Sökresultat:
1085 Uppsatser om Kulturell friställning - Sida 55 av 73
Employee Referral Vad driver ansta?llda att rekommendera potentiella medarbetare till en tja?nst? : - Fo?r fo?retag med rekryteringsbehov.
Problem: Fo?r att skapa ett starkt employer brand ska arbetsgivaren inneha positiva associationer hos potentiella medarbetare, vilket bidrar till att mindre resurser kra?vs fo?r att finna den efterfra?gade kompetensen. Da? en rekommendation handlar om att yttra sig fo?rma?nligt blir betydelsen av medarbetares rekommendationer viktig fo?r fo?retagets employer brand. Resultaten av att anva?nda sig av medarbetares rekommendationer i rekryteringsprocessen a?r ka?nt inom forskningen.
Tanke och tolkning : En komparativ studie av gestaltningsprocessens inverkan pÄ tvÄ pianisters interpretation.
Denna uppsats Ă€r en komparativ studie av tvĂ„ pianister med olika kulturell bakgrund, Hans PĂ„lsson och Valentina Lisitsa. UtgĂ„ngspunkt för arbetet Ă€r en undran över varför klassiska pianister tenderar att i viss mĂ„n gestalta ett stycke olika trots framförande av samma noterade stycke. FrĂ„gestĂ€llningarna lyder:Hur skiljer sig gestaltningsprocessen Ă„t mellan pianisterna?Hur skiljer sig tolkningar av tvĂ„ specifika verk Ă„t mellan pianisterna?GĂ„r det att koppla avvikande skillnader i tolkningarna till gestaltningsÂprocessen för att besvara varför pianisterna i vissa avseenden spelar olika?Metoden för att utforska detta möjliggörs först genom en redogörelse av pianisternas gestaltningsprocess dĂ€r kĂ€llmaterialet Ă€r intervjuer, tv-program och skriftlig dokumentation i form av böcker och artiklar. DĂ€refter en komparativ analys av audiovisuella inspelningar i form av youtube-klipp och tv-program av pianisternas interpretationer av samma verk.
Genreundervisning : olika sÀtt att undervisa med genrer i en skolklass
Undersökningen gjordes i en klass tre med 26 barn och en klasslÀrare. Syftet med undersökningen var att se hur en lÀrare som inte arbetade efter en specifik genrepedagogik arbetade med genrer i en klass, dÄ det uttryckligen stÄr i kursplanen att alla elever skall kunna skriva och lÀsa olika genrer. Uppsatsen Àr utformad efter tre intervjuer rörande genrer samt observationer kring vad för genre de arbetade med samt i vilken utstrÀckning de förekom. Resultatet av intervjuerna och observationerna stÀlldes sedan mot teoriavsnittet och analyserades mot varandra i analysen, för att se om lÀrarens sÀtt att arbeta kring genrer stÀmde överens med det som forskare och teoretiker anser vara gynnande för eleverna. Resultatet av analysen visade att lÀraren inte ansÄg att hon arbetade med genrer utan med texttyper, genrer visades i detta fall vara en synonym till hennes uppfattning av texttyper.
Google ser dig : En kvalitativ studie av internetanvÀndares medvetenhet och Äsikter om filterbubblor
Studiens syfte a?r att underso?ka internetanva?ndares medvetenhet och a?sikter om filterbubblor pa? so?kmotorn Google. Underso?kningens fra?gesta?llning a?r: Vad har internetanva?ndare fo?r tankar och fo?rha?llningssa?tt till filterbubblor som skapas pa? Google? Studien a?r avgra?nsad till studenter vid Uppsala Universitet. Det a?r en population som kan fo?rmodas vara storkonsumenter av information via so?kmotorer.
Internationella topoi i etern : En utbildningssociologisk studie av tankefigurer pÄ webbplatser hos Stockholms gymnasieskolor
Med bakgrund i de skolreformer som genomfördes i Sverige under 90-talet och i studier av differentiering inom gymnasieskolan behandlar den hÀr uppsatsen skillnader i hur gymnasieskolor ger uttryck för ?det internationella?, ett samlingsuttryck för en mÀngd internationella och global strömningar. Inspiration tas frÄn Bourdieus sociologi. Genom kvalitativa och kvantitativa textanalyser undersöks hur ett internationellt innehÄll tar sig i uttryck pÄ webbplatser som tillhör 45 gymnasieskolor i Stockholm. Undersökningen fokuserar hur internationella inslag skiljer sig mellan skolor med olika social rekrytering och syn pÄ utbildning.Studiens resultat och analys pekar pÄ att skolor med hög social rekrytering Àgnar ett större och bredare utrymme Ät det internationella i förhÄllande till skolor med lÄg social rekrytering.
?Det Àr svÄrt om man Àr ifrÄn helt olika planeter?. : En kvalitativ studie om hur utlÀndska och svenska doktorander upplever att befinna sig i en etniskt heterogen akademisk arbetsmiljö
SammanfattningIdag lever vi i en vÀrld som blir allt mer globaliserad dÀr mÀnniskor reser i allt större utstrÀckning och av varierande anledningar. Olika kulturer möts dagligen och det ofrÄnkomligt att inte pÄverkas av dessa möten. Syftet med denna fenomenologiska studie Àr att tolka och förstÄ hur doktorander pÄ nationalekonomiska institutionen upplever att befinna sig i en etniskt heterogen akademisk arbetsmiljö. Undersökningen har genomförts genom en kvalitativ studie med fenomenologisk metodansats. Fem halvstrukturerade intervjuer med utlÀndska och svenska doktoranderna har genomförts med syftet att analysera materialet utifrÄn en fenomenologisk metod och tolka resultatet med hjÀlp av relevanta teorier och begrepp hÀmtade bl.a.
Damn Pinkerton, and all such as he! : Om orientalism i Madame ButterflyÂ
Sebastian Beverloo: "Damn Pinkerton, and all such as he! ? Om orientalism i Madame Butterfly." Exa- mensarbete pa? kandidatniva? i musikvetenskap, Institutionen för musik- och teatervetenskap, Stockholms universitet, ht 2014.Orientalism Àr teorin att VÀst, genom representation i konsten, har förmedlat en ofördelaktig bild av Ori- entens folk, seder och bruk. Begreppet förklarar de estetiska strömningar som följde med den ostindiska handeln och den europeiska kolonialismen. Problemen som teorin om kulturell orientalism sÀtter fingret pÄ innefattar olika aspekter av representation; hur orientalerna (redan det ett problematiskt begrepp i sig) har gestaltats i konsten. Ett av de centrala problemen Àr att etnicitet lyfts fram före individualitet: en orien- talisk man Àr i första hand orientalisk, och bara i andra hand man.
Presenteras, representeras eller nonchaleras? LÀromedelsanalyser utifrÄn ett internationaliseringsperspektiv
Vi skapas och omskapas i möten dÀr det kulturella har en given plats. Sverige har omskapats frÄn att vara ett relativt etniskt homogent land till en mÄngkulturell nation. VÄrt syfte med detta examensarbete Àr att undersöka hur internationalisering kommuniceras och synliggörs i tvÄ lÀseböcker inriktade mot skolÄr 1. Vi avser att undersöka hur de kommunicerar utifrÄn Lpo-94:s internationaliseringsuppdrag och om böckerna har en kulturell och etnisk mÄngfald. Metoden vi anvÀnder oss av bestÄr av bildanalyser och textanalyser eftersom lÀseböckerna vi valt kommunicerar i bÄda genrerna.
FlersprÄkighet i förskolan : Hur lÀrare frÀmjar arbetet med flersprÄkighet
Syftet med studien Àr att undersöka vilka utmaningar lÀrare möter samt har erfarenhet av i det vardagliga arbetet med flersprÄkighet. Med det vardagliga arbetet avses i denna studie lÀrares syn pÄ sprÄkets betydelse för barns möjlighet till kommunikation, samspel och delaktighet i förskolan. Hur lÀrarna ser pÄ trygghet i relation till flersprÄkighet och barns kulturella identitetsutveckling, samt vilka metoder och arbetssÀtt som anvÀnds av förskolor för att frÀmja arbetet med flersprÄkighet i verksamheten Àr ytterligare omrÄden. Studien utfördes som en kvalitativ undersökning för insamling av empiri och var indelad i tvÄ steg. EnkÀter skickades ut till verksamheter vars svar lÄg som grund för frÄgorna som anvÀndes i intervjuer med lÀrare.
Logotyper och deras fÀrgsÀttning_en gapanalys
Denna uppsats Àr en studie av rapporteringen av terroristattentaten i Madrid 2004, London 2005 och Moskva 2010 i Dagens Nyheter. Genom Van Dijk och Faircloughs diskursanalys har jag analyserat fem artiklar ifrÄn morgontidningen. Med anledning till fördelningen mellan vÀst och öst, och bilden som skapats av dessa i media, har jag gjort en studie i ?vi? och ?dem? relaterade perspektiv. DÀr Madrid och London fÄtt representera det vÀsterlÀndska medan Moskva stÄtt för det österlÀndska.
Att skapa en motkultur : En religionspsykologisk undersökning av Livets Ord som religiös minoritet i en sekulÀr kulturell kontext
In this textual analysis I have examined the book Att följa Jesus by Ulf Ekman and information from Word of Life's official website. The aim of this study is to see how a religious leader is shaping the identity of the groups members after a certain pattern that differs from the surrounding, secular society. The research focus  of this essay includes several aspects:  how a culture is formed in a religious minority in contrast to the prevailing cultural context; how the material can be explained by Paul Pruyser?s theory on the psychological worlds; how what Ulf Ekman writes about distinguishing themselves from the environment differs from how other religious minority groups distinguish their identity;  and,  how the psychological world, expected behavior, and context of Word of Life can be structured by Valerie DeMarinis? model of assessment. I have placed Word of Life in a realistic illusionistic world developed from Paul Pruyser?s theory of psychological worlds.
Identitet, förstÄelse och den existentiella dimensionen : - en studie om hur religionens roll framstÀlls i styrdokumenten för gymnasiets religionskunskapsÀmne
Today Sweden is both a secular and multi-religious country, of which Christianity historically has been a dominant player. Both processes of individualization and migration have contributed to a changed religious character as the current Swedish social situation represents. An interesting question to consider is how the Swedish school system has been able to adapt to the changed religious climate. This study examines the policy documents for religious education produced for upper secondary school, to see how the role of religion in the processes of individualization and migration, and the changes that these processes have brought the role of religion in today?s society as a whole, are described within them.
Transportinformationskampanjer och klimatproblematiken : En studie av fyra teman som pÄverkar beteendeförÀndringar
Syftet med undersökningen Àr att undersöka dramapedagogikens plats inom den svenska kriminalvÄrden samt att se om nÄgra kopplingar till skolans vÀrld synliggörs. Med plats menas det utrymme dramapedagogiken tillskrivs och hur detta kan se ut. UtifrÄn tre kvalitativa intervjuer synliggörs dramapedagogikens syfte, fördelar, förutsÀttningar samt dess mötta motstÄnd, inom KriminalvÄrden. Resultatet frÄn intervjuerna analyseras, diskuteras och tolkas med innehÄllsanalytisk metod. Informanterna Àr tre anstÀllda/tidigare anstÀllda, som pÄ olika sÀtt varit och/eller Àr involverade i dramapedagogisk verksamhet inom KriminalvÄrden.
Ingen Àr utanför alla Àr inne : en studie om hur skolungdomar i ett segregerat omrÄde kan uppleva villkoren för sin utveckling av en sjÀlvbild.
This study aims to describe the conditions, of which some youths who live in a segregated area in Sweden, see as important for their development of an identity. The study have been conducted in a manner where we put the youths own words in focus. The youths are in charge of deciding what they regard as important for their own development of their own identity. In this study we assume certain contexts, of which we base the study. These contexts include the society, the urban districts, the school, the family, and the language.
Kulturers uttryck och utveckling ? en studie om NTBF:s pÄ Ideon.
Denna uppsats behandlar organisationskulturer i olika typer av företag (NTBF) pÄIdeon. Genom att tillÀmpa kvalitativ metod har vi undersökt hur kulturen kommer tilluttryck, samt vad miljön i forskningsparken har för betydelse. Vidare har vi Àvenundersökt hur utvecklingsfasen pÄverkar kulturen i dessa företag idag. Vi vill med detta öka förstÄelsen gÀllande kulturer i de företag vi undersökt och relatera dessa företag till varandra för att pÄ sÄ vis kunna redogöra för skillnader och likheter mellan företagen. Uppsatsen Àr en kvalitativ fallstudie pÄ sex företag lokaliserade pÄ Ideon.