Sök:

Sökresultat:

1601 Uppsatser om Konstnärlig inspiration - Sida 49 av 107

Gymnasieelevers definition av

This is a qualitative study of high school students? definition of their conception of a ?good? teacher. Its purpose is to provide increased insight for teachers about students? ideas of the phenomenon. The study is based on the reports of six respondents, which was later analysed according to the Interpretative Phenomenological Analysis method (IPA).

Att arbeta förebyggande mot mobbning ? Pedagoger i Är 1-6 berÀttar om mobbning och förebyggande arbetssÀtt.

VÄrt examensarbete handlar om mobbning i skolan sett ur pedagogers olika perspektiv. Arbetet Àr uppbyggt kring forskning som rör mobbning och intervjuer med yrkesverksamma pedagoger i Malmö och Helsingborg. Skolan i Malmö arbetar inte utefter nÄgon speciell modell medan skolan i Helsingborg arbetar efter Olweusmetoden, dÄ de Àr pilotskola för denna metod. VÄrt syfte med arbetet Àr att fÄ reda pÄ hur olika pedagoger arbetar med sina klasser för att förebygga mobbning. VÄr huvudfrÄga Àr: PÄ vilka sÀtt kan man som pedagog arbeta förebyggande mot mobbning? Vi har Àven tre stycken underfrÄgor som Àr: Var har pedagogerna hÀmtat inspiration frÄn? MÀrker pedagogerna att deras arbete ger resultat? Kan man, med tanke pÄ skolornas olika förutsÀttningar, se nÄgon skillnad i förhÄllningssÀtt och metoder? Vi har anvÀnt oss av intervjuer för att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar.

UpptÀck, reflektera, förstÄ : En kvalitativ studie om barns frÄgor och reflektioner vid naturvetenskapliga aktiviteter

Syftet med denna studie Àr att undersöka, analysera och diskutera barns frÄgor och reflektioner under ett experiment med naturvetenskapligt innehÄll. En del av syftet Àr ocksÄ att undersöka samspelet mellan barnen under experimentet.Studien Àr kvalitativ med inspiration av fenomenografisk forskningsansats. Det sociokulturella perspektivet har varit den teoretiska utgÄngspunkten. Med hjÀlp av videoobservationer har nio barn i Äldern fyra till fem Är observerats under experiment som innehÄller momenten flyta och sjunka. Det Àr barnens verbala och icke verbala uttryck som ligger till grund för min analys.Resultatet visar pÄ att barn stÀller mÄnga frÄgor med olika fokus, Àr intresserade och vill vara delaktiga under experimentet.

Aktivitetsutförande i hemmet 4-8 veckor efter avslutad korttidsvÄrd: UtifrÄn gÀster och hemtjÀnstpersonalens perspektiv

Syftet med studien var att beskriva aktivitetsutförande i hemmet 4-8 veckor efter avslutad korttidsvÄrd, ur gÀster och hemtjÀnstpersonalens perspektiv. För att studera detta valdes en multipel fallstudiedesign. Tre Àldre personer samt deras kontaktpersoner i hemtjÀnsten deltog i studien. Bedömningar enligt ADL trappan genomfördes vid tre tillfÀllen. UtifrÄn resultatet i ADL bedömningen genomfördes intervjuer med personen och dennes kontaktperson inom hemtjÀnsten.

Med rum som ram. : FörskollÀrares uppfattningar och erfarenheter av den fysiska inomhusmiljön för de yngsta barnen.

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka vilken betydelse den fysiska inomhusmiljön har i det pedagogiska arbetet, med de yngsta barnen som utgÄngspunkt. Med inspiration frÄn fenomenografin har vi genomfört kvalitativa intervjuer med Ätta förskollÀrare för att synliggöra deras uppfattningar och erfarenheter av ovan nÀmnda fenomen. De frÄgestÀllningar som vi i studien söker besvara Àr: Hur planerar, genomför och utvÀrderar förskollÀrare arbetet med den fysiska inomhusmiljön för de yngsta barnen? Vad kÀnnetecknar en god fysisk inomhusmiljö för de yngsta barnen? Vilka hinder och utmaningar finns vid utformningen av den fysiska inomhusmiljön för de yngsta barnen? Resultatet av studien visar att förskollÀrarna planerar den fysiska inomhusmiljön med barngruppen som utgÄngspunkt, gör förÀndringar utifrÄn barnens uttryckta intressen samt utvÀrderar kontinuerligt i arbetslaget. En god fysisk inomhusmiljö för de yngsta barnen kÀnnetecknas dels i termer av trygghet, dels av utmaningar.

Re-design of Toledo Riverfront : from industrial past to sustainable biodiverse future

Effects of climate change, urbanization and global homogenization are resulted in the degradation of land and losses of natural habitats. Ecological design integrates nature into urban environment by respecting natural ecological principles and processes and creating resilient urban biotopes which also can be used by local urban communities. The aim of the thesis is to answer the research questions: How ecological design principles can be applied for re-design of Toledo Riverfront (with requirements of the design competition)? and What is the ecological design in landscape architecture? I participated in the USA design competition with the aim to create a vision and redesign of Toledo Riverfront in Ohio State, USA. The site is located in the south point of Lake Erie. As a result of a long industrial activity, riverfront of Toledo had been transformed into inaccessible and abandoned brownfields. In my proposal I applied ecological design principles on three scales: the city of Toledo by reinforcing of ecological connection and creating green corridors along the river; the intermediate scale by suggesting public parks along the river front and on the fine level by proposing detailed design including remediation of the site and use of dredged material.

Tidsintervall för byte av perifier venkateter.

Depression bland Àldre Àr ett lÄngvarigt och underbehandlat tillstÄnd. Sjuksköterskor kan möta en utmaning i att tillgodose behoven hos de Àldre med depression dÄ den Àldre befolkningen ökar, vilket kommer att krÀva sÀrskild kompetens för att kunna utföra relevanta omvÄrdnadsÄtgÀrder. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva sjuksköterskans omvÄrdnadsÄtgÀrder bland Àldre med depression. Studien genomfördes med deskriptiv design. Systematiska sökningar och fritextsökningar genomfördes i databaserna Cinahl, PubMed och PsycINFO.  Sökningarna kompletterades med en manuell sökning.

NÀr nÀrmiljö blir lÀrmiljö : Ett projekt om utomhusmatematik i Ärskurs 5

Syftet med detta examensarbete har varit att genom lektioner, observationer, utvÀrderingar samt intervjuer med elever och lÀrare fÄ en uppfattning om hur nÀrmiljön vid skolan anvÀnds idag i matematikundervisningen, hur den skulle kunna anvÀndas mera samt fÄ en uppfattning av hur eleverna upplever utomhusundervisning i matematik och hur det pÄverkar elevernas lÀrande. Efter en litteraturstudie genomfördes ett projekt utomhus med matematiklektioner som handlade om geometri. Lektionerna bestod bland annat av att öva pÄ geometriska former, skala, mÀta med olika mÀtredskap, berÀkna omkrets och area, uppskatta lÀngder och anvÀnda gamla mÀtmetoder. Resultatet av projektet och intervjuerna visar att lÀrarna till viss del, mestadels sporadiskt, anvÀnder utemiljön i sin matematikundervisning speciellt tillsammans med de yngre barnen. Det finns en vilja bland lÀrare att anvÀnda nÀrmiljön mer om tid kan frigöras till att fÄ idéer, inspiration och planera övningar. En fördel som lÀrarna ser med matematikundervisning ute Àr att eleverna verkar komma ihÄg och fÄ en djupare kunskap för de moment som genomförts ute.

FrÄn skilda vÀrldar till "Valet Àr ditt! Inte maktens!" : En analys av Aftonbladets debatt- och insÀndarsidor 1999 till 2005

AbstractPurpose/Aim: To investigate how the positions between the paper, the public and the elite in society have changed on Aftonbladets Op-Eds and Letter to the editor-pages between 1999 to 2005. In a wider context this means Aftonbladets potential to contribute to the role of the press as a forum of public debate.Material/Method: The study focuses on one week during 1999, 2002 and 2005. Here a quantitative contents analyse with inspiration from conversation (dialogue) analyse has been used.Main results: The study shows that the paper has strengthened its position over this period of time. Mainly by taking a more active role in forming and encouraging the debate. The public was given more space in 2002, then in 1999 and 2005.

KlagomÄlshantering i den svenska bankbranschen

The production costs have steadily increased within the construction industry during the 21st century. Voices are raised meaning that the construction industry is too unsuccessful in making the production more efficient and to develop it?s way of working. One way to deal with the production costs is to minimise the waste, with waste meaning activities that doesn?t add value to the finished product.

Faktorer som utifrÄn vÄrdarens perspektiv kan leda till övergrepp mot Àldre i vÄrdarbetet

Bakgrund: Tidigare forskning visar att övergrepp mot Ă€ldre i vĂ„rdsituationer sker dagligen. Övergrepp kan förekomma i olika former All vĂ„rd bygger pĂ„ en god vĂ„rdrelation. Detta Ă€r nĂ„got som krĂ€vs speciellt i vĂ„rd av Ă€ldre patienter eftersom de ofta Ă€r multisjuka och lider av nĂ„gon form av demenssjukdom. Forskning visar att förhĂ„llandet mellan demens hos Ă€ldre och övergrepp Ă€r vanligt förekommande men sĂ€llan ett diagnostiserat tillstĂ„nd. Syfte: Syftet med undersökningen var att belysa faktorer som utifrĂ„n vĂ„rdarens perspektiv kan leda till övergrepp mot Ă€ldre i vĂ„rdarbetet.

MS408 : Voynich Manuskript - Ett sÀllskapsspel

Jag har skapat en plats för eftertanke i kontorslandskapets strikta miljö. Ett bord med taktila kvalitéter som har för avsikt att bidra till avslappnande fysisk aktivitet och meditativt lugn. Med inspiration frÄn naturliga strukturer och mönster har jag jobbat med sinnesintryck som frÀmjar lugn och reflektion.Vi rör oss idag i strikta, geometriska miljöer. Skapade miljöer, som inte alltför sÀllan kÀnns lika sjÀlvklara som vÄr naturliga miljö. I en stÀndig jakt pÄ effektivitet följer vi ett givet mönster.

Hur beskriver studenter lÀrares bedömning? : Vad kan lÀrarstudenten som VFU-handledaren inte kan?

LÀrare anvÀnder sig av allt frÄn summativ bedömning och fingertoppskÀnsla till beprövad didaktisk erfarenhet och formativ bedömning, nÀr elevers kunskaper ska bedömas. Forskning visar att den största framgÄngen för elevers lÀrande och kunskapsutveckling sker dÄ formativ bedömning anvÀnds.Syftet med denna studie Àr att studera hur blivande lÀrarstudenter beskriver lÀrares bedömningspraktiker under den verksamhetsförlagda utbildningen. Vad upplever studenterna i praktiken av lÀrares bedömning jÀmfört med teorin frÄn lÀrarutbildningen?Det empiriska materialet, bestÄende av 18 examinationsuppgifter frÄn lÀrarstudenter i Didaktik II, sammanstÀlls och tolkas med inspiration utifrÄn det hermeneutiska tankesÀttet. Studenttexterna tolkas utifrÄn de begrepp som studenterna enligt examinationsuppgiften förvÀntades att studera frÄn sin VFU- verksamhet.

SkadestÄndsansvar inom ishockey

Idrotten fyller en vÀrdefull funktion i vÄrt samhÀlle, den verkar som en inspiration och Àr frÀmjande för den allmÀnna folkhÀlsan. Idrotten har Àven en uppfostrande egenskap för unga i samhÀllet och sysselsÀtter mÄnga mÀnniskor som fÄ andra företeelser kan mÀta sig med. Det Àr dÀrför av vikt att elitidrotten framstÄr som ett föredöme, eftersom dess vÀrderingar genomsyrar hela den svenska breddidrotten. VÄld inom sport, och i synnerhet inom ishockey, Àr vanligt förekommande i dagens samhÀlle. Faktum Àr att det inte existerar nÄgon lagstiftning som reglerar att den idrottsliga verksamheten skulle vara undantagen frÄn de allmÀnna lagreglerna om skadestÄnd och straffansvar.

Kan man motivera personer till bÀttre hÀlsa genom individanpassad trÀning?

Detta Ă€r en fallstudie dĂ€r fem personer medverkar. Studien undersökte om det gĂ„r att motivera personer till en hĂ€lsosammare livsstil med hjĂ€lp av individanpassad trĂ€ning, dĂ€r kombinationen mellan konditionstrĂ€ning och styrketrĂ€ning lĂ„g som bas. Genom att det var en fallstudie kunde man anpassa trĂ€ningen efter varje enskild individs behov - frĂ„n personer som haft hjĂ€rtinfarkt till personer som ville fĂ„ motivation och inspiration och vidare till personer som skulle göra ?Klassikern?. För att se personernas utveckling inom konditionen gjordes Åstrands cykeltest, medan maximalt antal armhĂ€vningar och 90?-stolen fick visa hur styrkan utvecklats.

<- FöregÄende sida 49 NÀsta sida ->