Sök:

Sökresultat:

5078 Uppsatser om Kommun - Sida 2 av 339

Föroreningsreduktioner i dagvattendammar i Lunds kommun

Fyra dagvattendammar i Lunds Kommun har studerats med avseende på förmågan att uppta föroreningar som kommer med dagvattnet. Vilken betydelse för upptaget har ålder, storlek eller utformning på dammen. I vilken grad påverkar föregående torrperioder, regnintensitet och avrinningsområde. En litteratur studie har genomförts för att ta reda på hur en damm bör utformas på bästa sätt..

Information som övertygar ungdomar : Framställning av en folder med syftet att locka ungdomar att söka jobb i Eskilstuna kommun

I denna rapport beskrivs arbetet med att ta fram en informationsfolder till Eskilstuna Kommun som vänder sig till ungdomar. Syftet med informationsfoldern är att övertyga ungdomar om att Eskilstuna Kommun är en attraktiv arbetsgivare och arbetsplats, då en stor del av Kommunens anställda snart har gått i pension. Kommunen saknar sedan tidigare informationsmaterial som vänder sig till yngre invånare.Utformningen av foldern är baserad på budskapsstrategier, retorik och stilistik samt tidigare studier om Eskilstuna Kommun, årsplan, styrdokument och intervjuer med anställda i Kommunen. Rapporter om gymnasieungdomars värderingar, analys av informationsbroschyrer riktade till ungdomar samt fokusgrupp är ytterligare metoder som har legat till grund för framställningen av foldern..


Varumärkesorientering inom Gävle kommun

Företag och offentliga organisationer måste marknadsföra sig. En affär måste locka kunder, ett företag investerare och en Kommun turister, företag och fler invånare. I dagens samhälle blir det allt viktigare att prioritera varumärkesorientering för att kunna upprätthålla sitt attraktionsvärde.Denna studie kommer att inrikta sig mot Gävle Kommun och undersöka hur de arbetar med varumärkesorientering och hur de använder de begrepp och metoder som finns inom ämnet. De frågeställningar som ställts är direkta och konkreta, och de ställs upp här nedan: Vad är ett varumärke enligt Gävle Kommun?                    Hur etablerar Gävle Kommun ett nytt/nya varumärken?Hur använder sig Gävle Kommun av Storytelling, kärnvärden och varumärkesorientering?Vilken kompetens finns inom Gävle Kommun gällande etableringen av ett nytt varumärke?       Gällande metod användes ett strategiskt urval för att därefter kombinera detta med kvalitativ metod och ett kvalitativt perspektiv, för att tillsammans kunna ge bästa möjliga skildringen av hur det fungerar inom en organisation. Eftersom vår studie och undersökning främst grundar sig på intervjuer var valet enkelt.

Roterande ledarskap, finns inom kort i en kommun nära dig?

Syftet är att beskriva vilka förutsättningar det finns i Svenska Kommuner för att införa roterande ledarskap. Studien är gjord med en kvalitativ ansats och baseras på intervjuer med ett antal tjänstemän i Landskrona Kommun samt Lomma Kommun. Vi har även använt sekundärkällor för det tredje objektet, Phoenix stad. I vårt arbete fann vi ett antal skillnader mellan Phoenix stad och Svenska förhållanden. Den politiska skillnaden var väntad och svår att åtgärda, men fyra viktiga skillnader kan utjämnas.


Luleå kommuns attraktionskraft för framtida arbetssökande

Luleå Kommun står inför ett generationsskifte och utmaningen att rekrytera nyaarbetstagare, då de äldre arbetstagarna vid Kommunen går i pension (Wikner, 2007). Syftet med examensarbetet är att skapa en bild av vad som har fått nuvarande anställda att välja Luleå Kommun som arbetsgivare och vad som kan få Luleå Kommun att attrahera framtida arbetstagare. Resultaten visar att motivationen hos respondenterna vid Luleå Kommun skiljdesig åt beroende på yrke, arbetslivserfarenhet samt utbildning. Respondenterna motiverades bland annat av bra kollegor, förmåner på arbetet och känslan av att utföra ett värdefullt arbete. Anledningen till att de hade flyttat till just Luleå handlade om allt från att deras partner hade flyttat hit, närhet till hemKommun och till en ren slump.

Emmaboda kommun : Information, kommunikation och marknadsföring mot kommunens invånare

Inom offentlig sektor blir det allt viktigare med marknadsföring och varumärkesbyggande. Viktiga Kommunikationsfrågor handlar om att informationsspridning har en stor roll i hur pass bra en Kommun kan uppfylla kraven från invånarna. För att uppfylla kraven kan Kommunens förvaltningar samarbeta i frågan om information, Kommunikation och marknadsföring valet av kanal för dessa är en viktig del. Syftet med uppsatsen blir därmed att ge rekommendationer för Kommunikation, information och marknadsföring till Emmaboda Kommun. Rekommendationerna ska ge marknadsgruppen för Emmaboda Kommun en bild av vilka kanaler som är mest lämpliga att använda i arbetet kring informationsspridning.

Kommun i aktion via kommunikation ? en studie om Vara kommuns profil och image

Titel: Kommun i aktion via Kommunikation ? en studie om Vara Kommuns profil och imageFörfattare: Sophia Drejenstam och Susanna OdinKurs: Examensarbete i medie- och Kommunikationsvetenskap, Göteborgs Universitet.Termin: Höstterminen 2012Handledare: Marie GrusellAntal ord: 19 968Syfte: Att beskriva vilken uppfattning nyinflyttade till Vara Kommun har om Kommunen samt förklara varför uppfattningarna ser ut som de gör.Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer.Material: Studien bygger på sex stycken intervjuer av respondentkaraktär.Huvudresultat: Individens uppfattning om Vara Kommun (innan, under och efter flytten) beror på i vilken fas av flytten som individen befinner sig. Beroende på i vilken fas i flytten individen befinner sig får också individuella förklaringsfaktorer, såsom individens sociala förutsättningar, individens samhällssyn och individens medieanvändning, genomslag för individens uppfattningar om Kommunen. De nyinflyttade till Vara Kommun uppfattar olika aspekter av Vara Kommun på ett positivt eller negativt sätt. Studiens huvudresultat inbegriper också att det finns en diskrepans mellan Vara Kommuns profil och den image som de nyinflyttade har av Kommunen, framförallt vad gäller Kommunens satsning på entreprenörskap..

Att styra i förändring : en fallstudie av Falkenbergs Kommun och deras målstyrningsmodell

I dagens samhälle har Kommuner blivit allt mer konkurrensutsatta då möjligheterna för befolkningen att flytta har ökat. Detta har medfört att Kommuner fått ökad press på sig att anpassa sig till nya förhållanden för att attrahera invånare. Nya förhållanden kan orsakas av bland annat demografisk utveckling, politiska val och konkurrerade Kommuner. Därmed blir Kommuners målstyrningsmodeller och hur de klarar av förändringar av intresse. Vi har kommit fram till att Falkenbergs Kommun som organisation är förändringsbenägen.

Attityder till arbete: en studie om studenters attityder till arbete och Luleå kommun som arbetsgivare

Denna uppsats är skriven i samverkan med Luleå Kommuns personalkontor. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka attityder studenter vid Luleå tekniska universitet har till Luleå Kommun som potentiell arbetsgivare samt att undersöka vilka attityder studenterna har till arbete. Detta har gjorts genom en enkätstudie. Under perioden 2001-2011 behöver Sveriges Kommuner till följd av bland annat pensionsavgångar nyrekrytera en stor mängd personal. Bara inom Luleå Kommun måste cirka 6600 personer rekryteras under denna period.

En lokal studie om hantering av hemlöshetsproblematiken i Östersunds kommun

Uppsatsen handlar om hemlöshetsproblematiken i Östersunds Kommun. Syftet med studien var att undersöka hur ansvarsfördelningen ser ut för hemlöshetsproblematiken, hur samverkan myndigheter emellan fungerar, märkbara förändringar i det preventiva arbetet med hemlösa, och vilken definition av hemlösa som används i Östersunds Kommun. Studien genomfördes med forskningsintervjuer. Studiens undersökningsgrupp bestod av Socialtjänstchefen, Socialnämndsordförande, Boendesociala gruppen och med kroninspektörer från Kronofogdemyndigheten i Östersunds Kommun. Studiens slutsatser är att Kommunen har det yttersta ansvaret (men det är hyresvärdarna som bestämmer vilka som skall vräkas) och följer Socialstyrelsens fyra definitioner av begreppet hemlös, samverkan sker mellan samtliga intervjupersoner och hyresvärdarna.

I stundens hetta ? om krishantering och organisatoriskt lärande i Halmstads kommun

Titel:I stundens hetta ? om krishantering och organisatoriskt lärande i Halmstads KommunFörfattare:Pernilla HolmbergUppdragsgivare:JMG/Tomas OdénKurs:Examensarbete i medie- och KommunikationsvetenskapTermin:Höstterminen 2012Handledare:Nicklas HåkanssonSidantal:38 sidor (cirka 16 000 ord)Syfte:Att få kunskap om förekomsten av organisatoriskt lärande i organisationens Halmstads Kommun med anledning av de två extraordinära händelserna ?vattenhändelsen? och ?hamnbranden?.Metod:Kvalitativa intervjuerMaterial:Fyra kvalitativa intervjuer med relevanta roller inom Halmstads Kommun.Huvudresultat:Resultatet visar att det försiggår organisatoriskt lärande i Halmstads Kommun. Medveten om sitt lärande har man lärt sig mycket genom egna erfarenheter och misstag från de två extraordinära händelserna. Kommunen följde till största del sin uppsatta krisplan, men gjorde samtidigt några avsteg och kunde improviserade i stundens hetta. En samlokalisering av flera olika staber, effektiviteten i sociala medier, samt videowebbtjänsten Bambuser är de insatser som i sammanhanget sticker ut mest..

Införandet av elektronisk handel: hur tar man sig över de hinder som finns?

Denna uppsats behandlar införandet av elektronisk handel mellan Kommun och leverantör, vilka hinder som finns vid införandet samt vad man kan göra åt dem. Studien är gjord utifrån ett implementatörsperspektiv. Undersökningen är gjord på Luleå Kommun och är utförd som en fallstudie. I min undersökning har jag kommit fram till ett antal framgångsfaktorer för införandet av e-handel samt att de saker som teorin säger är viktiga vid införandet stämmer överens med verkligheten, dock så finns det vissa saker som är speciella eftersom det är en Kommun det rör sig om..

Uppsala kommuns målstyrning mot en ekologisk hållbarhet med tillämpning av gröna nyckeltal

Denna uppsats handlar om det Kommunala miljöarbetet i Uppsala Kommun. Kommunen har i över tio år arbetat med miljöfrågor vilket gör det intressant att undersöka hur miljöarbetet ser ut i Kommun idag. Vi har valt att undersöka om Uppsala Kommuns målstyrning med gröna nyckeltal fungerar i praktiken. För att exemplifiera Uppsalas miljöarbete för en ekologisk hållbarhet har vi valt att titta närmare på miljömålen Begränsad klimatpåverkan och Frisk lufts gröna nyckeltal. De teoretiska modeller som vi använt oss av är målstyrning med gröna nyckeltal och de fem utgångspunkterna för gröna nyckeltal.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->