnordiska invandrare En explorativ studie kring fenomenets kausala mekanismer

Uppsatsens huvudsyfte var att genomföra en explorativ studie kring de underliggande kausala mekanismer som kan ligga bakom negativa förhÄllningssÀtt till utomnordiska invandrare bland unga svenska killar med skilda klasspositioner, med det underliggande syftet att undersöka huruvida klasspositioner har betydelse och i sÄ fall vilken i förekomsten av sÄdana förhÄllningssÀtt. Syftets formulering ledde till tvÄ frÄgestÀllningar: Vilka kausala mekanismer kan ligga bakom unga svenska killars negativa förhÄllningssÀtt till utomnordiska invandrare?Har de unga svenska killarnas klassposition nÄgon betydelse, och i sÄ fall vilken i förekomsten av negativa förhÄllningssÀtt till invandrare? Uppsatsen ligger nÀra en etnografisk ansats, inordnad under den kritiska realismens sociala ontologi, omfattandes frÀmst intervjuer, men Àven observationer, med 16 unga killar lÀsandes pÄ tre olika gymnasieprogram. Vid sidan av Archers analytiska dualism har Àven Pierre Bourdieus och Eric Olin Wrights klassmodeller samt teorier inriktade mot negativa förhÄllningssÀtt till invandrare i form av Anders Langes och Charles Westins teorier kring social identitet och stratifierad arbetsmarknad varit centrala. Huvudresultat: Flera olika kausala mekanismer i form av t.ex.

Att sanktionera eller inte sanktionera : En intervjustudie om nyexaminerade la?rares fo?resta?llningar om vilka faktorer som pa?verkar deras sanktionsuto?vning

Denna studie har haft syftet att underso?ka vilka fo?resta?llningar nyexaminerade la?rare har vad ga?ller sanktioner i klassrummet och vad som pa?verkar dem i uto?vandet av sanktioner. Fra?gesta?llningarna ringar in vilka beteenden som anses oacceptabla, vilka sanktioner som la?rarna anva?nder sig av samt vad som pa?verkar la?rarna i sanktionsuto?vningen.Studien har sta?tt pa? en behavioristisk grund. Fra?mst ga?llde detta centrala begrepp, vilka var viktiga fo?r att analysera resultaten.

Kultur- och allaktivitetshus, Svalbard

Hur skapar man arkitektur för sociala och kulturella sammanhang pÄ en plats som framstÄr som en ogÀstvÀnlig boplats för mÀnniskor?Syftet med studien var att fÄ bÀttre förstÄelse för relationen mellan natur, kultur, landskap, mÀnniska, teknik och miljö i ett av vÀrldens nordligaste samhÀlle, Longyearbyen pÄ Svalbard, vars extrema klimat med rÄdande istid och lÄnga mörkerperioder framstÄr som en skrÀmmande boplats för mÀnniskor. Finns det plats för arkitektur som Àr nÄgot mer Àn bara ett konstruktivt skydd mot rovdjur, vÀder och vind?MÄlet var att skapa en plats för aktiva och oförpliktade möten; ett Campus Kultur som fungerar som knutpunkt dygnet runt..

ITAB Shop Concept AB : Risker vid förÀndring i försörjningskedjan

Strategiska allianser eller förvÀrv Àr idag ett populÀrt sÀtt för företag att öka sina marknadsandelar och sÀkra den framtida utvecklingen för företagen. Detta Àr dock ingen enkel lösning och mÄnga strategiska allianser och förvÀrv misslyckas. För att undvika detta mÄste företagen vara medvetna om de risker som finns med denna sorts samarbeten. Strategiska allianser och förvÀrv innebÀr Àven förÀndringar i företagets försörjningskedja. Detta Àr den problematik som ITAB Shop Concept stÄr inför dÄ de nyligen har förvÀrvat och inlett ett samarbete med tvÄ fabriker i Tjeckien, dit de skall flytta sin produktion av IKEA:s kassadiskar.

Kultur och omvÄrdnad : en litteraturstudie om kulturens betydelse i omvÄrdnadsarbetet

Sverige har gÄtt frÄn ett monokulturellt samhÀlle till ett mÄngkulturellt samhÀlle. En allt större del av Sveriges befolkning bestÄr av mÀnniskor med olika kulturella och etniska bakgrunder. Det senaste decenniet har kombinationen av en Äldrande befolkning med varierad etnisk och kulturell bakgrund stÀllt nytt krav pÄ svensk hÀlso- och sjukvÄrd. Detta innebÀr att sjuksköterskor kommer att trÀffa mÀnniskor frÄn olika kulturer och med olika vÄrd behov. Med detta i beaktande Àr det betydelsefullt att belysa vikten av kulturell omvÄrdnad och kulturkompetens i mötet med patienten.

Skolsituation och lÀrande

Vi lever idag i ett mÄngkulturellt samhÀlle och detta mÀrks inte minst i dagens skola dÀrungdomar med olika kuiturella bakgrunder möts utifrÄn olika förutsÀttningar. Alla elever idagens svenska skola lever i en vardag fylld med massor av pÄverkan ifrÄn olika kulturer ochifrÄn olika mÀnniskor. Skolan Àr ocksÄ en del utav det mÄngkuiturella samhÀllet dÀr eleverdagligen med olika kulturella bakgrunder möts och samspelar med varandra. Alla elever iskolan matas hela tiden med intryck av olika slag och pÄverkan frÄn olika hÄll i omgivningen,till exempel frÄn lÀrare, kamrater och förÀldrar. Med denna studie vill vi belysa hur elevermed invandrarbakgrund i den svenska skolan ser pÄ sin skolsituation och sitt lÀrande.

Aspekter att beakta vid beslut om gemensam sÀljorganisation tvÀrs divisionsgrÀnser

Vid beslut om gemensam sÀljorganisation tvÀrs divisionsgrÀnser, har jag kommit fram till att sex aspekter mÄste tas i beaktande pÄ följande sÀtt: 1) Att upprÀtta teknikorganisationer, vilka kan vara produktledningar, som stöd för sÀljkÄren i tekniska frÄgor. Dessa ska kunna ge support till sÀljare ute hos kunder, vilket Àr speciellt viktigt vid nykundsbearbetning och större projekt, ta fram offerter, och allmÀnt fungera som en teknisk back up i olika tekniska frÄgor. 2) Produktutbildning för sÀljkÄren, för att ge den tillrÀcklig teknisk kompetens, sÄ att den kan hantera frÄgestÀllningar mellan kund och teknikorganisation. 3) Hantera mÄl- och rollkonflikter, genom strukturerat arbetssÀtt, med mÄl och planer, tydlighet med vad som förvÀntas av olika parter, samt lÀmpligt kompensationssystem. Med hÀnsyn till det som framkommit i intervjuer Àr detta den enskilt viktigaste punkten att nogsamt beakta, speciellt dÄ den kan riskera att underskattas.

Ride 'em Cowgirl : Om tÀmjande och erotisering av kvinnlig maskulinitet inom westerngenren

Syfte Syftet med vÄr uppsats Àr att skapa förstÄelse för hur ett företag kan arbeta med ett strategisk Human Resource Management (SHRM), samt hur SHRM kan fungera som ett ledningsverktyg för att frambringa överensstÀmmelse inom skilda kulturella grunder.Metod VÄr uppsats Àr baserad pÄ en kvalitativ metod dÀr vi valt att angripa vÄrt problemomrÄde via en abduktiv ansats för att kunna vÀxla mellan empiri och teori. För att studera vÄrt problemomrÄde har vi genomfört en fallstudie av ett medelstort företag inom försÀkringsbranschen.Empiri Vi har valt att utgÄ frÄn ett ledarperspektiv och kompletterat studien med medarbetarnas röst. VÄra empiriska data har vi erhÄllit genom kvalitativa intervjuer med utvalda respondenter.Teori Vi har valt att beröra omrÄdet för organisationskultur sÄvÀl som Strategisk Human Resource Management (SHRM). I vÄr studie har vi belyst hur organisationers ledare kan tillÀmpa SHRM för att skapa en harmoniserad organisationskultur. Vi har lagt vikt vid teorier som Bang (1999), Korczynski (2002), Millmoreet al.

<- FöregÄende sida 39 NÀsta sida ->