Sökresultat:
310 Uppsatser om Kommunalt ćtgärdsprojekt - Sida 20 av 21
VÀrdegrundsarbete : solklar eller urholkad process inom rÀddningsförbund
Begreppet vÀrdegrund har blivit ett samlingsbegrepp för de flesta vÀrdefrÄgor. VÀrde-grundens begrepp kan skapa förvirring av de grundlÀggande och bestÀmda vÀrdering-arna vilket kan uppfattas som oklara och skapa problem i organisationen. En gemensam vÀrdegrund fÄr mÀnniskor att kÀnna delaktighet och skapa en gemenskap. En gemen-skap och blandning av bÄde kvinnor och mÀn föresprÄkas av rÀddningstjÀnsten men har mötts av protest av vissa som uttryck; "Kvinnor Àr inte lika bra brandmÀn som mÀn" (Vikström, 2013). Syftet Àr att undersöka hur rÀddningsförbund integrerar, uppfattar och arbetar med vÀrdegrund i organisationen.
Kommunalt stöd eller kommunal styrning?
Studiens syfte var att synliggöra elevers erfarenheter av att vara i lÀs- och skrivsvÄrigheter och lyfta fram det som de upplevt genom Ären i skolan, hur deras motivation och sjÀlvbild pÄverkats och hur de hanterat sina svÄrigheter. Syftet preciseras i följande frÄgestÀllningar: ? Hur upplever elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter sin skolsituation?? Hur upplever eleverna att lÀs- och skrivsvÄrigheterna pÄverkat deras skolmotivation?? Hur upplever eleverna att lÀs- och skrivsvÄrigheterna pÄverkat deras sjÀlvkÀnsla?? Hur har eleverna hanterat svÄrigheterna?? Hur upplever eleverna att de blivit bemötta av pedagoger i skolan?? Hur upplever eleverna att de fÄtt hjÀlp i sina svÄrigheter?Denna kvalitativa studie genomfördes utifrÄn en livsvÀrldsfenomenologisk ansats. Analys och tolkning vilar pÄ en hermeneutisk grund dÀr det insamlade materialet analyseras i en process som pendlar mellan helhet och del, teori och empiri, mellan dÄ, nu och sedan för att fÄ en djupare förstÄelse. I studien anvÀndes halvstrukturerade livsvÀrldsintervjuer som Kvale (2009) menar Àr ett sÀtt att förstÄ teman i den intervjuades vÀrld ur dennes eget perspektiv.
Dagvatten pÄ VÀsterslÀtt industriomrÄde
Detta examensarbete Àr ett led i de anstrÀngningar som görs för att underlÀtta fiskvandringen i TvÀrÄn. Tillsammans med restaurering av Äns förlopp ska vattenkvaliteten förbÀttras. VÀsterslÀtt industriomrÄde Àr UmeÄs största och Àldsta industriomrÄde. IndustriomrÄdet som Àr belÀget vÀster om staden har TvÀrÄn som recipient för hela omrÄdets dagvatten. Idag finns ingen rening av vattnet men tidigare undersökningar har visat att dagvatten frÄn VÀsterslÀtts industriomrÄde innehÄller förhöjda halter av föroreningar.
Konflikter och relationer : en studie över konflikter pÄ gymnasiet mellan lÀrare och elev utifrÄn lÀrares perspektiv.
Syftet med detta arbete var att göra en undersökning frÄn lÀrares perspektiv pÄ konflikter pÄ gymnasiet. För att kunna dra ytterligare slutsatser söktes efter aktuell forskning inom omrÄdet för att kunna stÀlla det i jÀmförelse med studien. Studien Àr baserad pÄ semistrukturerade intervjuer dÀr tvÄ kvinnliga samt tvÄ manliga lÀrare intervjuades. De deltagande har arbetat som lÀrare i minst fem Är och de Àr verksamma inom tvÄ olika skolformer, ett friskolegymnasium samt ett kommunalt gymnasium i en mellanstor svensk stad. Studien samt tidigare forskning visar bÄda att det finns ett flertal olika faktorer som kan pÄverka utvecklingen av en konflikt mellan lÀrare och elev. Brist pÄ kommunikation dÄ lÀrare och elever kan missförstÄ varandra Àr en orsak.
Desinfektion av kommunalt dricksvatten vid lÄnga distributionsvÀgar och rÄvatten frÄn sjön VÀttern
Rapporten Àr ett resultat av en undersökning som initierades av att man i Motala kommun ville sluta anvÀnda sig av kloramin för dricksvattendesinfektionen vid sitt ytvattenverk i RÄssnÀs. Man ville utesluta ammoniak vid dricksvattenframstÀllningen och övergÄ till att enbart desinficera med hypoklorit. RÄssnÀs tar sitt rÄvatten frÄn VÀttern och det fÀrdiga vattnet distribueras sedan upp till 30 km frÄn verket. I samband med att man ville göra förÀndringen var man intresserad av att veta hur man utför desinfektion vid andra vattenverk med liknande förutsÀttningar d.v.s. rÄvatten frÄn VÀttern och lÄnga distributionsvÀgar.
Att investera i hyresrÀtter : En kvalitativ studie om investeringsbeslut i hyresrÀttsproduktion
Bakgrund: Idag behövs det fler hyresrÀtter för att möta efterfrÄgan pÄ marknaden.Bostadsbristen grundas i en för lÄg hyresrÀttsproduktion med höga kostnader och enstÀndig befolkningstillvÀxt. Bristen leder till att mÀnniskor behöver ta bÄde andra- ochtredjehandskontrakt som bidrar till en ökad svart marknad med höga hyror. MÄngamÀnniskor Àr pÄ grund av olika sociala och ekonomiska förutsÀttningar hindrade frÄn attÀga sin fastighet och alternativet Àr att bo i hyresrÀtt. 135 Svenska kommuner uppger idagatt det finns brist pÄ bostÀder i deras omrÄden och det Àr en ökning sedan 1990-talet. Detkommer att behövas 50 000 nya lÀgenheter i 16 Är framÄt för att fÄ bukt med bristen pÄbostÀder.
Företagslokalisering i Angered ? hinder och drivkrafter i en segregerad stadsdel
NÀr företag ska besluta var man ska etablera sin verksamhet finns det en rad olika lokaliseringsfaktorer som spelar in: bland annat nÀrhet till marknader och andra företag, platsens kostnad och infrastruktur, tillgÄng till rÀtt arbetskraft, statlig pÄverkan samt företagsklimat och livskvalitet. Angered, som Àr Göteborgs mest segregerade stadsdel, har en vÀldigt hög arbetslöshet och fÄ arbetstillfÀllen inom den privata sektorn. För arbetssökande i segregerade bostadsomrÄden Àr nÀrhet till arbetsmarknaden viktigt för chanserna till att fÄ jobb och Angered behöver dÀrmed göras mer attraktivt för företag.Den hÀr studiens syfte var att undersöka hinder och drivkrafter för lokalisering av arbetstillfÀllen inom den privata sektorn i Göteborgs segregerade stadsdel Angered. Uppsatsens frÄgestÀllningar var:1. Vilka Àr de frÀmsta orsakerna bakom bristen pÄ arbetstillfÀllen inom den privata sektorn lokaliserade i Angered?2.
Dans som normbrytare? : Om pojkars och flickors erfarenheter och uppfattningar av dans i skolan
Syfte och frĂ„gestĂ€llningarSyftet med studien var att undersöka Ă„tta gymnasieelevers erfarenheter och uppfattningar om dans ur ett normkritiskt perspektiv.Vad karakteriserar pojkars och flickors erfarenheter och uppfattningar om dans i skolan?Medvetandegör och motverkar dansundervisningen stereotypa förestĂ€llningar om vad som anses vara manligt och kvinnligt enligt elevers uppfattning?MetodStudien bygger pĂ„ en kvalitativ intervjuundersökning frĂ„n Ă„tta elever som kommer frĂ„n olika delar i Sverige: Stockholms lĂ€n, Ăstergötlands lĂ€n & SkĂ„nes lĂ€n. En skola var en privatstyrd skola och resterande sex skolor var kommunalt drivna. Fyra pojkar och fyra flickor som hade lĂ€st idrott och hĂ€lsa 1 deltog i studien. Eleverna var slumpvist utvalda.
Den försÀkrades vilseledande vid skadereglering
SammanfattningKommunernas befogenheter styrs av ett antal regler som finns författade i Kommunallagen (1991:900) (KL) 2 kap. Reglerna i KL 2 kap. Àr ett resultat av den praxis som RegeringsrÀtten (RegR) utarbetat under mÄnga Àr vad gÀller den kommunala kompetensen.Som huvudregel gÀller att kommunerna inte har tilltrÀde till det egentliga nÀringslivets omrÄde. Dock har RegR tillerkÀnt kommunerna rÀtt att allmÀnt frÀmja nÀringslivet. Sedan KL frÄn 1991 infördes finns det uttryckligen stadgat att kommuner och landsting fÄr genomföra ÄtgÀrder för att allmÀnt frÀmja nÀringslivet i kommunen eller landstinget, i 2:8 st.
RÀtten att inte kompromettera sig sjÀlv i konkurrensrÀttsliga processer. En studie av förhÄllandet mellan Europakonventionens artikel 6 och företags rÀttigheter i konkurrensrÀttsliga undersökningar enligt förordning 1/2003
Kommunala stöd till enskilda nÀringsidkare riskerar att snedvrida konkurrensen och innebÀr en ineffektiv anvÀndning av offentliga medel. StödÄtgÀrderna kan ta sig i uttryck pÄ vitt skilda sÀtt; det kan röra sig om allt frÄn underprisförsÀljningar av fastigheter till kommunal borgen. PÄ senare tid har problemet uppmÀrksammats i samhÀllsdebatten och det finns flera fall dÀr kommunala stödÄtgÀrder har ifrÄgasatts. Flertalet kommunala beslut har varit föremÄl för laglighetsprövning enligt kommunallagen (1991:900) (KL) och i ett fall har ett beslut ocksÄ underkastats Europeiska kommissionens prövning. Privata aktörer som erhÄller kommunalt stöd fÄr en betydande fördel jÀmfört med övriga konkurrenter pÄ marknaden.
AllmÀnt frÀmjande av nÀringslivet : enligt KL 2:8st. 1 kommunallag (1991:900)
SammanfattningKommunernas befogenheter styrs av ett antal regler som finns författade i Kommunallagen (1991:900) (KL) 2 kap. Reglerna i KL 2 kap. Àr ett resultat av den praxis som RegeringsrÀtten (RegR) utarbetat under mÄnga Àr vad gÀller den kommunala kompetensen.Som huvudregel gÀller att kommunerna inte har tilltrÀde till det egentliga nÀringslivets omrÄde. Dock har RegR tillerkÀnt kommunerna rÀtt att allmÀnt frÀmja nÀringslivet. Sedan KL frÄn 1991 infördes finns det uttryckligen stadgat att kommuner och landsting fÄr genomföra ÄtgÀrder för att allmÀnt frÀmja nÀringslivet i kommunen eller landstinget, i 2:8 st.
UNDERSĂKNING AV URVALSKRITERIER VID UPPHANDLING AV ASFALT En jĂ€mförelseanalys mellan privat och offentlig verksamhet
BakgrundI Sverige finns 9850 mil vÀg som Àr statligt Àgd och 4160 mil kommunalt Àgd vÀg. Av dessa bestÄr 80 % av asfalterat underlag. Det innebÀr att den offentliga verksamheten i Sverige omsÀtter stora mÀngder asfalt, bÄde i form av nyanlÀggning av vÀgar samt underhÄll av gamla vÀgar. Det finns ocksÄ en stor privat asfaltmarknad, frÀmst bestÄende av industrier, som har asfalterade ytor. Dessa privata verksamheter Àr en stor men Ànnu outforskad del av marknaden.SyfteUndersökningen hade till syfte att undersöka och jÀmföra hur privata och offentliga verksamheter prioriterar val vid upphandling av asfalt.
Kretsloppsanpassat energi- och avloppssystem för ett fritidshus
En genomsnittlig villa pĂ„ 149 mÂČ i Sverige med direktverkande el för uppvĂ€rmning anvĂ€nder ungefĂ€r 23980 kWh el per Ă„r. Av detta sĂ„ stĂ„r uppvĂ€rmningen för ungefĂ€r 13480 kWh, eller 90,5 kWh/mÂČ. Att minska denna energianvĂ€ndning Ă€r gynnsamt bĂ„de för miljönoch ekonomin.Genom att utrusta ett hus pĂ„ ungefĂ€r 161 mÂČ med energisnĂ„l utrustning, luftvĂ€rmepumpar, bra isolering, ett effektivt ventilationssystem och solfĂ„ngare sĂ„ kan elanvĂ€ndningenminskas med ungefĂ€r 20170 kWh per Ă„r, till en anvĂ€ndning pĂ„ ungefĂ€r 4900 kWh per Ă„r.Vad uppvĂ€rmningen betrĂ€ffar sĂ„ Ă€r detta en minskning frĂ„n 14570 kWh (90,5kWh/mÂČ) till ungefĂ€r 1400 kWh (9,4 kWh/mÂČ). Skulle huset anvĂ€ndas som ett fritidshus under Ă„tta mĂ„nader per Ă„r, sĂ„ skulle elanvĂ€ndningen bara hamna pĂ„ ungefĂ€r 2500 kWh, vilket iförhĂ„llande till den uppskattade energianvĂ€ndningen pĂ„ 10035 kWh för motsvarande tidsperiod innebĂ€r en minskning pĂ„ ungefĂ€r 7535 kWh. För vĂ€rmens del sĂ„ innebĂ€r detta en minskning frĂ„n 3035 kWh (18,85 kWh/mÂČ) till ungefĂ€r 256 kWh (1,6 kWh/mÂČ).Varmvatten kan fĂ„s frĂ„n solfĂ„ngare.
Efter de nya spelreglerna : vem ansvarar för bostadsbyggandet?
Arbetet vill belysa en situation i bostadsbyggandet dĂ€r tvĂ„ aktörer, en offentlig och en privat samarbetar om att uppföra ny bostadsbebyggelse. Ett bostadsbyggande som omges av komplexa lagar och strukturer. Stadsbyggnad handlar om hur, var och nĂ€r. I Arkitekten beskriver Dan Hallemar (2004) hur Stockholm Stad anvĂ€nder tre principer för att bygga stad;princip 1) LĂ„t gĂ„ principen; handlar om det goda samtalet mellan professionen och marknaden dĂ€r det sedan ofta görs som marknaden vill, men andra ord uppnĂ„ höga byggsiffror pĂ„ kort tid och undvika överklaganden. Till princip 1 hör exempelvis LUX- omrĂ„det pĂ„ Lilla Essingen och Liljeholmskajen i Ă
rstadal.
SpÄrvÀgar i HöganÀsstrÄket : HÄllplatsmiljöer och fÀrdvÀgar
Detta examensarbete handlar om lokalisering och utformning av hÄllplatser pÄ en föreslagen spÄrvÀgsstrÀcka mellan Helsingborg och HöganÀs i nordvÀstra SkÄne. Det huvudsakliga syftet Àr att utforma hÄllplatsmiljöer och fÀrdvÀgar pÄ ett sÄ tillgÀngligt, trafiksÀkert och tryggt sÀtt som möjligt. HÀnsyn tas Àven till befintliga och nya utbyggnadsomrÄden samt spÄrvÀgens resandeunderlag. Den för spÄrvÀg föreslagna kuststrÀckan kallas HöganÀsstrÄket och hÀr ligger finns förutom Helsingborg och HöganÀs Àven tÀtorterna Lerberget, Viken, Domsten, Hittarp - Laröd och Mariastaden. SpÄrvÀgens strÀckning Àr i grova drag utpekad av Stadsbyggnadskontoret i Helsingborgs stad och spÄrvÀgen bör gÄ centralt genom samtliga tÀtorter sÄ att resandeunderlaget blir sÄ högt som möjligt.