Sök:

Sökresultat:

8937 Uppsatser om Kognitiv process - Sida 52 av 596

Att köpa i Kina: En studie om hur och varför svenska företag fördjupar sina inköp i Kina

China is one of the fastest growing markets of today and attracts billions of dollars in foreign direct investments. Swedish companies have not been late to follow and operate on the Chinese market driven by opportunities in sales, production, and sourcing. However, there has been limited research made on how and why Swedish companies extend their sourcing efforts in China. By combining research within the internationalization of export activities, concepts from global sourcing, and gathered empirical data from leading Swedish companies operating in China, the thesis develops a framework for analyzing the internationalization process of sourcing in China..

Processer för know-how transfer

Sammanfattning Titel: Processer för Know-how transfer Seminarium: 2007-01-16 Nivå: Magisteruppsats i företagsekonomi 10p Författare: Emma Salde och Kristina Korelic Handledare: Carl R Hellberg och Anette Svingstedt Nyckelord: Know-how transfer, tacit kunskap, process, inlärning och kommunikation Problem: ? Varför satsar man på know-how transfer? Finns det någon speciell anledning eller faktor som påverkar företag till att genomföra detta? ? Hur går man tillväga för att samla den know-how som finns inom ett företag och skapa en produkt - tjänst av den som man säljer till kunder? ? Vad finns det för svårigheter och kritiska faktorer som påverkar denna process? Syfte: Syftet är att beskriva och analysera processen för know-how transfer. Metod: Vårt tillvägagångssätt har varit en fördjupning av de teoretiska studierna med komplement av intervjuer med två olika företag som är verksamma inom know-how transfer. Innan intervjuerna genomfördes så gick vi igenom sekundärdata. Vår empiriska undersökning är av kvalitativ karaktär, med frågeschema som utgångspunkt.

Granskning av hållbarhetsredovisning : Revisorernas granskningsprocess vid de fyra största revisionsbyråerna i Sverige

As the media attention society on the world climate change, interest in the environment and social impact has increased. This has in turn made even more companies choose to maintain a sustainability report that contains the three aspects of economic, environment and social impact. The demand for sustainability reports has increased among stakeholders. It has made the companies that establish this form of reports experienced economic benefits. The sustainability report than became a useful way to compete among businesses.

En studie av metodbyte vid sintring av hårdmetaller till mikrovågsintring samt dess ekonomiska fördelar : Självständigt arbete i teknisk fysik med materialvetenskap & Självständigt arbete i kemiteknik

The aim with this study was to investigate the effects a change of manufacturing process would have on the mechanical properties of drill bits made of a WC/Co composite used for stone cutting. The method used today is sintering, where the material is heated in a conventional sintering oven. The other method was microwave sintering, where the material is heated by radiation in the microwave region. Also an investigation of the manufacturing cost were made.The main difference between the two heating methods is that the conventional way is a rather slow process and the microwave method is very fast. The material is also heated homogeniously in the method with mirowaves, aposed to the case with the conventional sintering where the material is heated from the outside in.This makes the material harder and more wear resistent.

Coffee table-böcker eller praktverk ? begrepp, attityder och arbetssätt : Djupintervjuer med grafiska formgivare och förlagsanställda

Åtta semi-strukturerade djupintervjuer genomfördes i syfte att kartlägga svenska formgivares och förlagsanställdas strategiska och kreativa arbetsprocess samt olika attityder vid arbetet med praktverk och coffee table-böcker. Dessa böckers termer och definitioner diskuterades även, samt boktypens förut-sättningar och utmaningar på marknaden. I denna rapport presenteras funna teman rörande dessa tankemönster och attity-der, samt en generell beskrivning av arbetsprocessen. Produktionen av coffee table-böcker och praktverk fanns vara komplex på grund av att den involverade många personer, tog lång tid i anspråk, var kost-sam och hade relativt små vinstmarginaler vilket därmed kunde förenas med vissa risker. Respondenterna upplevde generellt arbetet som spännande, roligt och givande.Studien belyser även förekomsten av en viss diskrepans vad gäller associationerna till termerna ?coffee table-bok? och ?praktverk?.

Internetbaserad kognitiv beteendeterapi för personer med bipolär sjukdom -en pilotstudie

En betydande andel individer med bipolär sjukdom upplever kvarvarande, subkliniska symtom mellan egentliga sjukdomsepisoder. Sådana restsymtom är förenade med sänkt livskvalitet och förhöjd risk för återfall i sjukdomsepisoder. Syftet med föreliggande studie var att undersöka huruvida en kort, internetadministrerad behandling är genomförbar och kan ge en minskning av depressiva restsymtom, genom interventioner riktade mot sömn och emotionsreglering. För detta syfte användes en single-subject design med upprepade mätningar (n=4). Studiens resultat visar att behandlingen är genomförbar och att den, för vissa individer, kan ge en minskning av depressiva restsymtom.

En studie om kunskapso?verfo?ring vid o?ppen innovation genom crowdsourcing

Organizations that want to maintain a good innovation capability can seek knowledge both within and outside its boundaries. Opening up innovation processes, through so-called open innovation, allows organizations to combine internal and external knowledge sources in order to include previously excluded perspectives to the innovation process. This study examines how knowledge is created and transferred when conducting open innovation through crowdsourcing. It is done based on Nonaka?s (1991; 1994) theory of how knowledge is created through conversion processes, where implicit knowledge can be converted into explicit knowledge and vice versa.

Multidimensionell kundlojalitet i tjänsteföretag

Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera skillnader i uppfattningar om lojalitet mellan kunder och personal i ett tjänsteföretag. Teori: Teorin baserar sig på lojalitet och är hämtad från Barroso och Picon (2012). Det centrala i teorin är flerdimensionellt begrepp av lojalitet. Vår teoretiska modell är fullt testbar. Metod: En kvantitativ metod har använts under denna undersökning.

Lätt och rätt, så blir kunden mätt - Kanalval och kontaktytor i kundresan för dagligvaruköp

The use of digital devices are widely spread among us. Children have an iPad in their hands before they learn how to talk and we bet you look at your smartphone more times a day then you would like to admit? Interaction through these devices have become so natural in our daily life that we get confused when a retailer does not offer a website or an app. The habit of searching for information in the most accessible channel and buying in the one that offers the benefit of convenience, and of course, saves you money and time, is a common way of shopping these days. This is referred to as multi-channel shopping.

Cultural Intelligence in the Sourcing Process

Syfte: Vårt syfte är att analysera vilken inverkan kulturella skillnader har på kontrollfaktorn som är en del utav transaktionskostnader i den operationella fasen av outsourcing processen. Empiri: Flash AB, en svensk detaljhandlare och Fuda Industrial Ltd, en kinesisk tillverkare, har blivit intervjuad för att ge oss ett kulturellt perspektiv angående deras relationshantering. Slutsatser: För att kunna hantera kulturella relationer mellan två skilda kulturer, som den svenska och kinesiska, måste båda ta hänsyn till varandras värderingar, beteende och attityder. Kulturell intelligens är ett sätt att uppnå detta. Resultatet av en stark integrerad relation i den operationella fasen i en outsourcing process, har direkt påverkan på transaktionskostnader.

Förändring av intranät och dess inledande utmaningar

Organizations today face changes continuously as the society, the surroundings and the technology change. The information technology used in organizations has become essential, where intranets are a big part of it. Many organizations embrace social intranets, and these kind of changes has an impact on the members in the way they work, handle information and communicate. As many organizations and the members in it face new kinds of changes, they also face new kinds of challenges. This paper presents an interview study at Smurfit Kappa Kraftliner in Piteå, whom are about to go through a change process unlike any other change they have ever gone through before.

Lika bolag leka bäst - En studie om betydelsen av likhet vid sammanslagningar av bolag

This study addresses the issue of mergers between consulting firms. Previous research has shown that there are specific factors that determine the outcome of a merger and that success is more likely if companies are more similar. The purpose of the study is therefore to define relevant factors and understand when resemblance matter and under what conditions disparity may cause problems. Furthermore, the aim of the study is to find a pattern of which factors are more important in a successful merger. The problem of the study is addressed through a qualitative research approach and is conducted on six different mergers.

KBT-baserad självhjälpsbehandling vid insomni - en effektstudie

Undersökningar visar att mellan 10 och 50 % av befolkningen lider av sömnproblem, beroende på hur man räknar. Kognitiv beteendeterapi (KBT) har visat sig vara en effektiv behandling mot insomni, som är den vanligaste typen av sömnproblem. KBT-baserad självhjälp blir allt vanligare, och har visat sig fungera mot insomni i tidigare studier. Studiens syfte var att undersöka om en KBT-baserad självhjälpsbok, tillgänglig i handeln, fungerar som behandling mot insomni. De 74 deltagarna i studien randomiserades till tre grupper: behandling med telefonstöd, behandling utan telefonstöd och kontrollgrupp på väntelista.

En studie i begrepp inom byggnadsv?rden: samsyn och efterlevnad

The theory that concepts that are interpreted subjectively in building care creates problems in how the concepts are defined in practice within the current governing documents and guidelines for building care. This essay has studied concepts in the building maintenance literature to investigate whether there is consensus in compliance practice within the building process. In the study, 9 concepts have been investigated through conversational interviews and questionnaires answered by practitioners with extensive experience in building care processes. In the survey, an attempt is made, to measure how big or small the consensus is between practitioners who often need to collaborate within the building maintenance process. The investigation shows that existence of the concepts in building maintenance is very common in the theoretical literature examined but is almost completely absent in the craft area. Since laws, regulations, principles, and guidelines have defined concepts to support the decisions in the building maintenance process, it can be concluded that there is a lack of practice for compliance.

?Jag gillar inte heller gatuförsäljare...? ? En studie om interaktion och känslor i ett serviceyrke

SammanfattningDe känslor som serviceanställda visar upp i sitt arbete påverkar kundernas sinnestämning och deras inställning till en organisation. Därför kan företag ha nytta av de anställdas uppvisade känslor för sitt vinstsyfte. Känslomässigt arbete med mycket kundkontakter visade sig kräva att den anställde måste undantrycka sina verkliga känslor och ständigt visa upp ett glatt yttre. I dessa möten tvingas man hantera både sina egna och andras känslor vilket leder till att den anställde kommer att känna sig avpersonifierad och oäkta. Hon upplever en kognitiv dissonans där agerandet krockar med hennes egna värderingar.

<- Föregående sida 52 Nästa sida ->