Sök:

Sökresultat:

846 Uppsatser om Kompletterande teknikstöd - Sida 21 av 57

Representation och kommunikativ praktik pÄ museet : En designteoretisk multimodal studie

Studiens syfte var att utifrÄn ett designteoretiskt multimodalt perspektiv belysa relationen mellan Ä ena sidan, den kommunikativa praktiken under en skolvisning av en museiutstÀllning och Ä andra sidan elevers möjligheter till deltagande och lÀrande. I studien anvÀndes multimodal metod för konstruktion av data; deltagande observation med fotografi, sjÀlvrapportering med bilder och fokusgruppintervju. 20 elever ur en Äk 5 klass deltog i studien. I resultat och studiens slutsatser framkom det att den museipedagogiska visningen av utstÀllningen gestaltades som en multimodal konfiguration dÀr eleverna var deltagare i produktionen av utstÀllningen. De bildrepresentationer som elever skapade var alla olika och unika i bÄde form och innehÄll (mening).

Simundervisning i skolan: alla har en rÀttighet att nÄ mÄlen

Syftet med vÄr studie var att se om simundervisningen i skolan ser olika ut beroende pÄ hur lÄngt skolan har till simhallen samt vad som görs för att eleverna skall nÄ de uppsatta mÄlen i de nationella styrdokumenten. Vi har genomfört vÄr studie i Ärskurs fem och nio med hjÀlp av kvantitativa enkÀter och kvalitativa kompletterande intervjuer. VÄr undersökningsgrupp bestod av 162 elever. Utav dessa gÄr 85 elever i Ärskurs fem och 77 elever i Ärskurs nio. Antalet femteklassare med nÀrhet till simhall var 54 stycken och antalet femteklassare med lÄngt till simhallen var 31 stycken.

Skatteverket- Företagarnas bÀsta vÀn? : Hur kommer Skatteverkets arbetsrutiner att pÄverkas av den slopade revisionsplikten?

En statlig utredning har presenterat ett förslag som innebĂ€r att mindre aktiebolag ska undantas frĂ„n kravet pĂ„ revisor. Problemet Ă€r att försöka belysa de förĂ€ndringar detta kan fĂ„ för Skatteverket, hur deras arbetssĂ€tt kan tĂ€nkas komma att förĂ€ndras om företagens rĂ€kenskaper nu inte kontrolleras av en utomstĂ„ende revisor.Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka hur Skatteverket (som Ă€r en av de statliga myndigheterna vilka berörs av förslaget) tror att deras verksamhetsutövning kommer att förĂ€ndras.Även om förslaget i sin helhet berör en stor mĂ€ngd instanser har vi valt att fokusera pĂ„ Skatteverket. En mer omfattande frĂ„gestĂ€llning skulle bli alldeles för komplex i förhĂ„llande till vad som kan förvĂ€ntas av en kandidatuppsats. Vi har Ă€ven valt att inte beakta den samhĂ€llsekonomiska nyttan av en utebliven revision.Uppsatsen Ă€r till stor del uppbyggd utifrĂ„n den statliga utredningen som presenterades under vĂ„ren samt ett antal kompletterande intervjuer för att pĂ„ det viset erhĂ„lla en mer djupgĂ„ende förstĂ„else för problemet.Reviderade företag kommer i mindre utstrĂ€ckning att granskas av Skatteverket. Vi vill höja ett varningens finger för att den svenska redovisningsjĂ€ven kan komma att bli ett problem, som kan resultera i ett annorlunda utfall i Sverige kontra andra lĂ€nder..

Formellt och informellt lÀrande : En studie om andrasprÄksinlÀrning i engelska

Syftet med uppsatsen har varit att beskriva hur specialpedagogiskt stöd Àr organiserat i förskolan för barn med sprÄkstörning och att samla yrkeserfarenheter om hur man skapar en kommunikativ miljö i förskolan. Vi har valt en kvalitativ metod för att fÄ reda pÄ hur förskolor organiserar stödet till barn med sprÄkstörning. Vi har intervjuat förskollÀrare, specialpedagoger, chefer och en logoped och frÄgat dem dels hur stödet Àr organiserat och dels vilka förvÀntningar de har pÄ specialpedagogiska insatser. Vi har funnit att organisatoriskt sÄ Àr stödet till barn med sprÄkstörning ofta knutet till logopedkontakt, men ocksÄ specialpedagog. Barnen remitteras till sprÄkförskola via logoped eller specialpedagog.

?Vi ser olika ut sÄ varför skulle vi inte kunna vara olika till sÀttet ocksÄ??En studie om pedagogers bemötande av elever i grundskolans tidigare Är, med utgÄngspunkt frÄn genus och jÀmstÀlldhet

JÀmstÀlldhet Àr en stor frÄga i dagens samhÀlle. Det har varit mÄnga diskussioner om att pojkar tar mer plats i skolan Àn flickorna. Syftet med denna studie var att undersöka hur nÄgra utvalda pedagoger aktivt bemötte pojkar och flickor utifrÄn ett jÀmstÀlldhetsperspektiv. MÄlsÀttningen var att synliggöra om det var nÄgon skillnad pÄ hur pedagoger beter sig gentemot pojkar och flickor. För att ta reda pÄ detta observerades lÀrarledda klassrumssituationer med fem olika pedagoger samt med kompletterande intervjuer, dÀr pedagogerna fick svara pÄ frÄgor som byggde pÄ tidigare forskning och litteratur kring jÀmstÀlldhet, genus och könsbeteende i skolan.

Varför fungerar det inte?: en granskning ur ett universitetsperspektiv av ekonomistyrningens pÄverkan pÄnÀringslivssamverkan

Syftet för denna rapport Àr att ur ett universitetsperspektiv studera vilka styrmedel som anvÀnds vid ett universitet samt att behandla ekonomistyrningens roll i det befintliga samarbetet med nÀringslivet. Jag har valt att genomföra en fallstudie gentemot LuleÄ tekniska universitet. PÄ universitetet har jag studerat intern styrmodell, verksamhetsuppdrag och mÄldokument samt genomfört intervjuer med fem personer med olika positioner inom organisationen och möjligtvis ocksÄ personer med olika perspektiv i vissa frÄgor. Eftersom djupare information eftersöks och respondenter Àr fÄ till antalet har i denna studie valet gjorts att anvÀnda en kvalitativ metodansats. Resultatet av denna studie visar att LuleÄ tekniska universitet anvÀnder sig av styrmedel för att mÀta och utvÀrdera sin verksamhet.

Hur anvÀndningen av TAKK skulle kunna gynna barns sprÄkutveckling och kommunikation : NÄgra förskollÀrares tankar

VÄrt syfte med denna studie var att ta reda pÄ hur nÄgra förskollÀrare tÀnker kring anvÀndningen av TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) för att frÀmja barns sprÄkutveckling och kommunikation. UtifrÄn detta syfte formulerade vi följande frÄgestÀllningar: ?Hur ser nÄgra förskollÀrare pÄ anvÀndningen av TAKK?? och ?Hur anser nÄgra förskollÀrare att TAKK gynnar sprÄkutvecklingen och kommunikationen hos barn??. Genom en kvalitativ hermeneutisk studie och halvstrukturerade intervjuer har vi fÄtt ett resultat som tyder pÄ att TAKK Àr ett extra verktyg och en sprÄkförstÀrkare som vÀcker barns nyfikenhet att utforska sprÄkets mÄngsidighet. Men för att kunna arbeta med TAKK pÄ ett effektivt sÀtt Àr utbildning nödvÀndig för att skapa en grund att utgÄ ifrÄn.

Geografiska informationssystem i BorlÀnge kommun : - En jÀmförelse av anvÀndandet mellan förvaltningar

Den hÀr uppsatsen behandlar och jÀmför anvÀndandet av geografiska informationssystem (GIS) i nÄgra utvalda förvaltningar i BorlÀnge kommun. Anledningen till detta Àmnesval Àr att uppsatsförfattaren och Stadsbyggnadskontoret i BorlÀnge kommun delar samma uppfattning om intresset för att undersöka vilka skillnader det rÄder inom de utvalda förvaltningarna. Studien som gjorts Àr en pilotstudie dÄ det inte gjorts nÄgon liknande studie tidigare i kommunen. Grunden för undersökningen har baserats av en enkÀtundersökning, med kompletterande intervjuer samt en stor samling litteratur. Det den hÀr undersökningen syftar till att visa Àr att utvecklingen av ny teknik, dÀribland GIS, har medfört att allt fler organisationer formas om av införandet av den nya tekniken.

Massage som symtomlindring för patienter med cancer i den palliativa vÄrden

Bakgrund: Patienter med cancer i den palliativa vÄrden lider av olika symtom. Symtom som patienterna kan lida av Àr smÀrta, Ängest och sömnsvÄrigheter. Dessa symtom kan bland annat leda till att patienter har svÄrt att kÀnna ett vÀlbefinnande i sin sjukdom. Palliativa vÄrdens huvudmÄl Àr att lindra patienternas symtom och det vanligaste hjÀlpen till att lindra symtom Àr lÀkemedel men det finns Àven andra sÀtt att tillgÄ som t.ex. massage.

Barn med sprÄkstörning i förskolan : Hur organiserar man en kommunikativ miljö i förskolan

Syftet med uppsatsen har varit att beskriva hur specialpedagogiskt stöd Àr organiserat i förskolan för barn med sprÄkstörning och att samla yrkeserfarenheter om hur man skapar en kommunikativ miljö i förskolan. Vi har valt en kvalitativ metod för att fÄ reda pÄ hur förskolor organiserar stödet till barn med sprÄkstörning. Vi har intervjuat förskollÀrare, specialpedagoger, chefer och en logoped och frÄgat dem dels hur stödet Àr organiserat och dels vilka förvÀntningar de har pÄ specialpedagogiska insatser. Vi har funnit att organisatoriskt sÄ Àr stödet till barn med sprÄkstörning ofta knutet till logopedkontakt, men ocksÄ specialpedagog. Barnen remitteras till sprÄkförskola via logoped eller specialpedagog.

Ät S.M.A.R.T. i hem-­?och konsumentkunskap. : En validering av anvĂ€ndandet av materialet Ät S.M.A.R.T.

I studien undersöks hur anvĂ€ndbart materialet och modellen Ät S.M.A.R.T. Ă€r för att elever i grundskolan ska fĂ„ möjlighet att nĂ„ upp till de kunskapskrav som presenteras som mĂ„l i kursplanen, vilket stöd det ger lĂ€rarna att ge förutsĂ€ttningar för detta samt vilket resultatet blir av anvĂ€ndningen. Syftet Ă€r att validera anvĂ€ndningen av materialet Ät S.M.A.R.T. i hem--? och konsumentkunskapsundervisningen i grundskolan.

Den svenska fÀrjesjöfartens framtid : En kartlÀggning av svensk fÀrjesjöfarts konkurrensvillkor och svenska sjöbefÀls framtid inom fÀrjenÀringen

En omfattande omflaggning av svenska fartyg har pa?ga?tt under en la?ngre tid. Tidigare har det fra?mst bero?rt andra segment av den svenska sjo?farten, men det senaste a?ret har trenden med omflaggning a?ven spridit sig till fa?rjor. Syftet med denna studie har varit att kartla?gga vilka utmaningar som finns med att bedriva fa?rjesjo?fart under svensk flagg och hur framtiden kan komma att se ut fo?r svenska sjo?befa?l inom fa?rjesjo?farten.

"Kvinnorna vÀntar i bergen" : om den lokala platsens vikt för mÀn och kvinnor i det berbiska Marocko

Denna kandidatuppsats beskriver platsen, framförallt byn, inom den berbiska kulturen i Marocko. Med syfte att beskriva relationen och sambandet mellan den geografiska platsens utformning och skapandet av en kollektiv och representativ identitet presenteras först den berbiska, isolerade byn och sedan den vÀxande identitetsrörelsens mÄl och diskursiva tillvÀgagÄngssÀtt. Resultatet som presenteras bygger i första hand pÄ en studie av aktuell litteratur och tidigare forskning och i andra hand pÄ tvÄ kompletterande intervjuer och en egen studieresa genom Marocko i maj 2011. Baserat pÄ det empirirska materialet görs en analys av skapandet av tvÄ parallella identiteter och med dem tvÄ egentligt olika platser, en vardagligt sjÀlvupplevd i byn och en diskursivt omskapad och medvetandegjord av den urbana identitetsrörelsen. Med utgÄngspunkt i begreppen traditionellt i förhÄllande till modernt, ruralt i förhÄllande till urbant och kvinnligt i förhÄllande till manligt diskuteras platsens och identitetens relation.

Simma med huvudet : En studie kring simmares visualiseringsförmÄga och anvÀndning

Syftet med studien var att undersöka vid vilken situation som simmare anvÀnder visualisering mest och varför samt simmarnas visualiseringsförmÄga. I studien deltog 278 simmare (15-30 Är) i den kvantitativa delen och 3 simmare (17-23 Är) i den kvalitativa delen av studien. De instrument som tillÀmpades till den kvantitativa delen var en konstruktion av SIAM och IPIES som tillsammans mÀter idrottares visualiseringsförmÄga och anvÀndning. Till den kvalitativa delen anvÀndes en semikonstruerad intervjumall. Resultaten frÄn studien visade att det fanns nÄgra statistisk signifikant skillnad mellan högpresterade och lÄgpresterande simmare i visualiseringsförmÄga.

Fett framför fakta : En kvantitativ innehÄllsanalys av rapporteringen om LCHF i Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter

Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka kĂ€llkritiken i samband med rapporteringen om dieten LCHF. Ämnet för undersökningen statuerar i denna uppsats ett exempel pĂ„ hur svenska medier hanterar och presenterar forskning om dieter. Premissen Ă€r att det förmodligen rĂ„der brister i kĂ€llkritiken, att anekdotisk bevisföring utgör en stor del av kĂ€llmaterialet och att LCHF huvudsakligen framstĂ€lls positivt.Studiens teoretiska utgĂ„ngspunkt Ă€r den positivistiska vetenskapsteorin samt den normativa teorin. Metoderna som anvĂ€nds i studien Ă€r kvantitativ innehĂ„lls analys och en kompletterande intervjustudie. Det Ă€r ur Aftonbladet, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet artiklarna om LCHF Ă€r hĂ€mtade, de Ă€r 91 till antalet.

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->