Sök:

Sökresultat:

1028 Uppsatser om Kritiskt tidsavstćnd - Sida 2 av 69

PopulÀrfilm i historieundervisningen

Tanken med studien var att försöka fÄ en uppfattning om och problematisera kring hur elever tÀnker om och upplever historisk populÀrfilm. Vidare var syftet att utröna huruvida populÀrfilm i klassrummet Àr till gagn för historieundervisningen och om den kan bidra till elevers kritiska tÀnkande. Jag fann att historisk populÀrfilm hör hemma i historieundervisningen förutsatt att den följs upp med en klassdiskussion som syftar till att gemensamt lyfta fram kritiskt tÀnkande och aktiv bedömning av filmens innehÄll. En annan slutsats jag drar av undersökningen Àr att lÀttsam, historisk populÀrfilm, gÀrna med komiska inslag, Àr att föredra vid filmvisning för yngre mellanstadieelever dÄ denna typ av film underlÀttar processen av kritiskt tÀnkande och bedömning. Min tredje och sista slutsats Àr att filmvisning skapar en plattform för klassdiskussioner dÀr alla med utgÄngspunkt frÄn en gemensam referensram kan lyfta fram individuella erfarenheter, kunskaper eller felskaper vilket bÀddar för ett ökat kunskapande i gruppen..

?Det Àr ju utvecklande och jÀtteviktigt? - Kritiskt tÀnkande i svenskundervisningen

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka svensklÀrares förestÀllningar om utbildningens roll för elevers kritiska tÀnkande och dess utvecklande. VÄrt empiriska material har vi samlat in genom att intervjua tre lÀrare verksamma inom grundskolans tidigare Är och tre lÀrare verksamma inom gymnasiet. I resultatet menar lÀrarna att det kritiska tÀnkandet Àr ett ifrÄgasÀttande och en reflektion som fungerar sÄvÀl inom skolan och svenskÀmnet som utanför. Det utvecklas enligt lÀrarna genom litteratur, nyhetsbearbetning och diskussioner. Nyttan med det kritiska tÀnkandet Àr enligt lÀrarna att vÄga ifrÄgasÀtta den information som man stÀlls inför. Det kritiska tÀnkandet fungerar Àven som ett verktyg för att tolka de budskap som andra mÀnniskor sÀnder ut. Slutsatsen Àr att utvecklandet av kritiskt tÀnkande Àr svÄrt att ge enkla svar kring.

NÀrstÄendes upplevelse och speciella behov vid nÀrvaro under akut omvÄrdnad av kritiskt sjuka anhöriga: en systematisk litteraturöversikt

Det rÄder delade uppfattningar hos sjukvÄrdspersonal angÄende nÀrstÄendes nÀrvaro vid det akuta omvÄrdnadsskedet. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva nÀrstÄendes upplevelser av att nÀrvara och de speciella behov de har i samband med akut omhÀndertagandet av kritiskt sjuk anhörig. I studien inkluderades 12 artiklar som analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys. Resultatet visade att nÀrstÄende hade en stark önskan att fÄ nÀrvara vid akut omhÀndertagande och upplevdes ofta bidra till positiva effekter för hela familjen, men ocksÄ stressande och otÀckt dÄ upplevelserna vÀxlade mellan hopp och förtvivlan. NÀrstÄende hade behov av god kommunikation, information, personals engagemang och tillgÀnglighet till den sjuke och personal.

Ambulanssjuksköterskors erfarenheter av att omhÀnderta kritiskt skadade patienter som utsatts för trauma : En intervjustudie

Syftet med denna intervjustudie var att beskriva ambulanssjuksköterskors erfarenheter av att omhĂ€nderta kritiskt skadade patienter som utsatts för trauma. Åtta ambulanssjuksköterskor intervjuades och en kvalitativ innehĂ„llsanalys anvĂ€ndes för att analysera intervjuerna. Analysen resulterade i sex kategorier; KĂ€nslomĂ€ssiga reaktioner vid omhĂ€ndertagandet,Yrkeserfarenhet och kunskap skapar trygghet, Det strukturerade arbetssĂ€ttet och samarbetet, Inge trygghet genom att informera patienten, SvĂ„righeter vid bemötande och kommunikation med nĂ€rstĂ„ende, Behov av Ă„terkoppling, reflektion och Ă„terhĂ€mtning. Deltagarna beskriver hur erfarenhet och kunskap skapar trygghet och motverkar stress, att samarbetet med kollegor och andra yrkesgrupper Ă€r av stor vikt för ett optimalt omhĂ€ndertagande och att mötet med patient och nĂ€rstĂ„ende stĂ€ller krav pĂ„ ambulanssjuksköterskans förmĂ„ga att kommunicera och skapa tillit. Efter larmet Ă€r ambulanssjuksköterskan i behov av Ă„terkoppling och kamratstöd för att Ă„terhĂ€mta sig och dra lĂ€rdom av omhĂ€ndertagandet.

I massmediernas spegel : Makten över makten

Hur massmedia framstÀller verkligheten och hur denna ska tolkas har blivit allt viktigare frÄgor. Med den globala medians framfart och det enorma informationsflödet blir ett kritiskt tÀnkande centralt för att kunna skapa sig en egen uppfattning om den vÀrld vi lever i. I detta arbete belyser jag massmedias bild av Göteborgskravallerna 2001 och försöker se den verklighet som mÄlas upp. Min utgÄngspunkt Àr den kritiska teorin och ideologi kritik som har sin grund i Frankfurt skolans marxistiska teorier. Genom att kritiskt analysera och bryta ner massmedias verklighet försöker jag blottlÀgga och ifrÄgasÀtta den verklighet som mÄlas upp av kravallerna i Göteborg 2001..

NÀr inget kan tas för givet - Familjens behov nÀr en familjemedlem Àr kritiskt sjuk

NÀr nÄgon blir sjuk fokuserar vÄrdpersonalen mest pÄ den sjuke patienten, och familjen fÄr ta ett steg Ät sidan. Det Àr lÀtt att glömma bort att Àven familjen Àr drabbad och har behov. Syftet med studien var att belysa familjens behov under sjukhusvistelsen nÀr en familjemedlem Àr kritiskt sjuk. Studien genomfördes som en litteraturstudie och innefattade 16 vetenskapliga artiklar. Familjens behov delades in under sju teman.

Kvinnors upplevelser av mödrahÀlsovÄrden under graviditet

Syftet med denna studie var att kartlÀgga screeningsinstrument som mÀter nutritionsstatus hos kritiskt sjuka samt se hur de anvÀnds i vÄrden. Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie. Artiklar söktes i databaserna Cinahl och Medline. Tretton artiklar identifierades, efter kvalitetsgranskning, till studien. I resultatet framkom flera nutritionsscreeningsinstrument och tre utav dessa; SGA, MUST och NRS 2002, var mer anpassade för screening av kritiskt sjuka.

Kolorektalcancer : Patienters upplevelser av sin sjukdom samt vÄrdgivarens roll

Syftet med denna studie var att kartlÀgga screeningsinstrument som mÀter nutritionsstatus hos kritiskt sjuka samt se hur de anvÀnds i vÄrden. Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie. Artiklar söktes i databaserna Cinahl och Medline. Tretton artiklar identifierades, efter kvalitetsgranskning, till studien. I resultatet framkom flera nutritionsscreeningsinstrument och tre utav dessa; SGA, MUST och NRS 2002, var mer anpassade för screening av kritiskt sjuka.

LÀrande för hÄllbar utveckling : Barns möjlighet till inflytande i sitt eget lÀrande, barnsmöjlighet till kritiskt tÀnkande och förskollÀrarensdemokratiska förhÄllningssÀtt

Syftet med det hÀr examensarbetet var att undersöka hur förskollÀrare vid tvÄ förskoloruppfattar begreppet "lÀrande för hÄllbar utveckling" samt hur det kommer till uttryck iverksamheten. Syftet var vidare att undersöka hur sociala aspekter av lÀrande för hÄllbarutveckling levandegörs i förskolepraktiken. De sociala aspekterna i denna studie Àr hur barn ges möjlighet till inflytande, hur barn ges möjlighet till kritiskt tÀnkande samt förskollÀrarens demokratiska förhÄllningssÀtt. Vi ville med studien ocksÄ uppmÀrksamma möjligheterna attarbeta medvetet kring dessa frÄgor i förskolan vars grund vi antog redan finns iverksamheterna. Vi valde att göra undersökningen som en fallstudie med en samtalsmetod som kallas stimulated recall, samt observationer av verksamheten med hjÀlp av ettobservationsschema.

Mellan Hopp och Förtvivlan - Att vara nÀrstÄende till nÄgon som drabbats av plötsligt och kritiskt tillstÄnd.

Inledning: Varje dag kommer mĂ€nniskor att drabbas av akuta och kritiska tillstĂ„nd, genom olyckor eller genom plötslig sjukdom. För vĂ„rdpersonalen utgör denna dramatik en del av det vardagliga arbetet, för den drabbade och dennes nĂ€rstĂ„ende ges dĂ€remot ingen möjlighet att förbereda sig. Tidigare studier har visat att det mĂ„nga gĂ„nger Ă€r de nĂ€rstĂ„ende som mĂ„r sĂ€mst dĂ„ de lĂ€mnar sjukhuset. Syfte: Öka förstĂ„elsen för vad det innebĂ€r att vara nĂ€rstĂ„ende till nĂ„gon som drabbas av akut kritiskt tillstĂ„nd. Metod: Sökningar gjordes i databaserna PubMed och Chinal.

Musik och dans som komplementÀr omvÄrdnadsÄtgÀrd hos patienter med demens : en systematisk litteraturstudie

Syftet med denna studie var att kartlÀgga screeningsinstrument som mÀter nutritionsstatus hos kritiskt sjuka samt se hur de anvÀnds i vÄrden. Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie. Artiklar söktes i databaserna Cinahl och Medline. Tretton artiklar identifierades, efter kvalitetsgranskning, till studien. I resultatet framkom flera nutritionsscreeningsinstrument och tre utav dessa; SGA, MUST och NRS 2002, var mer anpassade för screening av kritiskt sjuka.

Vetenskap upp i dagen : En analys av hur gymnasieelever manifesterar vetenskapligt arbetssÀtt i text

Studien syftar till att undersöka hur elever hanterar kriteriet om vetenskapligt arbetssÀtt i projektarbeten av teoretisk karaktÀr. Detta ger en fingervisning av pÄ vilka aspekter av vetenskaplighet som gymnasieelevers arbetssÀtt uppvisar styrkor respektive svagheter. Projektredovisningarna utgörs av texter pÄ mellan 15 och 25 sidor som Àr skrivna av gymnasieelever som lÀser det tredje och sista Äret i svensk gymnasieskola. I undersökningen har analyser gjorts av fyra elevtexter enligt en egenkomponerad analysmodell genom vilken tre aspekter av elevernas texter fokuseras. Aspekterna Àr kritiskt tÀnkande, slutledningsförmÄga och referenshantering.

Vetenskap upp i dagen? : En analys av hur gymnasieelever manifesterar vetenskapligt arbetssÀtt i text

Studien syftar till att undersöka hur elever hanterar kriteriet om vetenskapligt arbetssÀtt i projektarbeten av teoretisk karaktÀr. Detta ger en fingervisning av pÄ vilka aspekter av vetenskaplighet som gymnasieelevers arbetssÀtt uppvisar styrkor respektive svagheter. Projektredovisningarna utgörs av texter pÄ mellan 15 och 25 sidor som Àr skrivna av gymnasieelever som lÀser det tredje och sista Äret i svensk gymnasieskola. I undersökningen har analyser gjorts av fyra elevtexter enligt en egenkomponerad analysmodell genom vilken tre aspekter av elevernas texter fokuseras. Aspekterna Àr kritiskt tÀnkande, slutledningsförmÄga och referenshantering.

Reflektera mera: reflektionens uttryck i förskolans
pedagogiska verksamhet

Syftet med studien var att beskriva verksamma förskollÀrares uppfattningar om reflektion i den pedagogiska verksamheten. Reflektion framhÄlls i uppsatsen som en möjlighet till ett riktat och strukturerat fokus och tÀnkande gentemot lÀrande. Den pedagogiska dokumentationen benÀmns som ett gemensamt reflektionsunderlag för att synliggöra, problematisera och kritiskt granska den pedagogiska verksamheten och diskurser i riktning mot barns utveckling och lÀrande. Studien baserades pÄ kvalitativa intervjuer dÀr fem förskollÀrares uppfattningar om reflektion beskrevs utifrÄn tre forskningsfrÄgor. Resultatet visar en allmÀn uppfattning av reflektionen dÀr ett fördjupat lÀrande och kritiskt reflekterande förhÄllningssÀtt kan möjliggöras, men som i dagslÀget befinner sig pÄ en alltför ytlig nivÄ.

Subtraktion - rÀkning eller relationer? : En fenomenografisk studie av hur nÄgra elever uppfattar subtraktion

Syftet med den undersökning som redovisas i detta examensarbete var att undersöka hur lÀro-böcker för kursen SamhÀllskunskap A i gymnasieskolan uppmuntrar elever till att inta ett kritiskt förhÄllningssÀtt. I syftet ingick ocksÄ att undersöka huruvida nÄgra ideologiska kopplingar kunde finnas i lÀrobokstexterna. Med en kvalitativ textanalys av 10 lÀroböckers texter om EU undersöktes i vilken utstrÀckning texterna hade en problematiserande framstÀllning, för att pÄ sÄ sÀtt uppmuntra eleverna till att reflektera kritiskt och formulera egna stÄndpunkter. I förekommande fall undersöktes framstÀllningens samband med de avgörande frÄgor kring EU-projektet som stÀlls inom ideologierna konservatism, liberalism, demokratisk socialism och ekologism. Resultatet av analysen visade att fyra av lÀroböckerna har en starkt problematiserande framstÀllning medan majoriteten av böckerna har en framstÀllning som Àr obetydligt eller svagt problematiserande.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->