Sök:

Sökresultat:

98 Uppsatser om Klassiskt berättande - Sida 6 av 7

Representationen av mÀnniskan : representationen av mÀnniskokroppen i konsten

Min undersökning behandlar representationer av mÀnniskokroppen i konsten. FrÄgestÀllningarna Àr: hur har konsten anvÀnt modellteckning för att skapa bilden av mÀnniskan och vilken funktion har den i konsten representerade mÀnniskokroppen? Representationen undersöks ur ett maktperspektiv och inriktar sig pÄ den vetenskapliga och akademiska synen av mÀnniskan, utifrÄn vilken en bild av den "politiska kroppens" historia ges. Undersökningen visar hur representationen utgÄr frÄn en mÀnniskosyn dÀr mÀnniskans kropp primÀrt tolkas som ett ting och inte som en förkroppsligad mÀnniska eller person, vilket kom att anvÀndas av konsten och odlas genom modellteckning. Det Àr under renÀssansen som det vetenskapliga tÀnkandet och modellteckningen etablerande inom konsten.

Hur har strategiarbetet förÀndrats?

De flesta organisationer Àr idag medvetna om att informationssystemsstrategier mÄste utvecklas i ett större perspektiv till organisationens affÀrsstrategiformulering och implementationsprocesser. Detta har pÄ senare Är blivit allt viktigare, dÄ teknikens framfart medför nya möjligheter för organisationer att konkurrera pÄ marknaden. En organisations strategiarbete och strategiformulering pÄverkas direkt eller indirekt av yttre omstÀndigheter. Det kan vara allt ifrÄn konkurrenter, det rÄdande konkurrensklimatet pÄ marknaden till historiska hÀndelser i organisationen eller hos de individer som arbetar med strategiformuleringen. Idag mÄste organsationer oavsett om de Àr inom det privata eller offentliga sektorn, stora som smÄ anpassa sig till den miljö de verkar i och agera strategiskt gÀllande sin IS/IT-strategi för att utvecklas.Syftet med studien Àr att identifiera faktorer som pÄverkar IS/IT-strategiarbetet och genom detta beskriva hur strategiarbetet har utvecklats och kommer att utvecklas.

Third party ownership inom professionell fotboll

Uppsatsen behandlar third party ownership (TPO) inom den professionella fotbollen da?r fokus fra?mst ligger pa? den europeiska toppfotbollen. Vidare tas fotbollens autonoma sta?llning till samha?llets o?vriga grenar upp och belyses. Syftet med uppsatsen a?r till stor del att belysa en problematik som den traditionella juristka?ren inte anammat.

De annorlunda Andra : En kombinerad narrativanalys av SVT:s representation av flyktingar och asylsökande

SammanfattningDenna kandidatuppsats a?mnar underso?ka hur rester av kolonialismens uppdelningar av ?vi? och ?dom? florerar i SVT:s nyhetsrapportering om flyktingar och asylso?kande. En verksamhet som har saklighet, folkbildning och opartiskhet som honno?rsord. Syftet a?r att ta reda pa? om, och i sa? fall hur SVT reproducerar koloniala, stereotypa fo?resta?llningar om dessa akto?rer som underordnade, annorlunda eller ?de Andra?.

Val av prioriterad leverantör vid köp av komponentdelar: en
studie av industriellt köpbeteende inom svensk
tillverkningsindustri.

Denna studie syftar till att identifiera hur valet av prioriterad leverantör sker vid köp av komponentdelar hos stora företag inom den svenska tillverkningsindustrin. Rapporten Àr avgrÀnsad till komponenter som Àr kan anses vara kritiska ur försörjningssynpunkt för inköparen. Genom att studera vilka urvalskriterier de berörda företagen anvÀnder sig av men Àven hur köpprocessen och köpbeslutsgruppens sammansÀttning ser ut i praktiken, har empirin jÀmförts med de akademiska modeller och teorier som finns pÄ omrÄdet. Intervjuer har genomförts hos fyra stora tillverkande företag i Sverige som alla har tusentals anstÀllda vÀrlden över. Fallföretagen verkar inom branscher sÄsom ventilationsteknik, vitvaror, industriella verktyg och tillÀmpningar samt fordonskrockskydd.

Antibiotikaresistenta bakterier - Hotbild och möjliga lösningar

Under senare Är har vi fÄtt allt större problem med antibiotikaresistens bland bakterier. Dessa problem Àr delvis en oundviklig följd av anvÀndandet av antibiotika. De förvÀrras dock kraftigt av det faktum att vi anvÀnder antibiotika i en lÄngt större omfattning Àn vad som kan anses nödvÀndigt. Detta överanvÀndande beror till stor del pÄ det faktum att behandling med antibiotika i mÄnga fall Àr en förmÄnlig lösning för den enskilde patienten, som erbjuder ett snabbt tillfrisknande till en lÄg kostnad. Vi har följaktligen ett klassiskt fall av externa effekter, dÀr det som Àr rationellt för den enskilde skiljer sig frÄn det som Àr rationellt för samhÀllet som helhet.

Nyskapande studentmervÀrden som en universitetsstudent kan tÀnka sig att byta bank för : - Ett arbete skrivet pÄ uppdrag Ät Swedbank

I Sverige rÄder det hög konkurrens och lÄg kundrörlighet pÄ bankmarknaden samtidigt som mÄnga banker har dÄlig kunskap om vad de ska erbjuda för att locka till sig nya kunder. Ett specifikt segment som Swedbank Àr intresserade av att locka till sig Àr universitetsstudenter. I dagslÀget erbjuder Sveriges stora banker enbart klassiskt finansiella mervÀrden till dessa studenter. Detta innebÀr att bankerna inte sÀrskiljer sig, vilket i sin tur gör att studenterna inte lockas till att byta bank eftersom samma mervÀrden redan erbjuds hos deras nuvarande banker. DÀrmed finns det en möjlighet att utforska nya mervÀrden som en student kan tÀnka sig att byta bank för.

E-sport och Media: Mötet mellan elektronisk sport och traditionell media

Titel: E-sport och Media: Mötet mellan elektronisk sport och traditionell media Författare: Erik Sjölin & Nicholas Ranégie Uppdragsgivare: Eget Àmne Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Termin: VÄrterminen 2014 Handledare: Malin Sveningsson Sidantal: 48 Antal ord: 19 499 (exklusive framsida, tacksida, innehÄllsförteckning,executivesummary, referenslista och bilaga). Syfte: Analysera hur medieaktörer i Sverige resonerar kring sitt arbete med e-sport. Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer av informant- och respondentkaraktÀr.

Strategier, prissÀttning och prismodeller : En jÀmförelse mellan tvÄ lokala gym

Det finns fÄ studier kring hur organisationer gör nÀr de sÀtter sina priser pÄ tjÀnster, dÀrför Àr det aktuellt med en studie kring just detta. Samtidigt finns det alltjÀmt ett vÀxande intresse och en ökad uppmÀrksamhet kring olika och nya hÀlsotrender med olika dieter och trÀningsformer, dÀr allt fler vÀljer att bli medlemmar vid olika gymanlÀggningar. DÀrför har denna uppsats följande problemformuleringar:Vad karaktÀriserar strategier och prissÀttningsprocesser hos lokala gym?Vilka prismodeller tillÀmpas och hur bidrar de till att realisera strategi och mÄl? Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur lokala gym gÄr till vÀga nÀr de sÀtter sina priser, hur priserna i sin tur pÄverkar verksamheten och hur de bidrar till att realisera sina strategier. Detta genom att i denna uppsats anvÀnda oss av semistrukturerade intervjuer för att undersöka och jÀmföra tvÄ gym i Visby.

Pactum turpe : Avtal i strid med lag eller goda seder

Möjligheten att fÄ en tvist prövad i domstol Àr en rÀttighet mÄnga ser som sjÀlvklar. Vissa typer av tvister anses emellertid sÄ frÀmmande för rÀttsordningen att de inte förtjÀnar dess skydd. Hit hör fall av pactum turpe, det vill sÀga ett avtal vars innehÄll stÄr i strid med lag eller goda seder. Huruvida en talan grundad pÄ ett sÄdant avtal skall avvisas av en domstol eller ej har varit denna uppsats syfte att utreda. I utlÀndsk lagstiftning förekommer lagbestÀmmelser, enligt vilka avtal i strid med lag eller goda seder Àr ogiltiga.

NorrbottensgÄrden : dess arkitektoniska beskaffenhet i Pitebygden

Fil. Dr Bertil Waldén publicerade tvÄ rapporter i Norrbottens hembygdsförenings Ärsskrift 1926-27. DÀr belystes tvÄ typer av mangÄrdsbyggnader; parstugan och framkammarstugan samt det lösöre som förekom i bondehemmen under 1800- och början av 1900-talet.Senare forskning kring mangÄrdsbyggnaden ? den s.k. norrbottensgÄrden, har dock lyst med sin frÄnvaro.

BerÀttelser i TV-reklam : En tolkande narrativ analys av svenska TV-reklamers narrativa struktur

Är TV-reklam populĂ€rkultur? De flesta av oss tar del av TV-reklam pĂ„ ett eller annat vis och dĂ€rför borde den ocksĂ„ ha blivit en produkt av vĂ„r kultur, eftersom den bidrar till att skapa TV-serier, filmer och andra medietexter. Allt i vĂ„r kultur förs samman rent intertextuellt. Det Ă€r vad denna uppsats behandlar. Jag utgĂ„r ifrĂ„n begreppet populĂ€rkultur och vill se hur narrativ TV-reklam, alltsĂ„ reklam dĂ€r en berĂ€ttelse för fram handlingen, förhĂ„ller sig till detta begrepp.

LEAN - En kulturell förÀndring

Bakgrund och problem: Lean Àr ett begrepp som pÄ senare tid har blivit alltmer vÀlkÀnt, men mÄnga gÄnger felkÀnt. Vi upplever svenska företag som duktiga pÄ effektivitet vad gÀller de finansiella aspekterna men inte fullt lika duktiga pÄ den organisatoriska effektiviteten. De tidigare studier vi har tagit del av som behandlar begreppet lean, upplever vi ej ge en tillrÀcklig redogörelse för konceptet lean och dess ursprung. De tvÄ företagen som vi har valt att studera i denna uppsats verkar i olika branscher. Det ena företaget Àr ett service- och tjÀnsteföretag som tillhandahÄller heltÀckande tjÀnster inom resebranschen riktade till slutkonsument.

Priset för att vinna

Det som skapar ett intresse bland mÀnniskor i dagens samhÀlle utnyttjas som ett affÀrstillfÀlleoch blir dÀrför mÄl för kommersialisering. Svensk ishockey och fotboll pÄ elitnivÄ vÀcker ett stort intresse hos mÄnga mÀnniskor och utnyttjas dÀrför som affÀrstillfÀllen. Sedan slopandetav amatörreglerna i slutet av 60-talet och professionalismens intÄg i idrotten har behovet av ökade intÀkter blivit ett centralt inslag för de föreningar som vill bedriva en professionellverksamhet. Med detta som bakgrund sÄ har elitföreningar inom svensk ishockey och fotbollgenomgÄtt en förÀndring i form av en ökad kommersialisering och professionalisering.Elitidrotterna har utvecklats till miljardindustrier och organisationerna drivs allt mer affÀrsmÀssigt. Trots en mer affÀrsmÀssig hantering av organisationernas aktiviteter sÄ harelitklubbarnas ekonomiska situation de senaste Ären prÀglats av en ostadighet.Trots att bÄde elitfotbollen och elitishockeyn i Sverige har utvecklats till miljardindustrier harfÄ studier av denna förÀndring genomförts.

Kattpest : kliniskt uttryck och immunoprofylax

Kattpest Àr sjukdom orsakat av felint panleukopenivirus (FPV), vilket Àr ett smittoÀmne som regelbundet ger upphov till sjukdomsutbrott bÄde inom Sverige och i övriga vÀrlden. Sjukdomen drabbar frÀmst unga individer dÀr en mortalitet över 90 % kan observeras. GÀllande fetal och neonatal infektion har FPV en affinitet för nervceller och infektionen ger klassiskt upphov till cerebellÀr hypoplasi. Infektionen yttrar sig med neurologiska symptom som ataxi, hypermetriska rörelser, inkordination, tremor och blindhet. GÀllande adulta individer pÄvisar FPV istÀllet en affinitet för celler i benmÀrg, gastrointestinalkanal och lymfoid vÀvnad, vilket inducerar immunosuppression, panleukopeni och segmentell enterit.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->