Sök:

Sökresultat:

60 Uppsatser om Kravhantering - Sida 2 av 4

Kravhantering : Kvalitet vid kravspecifikationer

"Kravhantering - Kvalitet vid kravspecifikation" är titeln på detta arbete som lägger tyngden på processen kravinsamling vid utveckling av informationssystem. Rapporten ger en slutsats av en undersökning som har genomförts med hjälp en av litteraturstudie och ett antal intervjuer. Rapporten är författad under perioden januari till juni år 1997 av Marie Ryberg och är baserad på författarens erfarenheter, litteraturstudie och intervjuer. Syftet med rapporten är att motivera behovet av kvalitet vid kravinsamling och att klargöra begrepp, problem och metoder inom kravinsamling. Denna rapport riktar sig till personer inom systemutvecklingsbranschen.Rapporten ger ett inledande kapitel med historia och utveckling inom systemutveckling.

Supermänniskor? : Krav och kravhantering för konsulter på ett bemanningsföretag

Dagens situation för företagen innebär ständiga förändringar vilket ställer särskilda krav på deras anställda. Arbetet för personal på bemanningsföretag innehåller typiska egenskaper för det nya arbetslivet. Syftet med denna studie var att undersöka vilka krav som ställs på personal som arbetar via bemanningsföretag samt hur dessa personer hanterar kraven. Denna studie bygger på kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer genomfördes med en konsultchef och sex stycken konsulter på ett bemanningsföretag. Resultatet från en tematisk analys visade att krav som ställdes på konsulterna var anställningsbarhet, anpassning samt hanterande av rollen som konsult.

Krav på kraven - Varför kravspecifikationer inte uppdateras och vad det kan ge för konsekvenser

Detta magisterarbete fokuserar på Kravhantering i systemutvecklingsprocessen. Mer specifikt handlar det om uppdatering av kravspecifikationen då nya krav tillkommer. Detta är en aktivitet som ofta förbises och jag har velat se varför samt vilka konsekvenser det kan leda till. Det referensföretag där undersökningen utfördes är ITT Flygt i Emmaboda och Solna, som har intern utveckling av system för sin verksamhet. Tillvägagångssättet i undersökningen har främst varit intervjuer, men även studier av de dokument som finns i verksamheten.

Kravhantering: viktiga faktorer att ta hänsyn till vid utveckling och utvärdering av kravspecifikationen

Vi har i denna uppsats valt att undersöka nio faktorer som är viktiga att ta hänsyn till vid utveckling och utvärdering av kravspecifikationen. Kravspecifikationen kan ses som resultatet av Kravhanteringsprocessen, som i sin tur är en del av systemutvecklingsprocessen. Arbetet som fortskrider efter Kravhanteringsprocessen har kravspecifikationen som utgångspunkt. Därför måste kravspecifikationen vara utformad på bästa tänkbara sätt. Vi har med hjälp av olika teorier och en kvalitativ fallstudie i form av intervjuer undersökt de faktorer som är viktiga att beakta vid utveckling och utvärdering av kravspecifikationen.

Ett misslyckat IT-projekt : En fallstudie om faktorer som påverkar resultatet av ett IT-projekt

IT-projekt bedrivs i många företag av olika anledningar. Orsaker till att genomföra ett IT-projekt kan exempelvis vara att hänga med i IT-utvecklingen, utveckla IT-produkter eller att stärka ett företags konkurrenskraft. Det spenderas stora summor och mycket tid på att bedriva IT-projekt och många människor arbetar i IT-projekt. Men alla IT-projekt får inte en lyckad utgång, utan många misslyckas. Ett misslyckande i ett IT-projekt kan påverkas av flera faktorer.Syftet med denna fallstudie är att analysera ett misslyckat IT-projekt för att komma fram till vilken eller vilka faktorer som påverkade misslyckandet och på vilket sätt.

Modellbaserad utveckling : Potentiell metod för effektiv kravhantering?

Systemutveckling gentemot försvarsindustrin kan i många fall bli komplext och innefatta väldigt stora projekt. Samtidigt har utvecklingen av modelleringsverktyg fortsatt och användningen av modellering har blivit ett potentiellt verktyg för att garantera kvalitativa kravdokument.Studien har studerat vilka för- och nackdelar det finns med att arbeta modell- respektive dokumentbaserat i projekt gentemot försvarsindustrin. Modellbaserat refereras i rapporten som användning av modeller för att skapa kravdokument medan dokumentbaserad utveckling innebär en mer traditionell syn på utvecklingen där krav formuleras i fritext och sedan lämnas över till ansvariga för implementering.Studien har med hjälp av intervjuer som främsta datainsamlingsmetod med projekt involverade i utveckling av system gentemot försvarsindustrin identifierat fördelar och nackdelar med de båda respektive metoderna. Studien har kommit fram till att arbeta modellbaserat garanterar en hög kvalitet och har en förmåga att hantera en hög komplexitet, däremot är metoden mer beroende av verktyg och kompetens jämfört med dokumentbaserad utveckling. Den dokumentbaserade utvecklingsmetoden karaktäriseras av att vara en enkel metod utan något specifikt verktygsberoende, däremot har metoden visat sig vara olämplig för komplexa och stora projekt där spårbarhet i kraven är kritisk..

Förstudie för implementering av affärssystemet Oracles tidrapporteringsmodul OTL (Oracle Time and Labor) : Kravhantering och GAP analys för tidrapporteringsprocess i Oracle EBS R12

This is a report for our thesis that was conducted as a conclusion of our bachelor degree in Business engineering at the Royal Institute of Technology (KTH). The work is done in cooperation with the firm Navigate Consulting Business Solutions AB.They have their leading expertise in Oracle E-Business Suite and has previously chosen to implement Oracle EBS R12. The modules that are planned to be implemented are general ledger (GL), accounts payable (AP), accounts receivable (AR), project module (PA), purchases, and CRM. For a consulting company like Navigate, it is particularly important to have a simple and effective time reporting process. We were therefore asked to provide new tabs with a decision-making process to determine if Oracle Time & Labor (OTL) is a useful time tracking system for their business.In order to achieve the company´s aim and objective we decided to follow a development method with five different phases.

Förbättrad Kravhantering med hjälp av Lösningsinriktad Pedagogik

Abstract The purpose of writing this thesis was to improve methods during requirements engineering phase. Usercentred system engineering has some problem areas, which are examined and verified to create a new guideline for developers. This guideline tends to make requirements engineering more effective and help developers create more concrete requirements. It is not uncommon that system development projects ends up with unsatisfied users or delay in deliveries. The reasons are different kinds of communication problems between users and developers during verification of requirements.

Förbättrad Kravhantering med hjälp av Lösningsinriktad Pedagogik

Abstract The purpose of writing this thesis was to improve methods during requirements engineering phase. Usercentred system engineering has some problem areas, which are examined and verified to create a new guideline for developers. This guideline tends to make requirements engineering more effective and help developers create more concrete requirements. It is not uncommon that system development projects ends up with unsatisfied users or delay in deliveries. The reasons are different kinds of communication problems between users and developers during verification of requirements. There is a therapy model, called solution-focused therapy, used in family and individual therapy. The model focuses on solutions for the future instead of problems in the past.

Utmaningar med utveckling av mobila applikationer : En fallstudie om kravhantering ur ett utvecklingsperspektiv

The use of mobile devices has during the last years expanded and on the market you can see a huge amount of applications. The development of mobile applications differs from traditional systems development since mobility infers that mobile applications can be used in different technological and social contexts. Although previous research has recognized that mobility can present mobile application developers with certain challenges, empirical studies of how problems arise and how they can be handled has thus far been limited. In this study we focused on the requirements engineering process from a development view with the purpose of finding challenges emerging in the development process. The study is based on a qualitative case study that employed semi-structured interviews with both project managers and system developers active in the requirements process.

Problem med kravhantering som kan uppkomma i praktiken

SammanfattningDetta examensarbete har som mål att analysera ett antal verktyg som kan användas för att underlätta en kunds förståelse för ett Javaprograms funktionalitet genom tydliga beteende-specifikationer och visuell bekräftelse av beteendet.Detta görs för att underlätta företagets process att dels ta fram önskat beteende tillsammans med kunden och dels för att kunna visa upp att beteendekraven följs.Verktygen analyseras utifrån olika krav som jag tagit fram tillsammans med företaget, såsom lättförståelighet, prestanda, tydlighet i dess grafiska presentation och hur lätt det är att underhålla..

Vidareföring av en produktvision ? en studie av IT-företag.

IT är idag en stor del av samhället och är av stor vikt i verksamheter, behovet för att ITsystemenska innehålla alla tänkbara funktioner är stort. Detta gör att IT-system måsteutvecklas och skapas vilket vanligtvis sker i projektform tillsammans med aktörernakravställare, kravfångare och utvecklare. Problematiken med att arbeta i projektform äratt de olika aktörerna kan vara mycket olika varandra, med olika bakgrunder, erfarenheteroch kunskap, vilket påverkar deras interaktion med varandra. Vidare är det även dessaskillnader som är fördelen med att arbeta i projekt, att aktörer med olika perspektiv kanhjälpas åt. Men för detta måste aktörerna uppnå gemensam förståelse, att vidareföra sinegen bild av någonting till andra aktörer med olika referensramar.Denna uppsats handlar om att undersöka hur vidareföring av en produktvision sker frånkravställare till utvecklare genom bland annat ett antal identifierade faktorer som tros hapåverkan.

ERP-implementation och processkartläggning : En studie om implementering av ett ERP-syste, och vilka fördelar en processkartläggning kan ge för kravställandet.

To implement an ERP-system is not an easy process. The success of the implementation depend on many different variables. The most important one is perhaps the requirement process, to define what the organization wants and expects from the system. In this study, the advantages of a process mapping are examined, in relation to the phase where the requirements are expressed in an ERP-implementation. The conclusion is that a process mapping generates an increased communication with the supplier of the ERP-system, hence the business knows their processes and thereby what they want from the system.

Erfarenheter av systemutveckling i praktiken

Denna rapport är resultat av en studie som utförts på Kappa Kraftliner i Piteå där vi jämfört två separata systemutvecklingsprojekt. Fokus för undersökningen ligger på de olika metoder som använts vid de två utvecklingsprojekten. Närmare 70% av alla systemutvecklingsprojekt misslyckas helt eller blir kraftigt försenade vilket leder till ökade kostnader och låg tilltro till systemen. Att skräddarsy ett informationssystem kan bli både kostsamt och resurskrävande. Alternativet är att använda sig ett standardiserat system.

Användningsfallsmetodikens tillräcklighet i kravhanteringen

Denna uppsats behandlar frågan huruvida användningsfallsmetoden klarar av att fånga upp alla de krav som behöver tas fram under ett systemutvecklingsprojekt. Rapporten undersöker också vilka metoder som en utvecklare eventuellt behöver använda för att få med samtliga krav, tillsammans med bakomliggande motiv. Undersökningen utfördes gentemot tre större systemutvecklingsföretag. Rapporten konstaterar att användningsfallsmetoden är väl lämpad för att fånga funktionella krav, men den fungerar sämre när det gäller hanterandet av icke-funktionella krav. För att lösa detta dilemma har företagen valt att utveckla egna metoder i denna del av kravfångsten, men betonar att kravfångarens erfarenhet och praktiska kunskap är en ovärderlig tillgång under kravfångsarbetet.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->