Sök:

Sökresultat:

16082 Uppsatser om Kognitiva arbetsmiljöproblem - Sida 2 av 1073

Stress i det moderna samhÀllet.

Syftet med denna studie Àr att undersöka de kognitiva och emotionella reaktioner som sker under lÄngvarig stress. Uppsatsen Àr inspirerad av en kvalitativ ansats, hermeneutiken. Forskningsmetoden Àr en fallstudie dÀr tvÄ person har blivit intervjuad pÄ djupet i omrÄdet. I bakgrund och tidigare forskning finns kognitiva och emotionella reaktioner som sker under lÄngvarig stress. NÄgra av dessa reaktioner Àr depression, Ängest, ilska, irritabilitet, försvarsberedskap, minnesstörningar, koncentrationssvÄrigheter, talstörningar och organisationsproblematik.

Kognitiva funktioner hos personer med WAD: förekomst av nedsÀttningar

WAD betyder whiplash associated disorder och har sin grund i en whiplashskada, som Àr en svÄrdiagnostiserad skada pÄ nackpartiet.Whiplashskador har i vÀstvÀrlden blivit en av de vanligaste skadornatill följd av trafikolyckor. De vanligaste symptomen Àr smÀrta i huvudoch nacke samt domningar och stickningar i olika kroppsdelar. Syftet med denna studie var att undersöka huruvida det finns nÄgon skillnad i kognitiva funktioner mellan personer med WAD och personer utan denna skada (n = 20). Detta undersöktes med hjÀlp av en enkÀt och ett kognitivt testbatteri. Resultaten tyder pÄ en signifikant gruppeffekt för sekundÀrminne vid omedelbar fri Ätergivning, F(1, 19) =4.48, p<.05.De övriga resultaten var inte statistiskt sÀkerstÀllda men visade klara tendenser till att kontrollgruppen presterade bÀttre pÄ samtliga kognitiva test..

Stress i det moderna samhÀllet.

Syftet med denna studie Àr att undersöka de kognitiva och emotionella reaktioner som sker under lÄngvarig stress. Uppsatsen Àr inspirerad av en kvalitativ ansats, hermeneutiken. Forskningsmetoden Àr en fallstudie dÀr tvÄ person har blivit intervjuad pÄ djupet i omrÄdet. I bakgrund och tidigare forskning finns kognitiva och emotionella reaktioner som sker under lÄngvarig stress. NÄgra av dessa reaktioner Àr depression, Ängest, ilska, irritabilitet, försvarsberedskap, minnesstörningar, koncentrationssvÄrigheter, talstörningar och organisationsproblematik.

Sociala kognitiva arbetsmiljöproblem (SKAMP) inom datorstött samarbete

Delar av dagens samhÀlle fortsÀtter att datoriseras och nya möjligheter för interaktion med datoriserade produkter som stödjer social interaktion introduceras i ökad takt. SjÀlva grunden för hur organisationer ser ut förÀndras och pekar mot ett allt mer distribuerat sÀtt dÀr mÀnniskor kan interagera med varandra utan att vara pÄ samma plats, vid samma tidpunkt. Samtidigt visar forskning att det finns brister i anvÀndbarhet hos gruppverktyg. Kognitiva arbetsmiljöproblem (KAMP) kan uppstÄ nÀr anvÀndbarhet brister men har hittills frÀmst studerats ur ett enanvÀndarperspektiv. Syftet med den hÀr rapporten Àr att identifiera samt klassificera socio-kognitiva arbetsmiljöproblem (SKAMP) inom datorstött samarbete för att bidra med kunskap som i förlÀngningen kan leda till en tydligare förstÄelse kring SKAMP.

Kognitiva funktioner vid utmattningssyndrom: : Normaldata för Kognitiva Screeningbatteriet (KSB)

En dramatisk ökning av lÄngtidssjukskrivning p. g. a. psykisk ohÀlsa, ofta stress, har skett de senaste Ären. Sedan 2005 finns diagnosen utmattningssyndrom (UMS).

Tandhygienistens pedagogiska funktion för barn och ungdomar med kognitiva funktionshinder

Barn och ungdomar med kognitiva funktionshinder löper större risk att drabbas av sÀmre tandhÀlsa Àn övriga (Gabre, Martinsson och Gahnberg 2001). Det Àr ett problem som tandhygienister mÄste vara medvetna om nÀr de i sitt dagliga verk arbetar med patientundervisning. Syftet med denna studie var att beskriva tandhygienistenserfarenheter av patientundervisning för barn och ungdomar med kognitivt funktionshinder. Metoden har bestÄtt av kvalitativa intervjuer med fyra tandhygienister om deras erfarenheter kring patientundervisning, vilka sedan analyserats genom innehÄllsanalys. Resultatet visar att det krÀvs förmÄga att utstrÄla trygghet och att vara adaptiv för att patientundervisningen skall ge önskat resultat.

Observation av smÀrta hos personer med demenssjukdom.

Bakgrund: Att drabbas av fo?rva?rvad hja?rnskada och kognitiva sva?righeter i tona?ren pa?verkar delaktighet och aktivitetsutfo?rande inom fleralivsomra?den. Att som arbetsterapeut arbeta med ungdomar med kognitiva sva?righeter kra?ver ta?lamod och energi. En fo?rva?rvad hja?rnskada kan pa?verka ungdomars mo?jlighet till delaktighet i samha?llet.Syfte: Att beskriva konsekvenserna i vardagen na?r en person i tona?ren drabbas av kognitiva sva?righeter efter la?tt/ma?ttlig fo?rva?rvad hja?rnskada.Metod: Studien a?r gjord i form av en integrativ litteraturstudie utifra?n vetenskapliga artiklar publicerade mellan 2002-2013.

Mot en ökad förstÄelse för datorstödets inverkan pÄ den psykosociala arbetsmiljön : UDIPA - ett nytt utvÀrderingsverktyg

AnvÀndningen av datorer i arbetet har blivit en allt vanligare företeelse pÄ arbetsplatsen, och för anstÀllda pÄ till exempel callcenter Àr datorer ett oumbÀrligt inslag i arbetssituationen. Med tekniken följer dock inte enbart fördelar; anvÀndningen av datorstöd kan Àven leda till kognitiva arbetsmiljöproblem och stress och ha en mÀrkbart negativ inverkan pÄ den psykosociala arbetsmiljön. Genom teoretisk genomgÄng och kvalitativa intervjuer med arbetsmiljökunniga konstateras dock att det saknas bra utvÀrderingsverktyg för att uppmÀrksamma denna typ avproblem. En arbetsplatsstudie pÄ ett callcenter anvÀnds för att visa pÄ hur anvÀndningen av datorstöd kan inverka negativt pÄ den psykosociala arbetsmiljön, och dess resultat ligger till grund för ett helt nytt utvÀrderingsverktyg. Detta syftar till att hjÀlpa organisationer och företagshÀlsovÄrd att uppmÀrksamma kognitiva och psykosociala arbetsmiljöproblem relaterade till anvÀndningen av datorstöd, med hjÀlp av termer som kognitiva krav, kontroll och socialt stöd.

"6 kÀnda författare, vad skrev de?" : En studie av prov och uppgifter för litteraturmomentet inom kursen Svenska B pÄ gymnasiet.

I den hÀr examensuppsatsen genomförs en undersökning av de prov och uppgifter som elever, inom de teoretiska programmen, gör under kursen Svenska B pÄ gymnasiet. Undersökningen syftar till att ge en bild av hur kognitiva förmÄgor tar plats vid betygsgrundande bedömningen, vilken typ av skriftliga uppgifter som förekommer samt Àven hur uppgifterna Àr formulerade. Studiens resultat visar att, Àven om alla kognitiva förmÄgor bedöms, Àr faktakunskap den kognitiva förmÄga som frÀmst mÀts i de undersökta proven och uppgifterna..

Heuristiker och kognitiv belastning : En experimentell studie om heuristikers kognitiva belastning i produktval

Denna studie hade som syfte att undersöka om olika heuristiker belastar en individs kognitiva resurser olika mycket, och om det dÀrmed krÀver olika mycket av de kognitiva resurserna. För att undersöka detta genomfördes ett experiment med en oberoende mÀtning, dÀr deltagare fick genomföra ett antal produktval samt ett strooptest. Genom ett tillfÀllighetsurval vÀrvades 149 deltagare som medverkade i experimentet med 50, 52 och 47 deltagare i tre olika betingelser. Data frÄn 99 deltagare anvÀndes i denna uppsats dÄ enbart tvÄ av de tre betingelserna anvÀndes i denna uppsats. Detta pÄ grund av att studien Àr en del av en större studie som resulterade i fyra uppsatser, dÀr olika aspekter av experimentet analyserades i var uppsats.

AktivitetsförmÄga, kognitiv funktion samt risk för trycksÄr, undernÀring och fall : - Àldre personer med ÄterinlÀggning inom medicinsk akut slutenvÄrd

Bakgrund: Att drabbas av fo?rva?rvad hja?rnskada och kognitiva sva?righeter i tona?ren pa?verkar delaktighet och aktivitetsutfo?rande inom fleralivsomra?den. Att som arbetsterapeut arbeta med ungdomar med kognitiva sva?righeter kra?ver ta?lamod och energi. En fo?rva?rvad hja?rnskada kan pa?verka ungdomars mo?jlighet till delaktighet i samha?llet.Syfte: Att beskriva konsekvenserna i vardagen na?r en person i tona?ren drabbas av kognitiva sva?righeter efter la?tt/ma?ttlig fo?rva?rvad hja?rnskada.Metod: Studien a?r gjord i form av en integrativ litteraturstudie utifra?n vetenskapliga artiklar publicerade mellan 2002-2013.

Kognitivt förhÄllningssÀtt : - ett sÀtt att bemöta tonÄringar i deras vardag

Syftet med denna studie var att belysa vilken betydelse utövandet av ett kognitivt förhÄllningssÀtt skulle kunna ha för tonÄringar i deras vardag. Metoden som anvÀndes var halvstrukturerade kvalitativa intervjuer med fem personer som var utbildade och insatta i den kognitiva terapin. Intervjuerna tolkades och analyserades utifrÄn en hermeneutisk ansats. Resultatet visade att det kognitiva förhÄllningssÀttet med utgÄngspunkt i den kognitiva terapin, har betydelse för tonÄringar. Genom att arbeta utifrÄn den kognitiva terapins ram kan professionella fÄ den unge att fundera kring samband mellan tanke, kÀnsla och handling.

Arbetsterapeuters upplevelse av sitt arbete med kognitiva hjÀlpmedel "Det Àr bara att tÀnka och göra, eller?"

Att klara vardagliga aktiviteter Àr viktigt för mÀnniskan, möjligheten att pÄverka sin dag, göra egna val och umgÄs med andra pÄ egna villkor. Kognitiva funktionsnedsÀttningar medför svÄrigheter att ta emot, bearbeta och förmedla information och innefattar bland annat förmÄgan att minnas, orientera sig i tid och rum och problemlösning. Allt fler personer med funktionshinder Àr i dag i behov av hjÀlpmedel som kan ge en ökad livskvalitet. Kognitiva funktionsnedsÀttningar uppmÀrksammas allt mer i samhÀllet och utvecklingen av nya produkter gÄr snabbt framÄt. Syftet med studien var att undersöka hur arbetsterapeuter inom kommunal verksamhet upplevde sitt arbete med förskrivning av kognitiva hjÀlpmedel.

Barn och strömmande media : Hur pÄverkar barns kognitiva fÀrdigheter deras sÀtt att interagera med strömmande media?

Allt yngre barn anvÀnder digitala tjÀnster i form av strömmande media, vilket krÀver att tjÀnster Àmnade för dem anpassas utefter deras förutsÀttningar. Barn skiljer sig vanligtvis kognitivt frÄn vuxna eftersom de oftast inte hunnit erfara och uppleva lika mycket. Det innebÀr att barn har andra behov Àn vuxna för att kunna interagera med strömmande media. I denna uppsats undersöks hur olika kognitiva fÀrdigheter pÄverkar barns interaktion med strömmande media. Inledningsvis kartlÀggs interaktionsdesign, anvÀndbarhet, anvÀndbarhet för barn och kognitiva fÀrdigheter som Àr uppsatsens huvudÀmnen.

Följsamhet till studieupplÀgget för ett individuellt skrÀddarsytt munhÀlsoprogram baserat pÄ kognitiva beteendestrategier. : Följsamhet till studieupplÀgget för ett individuellt skrÀddarsytt munhÀlsoprogram baserat pÄ kognitiva beteendestrategier.En beskr

Tidigare forskning inom odontologi har baserats pÄ biomedicinska teorier dÀr man analyserar och löser odontologiska problem, men eftersom orsakerna till munsjukdomar till största delen beror pÄ beteendet Àr det av intresse att fokusera forskning baserad pÄ beteendemedicinska teorier. Effektiviteten hos olika modeller för att öka patienters compliance inom tandvÄrden Àr otillrÀckligt undersökt. Syftet med denna studie var att undersöka om interventionen i ett munhÀlsoprogram med en individuell skrÀddarsydd behandling utgÄende frÄn kognitiva beteendestrategier genomfördes enligt studieprotokollet. Totalt i denna studie fanns 19 videoinspelningar under olika besök hos tandhygienist tillgÀngliga. Efter inklusionskriterier och exklusionskriterier gjorts blev det ytterligare ett bortfall pÄ fyra filmer, tre hade för dÄlig ljudkvalitet och en stÀmde inte in med den information som stod pÄ fodralet.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->