Sök:

Sökresultat:

791 Uppsatser om Kapitalism mćlrationalitet positivism abstrakt socialitet - Sida 12 av 53

Behandling av konfliktbestÄnd - problem och möjligheter :

Overdue cleanings have for a long time been an important topic of discussion within the forestry sector. When stands that have not been pre-commercially thinned are reaching the level of commercial thinning, many problems occur in terms of decision-making and economical outcomes. These types of stands are commonly known as conflict-stands. The work was carried out partly as an interview survey towards representatives from the forest sector and the energy sector, partly as a case study of conflict-stands situated in Böksholm, north of VÀxjö and in Tönnersjö east of Halmstad. The criteria for the studied stands were that they had to be dominated by Norway spruce and be in a severe status of ?conflict?. The aim of the interview was to get an overview of the situation today, and also analyse trends in terms of conflict stands.

Att handla professionellt. AnvÀnds musik medvetet som pedagogiskt verktyg i förskolan? : Observation och intervju av fyra pedagoger

AbstraktSyftet med mitt arbete var att undersöka hur medvetna pedagoger i förskolans verksamhet arbetar. Vet de alltid varför de gör det de gör, och speciellt hur medvetna Àr dem nÀr de anvÀnder sig av musik som pedagogiskt verktyg.För att komma fram till resultatet bestÀmde jag mig för att följa fyra pedagoger en hel arbetsdag och gjorde videoobservationer. Dessutom genomförde jag kvalitativa djupintervjuer för att knyta ihop pedagogernas handlande och intervjusvar. Vid intervjuarna fick pedagogerna se filmsekvenser och fick dÀrefter frÄgan, varför de gjorde som de gjorde.I mitt arbete jÀmförde jag mina resultat frÄn undersökningen med vad det sÀgs i litteraturen.Det framkom i det slutgiltiga resultatet att pedagogerna Àr medvetna om sitt handlande och bemöter barnen pÄ ett professionellt sÀtt..

"Samverkan pÄ lika villkor?"

Abstrakt: Studiens syfte var att tillför mer kunskap kring vilka förutsÀttningar timanstÀllda inom vÄrden upplever finns för att utveckla yrkeskompetens. FrÄgestÀllning i studien var: hur upplever timvikarier sina förutsÀttningar att utveckla yrkeskompetens? Den datainsamlingsmetoden som anvÀndes för att svara pÄ syftet och frÄgestÀllningen bestod av narrativa dagböcker som kompletterades med intervjuer. Ansatsen var hermeneutisk, dÄ det Àr timvikariernas egna upplevelser kring de förutsÀttningar som Àr fokus. Resultatet visade att det fanns olika förutsÀttningar till utvecklandet av yrkeskompetens och att mÄnga av dessa relaterades till det sociala stödet som var en av förutsÀttningarna.

Identifiering och mervÀrde av ett varumÀrke : En kvalitativ fokusgruppsstudie av en intern varumÀrkesprofilering

AbstraktGenom kvalitativa fokusgruppsintervjuer analyseras AkzoNobels implementering av den nya interna varumÀrkesprofilen och dess anstÀlldas Äsikter cirka tre Är efter början av projektet "One AkzoNobel". Detta Àr en fallstudie dÀr studiens resultat bygger pÄ ett intervjutillfÀlle med varje respondentgrupp. Uppsatsens syfte Àr att analysera hur mottagandet av budskapet har varit samt se hur lansering och implementering av den nya profilen fungerat. Studiens frÄgestÀllningar berör anstÀlldas identifikation och upplevda mervÀrde av det nya interna varumÀrket. Studien tillÀmpar identitets- och mervÀrdes teorier inom varumÀrkesarbete som förklarar hur varumÀrken kan pÄverka.

"Vi sÀger inte bara nej till en text, vi sÀger- Nej vi Àlskar inte dig" : FörlÀggarens relation till författaren

AbstraktSyftet med examensarbetet Àr att fÄ en bild över hur kommunikationen ser ut under matematikundervisningen samt vilka uttrycksformer som anvÀnds. Teorin visar att sprÄket och andra uttrycksformer som till exempel bild och laborativt material spelar en viktig roll under undervisningen i matematik. LÀraren har en stor betydelse för hur elevernas förstÄelse utvecklas. Studien Àr av kvalitativ art och som metoder valde vi att observera matematikundervisningen och intervjua lÀrare i tre olika klasser. Resultatet visar att det finns stor skillnad i den kommunikation som sker i verksamheten.

Godtyckligt omhÀndertagande? : En rÀttsÀkerhetsanalys av LOB

FörstÄelsen för andra mÀnniskor som krÀvs för lyckade interaktioner, förklaras i attributionsteorierna "Theory of Mind" och "Simulation Theory. Ett vanligt men ouppklarat fenomen Àr det fundamentala attributionsfelet, dÀr beteende felaktigt attribueras till inre generella egenskaper. Fenomenet reflekterar en abstrakt mental konstruktion i enlighet med Construal Level Theorys antagande om hur psykologisk distans inverkar pÄ perception. I en modifierad Attitude Attribution Paradigm modell undersöks om spatial distans pÄverkar det fundamentala attributionsfelet och om skillnader föreligger mellan kvinnor och mÀn. Kort/lÄng spatial distans primades genom en kontroversiell text, via information om dess kompositionsplats, som fungerade som underlag för bedömning av skribentens Äsikt.

LÀrarens tillvÀgagÄngssÀtt och elever i de tidigare skolÄren med matematiksvÄrigheter

Syftet med undersökningen har varit att ta reda pÄ hur lÀrare kan förhindra, förbygga och identifiera matematiksvÄrigheter samt Àven att ta reda pÄ hur lÀraren kan stötta de eleverna. Metoden som vi har anvÀnt har varit intervju. Vi har intervjuat lÀrare som har nÄgon anknytning till matematik i det tredje skolÄret, dÀr bland bÄde vanliga lÀrare som specialpedagoger. Resultaten i undersökningen visar att orsaken till matematiksvÄrigheterna inte bara Àr en diagnos hos eleven utan att det Àven kan bero pÄ lÀraren och undervisningen. Det finns olika orsaker som hindrar lÀraren att arbeta pÄ ett bra sÀtt exempelvis brist pÄ tid, material och kunskap. LÀroboken och abstrakt material tyder resultaten pÄ att mÄnga lÀrare i undersökningen anvÀnder trots kunskapen om att det konkreta materialet tydligare skapar en förstÄelse hos eleverna..

Timvikariers förutsÀttningar för utvecklandet av yrkeskompetens

Abstrakt: Studiens syfte var att tillför mer kunskap kring vilka förutsÀttningar timanstÀllda inom vÄrden upplever finns för att utveckla yrkeskompetens. FrÄgestÀllning i studien var: hur upplever timvikarier sina förutsÀttningar att utveckla yrkeskompetens? Den datainsamlingsmetoden som anvÀndes för att svara pÄ syftet och frÄgestÀllningen bestod av narrativa dagböcker som kompletterades med intervjuer. Ansatsen var hermeneutisk, dÄ det Àr timvikariernas egna upplevelser kring de förutsÀttningar som Àr fokus. Resultatet visade att det fanns olika förutsÀttningar till utvecklandet av yrkeskompetens och att mÄnga av dessa relaterades till det sociala stödet som var en av förutsÀttningarna.

Abstrakt konst idag : En studie av Ann Edholm och Jacob Dahlgrens förhÄllande till modernismen

This paper presents an approach in contemporary, abstract art for a new way of experiencing modernist abstraction. This has not been possible until now, about 40 years after the postmodern turn against modernism in art, and the closely connected formalism. This new approach is represented in this paper by the Swedish contemporary artists Ann Edholm and Jacob Dahlgren. Modernist artists such as Kasimir Malevich and Piet Mondrian receives a new relevance to contemporary abstract art. This opens up for a new, more complex and more dialectical understanding and re-evaluation of modernism and its abstract art.This is shown by a historical and chronological investigation which highlights modernist abstract art, formalism, and the critical and post-modern Neo-geometric ?abstraction? of the eighties.

Naturgiven ordning eller ideologisk konstruktion? : Ett försök till dekonstruktion av det liberal?kapitalitiska systemet

Den kapitalistiska organiseringen av ekonomin och det liberaldemokratiska representativa styrelseskicket har de senaste Ärtiondena blivit sÄ cementerade och ?objektifierade? att denna ideologiska konstruktion i mÄnga avseenden inte lÀngre betraktas som en produkt av det mÀnskliga medvetandet utan presenteras mer eller mindre som en naturgiven totalitet. Trossatsen att mÀnskligheten inte lÀngre kan hoppas pÄ nÄgot bÀttre Àn det liberal-kapitalistiska institutionella arrangemanget ? med det individuella ekonomiska subjektets fria förfogande över privategendomen, fri konkurrens, ekonomisk tillvÀxt, fri kapitalrörelser samt ett indirekt och representativt styrelseskick ? har blivit ett vedertaget sakförhÄllande inom den offentliga diskussionen. I det föreliggande arbetet utgÄr vi ifrÄn uppfattningen att den liberal-kapitalistiska vÀrldsbilden, liksom alla andra vÀrldsbilder, Àr en kognitiv konstruktion.VÄrt syfte Àr att, med avstamp i Thomas Kuhns paradigmteori, försöka dekonstruera denna vÀrldsbild för att förhoppningsvis kunna skönja den historiska och samhÀlleliga bakgrunden till det rÄdande paradigmet, samt att synliggöra hur det ideologiskt orienterade liberala samfundet genom olika mekanismer och modifieringar försökt försvara och bevara denna vÀrldsbilds legitimitet och parametrar.

Betydelsen av gruppundervisning för tonÄringar med tyg 1-diabetes. En retrospektiv studie.

Abstrakt/AbstractFör tio Är sedan genomfördes en studiepÄ Astrid Lindgrens barnsjukhus i StockholmdÄ 32 tonÄringar med typ-1 diabetes fick genomgÄ en empowerment-baserad gruppundervisning i diabetes. MÄlet var att gruppmedlemmarna skulle bli medvetna om vad de behövdeförÀndrai sin egenvÄrd, lÀgga upp en handlindsplan, och ta kontroll över sin sjukdom.Denna utbildning ledde dock inte till nÄgon förbÀttring av Hba1c men en förbÀttring avungdomarnas förÀndringsbenÀgenhet.Som ett vÄrdutvecklingsprojekt av barndiabetesmottagningens verksamhet blev syftet med föreliggande studie att retrospektivt undersöka vad deltagarna upplevt som betydelsefullt efter att som tonÄringar ha deltagit i denna grupputbildning.Efter att intervjuat 6 av deltagarna gjordes en kvalitativ innehÄllsanalys vilket resulterade i följande teman:Att uppleva kompetent stöd frÄn diabetesmottagningen, att gemenskapi gruppen gav mod att konfrontera sjukdomen ochatt grupputbildningengav kÀnslan att det var lÀttare att leva med diabetes.Resultatet skulle kunna utgöraendelav ett underlag för utformningen av framtida gruppundervisningar för tonÄringar med diabetes..

Social Engineering : En studie om medvetenhet och förebyggande ÄtgÀrder mot Social Engineering pÄ svenska organisationer 

Abstrakt Social Engineering Àr konsten att manipulera mÀnniskor, för att pÄ sÄ sÀtt vinna deras förtroende. Med hjÀlp av detta förtroende kan attackeraren sedan kringgÄ sÀkerhetssystem och fÄ tillgÄng till organisationers information. Vi har i denna uppsats genomfört elva intervjuer pÄ tre stora organisationer med bÄde IT-chefer och övrig personal. Med dessa intervjuer har vi sedan försökt fÄ en bild av hur medvetenheten ser ut samt vilka ÄtgÀrder organisationerna tar för att förhindra Social Engineering. Med denna uppsats vill vi belysa den ovisshet som rÄder kring Social Engineering, men Àven farorna och hur effektiv en attack av denna typ kan vara.

Pedagogiskt drama - dess roll i undervisningen

I detta arbete undersöks pedagogiskt drama och dess roll i undervisningen. Tyngdpunkten lÀggs pÄ pedagogiskt drama som ett komplement till de teoretiska Àmnena i skolan. För att kunna möta alla elever pÄ deras individuella nivÄ Àr det viktigt att som pedagog kunna vara kreativ och tillgodose elevernas olika behov med hjÀlp av varierad undervisning. HÀr kan pedagogiskt drama vara en metod för att förstÀrka abstrakt tÀnkande med hjÀlp av aktiv handling. I denna undersökning ges det svar pÄ hur pedagogiskt drama kan anvÀndas för att stimulera lÀrande.

Timvikariers förutsÀttningar för utvecklandet av yrkeskompetens

Abstrakt: Studiens syfte var att tillför mer kunskap kring vilka förutsÀttningar timanstÀllda inom vÄrden upplever finns för att utveckla yrkeskompetens. FrÄgestÀllning i studien var: hur upplever timvikarier sina förutsÀttningar att utveckla yrkeskompetens? Den datainsamlingsmetoden som anvÀndes för att svara pÄ syftet och frÄgestÀllningen bestod av narrativa dagböcker som kompletterades med intervjuer. Ansatsen var hermeneutisk, dÄ det Àr timvikariernas egna upplevelser kring de förutsÀttningar som Àr fokus. Resultatet visade att det fanns olika förutsÀttningar till utvecklandet av yrkeskompetens och att mÄnga av dessa relaterades till det sociala stödet som var en av förutsÀttningarna.

LÀrare och lÀsinlÀrning i tvÄ skolmiljöer

VÄr uppsats behandlar skolÀmnena svenska och svenska som andrasprÄk och olika lÀrares arbetssÀtt i tvÄ skilda skolmiljöer. Syftet med arbetet var att granska hur lÀrare arbetar med lÀsinlÀrning d.v.s. vilka metoder lÀrare anvÀnder i sin undervisning och hur deras organisation av lÀsundervisningen gÄr till. Vi ville studera om det fanns skillnader respektive likheter vad gÀller lÀrares arbetssÀtt inom Àmnena svenska och svenska som andrasprÄk. LÀroplanens strÀvansmÄl nÀmner bl.a.

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->