Sök:

Sökresultat:

3446 Uppsatser om Kollektiva och individuella belöningar och hotell. - Sida 2 av 230


Utbildning kontra arbetslivserfarenhet- En undersökning om hotell- och restaurangbranschen samt RHS studenters ÄsikterDatum:

Bakgrund: Hotell- och restaurangbranschen Ă€r dĂ„lig pĂ„ att anstĂ€lla personer med eftergymnasiala utbildningar med inriktning pĂ„ hotell och restaurang, de prioriterar istĂ€llet individer som har mycket arbetslivserfarenhet. Det beror pĂ„ att branschen Ă€r praktisk och att Ă„sikten att yrkeskunskapen kan lĂ€ras ut pĂ„ golvet fortfarande Ă€r stark.Syftet:Syftet Ă€r att undersöka hur studenter som examinerades 2010 frĂ„n Restaurang- och hotellhögskolan (RHS) i Grythyttan Örebro Universitet, uppfattar den utbildningen de genomgĂ„tt.Metod: Dessutom kommer uppsatsen innehĂ„lla Ă„sikter och tankar frĂ„n före detta studenter som examinerades sommaren 2010 frĂ„n Restaurang- och hotellhögskolan (RHS) i Grythyttan, Örebro universitet. Resultatet bygger pĂ„ tre intervjuer med yrkesverksamma personer frĂ„n hotell- och restaurangbranschen, samt tio besvarade enkĂ€ter frĂ„n före detta studenter frĂ„n RHS.Resultatet: visar pĂ„ att hotell- och restaurangbranschen prioriterar arbetslivserfarenhet före eftergymnasiala utbildningar dock Ă€r utbildning viktigt för att arbeta sig upp inom företaget. De tidigare studenterna instĂ€mmer och anser att RHS utbildningar bör utveckla sina ledarskapskurser för att studenterna ska fĂ„ större möjligheter inom hotell- och restaurangbranschen.Slutsats: Om en individ vill arbeta sig upp inom hotell- och restaurangbranschen gĂ„r det snabbare om personen har en universitet/ högskoleutbildning i bagaget..

Efter Gymnasiet en studie av elever som har avslutat utbildningen pÄ Hotell och Restaurangprogrammet

Vi ansvarar för och utbildar vÄra elever under tre Ärs tid dÀrefter slÀpper vi ut dem i yrkeslivet eller till fortsatta högre studier och önskar dem lycka till. Kontakten bryts. Arbetet Àr gjort utifrÄn en kvalitativ studie och med hjÀlp av en enkÀtundersökning med förtryckta svarsalternativ samt plats för egna kommentarer. EnkÀten skickades till samtliga elever i tvÄ klasser som avslutade studierna pÄ Hotell- och Restaurangprogrammet olika Är och pÄ skilda platser i landet. VÄrt syfte med arbetet Àr att vi som lÀrare ska fÄ kunskap om vad eleverna tycker om sin tidigare utbildning och om vi behöver Àndra pÄ vÄr undervisning i framtiden. Sammanfattningsvis pekar resultatet av vÄr undersökning pÄ att elevens syn pÄ Hotell- och Restaurangprogrammet samt sin nuvarande situation inte skiljde sig nÀmnvÀrt beroende pÄ vilken del av landet eleven bor..

Processen fram till en positioneringsstrategi - Visa din plats!

Uppsatsen kommer visa pÄ den process som ett företag kan gÄ igenom för att finna sin positioneringsstrategi Vi belyser vikten av att samtliga steg finns med i processen och deras inbördes pÄverkan och behov av varandra. Syftet Àr att beskriva och analysera processen för positioneringsstrategi av ett enskilt eller nyetablerat hotell pÄ en konkurrensutsatt hotellmarknad. Vi vill visa pÄ den process ett företag kan gÄ igenom för att hitta sin unika positioneringsstrategi. Som illustrativt exempel har vi anvÀnt oss av Hotell Maria, som Àr ett hotell pÄ vÀg ut pÄ Helsingborgs hotellmarknad. Alla vÄra modeller, strategier och analyser testas pÄ detta hotell och hotellmarknaden eftersom avsikten för detta arbeta Àven Àr att enskilda hotell eller nyetablerade hotell ska kunna anvÀnda denna uppsats som en vÀgledningsguide till hur processen fram till en positioneringsstrategi kan se ut.


Individuella och kollektiva belöningssystem : En studie om hur de anstÀlldas motivationsprocess formas och byggs i respektive system

Det har blivit allt vanligare att företag inrÀttar belöningssystem. Anledningen till att företag vÀljer att anvÀnda sig av dessa system Àr pÄ grund av att konkurrensen blir allt hÄrdare. Det Àr det viktigt att försöka höja medarbetarnas motivation i arbetet, fÄ personalen att vara mer lojal och viktiga nyckelpersoner att stanna kvar. Motivationen kan ses som en process och behandlar tre begrepp. Genom att anvÀnda belöningssystem kan motivationen för att uppnÄ företagets mÄl öka.

Sociala medier inom hotellbranschen : En studie i hur hotell i centrala Stockholm marknadsför sig genom Facebook, Twitter och Instagram

I denna uppsats undersöks hotell i Stockholms innerstad för att fÄ en bild av hur hotell arbetar med sociala medier. DÀr fokus ligger bÄde pÄ hur arbetet Àr organiserat bakom och hur arbetet gÄr till i praktiken med deras uppdateringar pÄ sociala nÀtverk. DÄ sociala medier Àr ett relativt nytt fenomen ville vi undersöka hur hotellbranschen i Stockholm hanterar detta. För att fÄ en inblick i detta genomförde vi kvalitativa intervjuer med de ansvariga för sociala medier pÄ sex hotell i Stockholm och Àven kvantitativ datainsamling av deras aktivitet pÄ sociala medier för att hjÀlpa till i analysen. Med hjÀlp av en teoretisk referensram utifrÄn tidigare forskning kunde vi pÄvisa ett antal brister hos hotellen dÀr det frÀmst handlade om att det Àr lÄgt prioriterat bland hotellen, det skulle behövas mer resurser och ocksÄ tydligare riktlinjer och mÄl frÄn ledningen hur arbetet ska gÄ till i praktiken..

Den kollektiva skrivprocessen : En fallstudie av hur medarbetare pÄ FörsÀkringskassan producerar texter i grupp

I denna fallstudie studeras hur medarbetare pÄ FörsÀkringskassan anpassar sig efter och samarbetar i ett skrivprojekt dÀr flera deltagare med olika mycket inflytande över och engagemang gemensamt producerar texter. Syftet med studien Àr att kartlÀgga hur deltagarna i skrivprojektet nyttjar kognition och kommunikation. FrÄgorna som studien försöker besvara Àr 1.vem deltar i skrivprocessen och hur, 2.hur upplever deltagarna att den kollektiva aspekten pÄ skrivandet pÄverkar deras kognition och 3.vilken roll spelar deltagarnas individuella kognitiva processer i sociala förhandlingar?Materialet som studeras har inhÀmtats med kommunikationsetnografiska och praxisanalytiska metoder genom deltagande observation och intervjuer dÀr deltagarna sjÀlva har fÄtt bidra till analysen. Resultaten visar att deltagarna delas in i en kÀrngrupp, som oftast skriver och fattar beslut, och en grupp med sekundÀra deltagare, som fungerar som en resurs och sÀtter begrÀnsningar för kÀrngruppen.

Balanserat styrkort pÄ ?Hotell Stockholm?- Ett lÄngsiktigt tÀnkande

InledningDet Àr viktigt att ledningen i ett företag mÀter och uppmÀrksammar mÄnga aspekter av sin omgivning för att företaget skall bli framgÄngsrikt. Tanken med det balanserade styrkortet Àr att hela organisationen eller företaget skall kunna styras mot ett mer mÄlinriktad beteende dÀr styrkortet fungerar som kommunikationsmedlet.SyfteSyftet med uppsatsen Àr att utveckla/ta fram ett förslag till ett balanserat styrkort Ät Hotell Stockholm.Metod/materialMetoden Àr grundad pÄ kvalitativa tillvÀgagÄngssÀtt och fyra intervjuer med företrÀdare för Hotell Stockholm har genomförts. FrÄgan om etiska övervÀganden gjorde att vi erbjöd respondenterna att vara anonyma samt att anonymisera Hotell Stockholm.ResultatVi pÄvisar att varje respondent har kunnat bidra med vÀrdefull information och olika synvinklar, detta har varit betydelsefullt för vÄrt syfte. Undersökningen visade att Hotell Stockholms vision och affÀrsidé inte Àr nÄgot som Àr nedskrivet. Det finns specifika mÄl/strategier för de olika avdelningarna pÄ hotellet men dessa Àr mer eller mindre uttalade.

Kommentarerna fÄr sista ordet : En studie om word-of-mouth inom hotellindustrin

Allt fler kunder söker sig i dag till sÄ kallade tredjepartskanaler pÄ internet för att boka hotell. En tredjepartskanal Àr en hemsida som samlar ett flertal hotell som kunden kan jÀmföra och vÀlja mellan. I anslutning till dessa internetbaserade tredjepartskanaler finns vanligtvis kommentarsfÀlt dÀr kunder som tidigare bott pÄ hotellen kan dela med sig av sin upplevelse genom kommentarer, det vill sÀga word-of-mouth. Dessa kommentarer har enligt forskning stor inverkan pÄ kommande kunders köpbeslut, vilket motiverar en studie som undersöker hotells kunskap och arbete med word-of-mouth. Detta undersöks genom en kvalitativ fallstudie av svenska hotell.

Motivationens pussel : Vad passar vart?

Motivation krÀver engagemang, mÄl och att ha kunskap att agera. En anstÀlld behöver alla tre delarna för att bli motiverad. I hotell- och restaurangbranschen Àr det viktigt med motiverade anstÀllda, dÄ de Àr organisationens ansikte utÄt.Syftet med studien var att undersöka hur motivation fungerar och bör anvÀndas inom hotell- och restaurangbranschen.Fem vetenskapliga artiklar i Àmnet valdes ut, studerades och diskuterades med avsikt att besvara syftet.Det visade pÄ hur betydande det Àr för en organisations framgÄng att motivera sin personal för att de skall viljastanna kvar i branschen.Slutsatsen visade att hotell- och restaurangbranschen Àr beroende av motiverade och engagerade anstÀllda. Det Àr dessa anstÀllda som bemöter och ger service till gÀsten..

Evenemangs betydelser för företag och organisationer inom turismindustrin : En studie i hur hotell pÄverkas av evenemang

Denna studie behandlar fenomenet om, och i sÄ fall hur, genomförandet av evenemang pÄverkar hotell som Àr belagda pÄ samma destination som evenemanget arrangeras. Fokus i denna studie ligger pÄ hur evenemangen Ironman samt GuldAgility har pÄverkat hotellet Best Western Plus Kalmarsund Hotell, pÄ destinationen Kalmar.Syftet med studien har varit att undersöka om hotells omsÀttning och belÀggning samt marknadsföring och varumÀrkesskapande pÄverkas av arrangerandet av olika evenemang pÄ destinationen dÀr verksamheten sker. I studien diskuteras Àven i vilken utstrÀckning hotellet i frÄga gynnas av sitt deltagande i evenemang. Vad som framgÄr i studien Àr att bÄde omsÀttning och belÀggning för Best Western Plus Kalmarsund Hotell pÄverkas positivt vid arrangerande av större evenemang för en destination med Kalmars storlek. Vid valet av deltagandet i de specifika evenemangen har Best Western Plus Kalmarsund Hotells varumÀrke stÀrkts i och med att de vill ses som ett idrottshotell.

Att resa med hund! : En studie om hur svenska hundÀgare ser pÄ att resa med sin hund inom Sverige

DÄ hunden har blivit en allt större del i mÀnniskans liv och Àr en vÀxande mÄlgrupp, vill vi undersöka hur svenska hundÀgare ser pÄ att resa med sin hund inom Sverige, speciellt vad de har för Äsikter om hundvÀnliga hotell.Den data vi har samlat in Àr frÄn en enkÀtundersökning gjord pÄ 522 hundÀgare i Sverige. VÄrt huvudsakliga mÄl med denna studie Àr att se om det finns en marknad för fler hundvÀnliga hotell i Sverige och hur kommunikationen mellan hotellen och hundÀgarna fungerar. Vi tror att hotellen kan dra nytta av resultatet frÄn denna studie.Resultatet visar pÄ att det finns ett behov av fler hundvÀnliga hotell i Sverige. Dock verkar det största problemet ligga i kommunikationen mellan hotellen och hundÀgarna. Eftersom hundÀgarna kÀnner att det finns en brist i informationen, om vilka hotell som tillÄter hundar.

Elevers syn pÄ ett preparandÄr

Mitt examensarbete har till syfte att undersöka nÄgra elevers Äsikter och reflektioner av Gymnasieutredningens förslag om ett preparandÄr, och vilka bakomliggande faktorer som ligger till grund för deras resonemang. Om förslaget gÄr igenom ska ett preparandÄr erbjudas pÄ grundskolenivÄ till de elever som inte uppfyller kunskapsmÄlen för ett nationellt program pÄ gymnasiet, men som har förutsÀttningar att nÄ mÄlen under ett tionde Är pÄ grundskolan. Jag har i min studie redogjort för hur det individuella programmet Àr organiserat idag och hur Gymnasieutrednings reformer ser ut gÀllande det individuella programmet. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ undersökning genom tvÄ olika fokusgrupper med sju elever frÄn Ärskurs nio, samt sju elever frÄn det individuella programmet. Genom att ha tagit del av de intervjuades Äsikter och reflektioner kan jag med min studie ge en förförstÄelse frÄn dem som den politiska reformen gÀller.

Hur finansiella belöningar anvÀnds för att styra och motivera anstÀllda : En studie utförd pÄ mindre Sparbanker i Sverige

En viktig frÄga inom mÄnga organisationer Àr hur ledningen ska agera för att styra och motivera sina anstÀllda till att prestera. Ett sÀtt att försöka pÄverka sin personal Àr att anvÀnda sig av finansiella belöningar. Dessa kan se olika ut beroende pÄ hur företaget vÀljer att anvÀnda sig av dem, till exempel kan de vara individuella, kollektiva eller en kombination. De kan Àven baseras pÄ olika faktorer som till exempel försÀljning, antal kundmöten eller antal arbetstimmar. Denna uppsats undersöker hur ledningen pÄ mindre Sparbanker i Sverige anvÀnder sig av finansiella belöningar för att styra och motivera sina anstÀllda.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->