
Sökresultat:
4357 Uppsatser om Kommunal service - Sida 10 av 291
Utvärdering av gapanalys för informationssäkerhet
Informationssäkerhet innebär att skydda informationstillgångar avseende tillgänglighet, konfidentialitet, integritet och spårbarhet. För att hantera informationssäkerhet inom en verksamhet kan ett LIS (ledningssystem för informationssäkerhet) införas. MSB (Myndigheten för samhällskydd och beredskap) förvaltar ett metodstöd för att införa ett LIS och i detta metodstöd finns en gapanalys med inriktning mot informationssäkerhet. Denna gapanalys syftar till att kartlägga det nuvarande läget för informationssäkerhet inom organisationer för att jämföra detta mot den befintliga standarden ISO/IEC 27002. Problemet med denna gapanalys är att den är generiskt utformad för att passa de flesta organisationer och därför görs en undersökning för att undersöka hur denna gapanalys kan anpassas samt förbättras mot kommunal verksamhet.
Models of Service Marketing - A Study on the Marketing Functions of Project Workers in Knowledge-Intensive Companies
The purpose of my study is to question the model service marketing triangle and propose an alternative ways of looking at service marketing. The study is based on a deep, qualitative research. In the research of the material an abductive approach has been used. The primary information sources are interviews with project workers, which are being analyzed together with the theoretical background in part argumentations in the course of the thesis. In the last chapter they are unified.
Ursäkta, arbetar du här? : Sambandet mellan motivation och service i detaljhandelsföretag
I och med den ökade konkurrensen och den strukturomvandling som idag råder på marknaden söker detaljhandelsföretag ständigt medel för att effektivisera och förbättra sin verksamhet och dess lönsamhet. Ett sätt som flera forskare anser vara det optimala verktyget för att höja sin lönsamhet på, är att ge kunderna en bättre service och på så sätt även skapa sig lojala och trogna kunder. En forskare som gör anspråk på detta och som även har skapat en modell av detta fenomen är Mark Stevens (2002). Denna modell utgår från att en motiverad och tillfredställd personal ger kunderna en bättre service och den förbättrade servicen ger i sin tur fler nöjda och lojala kunder. Lojala kunder skall enligt service-vinst-kedjan även till sist generera en högre lönsamhet och tillväxt.
Tjänsteföretag i samarbete : En studie av små kunskapsintensiva tjänsteföretags utveckling vid samarbete
AbstractBachelor Thesis, School of Economics at Vaxjo universityProgram: Enterprising and Business Development, EBD 362, Spring 2006Authors: Jens Asp, Vivianne Holmer, Carl-Marcus WahlstromExaminer: Stig G JohanssonKeywords: Services, cooperation, collaboration, customer offer, knowledgeTitle: Service firms in collaboration ? A study of the development of small service firms in collaborationNutek presented numbers during year 2005 witched show that the Swedish service sector, for the first time ever, was greater than the industrial sector. The kind of firms that develop most is small service firms without employees. The topic of interest in this bachelor thesis is to study how this kind of firms can develop. There is a great number of strategic options for firms to choose.
Samverkan mellan regional och kommunal prim?rv?rd avseende v?rden av personer med diabetes typ 2 ? Sjuksk?terskors erfarenheter
Bakgrund: Antalet ?ldre multisjuka ?kar vilket st?ller kompetenskrav p? personal som v?rdar
dessa personer. M?nga har insatser av kommunal prim?rv?rd vilket inneb?r att samverkan
mellan regional och kommunal prim?rv?rd ?r central f?r god, s?ker och personcentrerad v?rd,
vilket uppn?s bl.a. genom uppr?ttande av individuell v?rdplan.
Tjänstegarantier: en fallstudie inom tandvården
The purpose of this study was to illuminate dentists? work with guarantees. A case study was performed by personal interviews with dentists from both private and public sector. The result showed how dentists work with guarantees and how they motivate their guarantee obligations. We found that service guarantees? shaping and application should be simple and obvious.
Systemet för handel med utsläppsrätter : En fallstudie om dess påverkan inom industrisektorn i Värmlands län
The aim of our study is to explore the thoughts and beliefs held by the professionals who work with the sentence youth service for young offenders, and how they feel about the same.How is the sentence youth service perceived from a professional perspective? How does the concurrence look like between the police, the social services and the prosecutor, when it comes to young offenders? What kind of difficulties/challenges do the professionals see in the possibility to effect the sentence youth service?The study is based on a qualitative method. The data consists of seven semi-structured interviews with two police officers, four social workers and one prosecutor.The results of our study indicate that youth service is a good sentence for young first-time offenders; the study also indicates that concurrence between the different professions is a success factor; furthermore the study revealed that it was very difficult finding adequate working places..
Expertis, service och autonomi : Analys av professionalisering och professionalism i bibliotekarieyrket
The purpose of this study is to examine and compare librarian profession with different professional theories. The intention is to describe how the librarian profession meets the different professional criteria and to what extent the librarian profession can be said to be professional in expertise, service and autonomy. Nolin?s modern theory provides an opportunity to analyze occupational groups based on professionalized basic concepts. The analysis of relevant material showed that the librarian is a service profession with high skills, but does not hold a high degree of autonomy.
Public service vs Kommersiell TV. SVT, TV4-gruppen och MTG: En kvalitativ fallstudie om de ledande aktörerna på den svenska TV-marknaden och deras marknadsorientering.
The Swedish TV broadcasting market is constantly changing together with the players in it. The questionto be answered by this paper is how the players in the market handle these changes and to what extentthe players are changing the market. Also, are there any differences between the public service andcommercial players in this aspect? The purpose of this paper is to create a better understanding of theSwedish broadcasting market and its player's market orientation. Through case studies of the three mainbroadcasting companies, SVT, TV4-gruppen and MTG, the market is analyzed from their perspective.The conclusions from the analysis show that there are differences in the market orientation betweenpublic service and commercial players, where the commercial companies are more market driven..
En studie i hur små nystartade tjänsteföretag positionerar sig och hur de behåller sina kunder
The focus of this thesis is positioning and customer retention in newly started small service businesses. The thesis is based on the case study of two small newly started service businesses: Kåffe In that is based in Skellefteå and Lundström Aaro Design! which is based in Umeå. The thesis presents the conclusion that newly started small service businesses, regardless of industry, seem to work in accordance with the theoretical framework of the thesis..
Innebörden av begreppet vardagsrehabilitering inom kommunal äldreomsorg
Syftet med denna studie var att beskriva hur innebörden av begreppet vardagsrehabilitering (VR) uppfattas inom kommunal äldreomsorg. Datainsamling utfördes genom enskilda intervjuer med omvårdnadspersonal, arbetsterapeuter, enhetschefer samt beslutande politiker, fem respektive sex i varje grupp. Data analyserades utifrån en kvalitativ innehållsanalys inspirerad av fenomenografi som resulterade i två kategorier: 1) VR innebär kommunikation, samarbete och resurser, samt 2) VR innebär ett synsätt där träning i aktivitet möjliggörs i alla situationer. Resultatet visade att alla respondenter anser att innebörden av begreppet VR är att de äldre inom kommunal äldreomsorg ska få möjlighet att utföra aktiviteter utifrån egen förmåga. Andra särskilt framträdande aspekter gällande VR är att det anses innebära en god kommunikation, vara ett självklart synsätt som inte behöver diskuteras, samt att utbildning är viktigt men inte en förutsättning för att arbeta vardagsrehabiliterande..
Ekonomistyrning i kommunal respektive fristående förskola
Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva, analysera samt diskutera möjligheter till förbättringar av ekonomistyrningen i kommunal- respektive fristående förskola inriktade mot barn med särskilda behov.Metod:Studien har genomförts med en fallstudie där datainsamlingen skett genom semistrukturerade intervjuer. Som forskningsmetod har vi använt oss av en iterativ process. Teoretiska perspektiv: Det teoretiska perspektiv som används i studien behandlar ekonomiska styrinstrument för fristående och kommunal verksamhet. Främst har teorier kring budget, balanserat styrkort och ansvarsenheter behandlats. Empiri:Den empiri som samlats in från studieobjekten, Uroxen ochHabiliteket, har varit information från ledningen rörande de ekonomiska styrinstrument som används i förskolan.
Vad driver effekt i kommunal revision?
Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera vad som driver den kommunala revisionens effekt utifrån granskarnas och de granskades perspektiv. Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie av tre kommuner utifrån en deduktiv ansats. Fallstudien har genomförts via personliga intervjuer med förtroendevalda revisorer, sakkunnigt biträde och nämndordförande från samtliga kommuner. Vår teori grundar sig främst på institutionalia och relevant teori inom området kommunal revision. Utöver detta har vi använder vi oss av agentteorin och förväntansteori, som våra två analysteorier.
Beredelsens plats i Svenska kyrkans mässordning
The Church of Sweden sent during the spring 2010 two documents, Teologiskagrundprinciper för arbetet I 2006 års handboksgrupp and Mässans grundordning forconsideration. The documents are parts in the work with writing a new service-book for theChurch of Sweden. After the documents had been sent for consideration by the dioceses therehas been a discussion about the proposal to make the preparation in the service of HolyCommunion facultative. My main question has been to se if there will be any change of theconfession, faith and doctrine in the Church of Sweden if the preparation becomes facultative.I have seen that the service-book is an expression for the confession of the Church of Sweden,therefore there will be no change of the confession of the Church of Sweden, but a change ofits expression.I have seen that there is no consensus in how the dioceses react over what is written in thetwo documents about the forgiveness and the atonement. My conclusion is that it may bydifficult for the Church of Sweden to fix a new service-book without first fix what the Churchof Sweden means with forgiveness and atonement..
Sjuksköterskors upplevelser av kommunikation vid överrapportering. En intervjustudie.
Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur sjuksköterskor inom kommunal vård upplever att kommunikationen fungerar vid muntlig överrapportering av patienter mellan sjukhusvård och vård i kommunal verksamhet.
Bakgrund: Socialstyrelsen har identifierat kommunikation och informationsöverföring som ett riskområde inom hälso- och sjukvård. Överrapportering syftar till att överföra information från en vårdgivare till en annan. Ineffektiv överrapportering är en bidragande faktor till situationer som leder till vårdskador. Sjuksköterskan förväntas ha insikt i hur det egna kommunikationsuttrycket påverkar andra och om andras olika sätt att kommunicera.