Sök:

Sökresultat:

828 Uppsatser om Kommunikativa möjligheter - Sida 2 av 56

Digitala Verktyg i Byggbranschen: Utforska Behov och Utnyttja M?jligheter

The aim of this research was to gain a comprehensive understanding of how daily activities impact the organizational culture within the Swedish Police enforcement agency, Polismyndigheten. The study specifically explored the influence of the purported culture of silence on organizational culture. Employing a case study approach, data were collected with a qualitative method from a total of 15 individuals, including students and officials affiliated with Polismyndigheten. The findings were categorized into five distinct groups, revealing a noticeable gap between employees and management. Additionally, the study identified generational disparities and a lack of a clear set of core values.

Korruption i Sverige och den nya mutbrottslagstiftningen

Syftet med denna studie Àr att undersöka kommunikativt samspel i förskolan mellan de yngsta barnen (1-2 Är) och pedagoger. Genom detta vill jag uppmÀrksamma pedagogens roll i barns kommunikationsutveckling. För att besvara syftet har min studie utgÄtt frÄn följande forskningsfrÄgor. Hur kommunicerar smÄ barn? Hur kan det kommunikativa samspelet se ut mellan barn och pedagog i förskolan? Genom en kvalitativ undersökningsmetod har jag, med videokameran som verktyg, observerat kommunikativa möten mellan barn som befinner sig i den förverbala fasen och pedagoger.

2014 Ärs 3:12-regler : - en utvÀrdering

Syftet med denna studie Àr att undersöka kommunikativt samspel i förskolan mellan de yngsta barnen (1-2 Är) och pedagoger. Genom detta vill jag uppmÀrksamma pedagogens roll i barns kommunikationsutveckling. För att besvara syftet har min studie utgÄtt frÄn följande forskningsfrÄgor. Hur kommunicerar smÄ barn? Hur kan det kommunikativa samspelet se ut mellan barn och pedagog i förskolan? Genom en kvalitativ undersökningsmetod har jag, med videokameran som verktyg, observerat kommunikativa möten mellan barn som befinner sig i den förverbala fasen och pedagoger.

Muntlig kommunikation i spanska lÀroböcker

I dagens kursplan för moderna sprĂ„k pĂ„ grundskolan stĂ„r den kommunikativa förmĂ„gan i centrum. En viktig del av kommunikationen i sprĂ„kundervisningen Ă€r muntligheten. I denna uppsats analyseras den muntliga kommunikationen i tre olika lĂ€roböcker i spanska för Ă„r 9 pĂ„ grundskolan. Det Ă€r grundsynen och övningarna i lĂ€rarhandledningarna och i övningsböckerna som analyseras. Finns det mĂ„nga muntligt kommunikativa övningar, och i sĂ„dana fall av vilken typ Ă€r de? Är de interaktiva? Vilka kommunikativa kompetenser trĂ€nas? Kan de definieras som överföring av budskap eller som flerstĂ€mmig handling? Vad anser lĂ€rare om dessa lĂ€roböcker? Min slutsats Ă€r att det finns en skillnad mellan lĂ€roböckerna vad gĂ€ller den muntliga kommunikationen och frĂ€mst till den nyares fördel.

Provokation som grund för strafflindring : Om tillÀmpningen av 29:3 p. 1 BrB

Syftet med denna studie Àr att undersöka kommunikativt samspel i förskolan mellan de yngsta barnen (1-2 Är) och pedagoger. Genom detta vill jag uppmÀrksamma pedagogens roll i barns kommunikationsutveckling. För att besvara syftet har min studie utgÄtt frÄn följande forskningsfrÄgor. Hur kommunicerar smÄ barn? Hur kan det kommunikativa samspelet se ut mellan barn och pedagog i förskolan? Genom en kvalitativ undersökningsmetod har jag, med videokameran som verktyg, observerat kommunikativa möten mellan barn som befinner sig i den förverbala fasen och pedagoger.

Medveten kommunikation - bra ledarskap. En studie om internkommunikationen pÄ Nymölla Bruk.

VÄr uppgift med uppsatsen Àr att undersöka chefernas roll i internkommunikationen pÄ Nymölla Bruk och utveckla deras kommunikativa förmÄga. Detta gjorde vi genom att ta reda pÄ hur cheferna pÄ Nymölla Bruk uppfattar sin roll som kommunikatörer och hur internkommunikationen ser ut i dagslÀget pÄ bruket. Uppgiften fick vi pÄ initiativ av företagets informationschef som sett ett behov av att undersöka och förbÀttra chefernas kommunikativa förmÄga. Vi har tagit fram en mnual som cheferna interaktivt fÄr anvÀnda för att förstÄ deras kommunikativa ansvar och roll i förhÄllande till andra chefer och medarbetare. Manualen bygger pÄ vÄra slutsatser frÄn vÄr undersökning i kombination med vÀsentliga teorier..

FörskollÀrares uppfattningar : En studie om konflikter, kommunikativa strategieroch konflikthantering i förskolan

Syftet med studien var att undersöka och ge olika beskrivningar av en grupp förskollÀrares uppfattningar av konflikter mellan barn och konflikthantering i förskolan.De frÄgestÀllningar som stÀlldes var följande: Vad anser en grupp utvalda förskollÀrare att en konflikt mellan barn karaktÀriseras av? Vilka kommunikativa strategier uppfattar en grupp förskollÀrare att barn anvÀnder i deras konfliktsituationer? Hur gestaltas och hanteras konflikter i barngruppen utifrÄn en grupp förskollÀrares uppfattningar?Resultatet av studien visade pÄ mÄnga olika uppfattningar om vad som Àr en konflikt och hur den bör hanteras. Konflikter har olika betydelse för förskollÀrarna. En del menar att barn ska lösa sina egna konflikter beroende pÄ vilken typ av konflikt det Àr, medan andra anser att barnen behöver stöttning och hjÀlp i konflikthanteringen. Det finns mÄnga likheter mellan konflikthanteringsstilar och barns kommunikativa strategier samtidigt som flera andra aspekter sÄsom synen pÄ hur barn agerar under konflikter kan Äterfinnas i tidigare forskning.

Företagsbot : En studie om sanktionens effektivitet vid brott i nÀringsverksamhet

Syftet med denna studie Àr att undersöka kommunikativt samspel i förskolan mellan de yngsta barnen (1-2 Är) och pedagoger. Genom detta vill jag uppmÀrksamma pedagogens roll i barns kommunikationsutveckling. För att besvara syftet har min studie utgÄtt frÄn följande forskningsfrÄgor. Hur kommunicerar smÄ barn? Hur kan det kommunikativa samspelet se ut mellan barn och pedagog i förskolan? Genom en kvalitativ undersökningsmetod har jag, med videokameran som verktyg, observerat kommunikativa möten mellan barn som befinner sig i den förverbala fasen och pedagoger.

SamhÀllsomvandlingen i Malmberget : En analys av de bosattas skydd för hem och egendom

Syftet med denna studie Àr att undersöka kommunikativt samspel i förskolan mellan de yngsta barnen (1-2 Är) och pedagoger. Genom detta vill jag uppmÀrksamma pedagogens roll i barns kommunikationsutveckling. För att besvara syftet har min studie utgÄtt frÄn följande forskningsfrÄgor. Hur kommunicerar smÄ barn? Hur kan det kommunikativa samspelet se ut mellan barn och pedagog i förskolan? Genom en kvalitativ undersökningsmetod har jag, med videokameran som verktyg, observerat kommunikativa möten mellan barn som befinner sig i den förverbala fasen och pedagoger.

FörskollÀrares förhÄllningssÀtt till den organiserade rörelselekens betydelse för barns kommunikativa lÀrande

Syftet med denna studie att undersöka yrkesverksamma förskollÀrares förhÄllningssÀtt till den organiserade rörelselekens betydelse för barns kommunikativa lÀrande. Bakgrunden ger lÀsaren en litteraturgenomgÄng kring barns kommunikativa lÀrande och den organiseraderörelseleken i förskolan samt samband mellan dessa tvÄ faktorer. Dessa faktorer framhÄllsÀven utifrÄnett mÄngkulturellt perspektiv och utifrÄn Lev Vygotskijs pedagogiska teori. Datainsamlingsmetoden som anvÀnts för att samla in relevant data utifrÄn undersökningenssyfte, Àr genom halvstrukturerade intervjuer med utgÄngspunkt i en kvalitativ studie. Totalt treintervjuer med kvinnliga, yrkesverksamma förskollÀrare har genomförts.

"Se vad jag menar" - att kommunicera utan ord : - en studie av kommunikativa uttryck hos tvÄ elever med grav utvecklingsstörning pÄ en gymnasiesÀrskola

Denna studie handlar om kommunikativa uttryck hos elever med grav utvecklingsstörning och utan verbalt tal. Det Àr en kvalitativ studie med en fenomenologisk ansats. Syftet Àr att beskriva uttryckshandlingar hos elever med grav utvecklingsstörning pÄ en gymnasiesÀrskola ur ett kommunikativt perspektiv. Resultaten visar hur de genom att uttrycka kÀnslor och anvÀnda sig av kroppssprÄk, gester och ljud ofta lyckas pÄverka och uppnÄ delaktighet i sociala sammanhang. .

Verksamhetsförlagd SFI pÄ skola och förskola - en sprÄkbehovsanalys

I föreliggande uppsats observeras tvÄ SFI-studerande pÄ sina respektive praktikplatser, en skola och en förskola. Ambitionen med undersökningen Àr att beskriva och analysera nÄgra kommunikativa situationer som SFI-praktikanter kan stÀllas inför och bör behÀrska pÄ sina praktikplatser. Jag frÄgar mig om deltagarna besitter de kompetenser som behövs pÄ praktikplatsen och vilka situationer som bereder dem mest svÄrigheter. Slutligen undrar jag om de praktikplatser deltagarna placerats pÄ Àr bra praktikplatser ur sprÄkutvecklingssynpunkt och försöker se vilka faktorer som pÄverkar detta. Jag kommer fram till att deltagaren som praktiserade pÄ en grundskola stÀlldes inför mÄnga skiftande kommunikativa situationer och ocksÄ ofta besatt de kommunikativa kompetenser som krÀvdes.

Vikten av att kommunicera: Hur undervisningen stödjer elevernas kommunikativa förmÄga i engelska

Syftet med vÄr studie var att synliggöra om och hur engelsklÀrare i Ärskurs fyra till sex anseratt undervisningen i engelska utvecklar elevernas muntliga kommunikationsförmÄga. Vi genomfördetre kvalitativa undersökningar i samma kommun genom att anvÀnda oss av en formav fokusgruppsamtal. Det slutgiltiga resultatet visade att lÀrarna som deltog i studien ansÄg attelevens kommunikativa förmÄga Àr den viktigaste kunskapen att utveckla inför framtiden.Trots detta framkom det att mÄnga lÀrare prioriterade bort samtalsövningar i sin undervisning.IstÀllet lades fokus pÄ arbete med lÀrobok och övningsbok, vilket resulterade i att det intefanns tid över till kommunikativa aktiviteter. NÀr lÀrarna fick samtala om sin undervisningframkom det att lÀroboken mÄste kompletteras med andra övningar för att alla mÄl i kursplanenför engelska ska uppnÄs, nÄgot som vi Àven fann stöd för i tidigare forskning..

FÄr jag visa en grej? : Barns kommunikativa strategier för att skapa utrymme för social gemenskap i klassrummet.

Skolan Àr en social arena dÀr elever gör mer Àn att lÀra sig praktiska och teoretiska kunskaper. Det Àr Àven en plats dÀr elever ingÄr i sociala gemenskaper. Syftet med denna rapport Àr att genom observationer undersöka, hur elever skapar utrymme för social gemenskap i klassrummet under pÄgÄende undervisning. Studien genomfördes i en Ärskurs trea pÄ en mindre skola.De resultat som framkom var att elever anvÀnder sig av olika kommunikativa strategier för att skapa utrymme för social interaktion med varandra. Eleverna anvÀnde sig av bÄde verbala och kroppsliga kommunikativa strategier för att etablera och upprÀtthÄlla utrymmet för social gemenskap.

Tvillingskap, identitetsutveckling och delad eller gemensam skolgÄng. : - Resonemang bland förÀldrar, lÀrare och tvillingar

I vÄr kvalitativa undersökning har vi utifrÄn observationer av ett grupparbete studerat elevers interaktion. VÄra forskningsfrÄgor gÀllande roller, förhÄllningssÀtt och kommunikativa strategier har varit grunden för vÄr analys. Vi observerade en grupp elever i Ärskurs 4 vid tvÄ tillfÀllen. Under observationerna anvÀnde vi oss av videokamera och kompletterade med loggboksanteckningar. Filminspelningarna och anteckningarna bearbetades och intressanta sekvenser valdes ut som transkriberades.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->