Sök:

Sökresultat:

16 Uppsatser om Kongsberg - Sida 1 av 2

Infästning mellan damasken och växelspaken

Framtagning av en ny infästningen mellan damasken och växelspaken till företaget Kongsberg Automotive AB..

Konceptframtagning av instrumentpanel

Examensarbetet har utförts i samarbete med Kongsberg Power Product Systems AB i Ljungsarp. Syftet med projektet var att utveckla ett grundkoncept på en modulbaserad instrumentpanel. Konceptet skulle ha olika modulkombinationer och erbjuda möjligheten att integreras hos olika kunder och maskintyper. Instrumentpanelen skulle även anpassas och vara en del av Kongsbergs rattstångsprodukt. Projektet innefattade design ? och konstruktionsarbete och resulterade i en instrumentpanel uppbyggd i tre moduler som tillgodoser de krav som sattes upp i smråd med Kongsberg.  Instrumentpanelens tre moduler innehåller bl.a. knappsatser, lampor och indikatorer, en digital display samt ett sammanhängande formspråk. Med utgångspunkt från konstruktionsunderlaget byggdes en identisk prototyp. Prototypen representerar det färdiga resultatet och ger en förståelse för formspråket och de ingående funktionerna..

Intern materialhanteringsutveckling på Kongsberg Automotive AB

This examination report is a part of a program for Industrial organisation and Economics with specialization in Logistics and Management at Jönköping University. The report contains an analysis of the internal material handling at Kongsberg Automotive, and also an improvement proposal for a new material handling system.The aim with the report is to find a better material handling system and also make an analyse of the existing system. The goal is to shorten the distance for the operators when they order material, and also to increase the productivity.The investigation methods for the report have for the most part consisted of observations and interviews of key-persons who daily work in the production. During some time the actual material handling-system has been observed and some shortcomings have been discovered, and these are also discussed in the report.The shortcomings that have been discovered are for once the indistinct signal that should signal need of material in the production. Some other activities have also been discovered that does not bring any value into the final products.

Utveckling av rattstång med övre teleskopfunktion

I denna rapport redogör projektgruppen för resultatet i kursen examensarbete 15hp (C-nivå) utfört på maskiningenjörsprogrammet, inriktning produktutveckling och design, vid Jönköpings Tekniska Högskola.Examensarbetet har utförts i samarbete med Kongsberg Power Product Systems AB i Ljungsarp. Syftet var att utveckla en ny typ av övre teleskopfunktion till Kongsbergs modulsystem för ställbara rattstänger.Utgångspunkten i projektet var att skapa en mer ergonomisk förarmiljö, något som Kongsbergs kunder och marknaden för långsamtgående fordon allt mer efterfrågar. Kraven som ställts på projektet bestod i största del av axiella och radiella krafter som konstruktionen skulle klara av, samt den axiella förlängningen av rattstången.För att strukturera arbetet har en produktutvecklingsmetod från boken The Mechanical Design Process av David G. Ullman använts. Dessa metoder har använts i genomförandefasen för att leda fram till resultatet.Projektet har resulterat i ett koncept som löser Kongsbergs krav på förbättrad förarergonomi..

Kravspecifikation för en knapp till ett automatväxlingskoncept

This thesis deals with the development of a specification regarding a push-button, which will be used to control the gear-shifting function in an automobile. In addition to this the author will describe different techniques and theories that have been helpful in achieving data and results for the specification.Kongsberg Automotive AB, is located in Mullsjö, Sweden, the company supplies parts to the automotive industry. In the research and development department, R&D, there is a group that works with development of Shift-By-Wire systems. In an automobile with a Shift-By-Wire system the communication between the gear-shifter and the gear-box occurs electronically. The mechanical link is, in most cases, taken away and replaced by the digital system.

Kongsberg med ?Leanglasögon?

Att arbeta med Lean innebär ett långsiktigt tänkande i en kultur som präglas av respekt för människan och för att ständigt minska mängden slöseri, Muda, med hjälp av ständiga förbättringar, Kaizen. Detta kan sägas vara en sammanfattning av Leanfilosofin. Med insikten om att Leanfilosofin är grundläggande för en lyckad implementering av Lean, sattes syftet med detta arbete: Att få in Lean i blodet hos personalen vid Kongsberg Automotive. En strategi utformades kring lärande för att nå en gemensam förståelse, en plattform, som ska finnas till grund för ett långsiktigt arbete med Lean. Strategin är uppbyggd efter teorin om Lean och den process man genomgår i ett lärande.

Värdeflödesanalys : ett första steg mot lean produktutveckling

Detta examensarbete har utförts vid Ekonomiska institutionen på Linköpings tekniska högskola. Uppdragsgivare har varit Kongsberg Automotive AB och Saab Training Systems AB. Syftet med detta arbete har varit att undersöka om värdeflödesanalys inom produktutveckling kan hjälpa företag att effektivisera utvecklingen av produkter. Metoden för värdeflödesanalys som vi valt att prova har tagits fram av MIT. Arbetets syfte var att pröva denna metod, detta gjordes genom att utföra två studier.

Stridsvagn 122 och Remote Weapon Station : Nya möjligheter till verkan och stridsteknik

Den här uppsatsen behandlar stridsvagn122 och Remote Weapon Station (RWS). Det finns ett verkansglapp mellan dagens kalibrar 120 mm och 7,62 mm. Observationsmöjligheterna i vissa situationer är begränsade. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka nya förmågor och möjligheter till ytterligare ett verkansalternativ en fjärrstyrd vapenplattform kan tillföra stridsvagn 122. De frågeställningarna som behandlas är: Vad kan en fjärrstyrd vapenplattform tillföra inom området stridsteknik? Vem i besättningen skall bemanna systemet? Vad kan en fjärrstyrd vapenplattform tillföra inom området graderad verkan? Metoden som används är kvalitativ textanalys.

Effektiv provningsmetodik för växelföringsdamasker

Completed durability testing of gearshift gaiters at Kongsberg Automotive in Mullsjö, is sometimes leading to discussions regarding whether or not a gaiter is supposed to be a pass or a fail. That is because the current pass/fail-criterion are a bit vague. A durability test takes around 4-5 weeks to complete which is a long time if the tested material does not pass the test and a new material has to be tested instead. Stricter pass/fail-criterions and a faster testing method for the materials are therefore desired.In order to develop a durable pass/fail criteria, seven already judged gaiters were chosen. Every one of the gaiters was put through detailed analysis, after which there were a new assessment of the gaiters.

Arbetsolyckor : Förslag för att minska riskerna vid byggnadsarbete

Denna uppsats ger ett bidrag till frågeställningen runt hur en obemannad undervattensfarkost (UUV) kan ge operationsfördelar för en konventionell ubåt. Uppsatsen grundar sig på en analys av den amerikanska flottans UUV-planer samt en operativ kommersiell undervattensfarkost (HUGIN) från företaget Kongsberg i Norge. Syfte är att identifiera lämpliga förmågor, samt undersöka möjliga operationsfördelar med att applicera dessa på en svensk ubåt inom insatsförsvaret.Metodmässigt bygger uppsatsen på en jämförelseanalys mellan en konventionell ubåt som är utrustad med dessa UUV-förmågor och en utan, för att därmed klargöra operationsfördelar. Resultatet av den genomförda analysen med fokus på det internationella uppdraget ger att den slutliga helhetsjämförelse visar att UUV-förmågor som förbättrar ubåtens spaningsförmåga är de mest lämpliga att implementera. Denna inkluderar förbättrad lägesbild med framskjuten sensor, karteringsmöjligheter medförande bottennavigeringsmöjlighet, en bättre planering och utnyttjande av sensorer och vapen.

Orsaksanalys och lösningsförslag vid fel vid kommunikation av växelläge

Detta examensarbete på C-nivå har genomförts i samarbete med Kongsberg Automotive i Mullsjö som utvecklar och tillverkar komponenter till fordons-industrin.Företaget har fått reklamationer på en växelväljare i deras sortiment och är en produkt som sitter i kundens lastbilar och bussar. Felen har uppträtt relativt sällan men med tillräckligt stor marginal för att de ska klassas som allvarliga fel. Dessa fel är kopplade till den magnetarm som kommunicerar med transmissionen i fordonet och konsekvensen av dessa fel blir att fordonet blir obrukbart och måste bärgas bort.Syftet med detta examensarbete är att författaren på ett ingenjörsmässigt sätt ska angripa problemen med magnetarmen till växelväljaren på så sätt att grundorsaken bakom kan säkerställas. Målet för arbetet är att hitta dessa grundorsaker till varför magnetarmen går sönder, eller hoppas ur sitt läge, samt att ta fram en design som hindrar att problemen uppstår igen.För att strukturera arbetet har författaren använt sig av en problemlösningsmetod som heter Six Sigma DMAIC. Det är den här metoden som hela projektet och därmed rapporten är uppbyggt kring.Författaren kom fram till att grundorsakerna till problemen som uppstått med magnetarmen hade grundat sig i konstruktionen av de komponenter som sköter funktionen med produktens växelknappar.

Dämpning av ljud i Shift-by-Wire växelväljare : Noise damping in a Shift-by-Wire gear shifter

Constantly growing demands from the costumers in the Automotive industry forces the subcontractors to seek alternative ways to compete. One parameter of quality is the components tolerance against NVH(Noise, Vibraion & Harshness) aspects. Kongsbergs Automotive has developed a new gear shifter platform (Shift-by-Wire) that is sold to Alfa Romeo and used in of their car models. However, the company is not pleased with the components sound quality, therefore the main purpose of this thesis is to develope a number of concepts that is supposed to enhance these NVH-aspects.To get an understanding of the problem an analysis of the causes of the emitted sound has been done parallell to a product decomposition, function decomposition and a Ishikawa-diagram. Together with these methods has a litterature study been performed to get familiar with the physics of an impact and especially the emittment of noise.

Kan obemannade undervattensfarkoster förbättra ubåtens förmågor?

Denna uppsats ger ett bidrag till frågeställningen runt hur en obemannad undervattensfarkost (UUV) kan ge operationsfördelar för en konventionell ubåt. Uppsatsen grundar sig på en analys av den amerikanska flottans UUV-planer samt en operativ kommersiell undervattensfarkost (HUGIN) från företaget Kongsberg i Norge. Syfte är att identifiera lämpliga förmågor, samt undersöka möjliga operationsfördelar med att applicera dessa på en svensk ubåt inom insatsförsvaret.Metodmässigt bygger uppsatsen på en jämförelseanalys mellan en konventionell ubåt som är utrustad med dessa UUV-förmågor och en utan, för att därmed klargöra operationsfördelar. Resultatet av den genomförda analysen med fokus på det internationella uppdraget ger att den slutliga helhetsjämförelse visar att UUV-förmågor som förbättrar ubåtens spaningsförmåga är de mest lämpliga att implementera. Denna inkluderar förbättrad lägesbild med framskjuten sensor, karteringsmöjligheter medförande bottennavigeringsmöjlighet, en bättre planering och utnyttjande av sensorer och vapen.

ÖKAD PRODUKTIVITET GENOM STÄLLTIDSREDUCERING : En fallstudie

Kongsberg Automotive (KA) är ett företag som verkar i den hårt konkurrensutsatta fordonsbranschen. Vid en av företagets anläggningar som är placerad i Mullsjö sker montering av växelföringssystem. KA ser ett behov av att öka kapaciteten i avsnittet genom att öka produktiviteten. En stor förbättringspotential har identifierats vid omställning mellan olika produktvarianter i monteringsavsnittet. Genom ställtidsreducering förväntas kapaciteten att öka i monteringsavsnittet, vilket även bidrar till ökad flexibiliteten för att på ett konkurrenskraftigt sätt kunna möta kundernas varierade behov.

Kartläggning och förbättringar av värdeflöden genom värdeflödesanalys : En empirisk fallstudie

Pa? Kongsberg Automotive (KA) i Mullsjo? tillverkas bland annat va?xelfo?ringssystem till en gemensam plattform av personbilar. Fo?retaget ser idag potential i att fo?rba?ttra flo?det av produkterna och dess inga?ende komponenter genom fabriken. KA tillverkar dessutom ma?nga av komponenterna i samma fabrik som slutmonteringen sker vilket skapar goda fo?rutsa?ttningar till att uppra?ttha?lla effektiva flo?den.

1 Nästa sida ->