Sök:

Sökresultat:

7695 Uppsatser om Kritisk design - Sida 45 av 513

Vägledning till Iittala Outlets entré i Vingåker

I've been studying the entrance to Iittala Outlet in Vingåker with the purpose of finding a way to make the entrance more distinct and also increase the accessibility, the orientation and the availability. With interviews and notations as a method I've determined the extent of the problem and the motions of the visitors at the outlet area. With further support from previous research and litterature I've made a design proposal. The design proposal contains a relocation of the parkinglots that opens up visible walkways to Iittala Outlet..

Heuristiker för Sociala Spel : En studie om design och utvärdering av sociala digitala spel

Sociala digitala spel har ökat i popularitet sedan genren etablerades år 2007. Sociala spel är en vardag för många människor och återfinns på- eller runtomkring sociala nätverk, exempelvis Facebook. För att skapa kvalitativa sociala spel kan tydliga direktiv användas för hur design och utvärdering ska genomföras. En brist uppmärksammades av denna typ av direktiv i form av färdigutvecklade heuristiker för att designa och utvärdera sociala spel. För att undersöka hur sociala spel kan designas och utvärderas användes initiala heuristiker som kompletterades via en litteraturstudie.

"All photographs are accurate, none of them is the truth" : En kritisk diskursanalys av Veronica Palm och Filippa Reinfeldts relationsskapande på Instagram

All kommunikation, inklusive den politiska, förändras i och med de sociala mediernas framväxt. De erbjuder alternativa kommunikationsvägar till traditionella massmedier och torgmöten. I denna uppsats har de två svenska politikerna Veronica Palms (S) och Filippa Reinfeldts (M) relationsskapande via det visuella sociala mediet Instagram granskats. Utifrån teorier kring mediernas logik, medialisering, privat och offentligt, det växande förtroendet kring att bilder visar verkligheten samt visuell kommunikation har politikernas bildflöden analyserats utifrån kritisk diskursanalys (CDA) och semiotik.  Deras två bildflöden skiljer sig delvis åt då Palm tar större delen av bilderna som publiceras själv, ofta närbilder på saker i sin omgivning, medan Reinfeldt istället låter sig bli fotograferad i halvbild.

Att använda Google Earth i geografiundervisningen i årskurs 5 ? en kritisk granskning av dagens läromdel och en argumentation för G.E som pedagogiskt verktyg

Uppsatsens syfte är att argumentera för ett verklighetsbaserat lärande inom geografiämnet för årskurs 5. Som ett pedagogiskt verktyg för detta ändamål prövar och diskuterar jag sökmotorn Google Earth (GE) och visar genom 4 exempel hur man kan använda detta verktyg. Jag prövar också GE:s lämplighet i förhållande till de tre ämnesfälten kartografi, fördelning och hållbar utveckling genom att formulera tre lektionsförslag. Jag gör också en kritisk granskning av aktuell forskning kring läromedel och ställer detta mot texter hämtade från kursplanen i Geografi. I min analys når jag fram till att fördelarna med att använda sig av GE i förhållande till traditionella läromedel är främst att eleverna på ett naturligt sätt kommer i kontakt med autentiska och aktuella problemfält som rör vår jord.

Informationsdesign + omvärldsanalys = sant? : En studie i hur informationsdesign behandlas som en aspekt av omvärldsanalys

Access to correct and updated intelligence about our environment is in an increasingly degree considered important in the private as well as in the public sector. At Mälardalens University, competitive intelligence as an area of research is closely related to Information Design - a multidisciplinary consideration which goal is to improve the receiver´s understanding of intended messages. This study was conducted in order to find out how Information Design was representedin different kinds of literature regarding Competitive Intelligence. Also, it describes the main focus areas concerning Competitive Intelligence in the same literature. Through an explorative "pearl-growing" method combined with searches through referrals, 60 different sources provide a broad basis for analysis.

Belysning till rollator : Vad innebär användarnytta samt användarvänlighet för design mot äldre??

I det västerländska samhället idag lever vi allt längre, samtidigt blir de äldre allt fler. Det finns idag en uppsjö av olika hjälpmedel till den äldre generationen, ett av de mest använda är rollatorn. Med hjälp av en rollator kan en människa uppleva en större känsla av oberoende, frihet och ett ökad socialt liv. Rollatorn är idag ett väl använt och för vissa ett oumbärligt hjälpmedel. En rollator användare behöver ibland röra sig ute i mörker, vi lever i ett land där vi upplever perioder med mycket mörker, norra delen av Sverige har ett stort antal mörkertimmar på året och för att förbättra ett redan bra hjälpmedel kommer denna rapport ta fram en belysning till rollatorn.Vad är det som händer med oss när vi åldras, vad sker med kroppen fysiskt och psykiskt? Vilka kognitiva förändringar kan vi förväntas erhålla när vi åldras? Rapporten tar upp vad som händer med kroppen när vi blir äldre och vilka olika former av nedsättningar som erhålls psykiskt och fysiskt.För att besvara forskningsfrågan "Vad innebär användarnytta samt användarvänlighet för design mot äldre?" tar rapporten även upp begreppen design och användarvänlighet och tittar närmare på delar som användbarhet, användarupplevelse, användarnytta, design och olika designprinciper, samt så har intervjuer utförts.Studiens forskningsresultat beskrivs i en tabell där sammanställda designprinciper har ställts mot olika regressioner som man erhåller vid en stigande ålder och visar på vilka delar av en design som behöver förtydligas vid vilken form av regression.

Projekt Gösta : design genom fördjupning i produktionstekniken böjning av massivt trä

Jag fascineras av produktion och hur vi bemästrar tekniker för att skapa vår omgivning. Vi implementerar vetenskap på material och kallar det ingenjörskonst. I mitt examensarbete utgår jag från materialet trä, som är levande och varmt, och genom traditionell böjträteknik formar jag det. Jag fördjupar mig i tekniken genom studiebesök, egna experiment samt teori.Men detta är också design, jag skapar åt användaren. Många av mina timmar går åt att undersöka, utforska och leta form och funktion.

Effektivisering av pulverlackeringslinje med inriktning på fixturer

The project has been oriented for development of fixtures to ateljé Lyktan to provide a more efficiency line. In the year 2012 the company invested in a new coating booth, which leads to opportunities to upgrading the fixtures and also new design. The request is to minimize the area for storage of fixtures, and therefore should fixtures be designed to apply as many articles as possible The priority of products that fixtures have development to has been products that are most frequently coated and new products that don?t have any fixtures. The product families that the project has been having focus on is TIME and FOVEA with RONDO. In the developing of fixtures have ideas been discussed with the staff, and instructions were made about how you are suppose to hang up the different products.

Svävare : Utforming av hytt

The project in question is a joint effort between students at Karlstad University and Marcus Norström at the company Hovercraft solutions. The project is divided into two parts, one focusing on the purely technical aspects of engineering the product and one focusing on the design aspects of the product development. The project described in this report is the design of the product. The assignment from Hovercraft solutions is regarding design engineering of a cabin for the hovercraft 380TD from the manufacturer Griffon hovercraft. The product lacks a cabin and none is offered from Griffon at the time being. 380TD is a relatively small hovercraft with a length of 6.8 metres and a width of 3.8 metres.The surface available for the cabin is not much different from the body of a car.Because of this, research has been focused primarily on car bodies.The product development process used in the project is following a systematic approach.From a chosen concept, the project was finalized with a CAD-modell as well as a detailed prototype.The weight target of 80 kg was reached and the ergonomic aspects were considered developing the sight field, roof- and entrance height.    .

Design av infotainment-system styrt av ögonrörelser i bilar : En explorativ studie för att ta fram ett förslag på hur man kan designa ett infotainment-system som har ögonrörelser som huvudsakliga interaktionsmetod med fokus på den funktionella designen.

Denna studie har som syfte att ta fram ett designförslag på ett ögonrörelsestyrt infotainment-system samt utvärdera detta. Fokusen ligger på den funktionella design och dess för- och nackdelar. Studien tar upp tre olika designförslag varav ett valdes att göra en prototyp av. Prototypen skapades med hjälp av HTML5, Javascript och Python. Detta kopplades sedan samman med ett ögonrörelsesystem tillhörande Smart Eye AB.

Shooting Target - Konstruktion : Product Development

The shooting sport is one of the most widespread sports in the world and it isbeing practice in most countries. Based on their own experiences, in competition -and hobby shooting, the client M4Solutions found a demand and need for ashooting target that is manufactured in Sweden.The purpose of the project has been to develop, with the help of Marcus Walldén,two shooting targets from idea to finished product. These two shooting targets,Plate Rack Target and Dueling Tree, would each be equipped with a mechanicalresetting system but will in the future have the ability to be provided with anelectronic resetting system.The project from the client was divided into two theses. One of these two, writtenby Marcus Walldén, focused on the tripod parts and the overall design work forboth Plate Rack Target and Dueling Tree. The thesis that is presented in thisreport have focused on resetting systems, the design of protective plates and otherperipherals for both shooting targets.This work has primarily been in CAD environment where design, constructionand development has been given free rein.

Montageplattform : För inredning av två vertikala ventilationsschakt i Garpenbergs gruva

The company Bergteamet, Boliden, Sweden, is installing ventilation shafts of the Garpenberg mine. For such work a platform is needed which you can stand on and work from. The Shaft Reinforcement Team at Bergteamet performs the installation work and is the sponsor of the platform. The project described in this report is performed at the department MEC, Mining Equipment Construction, which has been given the task to design and construct the platform, customized for the current shaft. After this the platform is manufactured and inspected at the workshop at Bergteamet.The design work was carried out as follows:- After an initial meeting a requirement specification was worked out, describing the problem and previous experiences of platforms and requirements for the design and equipment.- A concept sketch was developed with consideration of surrounding factors.- A constructed 3D model was presented along with the choice of materials.

Inkzine : Redesignandet av en tatuerings- och piercingcommunity

Our employer, Gaddad, is a tattoo and piercing community that was created in 2006 with the basic idea to make it easier for people to get in touch with the tattoo artists and piercers from all over Sweden. With the homepage?s popularity at 2009 they decided to expand with the news page Inkzine. 2011 they contacted us with a plan to expand the homepage to Europe and then merge their two sites under the name Inkzine.The goal of this project was to create design suggestions for Gaddad / Inkzine that both the administration and the current users liked and would consider implementing on the website. In order to evaluate the current design and our suggestions we decided to use two questionnaires .

Feeling.nu - överföra en känsla från butik till Internet för att nå ut till en större kundkrets och skapa kundstöd

This paper is about transferring a feeling from a physical place to the Internet. The paper explores methods on how this transfer is done. Websites have a tendency to not portray the company behind it in a correct way. For companies with a distinct esthetic and work hard on their image and brand it is important that this hard work is portrayed correctly in every aspect. The problems this paper explores are: the importance of personas in a design process, methods of transferring a feeling from a physical place with design and how this can be tested, and using open-source content management systems in creating usable websites.

Verksamhetspresentationer på den nya apoteksmarknaden : En funktionell textanalys

Uppsatsens syfte är att redogöra för hur de två apoteksaktörerna, Apoteket AB (statligt) och Apotek Hjärtat AB (privat) realiserar sina respektive verksamheter språkligt i de verksamhetspresentationer som återfinns på deras webbplatser. Med hjälp av den systemisk-funktionella grammatiken, SFG, undersöks dels relationsskapandet mellan apoteksaktörerna och konsumenten samt dels hur de konstruerar den egna verksamheten språkligt. Genom en kritisk diskursanalys vidgas perspektivet och resultaten av textanalyserna fördjupas. Den kritiska diskursanalysen bidrar till att ge förståelse för hur och varför texterna ser ut som de gör och kopplar det till aktuella samhällsförändringar som skett de senaste årtiondena. Resultatet av analyserna visar att de två apoteksaktörerna konstruerar relationen till konsumenten såväl som den egna verksamheten på olika sätt.

<- Föregående sida 45 Nästa sida ->