Sök:

Sökresultat:

170 Uppsatser om Kosta - Sida 1 av 12

Publicitet & Mediekonstruktioner : Hur Orrefors Kosta Boda har konstruerats i de lokala medierna och hur de har fått publicitet

Den här studien bygger dels på en narrativ analys av artiklar i Smålandsposten och deras gestaltning av Orrefors Kosta Boda, dels på en fallstudie över Orrefors Kosta Bodas externa och interna kommunikation där den externa kommunikationen hamnar i fokus. Problemformuleringen ställer följande frågor:Hur konstruerar de lokala medierna bilden av Orrefors Kosta Boda och vad är det som utmärker deras texter?? Kan en organisation få publicitet i de lokala medierna utan att använda sig av en medveten kommunikationsstrategi och hur går det att förstå detta?? Om Orrefors Kosta Boda använder sig av kommunikativa strategier för att synas i de lokala medierna, vilka är dessa?? I vilken uträckning har Orrefors Kosta Boda AB samma budskap till sina medarbetare som till medier?? Vilken relation och kommunikation har Orrefors Kosta Boda med de kommuner där de har sin verksamhet?Studien bygger på fem olika nyckelord: organisationskommunikation, ledarskap, strategisk kommunikation, integrerad kommunikation samt mediekonstruktioner ? narratologi.Resultatet visar att det går att få publicitet utan att använda sig av en medveten kommunikationsstrategi gentemot medier. Det finns flera andra faktorer som spelar in förutom en riktad marknadsföring. I det här fallet har Orrefors Kosta Boda blivit uppköpt av New Wave Group som har skapat stort intresse i både medier och affärsvärlden.

True Passion : En studie om varumärket Kosta Bodas profil och image

The purpose of this essay is to increase the understanding of how the management´s core values reflect the brand´s profile and image. To be able to fulfill that purpose, we used three problem statements that questioned how consumers, retailers and the employees of the company Kosta Boda perceived the brand. To accomplish this, we used a qualitative method. We started collecting theories about the topics: brand, image and profile that gave us a good foundation to build our qualitative interviews on and to increase the understanding for the topics. To collect imperical data, we interviewed consumers, retailers and employees at Kosta Boda both by email, phone and face-to-face interviews.

Utvärdering av pelletsförgasning för glassmältning : Fullskaleexperiment vid Kosta glasbruk våren 2004

Den negativa miljöpåverkan från förbrukning av fossila bränslen ökar kravet på förnyelsebara energikällor. Biobränsle är ett speciellt lovande alternativ. Detta projekt vill visa på möjligheten att använda gas från biobränsleförgasning som förbränns utan synliga flammor i glassmältugnar. Med bättre teknik är det möjligt både att upprätthålla produktionen och reducera kväveoxidutsläppen med ekonomiska fördelar. Biobränslena bidrar inte till växthuseffekten.

Glaset i Centrum : En fallstudie på New Wave Group

Seen in many trends and studies, consumers of today feel a growing desire to experience the uniqueness in products and services. This is forcing companies be more innovative and creative in their marketing, in order to distinguish and differentiate themselves and their products/services. We believe that creating a top-to-bottom experience strategy is one way that a company can succeed in this.The purpose of this thesis is to analyze and clarify how a business can reinforce their product experience through a complete experience strategy. In order to demonstrate this we have made a case-study research for the New Wave Group, advising them on how they can place blown glass art at the heart of the town of Kosta.The authors have used qualitative methods and an abductive approach. Four interviews have been completed with executives from the New Wave Group, including the project manager, hotel manager, head of the Kosta Boda smeltery and head of guides and visitors at Kosta museum.

Strukturkostnaden som kvalitetsmått

I denna uppsats behandlas frågan om kommunerna kan använda strukturkostnaden som en legitim fingervisning på vad förskoleverksamheten bör Kosta vid en genomsnittlig kvalité.För att alla kommuner skall kunna erbjuda en liknande service till sina invånare oavsett kommunens strukturella förutsättningar har det införts ett kommunalt kostnads och intäktsutjämningssystem. Systemet skall utjämna de strukturella skillnader som kommunen inte kan påverka. Det gäller befolkningstäthet, skattekraft och demografisk struktur.Förskoleverksamheten regleras i skollagen (SFS 1985:1100) och av Läroplanen för förskolan (lpfö 98). Skollagen är tydlig med vad kommunerna är skyldiga att erbjuda. Den reglerar emellertid inte hur det skall erbjudas.

Komponentbaserat intranät i Sharepoint

Syftet med detta examensarbete har varit att utreda och om möjligt skapa en generell grundplattform att utgå ifrån när man utvecklar ett intranät. Problemet som ofta uppstår när man kommer till en kund är att de vill veta vad allt kommer att Kosta, vilket är genomgående genom processen. Varje kund har olika behov och krav på sin webbplats, vilket kräver olika mycket tid och kostnader från utvecklarna.Det är först efter förstudien som utvecklarna kan ge en ungefärlig kostnad för projektet. Som lösning har vi i examensarbetet skapat en grundplattform med två olika komponenter, för att ge ett exempel på hur plattformen kan komma att se ut. Komponenterna kan paketeras olika för varje kund och gör att kunderna redan från början kan få ett hum om vad det kan Kosta med just deras konfiguration och önskemål.För att uppnå denna lösning har flera kunskaper inom SharePoint erhållits, inom särskilda områden som till exempel Masterpages, Content Types, Managed Metadata med flera.Resultatet blev bland annat ett nyhetsarkiv som kan installeras via en så kallad Feature på en Sharepoint webbplats.

Marknadsföring och distribution av ett internationellt varumärke : En fallstudie av Kosta Boda

Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera hur ett företag kan arbeta med marknadsföringen av sitt varumärke på en internationell marknad för att framgångsrikt upprätthålla och förmedla dess kärnvärden.I denna uppsats har vi valt att använda oss av en kvalitativ fallstudie för att ge läsaren en djupgående bild av företaget Kosta Boda och deras marknadsföring av varumärket på den internationella marknaden. Arbetet har präglats av en såväl deduktiv som induktiv ansats, en kombination av dessa kan även benämnas som ett abduktivt tillvägagångssätt. Det empiriska materialet har samlats in genom kvalitativa intervjuer med tre respondenter, precist utvalda utefter deras kompetens i vårt valda undersökningsområde.Vår studie har visat att en bristfällig kontroll över varumärket komplicerar ett företags ambition att kommunicera varumärkets kärnvärden samt att detta kan leda till en förvrängning av dessa.  Vidare försvåras appliceringen av marknadsföringsmixen när denna hanteras av distributörer. I slutändan betyder kontroll kostnader vilket tvingar företag att välja mellan minskade kostnader alternativt ökad kontroll..

Fönster mot naturen : den landskapliga infattningen av Bruno Mathssons glashus i Kosta

The main purpose with this thesis has been to study the design philosophy of Bruno Mathsson, how he worked with his houses and the landscape surrounding them and which kind of inspiration sources he had. My work started when I during the autumn 2004 got involved in an existing project related to one of his glass houses. The glass house is situated in Kosta and has during the last fifteen years suffered from so much vandalism and decay that it has become a problem for the municipality of Lessebo. The intentions are to restore the house and to transform it to a center for Swedish design, also containing a store and a café as well as hosting one apartment for scholarship students. My task in this project was to form and develop the outdoor environment in connection to the house.

Utveckling av säsongsdestinationen Öland : ?Åker du norr om Köpingsvik så vetefan om du får mat överhuvudtaget?

Studien belyser Öland som turismdestination, där författarna har uppfattat en säsongsfokusering till sommarmånaderna. Syftet med denna studie är att presentera tre olika scenarier som visar hur Öland kan bli en destination med turistflöde året runt. Det görs genom att i huvudsak undersöka Öland. Det empiriska materialet i studien grundas ur nyckelinformantintervjuer med turismaktörer från Öland. Vid sidan av det undersöks även hur andra svenska turismdestinationer arbetar med säsongsindelning.

Arbetsmiljöns påverkan på hälsan : En fokusgruppsstudie gjord inom industri

Studien belyser Öland som turismdestination, där författarna har uppfattat en säsongsfokusering till sommarmånaderna. Syftet med denna studie är att presentera tre olika scenarier som visar hur Öland kan bli en destination med turistflöde året runt. Det görs genom att i huvudsak undersöka Öland. Det empiriska materialet i studien grundas ur nyckelinformantintervjuer med turismaktörer från Öland. Vid sidan av det undersöks även hur andra svenska turismdestinationer arbetar med säsongsindelning.

Filmiska landskap : film som representation, verktyg och handling i landskapsarkitektur

The title of the final thesis is Filmic landscapes ? film as representation, tool and practice in landscape architecture. The aim of the final thesis is to investigate how film as a medium can be used to describe, interpret and manipulate the understanding of a place and its design. What kind of aspects of landscape architecture can film as a medium in a design-process emphasize or create? How can filming, as a self-standing act, contribute to the understanding of the landscape and a landscape-related design-process? The thesis is divided into two parts, one theoretical part that consists of an essay, and one practical part that consists of a 11minute long filmic reflection of the ?Glass-houses?in Kosta, Sweden, created by the Swedish designer and architect Bruno Mathsson.

Rötresttransport från en gårdsbaserad biogasproduktion, en fallstudie :

Gården som jag har genomfört det här projektet på är Klevs Gård i Bohuslän. Gården har idag en djurproduktion med slaktsvin och värphöns samt en växtodling. Från djuren produceras knappt 2000 m3 gödsel om året och växtodlingen omfattar 250 hektar. Man har på senare år funderat på att bygga en biogasanläggning som skall köras på djurens gödsel och på vallensilage. Den stora mängd rötrest som då blir måste ju transporteras och spridas på något sätt.

Utvärdering värmeåtervinning av spillvärme : Fallstudie Gävleborg

Jordens klimat är idag tunga frågor, det handlar om allt från polarisen som smälter på grund av den stigande temperaturen till sinande oljeresurser i världen. Arbetets mål är att minska energianvändningen, uppskatta vad ett sådant system skulle Kosta och vad blir miljövinsten? Med hjälp av en energikartläggning identifieras energiflödena samt ett koncept tas fram för värmeåtervinning med värmeåtervinningsbatteri och värmepump. En kostnadsbedömning och resultatkalkyl görs med konceptet som grund. Resultatet blir ett system som Kostar runt 5,3mnkr med en payoff-tid på ca 4 år.

3D-skrivare ur ett tillverkningsperspektiv

I detta examensarbete har en studie genomförts av hur väl 3D-skrivning kan tillämpas i Volvo Cars i Skövdes produktion. En litteraturstudie har genomförts för att åskådliggöra de olika 3D-skrivningsteknikerna och deras användningsområde. För att på ett överskådligt sätt jämföra de olika teknikernas duglighet har en bedömningsskala utvecklad av Nasa använts. Denna skala benämns som Technology Readiness Level (TRL). Den teknik som bedöms som mest lämplig med avseende på fullskalig produktion samt prototyptillverkning är Selective laser melting (SLM).För att åskådliggöra fördelar med 3D-skrivare har en förenklad 3D-modell av Volvos cylinderblock I5D modellerats.

Utveckling och formgivning av vagn till produktion av verktyg

Denna rapport är resultatet av examensarbetet som har utförts på AB Sandvik Coromant i Gimo. På GV, en av tillverkningsenheterna i Gimo, tillverkas verktyg för fräsning, borrning, svarvning samt modulära verktygssystem för avancerade bearbetningsmaskiner och tillverkningsceller. Uppgiften har varit att utveckla och formge en ny vagn till produktionen av verktyg på GV. Syftet med projektet var att ersätta befintliga vagnar med en vagnstyp på hela GV. Uppgiften har bestått i att: kartlägga nuläget gällandes vilka produktvarianter och lastbärare GV har.

1 Nästa sida ->