Sökresultat:
6 Uppsatser om Kata - Sida 1 av 1
Ständiga förbättringar för konkurrenskraftig och hållbar utveckling : En fallstudie utförd på Hammarplast Consumer AB, Tingsryd
Studien är utförd på Hammarplast Consumer AB med syftet att skapa djupare förståelse i hur producerande verksamheter arbetar med sina ständiga förbättringar och hur de kan på ett strukturerat sätt utföra förbättringar i den dagliga styrningen för att nå konkurrenskraftig och hållbar utveckling.För att detta skulle uppnås dokumenterades företagets vision och utmaning, som sedan bröts ned till ett detaljrikt måltillstånd med hjälp av att nuläget analyserades i den valda processen. Därefter gjordes små, snabba steg och korrigeringar mot måltillståndet, vilket genomfördes med planering, genomföring, reflektering och uppföljning. Det gav förbättringar som var värdehöjande för företaget och som resulterade i ett steg närmare visionen. Det strukturerade tillvägagångssättet, Kata, bidrog till att medarbetarna blev engagerade och involverade.I de avslutande kapitlen fördes en diskussion om hur företaget kan på ett strukturerat sätt utföra deras ständiga förbättringar i den dagliga styrningen som kommer att föra dem emot en konkurrenskraftig och hållbar utveckling..
Effektiviseringsarbete av ett produktionsflöde : -Med kundanpassade produkter
En hållbar tillväxt, hög konkurrenskraft och goda möjligheter att anställa nytt folk kan nås om företag blir bättre på att utveckla sig själva och bygga samordnade produktionssystem, vilket har blivit av allt större vikt.Fallstudien är utförd på företaget LKM AB, som producerar olika kablar och kablagemonteringar. Huvudsyftet med fallstudien är att utreda hur kundanpassningen påverkar den interna effektiviseringen av ett produktionsflöde i en tillverkande verksamhet.En nulägesanalys utfördes för att etablera nuläget och analysera den, fokus låg därefter på packningsoperationen, vilket är operationen närmast kundönskemålen. Författarna påbörjade därefter att arbeta med Kata genom att sätta upp ett måltillstånd, detta visar vart företaget är idag och vart de vill vara inom cirka en månads tid. Genom att arbeta med ett effektivt experimenteringsverktyg kallat PDCA-uppföljningsblankett, måltillståndet var uppnått inom tidsperioden och resultatet blev följande:- Leveransen gick på en pall istället för fyra stycken.- Packningstiden reducerades med 60 %.- Kontrolltiden hos kunden reducerades med 30-40 %.Detta visar att metoden och arbetssättet är mycket effektivt..
Sm 144 Gursten : En småländsk runsten från tidig vikingatid
I denna uppsats undersöks Gurstenstenen, en småländsk runsten från tidig vikingatid. Syftet är att granska tidigare läsningar och tolkningar och revidera dessa där det behövs, samt att utifrån en sannolik tolkning av inskriften säga något om dess sakliga bakgrund och syfte. Eftersom studien syftar till att läsa och förstå text utgår metoden från en beskrivning av läsandet som psykologisk process. I varje del av detta arbete har den mest sannolika lösningen valts utifrån en jämförelse med annat runmaterial. Resultatet innebär en nyläsning och -tolkning av en av inskriftens rader.
Från naturkatastrofdrabbat kaos till rofylld solpaus : En studie om hur reseföretag marknadsför en krisdrabbad destination
Syftet med vår studie är att först ta reda på hur reseföretag har han-terat en Katastrofsituation på en destination för att sedan kunna hitta strategier som ter sig lämpliga kring marknadsföringsarbetet för att locka tillbaka resenärer till den drabbade destinationen. Vi har valt att fokusera vår uppsats kring tsunamiKatastrofen 2004 och hur olika reseföretag har gått till väga för att vinna tillbaka sina kunders förtroende.Vi har i denna uppsats valt att använda oss utav en kvalitativ me-tod med en abduktiv och fenomenologisk ansats då vårt syfte är att undersöka fenomenet tsunamiKatastrofen 2004 i Thailand och ta reda på hur reseföretag har hanterat Katastrofsituationen. Den abduktiva ansatsen har varit central under arbetets gång då vi har kompletterat teorin allt eftersom empirin vuxit fram. Vår empiri består av fem stycken kvalitativa intervjuer med personer som har stor erfarenhet och kompetens inom det undersökta området.Vi har utgått från en modell som förklarar hur återhämtnings-processen för en destination bör gå till och implementerat denna modell på reseföretag. De marknadsföringsfaktorer som vi under uppsatsens gång sett vara extra vitala är relationen med kunder samt relationen med media för att kunna återhämta sig efter en kris.
"Jag vill bara gråta" : En studie av fyra krisdrabbade individers emotioner och upplevelser av en kris
En traumatisk kris är en reaktion på en yttre händelse och omständighet. Krisen har fyra faser som de drabbade går igenom, där chockfasen är den första och slutar med nyorienteringsfasen. Studien syftar till att utifrån ett emotionssociologiskt perspektiv studera fyra kvinnliga informanters upple-velser och känslor under och efter en traumatisk kris, som består av Kata-strof, dödsfall och sjukdomsdiagnos. Studien söker även svar på hur infor-manternas omgivning, i form av familj och vänner, har agerat i samband med krisen. Genom kvalitativ metod med intervjuer berättar fyra krisdrab-bade informanter om den händelse som utlöste krisen och hur de hanterade detta.
"Jag vill bara gråta" - En studie av fyra krisdrabbade individers emotioner och upplevelser av en kris
En traumatisk kris är en reaktion på en yttre händelse och omständighet. Krisen
har fyra faser som de drabbade går igenom, där chockfasen är den första och
slutar med nyorienteringsfasen. Studien syftar till att utifrån ett
emotionssociologiskt perspektiv studera fyra kvinnliga informanters
upple-velser och känslor under och efter en traumatisk kris, som består av
Kata-strof, dödsfall och sjukdomsdiagnos. Studien söker även svar på hur
infor-manternas omgivning, i form av familj och vänner, har agerat i samband
med krisen. Genom kvalitativ metod med intervjuer berättar fyra krisdrab-bade
informanter om den händelse som utlöste krisen och hur de hanterade detta.