Sök:

Sökresultat:

1919 Uppsatser om Kulturella näringar - Sida 31 av 128

Skolan som mÄngkulturell arbetsplats : NÄgra rektorers och lÀrares uppfattningar om den kulturella mÄngfalden

Studien utfördes med syfte att belysa nÄgra rektorers och lÀrares syn pÄ skolan som mÄngkulturell arbetsplats. För att nÄ syftet stÀllde vi forskningsfrÄgorna; Vilka förestÀllningar har lÀrare och rektorer om förekomsten av olika kulturer? Vilken problematik upplever de att mÄngkulturalism kan medföra i skolan? Vilka kunskaper upplevs som betydande i mötet med elever med annan kulturell bakgrund? Vi genomförde en kvalitativ studie dÀr vi enskilt intervjuade tre rektorer och tre lÀrare pÄ tre olika skolor. Vi ville med dessa intervjuer fÄ en ökad förstÄelse och samtidigt fÄ en bild av hur rektorer och lÀrare hanterar eventuella problem som kan uppstÄ pÄ grund av kulturella olikheter inom skolan. Vi valde att genomföra undersökningen i en innerstadsskola, en förortsskola och en muslimsk friskola.

Med sÀljaren i huvudrollen : En studie om tjÀnsteföretags internationalisering samt internationella försÀljning.

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att studera, och identifiera tillvÀgagÄngssÀtt för tjÀnsteföretag att internationalisera sig samt sÀlja sina produkter. För att göra det, samt att kunna kartlÀgga ett eventuellt mönster Àr det vÀsentligt att öka förstÄelsen kring hur försÀljningen av tjÀnsten gÄr till samt hur sÀljaren hanterar de kulturella skillnader som uppstÄr vid internationalisering. Vi har valt en kvalitativ metod, med en deduktiv ansats för undersökningen dÀr utgÄngspunkt finns i teori. Den teoretiska referensramen inkluderar vÀlkÀnda modeller som beskriver företags processer vid en internationalisering, samt teorier riktade mot tjÀnsteföretag, internationell försÀljning, sÀljarens roll samt kultur och kommunikation. DÀrefter har vi i det empiriska materialet, redogjort för vad de fallföretag vi har arbetat med, i praktiken har hanterat dessa fenomen i deras internationaliseringsprocesser. I analysen har vi sedan stÀllt empirin mot teorin för att identifiera ett mönster rörande internationalisering samt internationell försÀljning av tjÀnsteföretag. I slutsatsen har vi till sist haft möjlighet att presentera detta mönster för internationalisering av tjÀnsteföretag, dÀr vi har konstaterat att processen Àr baserad pÄ drivna individer pÄ ledningsnivÄ som initierar internationaliseringen.

Space qualities : att beskriva och kommunicera stadsrummets kvaliteter

Uppsatsen syftar till att skapa ett verktyg för att i framtiden enklare kommunicera och beskriva stadens rum. MÄlet med denna uppsats Àr att hitta ett internationellt applicerbart verktyg, för att analysera stadsrummets kvaliteter oavsett kontext, sprÄkliga samt kulturella skillnader. Uppsatsen undersöker begreppet space qualities, som pÄ svenska kan översÀttas till plastkvaliteter, samt existerande metoder för att analysera landskapsarkitektur med fokus vid stadens offentliga rum. Uppsatsens första delar bestÄr av en utredande text dÀr författaren bland annat diskuterar globaliseringens koppling till landskapsarkitektur, vad goda stadsrum kan vara, olika analysverktyg, kÀnda sÄ vÀl som innovativa inom landskapsarkitekturen. Med hjÀlp av en litteraturstudie, samt tidigare modeller, har ett space qualities-verktyg tagits fram. Mallen, eller verktyget, bestÄr av de sju olika dimensionerna SÀkerhet, Aktiviteter, Komfort, UpplevelsevÀrde Gemenskap, TillgÀnglighet samt Unika karaktÀrer & Skötsel. Uppsatsen presenterar det slutliga resultatet frÄn en pilotstudie, dÄ verktyget applicerats pÄ fyra stadsrum i Toulouse. Av resultatet kunde författaren konstatera att verktyget som skapades för att vara applicerbart oavsett kontext, sprÄkliga samt kulturella skillnader gav intressanta, kommunikativa och jÀmförbara resultat.

FörÀldrakontakt : En undersökning om hur pedagoger pÄ tvÄ förskolor ser pÄ den dagliga kommunikationen med förÀldrar frÄn olika kulturella och sociala bakgrunder.

Bakgrund: Anorexia och Bulimia nervosa Àr de mest förekommande Àtstörningarna hos kvinnor i tonÄren och hos unga vuxna. Personer som lider av Àtstörningar har ofta brist pÄ empati och kÀnslor vilket försvÄrar bildandet av en god sjuksköterske-patient relation. För att sjuksköterskan ska kunna hjÀlpa dessa patienter krÀvs det att sjuksköterskorna har god inlevelseförmÄga i hur patienten upplever sin sjukdom Syfte: Belysa erfarenheter hos sjuksköterskor som vÄrdar personer med Àtstörningar. Metod: Detta Àr en systematisk litteraturstudie dÀr artiklarna söktes i tre databaser och dessa var PubMed, Cinahl och PsycInfo. Tolv artiklar inkluderades och analyserades genom manifest innehÄllsanalys.

Kultur pÄ avstÄnd : fyra lÀrares syn pÄ kulturarvsfrÄgor i gymnasial distansundervisning utomlands

SammandragSyftet med uppsatsen Àr att studera vilken syn fyra lÀrare, verksamma inom olika skolomrÄden, i och utanför Sverige har kring kulturarv och kulturell identitet i ett internationaliserat samhÀlle. Mina frÄgestÀllningar riktar sig till gymnasielÀrare som Àr inbegripna i distansutbildning i utlandet pÄ ett eller annat sÀtt och behandlar frÄgorna: vad innefattar det kulturarvsbegrepp som stÄr omnÀmnt i Lpf 94? PÄverkas det skönlitterÀra kulturarv som förmedlas till utlandsstuderande distanselever av den utlÀndska kontext eleverna befinner sig i samt hur stÀrker fyra lÀrare i och utanför Sverige elevers kulturella identitet i svenska skolan?UtifrÄn en enkÀtundersökning med de fyra lÀrarna visar det sig att kulturarvet Àr ett mÄngtydigt begrepp som kan innefatta allt frÄn estetiska konstarter till en mer antropologisk syn dÀr kultur Àr allt vi gör och tÀnker. Det skönlitterÀra kulturarv som de fyra lÀrarna presenterar Àr nationellt/traditionellt och nationellt/samtidsbundet. LÀrarna har olika uppfattningar om huruvida hÀnsyn skall tas till den utlÀndska kontext som svenska elever som studerar pÄ distans i utlandet befinner sig i, men i praktiken Àr den internationaliserade skolmiljön frÀmst mÀrkbar i svenska skolan i utlandet.

Kulturkrock - en studie om den estetiskt tilltalande utformningen av byggnader som konstverk och kulturell planering

Bakgrunden till denna uppsats grundas i ett egenintresse i förvandlingen av stationshuset i Vara. Sedan jag genom mina förÀldrar som bor kvar i orten, pÄ tidig vÄr 2010 fick reda pÄ att huset skulle bli korallrött har detta numer blÄa konstverk retat mig. Detta kandidatarbete har gett mig möjligheten att pÄ ett vetenskaplig sÀtt utröna bakomliggande orsaker till stationshusets förvandling till det Vara kallar, Sveriges största konstverk. Syftet med denna uppsats Àr att utreda hur den estetiskt tilltalande utformningen av byggnader vilka klassas som konstverk bör regleras enligt Plan- och Bygglagen och vilken roll kulturell planering spelar i den estetiskt tilltalande utformningen av den offentliga miljön. Genom tvÄ olika typer av fallstudier har tre olika konstverksprojekt studerats och analyserats utifrÄn inventeringar, observationer, intervjuer och innehÄllsanalys om bland annat begreppen byggnad, estetik och konstverk. Problematiken i lagtextens definition av vad som Àr estetiskt tilltalande beror mestadels pÄ att det Àr ett mycket svÄrdefinierat begrepp till skillnad frÄn vad en byggnad och ett konstverk Àr.

Ondskans tecken? : karaktÀrsdesign ur ett semiologiskt och sociokulturellt perspektiv

Ondskans tecken Àr en uppsats som handlar om hur bildsprÄket anvÀnder sig av yttre tecken för att beskriva en mÀnniskas inre karaktÀr. Med fokus pÄ dikotomin mellan gott och ont undersöks och problematiseras karaktÀrsdesignen av tecknade figurer i den vÀsterlÀndska populÀrkulturen. Examensarbetet framhÄller Àven hur vÄrt gemensamma bildsprÄk reproduceras frÄn generation till generation och hur dessa förestÀllningar blir till en del av vÄr kulturella förförstÄelse. Uppsatsen belyser dessa frÄgor ur ett bildlÀrarperspektiv..

FörÀldrars upplevelser av att ha ett barn som vÄrdats för hjÀrntumör

BAKGRUND: Invandrare i Sverige har nedsatt hÀlsa i högre grad Àn inrikes födda svenskar, framför allt bland kvinnor och Àldre. Arabisktalande personer frÄn mellanöstern hÀrstammar frÄn en kultur lÄngt frÄn den svenska, vilket kan ge upphov till missförstÄnd i vÄrden. Kulturella skillnader och brister i kommunikation kan leda till en icke tillfredsstÀllande vÄrd. Forskning tyder pÄ att vÄrdgivare bör öka sin kulturella kompetens, det vill sÀga lÀra sig att belysa dessa skillnader. SYFTE: Syftet var att beskriva hur arabisktalande kvinnor frÄn Mellanöstern upplever mötet med sjuksköterskan inom svensk hÀlso- och sjukvÄrd.

ModersmÄlsundervisning och sprÄkutveckling

I modersmÄlsundervisningen finns stora möjligheter att erbjuda invandrareleverna en meningsfull sprÄkutvecklingsmiljö som tar hÀnsyn till deras etniska och kulturella bakgrund. Men Àmnet möter ocksÄ flera hinder, vilka i hög grad pÄverkar undervisningen. Syftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka möjligheterna för modersmÄlsundervisningen att frÀmja sprÄkutvecklingsprocessen, med sÀrskilt fokus pÄ lÀs- och skrivprocessen, hos elever med annat modersmÄl Àn svenska.Uppsatsen innehÄller en teoretisk del som utgÄr frÄn tidigare forskning. Detta avsnitt visar pÄ modersmÄlsundervisningens betydelse för invandrarelevernas sprÄkliga utveckling och hur denna process Àr nÀra knuten till frÄgor om kultur och identitetsskapande. Den hÀr delen av arbetet lyfter ocksÄ fram de viktigaste problemomrÄden som har identifierats i den tidigare forskningen.

Simning, kultur och religion : En studie om tjejer som inte kan/vill delta pÄ simlektioner p.g.a. kulturella/religiösa skÀl

SyfteSyftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ hur lÀrare inom idrott och hÀlsa gÄr till vÀga för att kunna undervisa flickor som inte kan/vill delta pÄ simlektioner, p.g.a. religiösa/kulturella skÀl.FrÄgestÀllningar:Hur hanterar idrottslÀrare problematiken som uppstÄr med elever som inte kan/vill delta pÄ simundervisningen?Hur ser elever som inte kan/vill delta pÄ simundervisningen pÄ denna problematik?MetodDen metod som tillÀmpats i denna undersökning har varit den kvalitativa intervjun, denna metod valdes p.g.a. att den ger utrymme för diskussion samt reflektion. Vid tillÀmpandet av den kvalitativa intervjun sÄ Àr frÄgorna som stÀlls vÀgledande för diskussionen och inte hÀmmande för utveckling av tankar och tycken.

EnvÀldigt massvÀlde: analys av den libyska ideologin och det libyska samhÀllet i historiskt perspektiv

Denna uppsats behandlar det libyska politiska experimentet, nÀrmare bestÀmt de historiska omstÀndigheter i Libyen och omvÀrlden som kom att samverka för att gruppen kring Moammar al- Khadaffi kunde ta makten i september 1969. Uppsatsen beskriver och analyserar Àven de ideologiska och kulturella komponenter som den ikraftvarande massvÀldesideologin bestÄr av. UtifrÄn dessa komponenter, i huvudsak nationalism, ledarcentrism samt traditionalism, konstateras en pÄfallande likhet med den italienska fascismen i frÄga om mÄl och medel..

Separationer inom förskolan - En studie av förskolepersonals resonemang kring förskolebarns separationer

Bakgrund: Bakgrunden tar upp den viktiga anknytningen mellan mor ? barn som en förutsÀttning för hur barnets fortsatta anknytningar till andra mÀnniskor blir. Samspelet mellan förÀldrar - barn, förskolepersonal - barn och samspelet i barngruppen som förutsÀttning för att de dagliga separationerna men Àven de mer bestÀndiga skall fungera förhÄllandevis smÀrtfritt för alla inblandade. Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori belyser att det som sker i en del av barnets liv skapar kedjereaktioner, ringar pÄ vattnet som pÄverkar andra delar av barnets liv och nÀrmiljö.Syfte: VÄrt syfte Àr att undersöka om och i sÄ fall hur förskolepersonal resonerar kring de dagliga och mer bestÀndiga separationer som sker runt barnen i förskolan.Metod: Vi har gjort en fenomenografisk undersökning dÀr vi har anvÀnt oss av kvalitativ intervju som redskap. Vi har intervjuat sex olika personer som arbetar pÄ förskola för att fÄ fram deras resonemang kring fenomenet separationer.Resultat: I resultatet framgÄr att merparten av vÄra respondenter lÀgger stor vikt vid de dagliga separationerna som sker mellan barn och förÀldrar.

Obotligt cancersjuka patienters tankar om att vilja avsluta sitt liv i förtid : En litteraturstudie

BakgrundGlobaliseringens effekter har lett till att mÄnga samhÀllen idag Àr mÄngkulturella. Detta stÀller högre krav pÄ sjuksköterskor dÄ de mÄste kunna bemöta de mÄnga och olika kulturer som finns. För att göra detta behövs kulturell medvetenhet samt kompetens hos sjuksköterskor. Transkulturell omvÄrdnadsteori Àr en förutsÀttning för att kunna tillfredstÀlla de patienter som sjuksköterskor möter inom hÀlso- och sjukvÄrdenSyfteSyftet med studien Àr att utifrÄn sjuksköterskors upplevelser identifiera de faktorer som pÄverkar vÄrdrelationen nÀr patienten och anhöriga har annan kulturell bakgrund.MetodStudien kommer att vara en litteraturstudie. InnehÄllet kommer inkludera kvalitativa samt kvantitativa vetenskapliga artiklar och litteratur.ResultatSjuksköterskor upplever att det största hindret för att skapa en god vÄrdrelation Àr sprÄkbarriÀrer samt kommunikationsproblematik.

MÄngfald i förskolan : Om förskollÀrares yrkesetiska förhÄllningssÀtt, att tillÀmpa ett arbetssÀtt som stödjer alla barns utveckling och lÀrande

 Dahlberg, Hillevi (2013). MÄngfald i förskolan. Om förskollÀrares yrkesetiska förhÄllningssÀtt, att tillÀmpa ett arbetssÀtt som stödjer alla barns utveckling och lÀrande. Examensarbete i didaktik. LÀrarprogrammet.

Kultur och förÀndring pÄ SJ : vikten av ett kulturellt synsÀtt vid organisatoriska förÀndringar

Detta arbete handlar om organisationskultur och förÀndring pÄ SJ. SJ Àr en organisation som har varit med om bÄde stora och smÄ förÀndringar under dess lÄnga levnadstid. Det som belyses i detta arbete Àr de anstÀlldas roll och ledarskapets betydelse för att organisationskulturen inte skall utgöra ett hinder i utveckling och förÀndring. Arbetet handlar Àven om produktionens pÄverkan pÄ organisationskulturen. Syftet var att titta pÄ vilka kulturella faktorer som det Àr viktigt att beakta för att Ästadkomma ett lyckat utvecklingsarbete.

<- FöregÄende sida 31 NÀsta sida ->