
Sökresultat:
770 Uppsatser om Klassifikation (bibliotek) - Sida 10 av 52
Inget kommer lätt och man måste kämpa på : En komparativ studie av svenska som andraspråksinlärares skriftliga förmåga inom den beskrivande genren på gymnasienivå
Syftet med denna studie är att få ökad kunskap om hur den skriftliga förmågan hos andraspråkselever på kursen svenska som andraspråk 1 ser ut med avseende på den övergripande textstrukturen för beskrivande genre; närmare bestämt genrestegen rubrik, klassifikation och detaljer. Vidare är syftet att undersöka om det finns skillnader i den skriftliga förmågan mellan texter från elever med tidigare respektive senare startålder.Materialet som används i studien för att belysa forskningsfrågorna utgörs av åtta elevtexter som skrivits utifrån skrivuppgiften: Beskriv hur det är att vara andraspråkselev i svensk skola. Studiens informanter består av åtta gymnasieelever på kursen svenska som andraspråk 1. Elevernas startålder, när de började i svensk förskola eller skola, har en spridning från 2 till 15 år.Materialet bearbetas utifrån en modifierad version av Kuyumcus ?Bedömningsmall i ett genrepedagogiskt perspektiv? (Kuyumcu, 2009:126f).
Vad sägs om en förändring? ? En diskursanalys av hur privatisering av bibliotek framställs i Biblioteksbladet
The subject of this master thesis concerns the area of change in libraries, with special orientation towards privatisation. Its aim is to investigate how privatisation is portrayed in one of Sweden?s largest library magazines, Biblioteksbladet, in order to gain insight into why these portrayals are what they are, and what consequences they might get. Three theoretical viewpoints create the general base of the thesis; first, Fairclough?s critical discourse analysis (CDA) theory on the relations between text and society; second, Audunsson?s theory concerning how change is dealt with in public libraries; and third, a conceptual framework on privatisation consisting of definitions and perspectives of the phenomenon.
Samlande vs. tillgängliggörande : En jämförelse mellan två förvärvsmodeller på akademiska bibliotek
The aim of this Master's thesis is to examine what effect two different models of acquisition have on user satisfaction with information resources at academic libraries. The two models examined are the traditional model where a subject specialist librarian makes the selection, and the user-governed model where the larger part of the selection is based on user requests. The scope is the libraries of Roskilde University, which employs the traditional acquisition model and Malmö University, which employs the user-governed. Both libraries have a user-oriented approach to acquisition. The study encompasses a close examination of the acquisition policy through document analysis and interviews with the librarians in charge of acquisitions at each university, as well as a user-satisfaction survey among the professors and senior teachers on two faculties at each university respectively.
Bibliotek och intranät ? en fallstudie av intranätanvändandet i en biblioteksorganisation
This master?s thesis seeks to examine how a public library use the intranet with regards to the possibilities that today?s intranet technology offer ? especially concerning functionalities that support information, communication and knowledge exchange in the organization. The purpose of the study is to investigate how employees in one specific public library perceive and use the intranet in their daily work. The theoretical framework takes its point of departure in two complementing models regarding the implementation, development and management of intranets and a model of a multi perspective view of the intranet as a shared information space for content, communication and collaboration. The study is based on interviews with eleven of the intranet users, whom with the aid of an interview guide have been asked questions regarding goals, implementation, content, design, applications and advantages/disadvantages with the intranet.
Marknadsföring av bibliotek via sociala medier ? Hur ser bibliotekarier på det?
The aim of this thesis is to investigate how librarians view marketing of the library using social media and how this can be used in a marketing strategy. The theoretical framework for this thesis is based on the 7 Ps of the marketing mix, SWOT-analysis and SWOT/TOWS Matrix. The theory is based on planned elements that make up a product or service offered the market. We have used our own interpretation of the theories to analyse our material. Our main method has been a web-based questionnaire, the questionnaire was sent to 523 librarians active at ten large public libraries and its related branches.
Ett bibliotek är ju ingen affär. Om boksvinn på tre svenska universitetsbibliotek.
The intention of this essay is to describe the problems with loss of books at three Swedish University libraries. It?s based on interviews with librarians. The library codes of ethics, the library law and the terms of reference of the libraries are central for my understanding. Interview results: Little was being done to stop theft.
Mobilapp vs. Webbplats för ett universitetsbibliotek : Jämförelsetester på en pekskärmsmobil
Syftet med denna uppsats var att undersöka hur väl webbplatsen för Karlstad Universitetsbibliotek möter studenters behov på mobila enheter, samt huruvida de anser att en biblioteksapp skulle utgöra ett behövligt komplement i framtiden. Uppsatsen riktar sig främst till Karlstads Universitetsbibliotek men kan även tänkas vara av intresse för bibliotek vid liknande lärosäten.För ändamålet upprättades två prototyper, varav den ena representerade befintlig webbplats på mobiltelefoner, medan den andra utgjorde ett exempel på hur en biblioteksapp skulle kunna se ut. Under jämförelsetester fick sedan studenter genomföra en grupprumsbokning och söka upp en elektronisk resurs i respektive prototyp samt besvara enkätfrågor.Av resultatet att döma finns ett intresse kring en biblioteksapp bland Karlstad Universitets studenter, då de gärna vill ha tillgång till bibliotekets tjänster på sina mobiltelefoner även om befintlig webbplats upplevs som krånglig på denna plattform. I ?OneSearch? (dvs.
Datoriserat lärande. Ett pedagogiskt perspektiv på datorprogram för barn.
Aspects of computerized learning in terms of educational situations in kindergarten andschools where the teachers use software either made for children or for adults, is thesubject of this paper.The market for software produced in Sweden and intended for educatilonal situationswith small children is discussed and analysed by qualitative method. The software, theusers, the producers and other related groups are looked upon from an educationalperspective and a mode1 of this process is presented in the paper.The software is categorized and discussed according to area of use and underlying educationalperspectives. The educational situations in which the users are a part are discussedfrom an educational perspective and examples from use of software in kindergartenand schools are given. The images of their target group which the producers haveare categorized according to phenomenographical method. A proposal of a classificationsystem for software used in educational situations is made..
Benchmarking som metod ? ett aktionsforskningsprojekt vid Valdemarsviks bibliotek.
The main purpose of this Master?s thesis is to do a benchmarking study of the marketing activities at the public library of Valdemarsvik. The purpose is also to describe and get a deeper understanding of benchmarking as a method for improving library activity. Four major problem areas are addressed: How can one use benchmarking as a tool to achieve change? How can one learn with benchmarking? What similarities and differences are there between benchmarking and other similar methods for competence development? Is benchmarking better than other similar methods for competence development? The empirical approach was qualitative and the method chosen was action research.
Barns läsning i hemmet
Sammanfattning
Syftet med min undersökning är att ta reda på vad barn i förskoleklass och årskurs ett läser hemma och vad föräldrarna tror kan öka deras läslust såväl i hemmet som i skolan.
Min frågeställning är:
Vad läser barn hemma?
Vad gör föräldrarna för att öka deras barns läslust?
Hur utnyttjar man det i skolan för att väcka och öka barns läslust?
Undersökningen är gjord i form av enkätundersökningar samt en intervju i en höginkomsttagarkommun. Undersökningen är gjord i en kombinerad förskoleklass och förstaklass. Eleverna är i åldrarna 6-8år. I undersökningen har sexton föräldrarana obsververat sina barns läsvanor i hemmet.
Giftskåp eller byrålåda? : En studie av det slutna magasin 5 på Universitetsbiblioteket i Umeå.
Denna utvärdering är gjord vid Slottegymnasiets bibliotek i Ljusdal och syftar till att lyfta fram skolelevernas åsikter kring bibliotekets roll, rum och användning. Jag har använt mig av observationer och semistrukturerade intervjuer för att få fram en bred och kontrastrik bild av bibliotekets användare.Utöver eleverna har jag även intervjuat kommunens bibliotekschef, ansvarig rektor vid skolan samt skolbibliotekets bibliotekarie, för att se om deras bild av biblioteket överensstämmer med elevernas. Jag har även utgått från lagtext samt direktiv från skolinspektionen och på det sättet arbetat fram ett mikro, makro, meso-perspektiv där lagen representerar makro, kommunen representerar meso och eleverna vid skolan representerar mikro-delen av undersökningen.Slottegymnasiets bibliotek är placerat centralt i skolan och många elever passerar igenom det under dagen för att ta sig från ena delen av skolbyggnaden till den andra. Detta resulterar i att en hög andel elever passerar biblioteket under dagen. Eleverna i min undersökning uppskattar bibliotekets placering i byggnaden och använder det i första hand till studier.Datorerna i biblioteket används flitigt av eleverna, delvis som komplement till skolans datasalar och delvis för nöjen.
Folkbiblioteket och föräldrarollen: En studie om småbarnsföräldrars användning av och uppfattning om folkbibliotek samt bibliotekets funktioner
The purpose of this thesis is to investigate what functions the public library has for parents of small children. If and how they make use of the library and what their opinion is about it. The research questions are: Which functions does the public library have for parents of small children? How do parents of small children use the library and what opinion do they have about it? Which factors have an impact on the parents of small children and how do they influence their use of and opinion about the public library and the functions of the library? The theoretical approach is based on Henrik Jochumsen and Casper Hvenegaard Rasmussen?s model of the social room and the lifestyles and Marianne Andersson and Dorte Skot-Hansen?s model of the public library?s functions. To answer our research questions we have made seven qualitative interviews with parents of small children.
Genus och informationsteknik ? En studie av kön/genusrelationer bland bibliotekspersonal
The purpose of this study is to examine sex/gender relations amongst staff in public libraries who have taken part in projects related to information technology. This is done through e-mail surveys and telephone interviews with staff who have participated in the development of the two library websites Mina bibliotek and Biblioteket.se regarding their experiences. The theoretical basis for the analysis is two gender theoretical perspectives with reference to technology. The first perspective is represented by Yvonne Hirdman?s theory concerning the gender system, in which women and men are kept apart and in which there is always a hierarchy where men are higher up, and Hanna Westberg-Wohlgemuth?s theory concerning sex marking of job-tasks.
Svårt dela upprördheten. Om essäer, klassifikation och makt.
(Tiden, minnet, kriget och dess följder. Studier i Eyvind Johnsons verk, särskilt noveller. Fredrik Smeds, D-uppsats i Litteraturvetenskap, Karlstads universitet, Institutionen för kultur och kommunikation, vt 2004.) Författaren undersöker berättartekniken i fyra av Eyvind Johnsons noveller om nutida krig och deras följder. Det indirekta skrivsättet om kriget studeras särskilt. Minnet och tiden uppmärksammas.
Barn med lässvårigheter och bibliotek en användarstudie om några barns erfarenheter och upplevelser av bibliotek.
The purpose of this study was to examine how some children with reading problems experience and use libraries. The main problem was: How do dyslectic children experience and use libraries and how do they handle their reading difficulties when using libraries? The questions at issue were: 1. Do children with reading problems use libraries, and if so how? - in which purposes do they use libraries? - which materials and services do they use? - why dont some children use libraries? 2.