Sök:

Sökresultat:

1039 Uppsatser om Kritiskt förhćllningssätt. - Sida 2 av 70

Anhöriga i akutrummet : Sjuksköterskors och undersköterskors upplevelser i samband med en kritiskt sjuk eller skadad patient

Syfte: Undersöka sjuksköterskors och undersköterskors erfarenheter, upplevelser och syn pÄanhörigas nÀrvaro i akutrummet i samband med omhÀndertagandet av en kritiskt sjuk ellerskadad patient. Metod: Empirisk studie med kvalitativ ansats. 16 semi-struktureradeintervjuer genomfördes. Resultat: VÄrdpersonalen har delade meningar om anhörigas nÀrvaropÄ akutrummet. Generellt tycks anhörigas nÀrvaro upplevas som positivt sÄ lÀnge det handlarom en kritiskt sjuk eller skadad patient.

Det mÄngfacetterade demokriuppdraget : om olika perspektiv pÄ demokrati inom svenskÀmnet

I vÄr uppsats har vi undersökt demokratiuppdragets roll i den svenska skolan. detta har vi gjort genom att analysera kursplanen för Àmnet Svenska 2000 med inriktning mot Ärskurs 9 och Àmnesplanen för Svenska 1. Detta med utgÄngspunk i tre demokratiperspektiv som vi har definerat som deltagarperspektivet, det indiviinriktade perspektivet samt det kritiskt granskande perspektivet..

PROBLEMATISERING OCH IDEOLOGI I LÄROBOKSTEXTER OM EUROPEISKA UNIONEN : Om gymnasieelevers möjligheter att utveckla ett kritiskt förhĂ„llningssĂ€tt till EU

Syftet med den undersökning som redovisas i detta examensarbete var att undersöka hur lÀro-böcker för kursen SamhÀllskunskap A i gymnasieskolan uppmuntrar elever till att inta ett kritiskt förhÄllningssÀtt. I syftet ingick ocksÄ att undersöka huruvida nÄgra ideologiska kopplingar kunde finnas i lÀrobokstexterna. Med en kvalitativ textanalys av 10 lÀroböckers texter om EU undersöktes i vilken utstrÀckning texterna hade en problematiserande framstÀllning, för att pÄ sÄ sÀtt uppmuntra eleverna till att reflektera kritiskt och formulera egna stÄndpunkter. I förekommande fall undersöktes framstÀllningens samband med de avgörande frÄgor kring EU-projektet som stÀlls inom ideologierna konservatism, liberalism, demokratisk socialism och ekologism. Resultatet av analysen visade att fyra av lÀroböckerna har en starkt problematiserande framstÀllning medan majoriteten av böckerna har en framstÀllning som Àr obetydligt eller svagt problematiserande.

Att vÄrda i en ambulans: : IntensivvÄrdssjuksköterskors upplevelser av att vÄrda kritiskt sjuka patienter under markbundna interhospitala  transporter

ABSTRAKTBakgrund: Interhospitala transporter innebÀr ökade risker för medicinska komplikationer för den kritiskt sjuka patienten. Inom ramen för intensivvÄrdsjuksköterskans kompetens ingÄr att kunna utföra omvÄrdnad till den kritiskt sjuka patienten under interhospitala transporter. Sjuksköterskor med specialistutbildning inom intensivvÄrd kan under transport av kritiskt sjuka patienter uppleva oro. För att kunna förbÀttra omhÀndertagandet av patienten Àr det av intresse att ta reda pÄ om det finns fler perspektiv och upplevelser av arbetet vid denna komplexa situation som en interhospital intensivvÄrdstransport innebÀr.Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva intensivvÄrdssjuksköterskors upplevelse av att vÄrda kritiskt sjuka patienter under markbundna interhospitala transporter.Design: Denna studie har en kvalitativ design.Metod: Semi-strukturerade intervjuer med Ätta intensivvÄrdssjuksköterskor spelades in och transkriberades för att sedan analyseras med tematiskt analys.Resultat: Ur analysen konstruerades tre huvudteman. Att strÀva efter att ha kontroll över situationen, Betydelsen av ett bra samarbetet i teamet och Att utmanas i sin yrkeskompetens.Slutsats: Resultatet visade att transportera kritiskt sjuka patienter mellan sjukhus kan ge upphov till bÄde negativa och positiva kÀnslor.

PopulÀrfilm i historieundervisningen

Tanken med studien var att försöka fÄ en uppfattning om och problematisera kring hur elever tÀnker om och upplever historisk populÀrfilm. Vidare var syftet att utröna huruvida populÀrfilm i klassrummet Àr till gagn för historieundervisningen och om den kan bidra till elevers kritiska tÀnkande. Jag fann att historisk populÀrfilm hör hemma i historieundervisningen förutsatt att den följs upp med en klassdiskussion som syftar till att gemensamt lyfta fram kritiskt tÀnkande och aktiv bedömning av filmens innehÄll. En annan slutsats jag drar av undersökningen Àr att lÀttsam, historisk populÀrfilm, gÀrna med komiska inslag, Àr att föredra vid filmvisning för yngre mellanstadieelever dÄ denna typ av film underlÀttar processen av kritiskt tÀnkande och bedömning. Min tredje och sista slutsats Àr att filmvisning skapar en plattform för klassdiskussioner dÀr alla med utgÄngspunkt frÄn en gemensam referensram kan lyfta fram individuella erfarenheter, kunskaper eller felskaper vilket bÀddar för ett ökat kunskapande i gruppen..

?Det Àr ju utvecklande och jÀtteviktigt? - Kritiskt tÀnkande i svenskundervisningen

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka svensklÀrares förestÀllningar om utbildningens roll för elevers kritiska tÀnkande och dess utvecklande. VÄrt empiriska material har vi samlat in genom att intervjua tre lÀrare verksamma inom grundskolans tidigare Är och tre lÀrare verksamma inom gymnasiet. I resultatet menar lÀrarna att det kritiska tÀnkandet Àr ett ifrÄgasÀttande och en reflektion som fungerar sÄvÀl inom skolan och svenskÀmnet som utanför. Det utvecklas enligt lÀrarna genom litteratur, nyhetsbearbetning och diskussioner. Nyttan med det kritiska tÀnkandet Àr enligt lÀrarna att vÄga ifrÄgasÀtta den information som man stÀlls inför. Det kritiska tÀnkandet fungerar Àven som ett verktyg för att tolka de budskap som andra mÀnniskor sÀnder ut. Slutsatsen Àr att utvecklandet av kritiskt tÀnkande Àr svÄrt att ge enkla svar kring.

NÀrstÄendes upplevelse och speciella behov vid nÀrvaro under akut omvÄrdnad av kritiskt sjuka anhöriga: en systematisk litteraturöversikt

Det rÄder delade uppfattningar hos sjukvÄrdspersonal angÄende nÀrstÄendes nÀrvaro vid det akuta omvÄrdnadsskedet. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva nÀrstÄendes upplevelser av att nÀrvara och de speciella behov de har i samband med akut omhÀndertagandet av kritiskt sjuk anhörig. I studien inkluderades 12 artiklar som analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys. Resultatet visade att nÀrstÄende hade en stark önskan att fÄ nÀrvara vid akut omhÀndertagande och upplevdes ofta bidra till positiva effekter för hela familjen, men ocksÄ stressande och otÀckt dÄ upplevelserna vÀxlade mellan hopp och förtvivlan. NÀrstÄende hade behov av god kommunikation, information, personals engagemang och tillgÀnglighet till den sjuke och personal.

Ambulanssjuksköterskors erfarenheter av att omhÀnderta kritiskt skadade patienter som utsatts för trauma : En intervjustudie

Syftet med denna intervjustudie var att beskriva ambulanssjuksköterskors erfarenheter av att omhĂ€nderta kritiskt skadade patienter som utsatts för trauma. Åtta ambulanssjuksköterskor intervjuades och en kvalitativ innehĂ„llsanalys anvĂ€ndes för att analysera intervjuerna. Analysen resulterade i sex kategorier; KĂ€nslomĂ€ssiga reaktioner vid omhĂ€ndertagandet,Yrkeserfarenhet och kunskap skapar trygghet, Det strukturerade arbetssĂ€ttet och samarbetet, Inge trygghet genom att informera patienten, SvĂ„righeter vid bemötande och kommunikation med nĂ€rstĂ„ende, Behov av Ă„terkoppling, reflektion och Ă„terhĂ€mtning. Deltagarna beskriver hur erfarenhet och kunskap skapar trygghet och motverkar stress, att samarbetet med kollegor och andra yrkesgrupper Ă€r av stor vikt för ett optimalt omhĂ€ndertagande och att mötet med patient och nĂ€rstĂ„ende stĂ€ller krav pĂ„ ambulanssjuksköterskans förmĂ„ga att kommunicera och skapa tillit. Efter larmet Ă€r ambulanssjuksköterskan i behov av Ă„terkoppling och kamratstöd för att Ă„terhĂ€mta sig och dra lĂ€rdom av omhĂ€ndertagandet.

I massmediernas spegel : Makten över makten

Hur massmedia framstÀller verkligheten och hur denna ska tolkas har blivit allt viktigare frÄgor. Med den globala medians framfart och det enorma informationsflödet blir ett kritiskt tÀnkande centralt för att kunna skapa sig en egen uppfattning om den vÀrld vi lever i. I detta arbete belyser jag massmedias bild av Göteborgskravallerna 2001 och försöker se den verklighet som mÄlas upp. Min utgÄngspunkt Àr den kritiska teorin och ideologi kritik som har sin grund i Frankfurt skolans marxistiska teorier. Genom att kritiskt analysera och bryta ner massmedias verklighet försöker jag blottlÀgga och ifrÄgasÀtta den verklighet som mÄlas upp av kravallerna i Göteborg 2001..

NÀr inget kan tas för givet - Familjens behov nÀr en familjemedlem Àr kritiskt sjuk

NÀr nÄgon blir sjuk fokuserar vÄrdpersonalen mest pÄ den sjuke patienten, och familjen fÄr ta ett steg Ät sidan. Det Àr lÀtt att glömma bort att Àven familjen Àr drabbad och har behov. Syftet med studien var att belysa familjens behov under sjukhusvistelsen nÀr en familjemedlem Àr kritiskt sjuk. Studien genomfördes som en litteraturstudie och innefattade 16 vetenskapliga artiklar. Familjens behov delades in under sju teman.

Kvinnors upplevelser av mödrahÀlsovÄrden under graviditet

Syftet med denna studie var att kartlÀgga screeningsinstrument som mÀter nutritionsstatus hos kritiskt sjuka samt se hur de anvÀnds i vÄrden. Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie. Artiklar söktes i databaserna Cinahl och Medline. Tretton artiklar identifierades, efter kvalitetsgranskning, till studien. I resultatet framkom flera nutritionsscreeningsinstrument och tre utav dessa; SGA, MUST och NRS 2002, var mer anpassade för screening av kritiskt sjuka.

Kolorektalcancer : Patienters upplevelser av sin sjukdom samt vÄrdgivarens roll

Syftet med denna studie var att kartlÀgga screeningsinstrument som mÀter nutritionsstatus hos kritiskt sjuka samt se hur de anvÀnds i vÄrden. Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie. Artiklar söktes i databaserna Cinahl och Medline. Tretton artiklar identifierades, efter kvalitetsgranskning, till studien. I resultatet framkom flera nutritionsscreeningsinstrument och tre utav dessa; SGA, MUST och NRS 2002, var mer anpassade för screening av kritiskt sjuka.

LÀrande för hÄllbar utveckling : Barns möjlighet till inflytande i sitt eget lÀrande, barnsmöjlighet till kritiskt tÀnkande och förskollÀrarensdemokratiska förhÄllningssÀtt

Syftet med det hÀr examensarbetet var att undersöka hur förskollÀrare vid tvÄ förskoloruppfattar begreppet "lÀrande för hÄllbar utveckling" samt hur det kommer till uttryck iverksamheten. Syftet var vidare att undersöka hur sociala aspekter av lÀrande för hÄllbarutveckling levandegörs i förskolepraktiken. De sociala aspekterna i denna studie Àr hur barn ges möjlighet till inflytande, hur barn ges möjlighet till kritiskt tÀnkande samt förskollÀrarens demokratiska förhÄllningssÀtt. Vi ville med studien ocksÄ uppmÀrksamma möjligheterna attarbeta medvetet kring dessa frÄgor i förskolan vars grund vi antog redan finns iverksamheterna. Vi valde att göra undersökningen som en fallstudie med en samtalsmetod som kallas stimulated recall, samt observationer av verksamheten med hjÀlp av ettobservationsschema.

Mellan Hopp och Förtvivlan - Att vara nÀrstÄende till nÄgon som drabbats av plötsligt och kritiskt tillstÄnd.

Inledning: Varje dag kommer mĂ€nniskor att drabbas av akuta och kritiska tillstĂ„nd, genom olyckor eller genom plötslig sjukdom. För vĂ„rdpersonalen utgör denna dramatik en del av det vardagliga arbetet, för den drabbade och dennes nĂ€rstĂ„ende ges dĂ€remot ingen möjlighet att förbereda sig. Tidigare studier har visat att det mĂ„nga gĂ„nger Ă€r de nĂ€rstĂ„ende som mĂ„r sĂ€mst dĂ„ de lĂ€mnar sjukhuset. Syfte: Öka förstĂ„elsen för vad det innebĂ€r att vara nĂ€rstĂ„ende till nĂ„gon som drabbas av akut kritiskt tillstĂ„nd. Metod: Sökningar gjordes i databaserna PubMed och Chinal.

Musik och dans som komplementÀr omvÄrdnadsÄtgÀrd hos patienter med demens : en systematisk litteraturstudie

Syftet med denna studie var att kartlÀgga screeningsinstrument som mÀter nutritionsstatus hos kritiskt sjuka samt se hur de anvÀnds i vÄrden. Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie. Artiklar söktes i databaserna Cinahl och Medline. Tretton artiklar identifierades, efter kvalitetsgranskning, till studien. I resultatet framkom flera nutritionsscreeningsinstrument och tre utav dessa; SGA, MUST och NRS 2002, var mer anpassade för screening av kritiskt sjuka.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->