Sök:

Korruption i Sverige och den nya mutbrottslagstiftningen

Syftet med denna studie är att undersöka kommunikativt samspel i förskolan mellan de yngsta barnen (1-2 år) och pedagoger. Genom detta vill jag uppmärksamma pedagogens roll i barns kommunikationsutveckling. För att besvara syftet har min studie utgått från följande forskningsfrågor. Hur kommunicerar små barn? Hur kan det kommunikativa samspelet se ut mellan barn och pedagog i förskolan? Genom en kvalitativ undersökningsmetod har jag, med videokameran som verktyg, observerat kommunikativa möten mellan barn som befinner sig i den förverbala fasen och pedagoger. Resultatet av studien visar att barn kommunicerar med hela sin kropp och använder sig av de icke-verbala kommunikationstecken som ögonkontakt, mimik, kroppsrörelser, pekningaroch ljud. Gester är det primära uttryckssättet för små barn och därför är de beroende av någon somkan tolka deras kommunikativa signaler. I det kommunikativa samspelet mellan barn och pedagog händer det att pedagogen inte uppmärksammar eller misstolkar barnets signaler vilket leder till en utebliven bekräftelse, ett bristande kommunikationsmöte. Medan de goda kommunikationsmöten som förekommer allt oftare präglas av aktiva och engagerade pedagoger som lyssnar in och ständigtbekräftar barnens signaler och uttryck.

Författare

Christer Nylander

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Juridiska institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..