Sökresultat:
1085 Uppsatser om Kulturell friställning - Sida 36 av 73
Estetiska uttrycksformer i mÄngkulturella förskolor
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur förskollÀrares ser pÄ och reflekterar kring estetiska uttrycksformer i mÄngkulturella förskolor. Genom Ätta intervjuer med förskollÀrare verksamma i förskolor i vad som klassas som mÄngkulturella omrÄden, vill denna studie belysa hur förskollÀrare ser pÄ barns kulturella bakgrund i relation till hur barnen förhÄller sig till estetiska uttrycksformer. Men Àven vilket syfte förskollÀrare har att anvÀnda estetiska uttrycksformer i arbetet med barn med olika kulturell bakgrund. Studiens stÀlls mot litteratur som behandlar olika perspektiv pÄ estetik och lÀrande i mÄngkulturella sammanhang samt tidigare forskning som berör de frÄgestÀllningar studien utgÄr ifrÄn.Resultatet visar pÄ att förskollÀrarna i studien anser att barnens olika kulturer har betydelse för hur de förhÄller sig till de estetiska uttrycksformerna. Dock arbetar de aktivt för att integrera barnens skilda kulturer och genom de estetiska uttrycksformerna ge möjlighet för barnen att uttrycka sig pÄ andra sÀtt Àn genom det talade sprÄket..
Screening för vÄld i nÀra relationer mot kvinnor : Genomförande. utfall och pÄverkande faktorer
VÄld kan vara sjÀlvförvÄllat, interpersonellt eller kollektivt. VÄld i nÀra relationer mot kvinnor förekommer i alla lÀnder oberoende av social-, ekonomisk-, religiös- eller kulturell tillhörighet och resulterar i kortsiktig och lÄngvarig ohÀlsa för den utsatta kvinnan i form av bland annat posttraumatisk stress, fysiska skador och lÄg sjÀlvkÀnsla.Sjuksköterskan ska enligt rÄdande lagar och riktlinjer ge stöd och hjÀlp för att frÀmja och ÄterstÀlla hÀlsa, förebygga sjukdom och lindra lidande. Sjuksköterskan har dÀrför ett ansvar att uppmÀrksamma och hjÀlpa de vÄldsutsatta kvinnorna.Screening anvÀnds för att i ett tidigt skede upptÀcka individer i riskzonen för ohÀlsa. De screeninginstrument som anvÀnds ska vara valida och reliabla. Mellan Är 1979 och 2003 utformades 33 olika screeninginstrument för vÄld i nÀra relationer, dÀremot finns Ànnu ingen ?Gold standard? för att se till att validiteten upprÀtthÄlls.
FrÄn överlevande till kvarleva - Teorier med muntlig historia och empatisk förstÄelse i fokus
Elevers empatiska förstÄelse och handlingsberedskap mot förtryck och rasism Àr intimt förknippad med den inlevelse som kan skapas med stöd av vittnesskildringar. LÀrdomar vi kan dra av Förintelsen Àr dÀrför ett viktigt stöd för att forma en kulturell norm för utbildning och pedagogik vilken vilar pÄ samhÀllets vÀrdegrund: demokrati, mÀnskliga rÀttigheter, tolerans och tÄlamod samt opposition mot rasism och totalitÀra ideologier. Detta examensarbete beskriver teorier om möjligheter och risker med olika sÀtt att hantera historia och ger förslag pÄ hur Förintelseöverlevandes berÀttelser kan föras vidare in i framtiden.
Den teoretiska basen Àr ett hermeneutiskt perspektiv pÄ den muntliga historiens anvÀndningsomrÄden, dess pÄlitlighet och betydelse som kÀlla samt vittnesmÄlens möjlighet att utveckla empatisk förstÄelse. Uppsatsen tar upp svÄrigheten att vittna och problematik i mötet mellan avsÀndare och mottagare, med hÀnsyn till möjligheten att förmedla vittnesmÄl med rörliga bilder för att möjliggöra empatisk förstÄelse..
Att leva med ADHD : en litteraturo?versikt av faktorer som pa?verkar funktionell fo?rma?ga hos vuxna med ADHD
BakgrundAttention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) hos vuxna a?r en neuropsykiatrisk diagnos som ofta bemo?ts med misstro trots att tre till fyra procent av den vuxna befolkningen i Sverige bera?knas leva med diagnosen. ADHD pa?verkar ma?nga aspekter av det dagliga livet och kan problematisera sociala relationer, utbildning, arbetsliv, ekonomi och ha?lsa. Fo?rsta?else fo?r individens funktionella fo?rma?ga a?r ett no?dva?ndigt verktyg fo?r sjuksko?terskan i omva?rdnadsarbetet.
Skrivutvecklande arbetssÀtt - en intervention i grundsÀrskolan
Syfte Studiens syfte Àr att bidra med kunskap om hur elever i en sÀrskolekontext kan stödjas i sin skrivutveckling genom ett förÀndrat arbetssÀtt. Kan ett förÀndrat arbetssÀtt i form av en modellerande undervisning i en socio-kulturell kontext, och med bildstöd och skrivmallar, stödja elevers förutsÀttningar att formulera och överföra sina tankar till skrift?TeoriDen teoretiska utgÄngspunkten Àr det sociokulturella perspektivet pÄ lÀrande dÀr lÀrande sker i en social kontext och i samspel med andra mÀnniskor dÀr elevens proximala utvecklingszon utmanas.MetodStudien ingÄr inom det specialpedagogiska verksamhetsomrÄdet och har en samhÀllsvetenskaplig relevans. Ansatsen Àr övervÀgande kvantitativ dÄ den avser att mÀta effekten av en intervention men det finns kvalitativa inslag dÄ effektens storlek mÀts genom en jÀmförande för- och eftertest i form av en lÀrarskattning av elevers texter. SlutsatserEffekten av interventionen visar pÄ ett positivt resultat.
Effektivitet i den svenska skolan : En jÀmförande studie mellan kommunala skolor och fristÄende skolor
I och med en o?kad konkurrens pa? den globala marknaden blir fo?retagande allt viktigare fo?r la?nders ekonomiska situation. Sa? a?r fallet a?ven i Sverige da?r entrepreno?rskapet a?r bekymrande la?gt trots goda fo?rutsa?ttningar. Fo?ljaktligen har entrepreno?rskapet blivit ett omdiskuterat a?mne bland forskare sa?va?l som politiker vilka nu stra?var efter att stimulera nyfo?retagande och sto?djer hja?lpande entrepreno?rsorganisationer samt andra insatser.
Kristendomen i skolans undervisning : Betydelsen för utvecklingen av barns och ungas kulturella identitet
Denna studie syftar till att undersöka vilken plats och betydelse kristendomen har och har haft över tid i religions-, historie- och samhÀllskunskapsundervisningen nÀr det gÀller att leva tillsammans i ett samhÀlle, familj eller bara som man och kvinna. Studien syftar ocksÄ till att undersöka vilken betydelse kristendomen har för barn och ungas kulturella identitet och hur skolan kan bidra till att utveckla denna hos barn och unga. Metoden som anvÀnts Àr en sÄ kallad textstudie, vilket innebÀr att olika texter studeras och jÀmförs för att ge svar pÄ frÄgestÀllningarna och syftet. Den litteratur jag har studerat frÀmst Àr kurslitteratur i Àmnen historia, religion och samhÀllskunskap för mellanstadiet, Ärskurs 4 till och med 6. Böckerna Àr publicerade mellan tidsepokerna 1960-2010.
Kunskap och insta?llning till HPV och HPV-vaccination bland ungdomar som la?ser omva?rdnadsprogrammet pa? gymnasiet.
Bakgrund   HPV, humant papillomvirus, Àr den vanligast sexuellt överförbara sjukdomen i vÀrlden. HPV kan orsaka kondylom, vilket innebÀr könsvÄrtor, men det kan Àven ge gynekologiska cellförÀndringar som kan leda till livmoderhalscancer.Syfte           Syftet var att undersöka vilken kunskap och instÀllning gymnasieelever, som inte ingÄr i vaccinationsÄldern, hade till HPV och HPV-vaccination samt om det fanns nÄgra könsskillnader.Metod  En kvantitativ enkÀtstudie genomfördes pÄ en gymnasieskola i Uppsala, Sverige. EnkÀtdistribueringen skedde vid tvÄ tillfÀllen och 58 (98,3 %) ifyllda enkÀter kunde inhÀmtas, varav 38 var flickor och 20 var pojkar.Resultat   Flickorna pÄ skolan hade en generellt högre andel rÀtt svar pÄ enkÀten, och totalt var det 21 (55,2 %) av flickorna som var vaccinerade medan endast 1 (5 %) av pojkarna. Av samtliga elever var det 22 (37,9 %) som kunde besvara frÄgan rÀtt angÄende hur mÄnga typer av HPV-virus det finns, dock kunde 51 (87,9 %) besvara frÄgan rÀtt om hur man skyddar sig mot HPV-viruset. Signifikant könsskillnad hittades i kunskapsfrÄgan gÀllande om HPV kan orsaka livmoderhalscancer (p<0,045) dÀr flickorna hade flest rÀtt svar pÄ frÄgan.
Sverige och slöjan - En kvalitativ intervjustudie om bemötandet av kvinnor med slöja
Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om Sverige som ett multikulturellt samhÀlle begrÀnsar religionsfriheten och det fria valet av kultur utifrÄn anvÀndandet av slöja. Teorierna Àr Bhikhu Parekhs teori om och nÀr man Àr skyldig att respektera en annan kultur; Susan Moller Okins teori om att grupprÀttigheter bidrar till förtryck av kvinnor inom minoriteter; och Anne Phillips teori om att sökandet efter ett jÀmstÀllt samhÀlle i sjÀlva verket kan begrÀnsa den fria viljan. Anne Sofie Roald och hennes redogörande av religionsfrihet i Sverige har anvÀnts som tidigare forskning. Kvalitativ forskningsintervju utgör metoden. Intervjuer av tre unga kvinnor om hur de blir bemötta i det svenska samhÀllet utgör empirin och resultatet av undersökningen Àr att det svenska bemötandet inte begrÀnsar eller bryter mot religionsfriheten med undantag om grupprÀttigheter frÄntas och slöjan förbjuds, dÄ det begrÀnsar det fria valet till kultur..
Att skapa en kulturell mötesplats : möjligheter och begrÀnsningar
The purpose of the essay is to discuss from the theory about the established and the Outsiders if the Culture Centre BlÄ StÀllet can serve as a meeting point between the majority of the people and the minority of the people in Gothenburg. The idea of BlÄ StÀllet is that it shall work as a house available for everyone and as a cultural meeting point between people in and outside Angered. I argue if BlÄ StÀllet really is a place where people from Gothenburg as a whole go or if there are some hindrances for their visions. My study is comprised of interviews with three of the staff at BlÄ StÀllet. With the theory about the established and the outsiders I want to show that the division in the city between ?them? and ?us? has to do with differences of power.
Andrafiering eller integration Att sÀrskilja för rÀttvisans skull?
This paper deals with Will Kymlicka's and Charles Taylor's theories of multiculturalism, and the criticism of these theories by JĂŒrgen Habermas and Seyla Benhabib. It also gives a brief background to the Swedish integration and minority policies and places them in relations to the academic discussion. Taylor advocates cultural survival to be a legitimate policy objective and Kymlicka argues that rights should be diversified in order to adapt to different needs of cultural minorities. The thesis aims to confront the theories with interviews of four persons who voluntarily or by profession work for the interest of minorities. The theories have been operationalized as questions and structured in four themes with the purpose of analyzing the interviews.
Hur reklamfilmsproducenter hanterar den ökade mÀngden reklam i TV
Denna studie utreder hur reklamfilmsproducenter anpassar sina produktioner för att de ska vara effektiva pÄ en allt mer konkurrensintensiv reklammarknad. Enligt radio- och TV-lagen fÄr svenska TV-kanaler idag sÀnda tolv minuter reklam per timme, samma regler som gÀller för till exempel TV3, Kanal 5 och TV6 som sÀnder frÄn Storbritannien. Studien utgÄr fra?n en förstudie av den svenska TV-reklammarknaden dÀr det bland annat observerades att den totala reklamtiden, inklusive reklam fo?r kanalens egna program,i ett fall uppgick till hela 26 procent av den totala sÀndningstiden. För annonsörer och reklaminköpare kan den ökade mÀngden reklam innebÀra ett försÀmrat genomslag och ökade kostnader för att nÄ ut med sitt budskap till samma mÀngd mottagare som för nÄgra Är sedan.
Det kommer aldrig att bli som förr, men det gÄr att leva : En religionspykologisk och kulturell analys av copingstrategier hos drabbade av tsunamikatastrofen i Thailand 2004.
The aim of this paper is to examine the experience of two Swedish women who survived the tsunami catastrophe in Thailand 2004. Through their biographies, SĂ€vstam and Ernsth-Ohlsson have revealed their experiences, before, during and after the tsunami catastrophe. Coping theory is used to explain how they cope with the consequences of the tsunami catastrophe, and how culture affects the coping process. PargamentÂŽs (1997) theories in coping are used to examine this paper. Pargament argues that the coping process is influenced by the culture context of the individual.
Upplevelser och synpunkter frÄn nÄgra socialarbetares erfarenheter. : I mötet med klienter frÄn kollektivistiska kulturer.
Syftet med den hÀr studien var att belysa socialarbetares erfarenheter av klienter frÄn kollektivistiska kulturer och med tanke pÄ att i Sverige idag har invandringen ökat och sÀrskilt med personer frÄn kollektivistiska kulturer. FÄgestÀllningarna var ? Hur stor Àr erfarenheten av personer frÄn kollektivistiska kulturer och den andra var att ta reda pÄ om det fanns nÄgon uppfattning om vad som frÀmjar och hindrar arbetet med klienter frÄn kollektivistiska kulturer. Resultatet visar att erfarenheter och kulturell empati var nÄgot som frÀmjade bÄde första mötet men Àven arbetet i helhet och nÄgot som ökade ens personliga empatiska förmÄga oavsett kultur och hÀrkomst, samt att det som hÀmmade var sprÄket och de olika traditionerna och strukturerna i hierariska familjer.. Kollektivistiska kulturer ökar i Sverige och med sig tar familjerna och individerna en annan kultur och levnadssÀtt.
AndrasprÄksinlÀrning i meningsfulla sammanhang
Syftet med den hÀr undersökningen Àr att ta reda pÄ i vilka klassrumssituationer flersprÄkiga elever i Ärskurs 2, upplever att andrasprÄksinlÀrningen blir meningsfull, samt att ta reda pÄ vilken betydelse den kulturella identiteten har för andrasprÄksinlÀrningen.För att söka ett svar pÄ syftet har en kvalitativ intervjustudie av flersprÄkiga elever i Ärskurs 2 gjorts. Undersökningen har en sociokulturell syn pÄ lÀrande. FrÄgestÀllningarna för undersökningen har varit; I vilka sammanhang och situationer upplever eleverna att andrasprÄksinlÀrningen Àr meningsfull? Vilken betydelse har elevens kulturella identitet för en meningsfull andrasprÄksinlÀrning?Undersökningen visar att eleverna tycker om att skriva texter dÀr de sjÀlva fÄr vÀlja innehÄllet och de vÀljer vad de ska skriva om efter deras egna erfarenheter och intressen. De tycker det Àr roligast att lÀsa nÀr de fÄr lÀsa litteratur som de har valt sjÀlva frÄn bokbussen eller hemifrÄn.