Ekonomistyrning i kommunal respektive fristående förskola
Fristående förskolaKommunal förskolaBudgetAnsvarsenheterBalanserat styrkortManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva, analysera samt diskutera möjligheter till förbättringar av ekonomistyrningen i kommunal- respektive fristående förskola inriktade mot barn med särskilda behov.Metod:Studien har genomförts med en fallstudie där datainsamlingen skett genom semistrukturerade intervjuer. Som forskningsmetod har vi använt oss av en iterativ process. Teoretiska perspektiv: Det teoretiska perspektiv som används i studien behandlar ekonomiska styrinstrument för fristående och kommunal verksamhet. Främst har teorier kring budget, balanserat styrkort och ansvarsenheter behandlats. Empiri:Den empiri som samlats in från studieobjekten, Uroxen ochHabiliteket, har varit information från ledningen rörande de ekonomiska styrinstrument som används i förskolan. Resultat: Studien har uppmärksammat mindre skillnader i användandet av ekonomiska styrinstrument. En skillnad som belyses är användandet av ansvarsenheter. Angående huvudmannaskapet är Uroxen hårdare styrd i förhållande till Habilitektet. Verksamhetsinriktningen har visat sig vara en större orsak till skillnader snarare än huvudmannaskap. Ett balanserat styrkort hade varit lämpligt att införa för att öka fokus på effektivitet.