Sökresultat:
1085 Uppsatser om Kulturell friställning - Sida 59 av 73
SVT och mÄngfalden i rutan En kvalitativ innehÄllsanalys av SVT VÀsts produktioner ur ett mÄngfaldsperspektiv
TitelSVT och mĂ„ngfalden i rutan ? en kvalitativ innehĂ„llsanalys av SVT VĂ€sts produktioner ur ettmĂ„ngfaldsperspektivFörfattareMariana SorianoKursPĂ„byggnadskurs i Medie- och kommunikationsvetenskapTerminVT 2007SyfteSyftet med denna undersökning Ă€r att utvĂ€rdera om mĂ„ngfalden i SVT VĂ€sts produktioner efter sĂ€songen 2002/2003 har utvecklats och Ă€r representativ enligt SVT:s policy för etnisk och kulturell mĂ„ngfald 2006.MetodDen forskningsmetod som har anvĂ€nts kallas för Ethnographic Content Analysis, ECA. ECA Ă€ren kvalitativ innehĂ„llsanalys dĂ€r syftet Ă€r att upptĂ€cka och beskriva pĂ„ vilket sĂ€tt ettundersökningsobjekt framstĂ€lls i olika medietexter. ECA anvĂ€nds med fördel nĂ€r man vill upptĂ€cka och kartlĂ€gga ett fenomen systematiskt och pĂ„ djupet.MaterialĂ
tta program producerade av SVT VÀst sÀsongerna 2002/2003 och 2006/2007:Debatt SVT1 18 mars 2003 kl. 22.00Mat/Tina SVT1 3 mars 2003 kl.
Ledare ? varför just du? En studie om naturligt ledarskap och ledarskapsutveckling
Ă
terkommande ekonomiska kriser, den globala utvecklingen samt expansion av organisationer tilldiversifierade marknader stĂ€ller nya krav pĂ„ ett internationellt ledarskap med kunskap angĂ„endekulturella skillnader. Det ledare gör över hela vĂ€rlden Ă€r ungefĂ€r detsamma men dess utförandeskiljer sig Ă„t mellan olika lĂ€nder vilket kan leda till att missförstĂ„nd och konflikter uppstĂ„r, ettstörre fokus pĂ„ kulturell kunskapsinhĂ€mtning kan leda till ökad effektivitet och underlĂ€ttabemötande av kriser. Den nationella kulturen har inflytande över aktiviteter, processer ochindividers beteende i organisationer, de verktyg som Ă€r effektiva i en kultur kan visa sig oversamma i en annan miljö. Ăsterrike Ă€r det land i Europa som lĂ€nge dominerats av enbolagsform dĂ€r familjĂ€gande Ă€r centralt, till skillnad frĂ„n övriga lĂ€nder organisationer i storutsrĂ€ckning utgörs av större enheter, idag gĂ„r dock landet mot ett mer prestationsinriktatföretagande med ökat fokus pĂ„ effektivisering, konsekvensen av denna utveckling Ă€r att det stĂ€lls andra krav pĂ„ ledarskapet.Lutz Ă€r en österrikisk möbelorganisation som nyligen expanderat till Sverige som det förstalandet pĂ„ den nordeuropeiska marknaden, expansion till nya marknader krĂ€ver förstĂ„else förtvĂ€rkulturella möten dĂ€rför behandlar denna studie skillnaderna i ledarskapsutförande mellanSverige och Ăsterrike. Syftet Ă€r att genom en fallstudie identifiera skillnaderna i avseende pĂ„ fem dimensioner som Ă€r centrala för ledarskapet; ledarskapsrollen, effektivt ledarskap, konflikter och konflikthanterande samt beslutsfattande och kommunikation.
SprÄkets konst och mening : skapandet av en dialog med klienten
Studien syftade till att belysa vilken betydelse sprÄket har i dialogen mellan socialarbetare och klient med hÀnsyn till klientens kön och etnicitet. UtifrÄn syftet stÀlldes forskningsfrÄgor kring vad en socialarbetare har för syn pÄ sprÄkets betydelse i dialogen med klienten samt hur socialarbetaren upplever skillnader i sprÄkbruket med hÀnsyn till klienternas kön och etnicitet.Studien genomfördes med hjÀlp av den kvalitativa forskningsdesignen och bygger pÄ intervjuer med fyra socialarbetare utifrÄn en temainriktad intervjuguide. Studiens resultat analyserades utifrÄn ett socialkonstruktivistiskt perspektiv, rollteorin och sprÄkteorier. Resultatet visar att socialarbetarna tycker att sprÄket fungerar som ett kommunikationsmedel och arbetsredskap för att skapa samförstÄnd och överenskommelse i dialoger med olika klientgrupper. Men det finns ocksÄ nÄgra som ser sprÄket som ett medel för att dra grÀnser genom att meddela institutionens regler och krav.
FlersprÄkighet och sprÄkutveckling i mÄngkulturella skolor
Bakgrunden till arbetet Àr att Sverige blir ett alltmer mÄngkulturellt samhÀlle och att mÄnga
barn idag Àr flersprÄkiga och vi uppfattar det som viktigt att stÀrka barns modersmÄl vilket Àr
en förutsÀttning för att utveckla ett andrasprÄk. Syftet Àr att belysa vilket stöd i form av
modersmÄlsundervisning eleverna fÄr grundskolans tidiga Är och vad pedagoger i F till Är 5
anser vara ett sprÄkutvecklande arbetssÀtt i skolan.
För att kunna undersöka Àmnet har vi stÀllt oss tvÄ huvudfrÄgor; Hur ser
modersmÄlsundervisningen i mÄngkulturella skolor? Hur arbetar pedagoger sprÄkutvecklande
i mÄngkulturella skolor?
Vi har valt att genomföra en kvalitativ undersökning och har intervjuat sammanlagt tio
pedagoger; fyra klasslÀrare, fyra modersmÄlslÀrare och tvÄ fritidspedagoger pÄ tvÄ olika
skolor ? bÄda med stor andel barn med annan Àn svensk kulturell bakgrund
Resultatet visar att pedagogerna menar att drama, lÀsning, diskussion, att skriva, musik och
bild Àr de viktigaste aktiviteterna för elevernas sprÄkutveckling. ModersmÄlslÀrarna lyfter
fram lÀs- och skrivfÀrdighet, grammatik och samtal som viktiga delar i undervisningen.
Innemiljön och skolornas utrustning och material tas ocksÄ upp. Alla arbetar pÄ olika sÀtt,
men nÀmner ÀndÄ samma hjÀlpmedel och aktiviteter som stöd till den sprÄkliga utvecklingen.
SprÄkutvecklingen Àr individuell och en skapande process som krÀver en aktiv engagemang
frÄn inlÀrarens sida.
TjÀnster, gentjÀnster och e-tjÀnster. En studie i tjÀnstemÀns upplevelser inför en stundande förÀndring
Titel: TjÀnster, gentjÀnster och e-tjÀnster ? en studie i tjÀnstemÀnsupplevelser inför en stundande förÀndringFörfattare: Katarina TikkaKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap 15hpUniversitet: Göteborgs universitetTermin: VÄrterminen 2008Handledare: Britt BörjessonSidantal: 59 sidor inkl. bilagaSyfte: Syftet med denna uppsats Àr att genom att förstÄ de anstÀlldas upplevelser, undersöka hur kontexten kan se ut för förankring av e-tjÀnster.Material och metod: Genom att intervjua 7 anstÀllda pÄ fackförvaltningarna iGöteborgs stad om deras upplevelser inför en förÀndring har jag genomfört en studie för att belysa kontexten för förÀndringskommunikationen. Intervjuernavar semistrukturerade utefter teman. Tre intervjupersoner representeradeStadsbyggnadskontoret och fyra Social resursförvaltning.
I artighetens namn ? Hur svenska företag upplever sin interpersonella kommunikation med japanska företag
Titel I artighetens namn ? Hur svenska företag upplever sin interpersonella kommunikation med japanska företag Författare Karolina Ărsta Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet. Termin Höstterminen 2013 Handledare Bengt Johansson Sidantal 48 Antal ord 19 383 Syfte Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka hur svenska företag upplever sin interpersonella kommunikation med japanska företag. Metod Kvalitativ respondentintervju.
SpÄr av grundtankar i Vygotskijs teori i gymnasieskolan : En studie om hur Vygotskijs socio-kulturella teoribildning Äterspeglas i gymnasielÀrares syn pÄ lÀrande
Syftet med studien var att genom gymnasielÀrares utsagor söka spÄr av grundtankar i Vygotskijs teoribildning i deras syn pÄ lÀrande. Detta för att ta reda pÄ vilka kriterier lÀrare utgÄr ifrÄn nÀr de gör sina didaktiska val i undervisningen och pÄ vilket sÀtt Vygotskijs grundtankar Äterspeglas i lÀrares syn pÄ lÀrande.VÄr studie grundar sig pÄ kvalitativa intervjuer. I undersökningen deltog fyra lÀrare pÄ tvÄ gymnasieskolor. Efter att materialet var transkriberat, gjordes en analys utifrÄn de fyra aspekterna som kÀnnetecknar ett socio-kulturellt perspektiv enligt Vygotskij: de sociala, de medierande, de situerade och de kreativa med betoning pÄ lÀrarroll och lÀrande. Vi anvÀnde oss av en hermeneutisk ansats för att analysera resultatet dÀr vi anvÀnde relevant forskning för att förstÀrka vÄr tolkning av respondenternas utsagor.I studien framkom att lÀrare gav uttryck för att samspel och dialog Àr viktiga inslag i undervisningen.
Third party ownership inom professionell fotboll
Uppsatsen behandlar third party ownership (TPO) inom den professionella fotbollen da?r fokus fra?mst ligger pa? den europeiska toppfotbollen. Vidare tas fotbollens autonoma sta?llning till samha?llets o?vriga grenar upp och belyses. Syftet med uppsatsen a?r till stor del att belysa en problematik som den traditionella juristka?ren inte anammat.
Exploaterad surrogatmamma eller altruistisk vÀrdmamma? En diskursanalys av den svenska debatten om surrogatmödraskap
Denna uppsats syftar till att undersöka den svenska debatten om
surrogatmödraskap dÀr metod och teori utgörs av diskursanalys. Det textmaterial
jag valt att undersöka bestÄr av tre artiklar med medföljande kommentarer frÄn de
svenska tidsskrifterna Bang och Ottar. Debatten om surrogatmödraskap i Sverige
Àr polariserad, antingen Àr man för eller sÄ Àr man mot. Mitt syfte med denna
uppsats Àr att redogöra för och analysera de argument och förestÀllningar som
kommer till uttryck inom dessa tvÄ motsatta positioner. Min teoretiska
utgÄngspunkt Àr Laclau & Mouffes diskursteori.
GÀller den mÄngkulturella skolan Àven för lÀrarna?
Med denna uppsats har vi nÀrmat oss Àmnet ?den mÄngkulturella skolan? ur lÀrarens perspektiv. En mÄngkulturell skola tolkas ofta som en skola med elever frÄn mÄnga olika kulturer. TyvÀrr glöms ofta de utlandsfödda lÀrarna bort. Syftet med denna studie Àr att undersöka utlandsfödda lÀrares uppfattningar om sin roll i den mÄngkulturella skolan.
Den mÄngkulturella skolan : En studie av fem lÀrares diskursiva kontruktioner om ansvar i en skola som kÀnnetecknas av en kulturell mÄngfald
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ hur fotbollstrÀnare hanterar fotbollsspelare som begÄr disciplinÀra fel och hur de ser pÄ sin egen roll i klubben utifrÄn betydelse och ansvar.FrÄgestÀllningarna Àr följande;Vad betyder disciplin för fotbollstrÀnare? Hur ser fotbollstrÀnare pÄ spelare ur ett disciplinÀrt perspektiv?Hur hanterar fotbollstrÀnare spelare som gjort sig skyldiga till disciplinÀra fel?Hur betydelsefull anser trÀnaren sig vara för klubben?MetodFörfattaren hade ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt till studien genom vilken sex manliga fotbollstrÀnare intervjuades. Samtliga trÀnare har antingen varit eller Àr aktiva inom seniorfotbollen. Intervjuerna var semi-strukturerade och pÄgick mellan 45 minuter till 120 minuter. I efterhand transkriberades och analyserades materialet för att kartlÀgga relevant material till studien utifrÄn frÄgestÀllningarna.ResultatEn majoritet av de intervjuade ansÄg att disciplinen var avgörande för att uppnÄ framgÄng med ett fotbollslag och samma grupp trÀnare sÄg pÄ disciplin som ett verktyg att forma laget med bÄde pÄ och utanför fotbollsplanen.
Hard as iron or Hot as hell : En kvalitativ textanalys av kvinnoframstÀllningar i Close-Up Magazine och Sweden Rock Magazine
Syftet med denna uppsats var att genom en genusvetenskaplig och socialkonstruktivistisk ansats undersöka hur kvinnor framstÀlls i de svenska hÄrdrocksmagasinen Close-Up Magazine och Sweden Rock Magazine. DÄ majoriteten av den genusrelaterade medieforskningen har intresserat sig för reklam- och modebilder finns en kunskapslucka kring hur kvinnor framstÀlls i bilder inom genrer vid sidan av dessa.Denna studie avsÄg att genom semiotisk textanalys undersöka bilder i dessa magasin, för att identifiera de kvinnliga stereotyperna i dem och sedan jÀmföra dessa med etablerade stereotyper som tidigare forskning pÄvisat. Sammanlagt analyserades 28 bilder i 15 magasin frÄn 2013 utifrÄn feministisk blickteori och Goffmans teori om könsframstÀllning.Tre tydliga kvinnliga stereotyper framtrÀdde i resultatet. Dessa benÀmnde vi som Den hÄrda, Den medkÀnnande och Den objektifierade. De tvÄ sistnÀmnda Àr vÀl kÀnda sedan innan inom forskningssammanhang medan Den hÄrda kvinnan, som bland annat uppvisar tecken pÄ aggressivitet, avsky och överlÀgsenhet, inte pÄtrÀffats i liknande studier innan.
Smaken av Sverige : UtlÀndska studenters upplevelse av den svenska smaken
Sverige Àr ett land dÀr tillgÄngen av rÄvaror frÄn det egna landskapet pÄverkats av de fyra Ärstiderna. Dagens Sverige har blivit berikat av invandring och det Àr lÀtt att tillgÄ alla möjliga rÄvaror under hela Äret. Har dagens svenskar en mattradition tydlig nog att definieras av studenter som temporÀrt vistas i detta avlÄnga land?Syftet med följande uppsatsarbete var att undersöka vad utlÀndska studenter som vistats temporÀrt i Sverige anser och upplever vara svensk smak.För att undersöka syftet valdes intervjuer som metod och dÄ svaren inte kunde mÀtas blev forskningsmetoden kvalitativ. För att öka trovÀrdigheten i arbetet gjordes ett urval av de studenter som skulle intervjuas.
"Steg för steg sÄ ska jag bli en sÄdan tjej". Unga muslimska kvinnors berÀttelser om sin religiositet
Uppsatsen grundas i ett personligt och yrkesmÀssigt intresse av att veta mer om en specifik elevgrupp: unga muslimska kvinnor frÄn en arabisk kulturell kontext. Syftet Àr att undersöka denna grupps religiositet och deras meningsskapande kring att vara religiösa och kvinnor. Metodologiskt utgÄr uppsatsen frÄn det konstruktivistiska antagandet att kunskap om verkligheten skapas socialt. Den narrativa metoden sÀtter kvinnornas berÀttelser i fokus och jag har studerat narratologiska teman och vÀndpunkter i berÀttelserna för att tydliggöra hur mening konstrueras. För att komma Ät livsberÀttelsen har jag utfört intervjuer enskilt och i par samt utfört en observation.
Att vara förÀlder till barn med Downs syndrom: Att pendla mellan glÀdje och sorg
I Sverige föds varje Är drygt 100 barn med Downs syndrom. FörÀldrarna till dessa barn kan vid beskedet om att deras barn inte Àr friskt uppleva en omvÀlvande tid i sina liv eftersom de förvÀntningar de hade pÄ sitt barn och sitt förÀldraskap inte förverkligas. NÀr vÄrdpersonal trÀffar dessa familjer behöver de kunskap om hur förÀldrarna upplever sin situation. Syftet med denna studie Àr dÀrför att belysa upplevelsen av att vara förÀlder till barn med Downs syndrom. Uppsatsen baseras pÄ analys av nio vetenskapliga artiklar med kvalitativ ansats, vilkas resultat har granskats och sammanstÀllts i teman som tillsammans bildar uppsatsens resultat.