Sök:

Sökresultat:

138 Uppsatser om Kalkyl - Sida 2 av 10

Installation av energikombinat vid Lillesjöverket : Tekniskt beslutsunderlag åt Uddevalla Energi för val av flistork

Med ett energikombinat vid Lillesjöverket vill Uddevalla Energi energieffektivisera samt sänka temperatur på återkommande fjärrvärmevatten, för att kunna utnyttja rökgaskondensorn effektivare. Uppdraget var att utreda mängden tillgänglig energi under sommarhalvåret och utföra en matematisk Kalkyl som ska ligga till grund för val av tork. Valet stod mellan två alternativ av tork där storlek på värmeväxlararea och investeringskostnad skilde dem åt. Sedan följde dimensionering av fjärrvärmeledning samt cirkulationspump från fjärrvärmenätet till tork. Syftet var att ge Uddevalla Energi ett tekniskt beslutsunderlag för val av storlek på tork samt dimensionering av energiöverföring till densamma.

Närvärme i Norrfjärden

PiteEnergi planerar en utbyggnad av närvärmen i Norrfjärden, en by utanför Piteå. Utbyggnaden består av att knyta ihop de två befintliga närvärmenäten med en kulvert samt att börja elda med biobränsle istället för el och olja som tidigare. I detta examensarbete behandlas dimensionering av fastbränslepanna och kulvert samt ekonomisk Kalkyl med känslighetsanalys..

Den osminkade sanningen -En lönsamhetsanalys av en sminkavdelning i dagligvaruhandeln

Titel: Den osminkade sanningen - En lönsamhetsanalys av en sminkavdelning idagligvaruhandelnBakgrund och problem: Svinn i detaljhandeln innebär problem för lönsamheten idetaljhandelns organisationer. Om en fullständig kostnadsKalkyl görs på en avdelning idetaljhandeln som idag är lönsam, framstår avdelningen därefter fortfarande som lönsam?Syfte: Syftet med studien är att, med hjälp av en Kalkyl, göra en analys på lönsamheten på ensminkavdelning i en dagligvarubutik, samt att jämföra detta resultat med liknande underlagfrån en jämförbar butik. Vidare syftar studien till att om möjligt ge förslag till förändring samtatt utöka det empiriska underlaget kring Kalkylering inom svenska organisationer.Metod: Undersökningen har genomförts med hjälp av kvalitativa metoder såsom intervjueroch bearbetning av insamlad data.Resultat och slutsatser: Butikerna i studien visade varierande lönsamhet, såväl positiv somnegativ beroende på hur beräkningarna genomförs. Denna lönsamhet skiljde sig från vadbutikerna enligt sina metoder beräknade.Förslag till vidare forskning: Utförande av en liknande studie, fast på en annan avdelningsåsom en charkavdelning eller fruktavdelning.

Utbyte av mobil roterande omformare till statiskomriktare med mobilt utförande i Asker : En förstudie

I början av 1800-talet började järnvägsnätet i delar av Europa elektrifieras. Då klarade inte motorerna att kommutera vid nätets höga frekvens, 50 Hz, då omformades istället frekvensen till 16,7 Hz. För att växla frekvensen användes roterande omformare. Senare kom mobila omformare som stod på järnvägsvagnar. Dessa omformarstationer var ofta placerade i bergrum.

Kalkyl mot verkligt utfall : Analys av kalkyler och kalkylverktyg med avseende på ROT-projekt

När det handlar om ROT-projekt (renovering, om- och tillbyggnad) är det viktigt för entreprenören att uppnå långsiktig lönsamhet. För att säkerhetsställa detta är det av stor vikt att upprätta noggranna Kalkyler som håller under hela byggprojektet. I dagsläget finns små marginaler för eventuella kostnadsökningar därmed ytterst lite utrymme för misstag. Eftersom förutsättningarna vid ROT-projekt ständigt varierar beroende på typ av badrum och skadeorsak är det därför väldigt svårt att uppskatta och beräkna kostnader utifrån rådande förutsättningar. Utifrån detta finns det ett behov hos entreprenören att förstå varför Kalkylerna avviker och hur man kan undvika detta i framtida projekt.Examensarbetet innehåller både en analys av Kalkylerade kostnader och dess verkliga utfall samt en analys av Kalkylverktyget Meps.Då ROT-sektorn är stor och omfattande har vi valt att avgränsa oss till badrumsrenoveringar som en följd utav vattenskador.Utifrån analys av Kalkyler och Kalkylverktyget samt intervjuer med parter både från entreprenör och från beställarsidan har vi kommit fram till en rad slutsatser om hur företaget kan ta fram noggrannare Kalkyler i framtiden.Framförallt anser vi att företaget ska föra en tätare dialog med försäkringsbolagen för att vara en del i utvecklingen av Kalkylverktyget. Vi anser även att man bör avsätta resurser för att utveckla erfarenhetsåterföringen inom företaget..

Kalkylmetoder hos Frendins Snickeri AB ? Ett inredningsföretag inom träindustrin

Grunden till denna studie tog fart genom en undersökning som gjordes av TMF, Trä och Möbelindustriförbundet, i slutet av 80-talet om anbudsKalkylering hos medlemsföretagen. Samtidigt som Ask, C. och Ax, U. gjort en studie om hur Kalkyleringen ser ut inom verkstadsindustrin, slutet av 90-talet, växte studiens frågeställning fram om hur Kalkyleringen ser ut inom TMF idag. Med detta i bagaget återkopplade vi till den bok Jonas Gerdin skrivit om beslutsfattandeprocesser för Kalkylering, från denna hämtade vi den beslutsmodell som använts i studien.

Nyttan av att använda planeringsprogram vid masstransporter för vägprojekt. : En fallstudie av Riksväg 73 (Nynäsvägen)

Den här uppsatsen har undersökt om det går att genomföra effektivitetsförbättrandeåtgärder i samband med traditionellt vägbyggande genom att utnyttjamoderna datorprogram för att planera masstransporter. Detta skullekunna resultera i minskad energiförbrukning och därmed också mindre koldioxidutsläpp.Uppsatsen består av två delar, där den första delen är en litteraturstudiesom ger en bakgrund till hur traditionellt vägbyggande går till. Deområden som beskrivs är planering, produktion, materialegenskaper och statligreglering. Uppsatsens andra del består av en fallstudie av Riksväg 73, mellanStockholm och Nynäshamn, där ett datorplaneringsprogram (DynaRoad)har använts. Programmet har utnyttjats för att göra en optimering av masstransporternavid byggandet av delsträcken Överfors - Lässmyran.

Värdet av en krona : en samhällsekonomisk analys av ett högre bensinpris

Bensinpriset i Sverige har den senaste tiden stigit kraftigt och åsikterna går isär om huruvida detta ska uppfattas som positivt eller negativt för samhället.Denna studie kartlägger de samhällsekonomiska effekterna av ett högre bensinpris och studerar skillnaden i resultat mellan en oljeprisbaserad bensinprisökning och en bensinprisökning som grundar sig på en högre bensinskatt.I en cost-benefit Kalkyl har effekter av ett högre bensinpris identifierats och värderats. Resultatet visar att en oljeprisbaserad bensinprishöjning är att uppfatta som negativ för samhället. Även en skattebaserad bensinprishöjning är dock negativ för samhället. En oljeprisbaserad bensinprishöjning åsamkar emellertid samhället en betydligt större nettoförlust än en skattebaserad bensinprishöjning.En marginalkostnadsberäkning har utförts som ett alternativt beräkningssätt av det samhällsekonomiska resultatet av de två olika bensinprishöjningarna. Marginalkostnadsberäkningen uppskattar den samhälleliga marginalkostnaden av en liter bensin till cirka 9,31 kr och att marginalkostnaden ligger under prisnivån bekräftar slutsatsen att ett högre bensinpris är negativt för samhället, då det, vid en bensinskattehöjning, leder till en situation där bensinpriset hamnar längre från det pris som är optimalt för samhället.

Kyckling från uppfödning till konsument : en fallstudie

The aiming with this project is to find out if a small scale chicken production can be profitable, from day-old chicks to a processed smoked product out to stores and consumers. The products will not be available in the stores all the time because we will give the customers quality rather than quantity, so when the product can?t be found in the stores the customers will ask for it. The conclusion I found out is that it might be hard to raise chickens in these scale from an economic point of view the costs for transport, logistics, slaughter and marketing are to high..

Faktorer för framgångsrika byggprojekt

I det inledande skedet identifierades 6 problemområden som de intervjuade ansåg hade stor inverkan på projekteffektiviteten. Sedan identifierades tänkbara lösningar till problemen. Detta gjordes med hjälp av sju tjänstemän från Skanska Väg och anläggning Norr där öppna intervjuer användes som metodval. Detta examensarbete har visat på sex faktorer som är viktiga för att få framgångsrika projekt. Dessa faktorer är Kalkyl, tidigt insatt i projektet, tydlig information, kundkontakt, engagerade medarbetare och resurser.

En jämförande kostnadsstudie mellan ETT-fordonet och konventionella gruppbilar i Norrlands inland

Transportarbetet är en av de tyngsta kostnadsposterna för Svensk skogsbruk, dessutom står dessa transporter för en stor del av näringens koldioxidutsläpp och utsläpp av andra emissioner. Utsläpp som Sverige förbundit sig att minska med 20 % till år 2020. Sett till dessa problem och krav togs 2006 ett initiativ att söka utveckla transportarbetet genom att öka bruttovikterna per transport. Resultatet av detta initiativ blev ETT-fordonet, En Trave Till, en 30 meter lång fordonskombination med en totalvikt om 90 ton och en lastvikt om 66 ton. Syftet med denna studie var att jämföra ETT-fordonet mot en konventionell gruppbil i en specifik geografi i norra Norrlands inland med avseende på transportkostnaden för rundvirke.

Fastigheten Maskinbolaget SWECON : - programbaserade och egna energiberäkningar med ekonomisk kalkyl

SammanfattningI det följande examensarbetet har två alternativ av installationer jämförts beträffande ny­­bygg­nationen Maskinbolaget Swecon, en fastighet med en kontorsbyggnad och till­hör­­ande maskinhall i Uppsala. Alternativen har varit en fjärrvärmeinstallation med en separat kyl­mas­kin, och två bergvärmepumpar med en frikyleslinga. Jämförelser har gjorts mellan dator- och egenberäknade simu­leringar av energi­för­­brukningen [kWh­­/­(m2,år)], och då med olika ändringar i fastig­het­ens kon­struk­tion, där det ur­sprung­­­liga pro­jekt­­erings­un­der­laget har varit utgångspunkt (Inne­kli­mat­byrån, 2008).    Därefter har en nu­vär­des­­kal­kylering med en Kalkylhorisont på 30 år utförts, som visar på det mest eko­no­miska alternativet och simuleringen gällande drifts- och in­ves­­­t­eringskostnader.    Energiberäkningarna har genomförts med datorprogrammen BV2 och VIP+, och även med egna beräkningar i Excel. NuvärdesKalkylen har också gjorts i Excel.                                      ?    ?    ? Resultaten visar att kontorsbyggnaden och maskinhallen uppfyller riktlinjerna från Bo­verkets byggregler, BBR, avseende U-värde.

Kartläggning, kostnadsberäkningar och förbättringsåtgärder för kundorderprocessen för beställningsartiklar ? En fallstudie på Fredells VVS-, El- & Kakelavdelning

SammanfattningExamensarbete i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Växjö, logistikavdelningen, 4FE05E, VT2012.Författare:Philip Troedsson och Tobias Gill Handledare:Petra Andersson Examinator:Helena Forslund Titel:Kartläggning, kostnadsberäkningar och förbättringsåtgärder för kundorderprocessen för beställningsartiklar - En fallstudie på Fredells VVS-, El- & Kakelavdelning. Bakgrund:Fredells Logistikchef Cabevi, (2012) har uppmärksammat att kundorderprocessen för Fredells beställningsartiklar på VVS-, El- & Kakelavdelningen skulle behöva studeras med avseende på att beräkna kostnaderna och undersöka om processen kan effektiviseras. Syfte:Syftet med studien är att utifrån en ABC-Kalkyl beräkna kostnaderna och vinsten för ett urval av fem beställningsartiklar på Fredells VVS-, El- & Kakelavdelning. Dessutom är syftet att genom en processkartläggning kartlägga kundorderprocessen för beställningsartiklar och vilka för personalen kända problem som förekommer i processen. Syftet är även att identifiera förbättringsåtgärder för dessa problem.

Vilka faktorer är mest kritiska i bedömningen av en kapacitetsinvestering i processindustrin?

De faktorer vi kommit fram till är direkt kritiska i en Kalkyl för en investeringsbedömning i processindustrin är; lönekostnaderna, investeringskostnaderna och WACC. Vidare finns det två faktorer utanför Kalkylen som påverkar lönekostnaderna och WACC, dessa är mycket viktiga och det är upplösande av trånga sektorer och ökad flexibilitet. Detta visar att bindningen av rörelsekapital kan komma att bli en kritisk faktor eftersom den påverkas av dessa två faktorer..

Vägverket, kalkyler vid val av överbyggnad - ett val med konsekvenser

SYFTE: Syftet med denna uppsats är att föra en analytisk diskussion kring vad som är en lämplig Kalkylmodell för val av överbyggnad för en väg i förhållande till Vägverkets mål och verksamhet. Detta huvudsyfte uppnås med hjälp av den metod vi valt samt genom följande två delsyften; - att beskriva Vägverkets mål och verksamhet, - att utreda vilka faktorer som är viktiga att ta hänsyn till vid val av överbyggnad. METOD: Metoden tar sin grund i investerings- och Kalkylteoretisk teori som hjälpt oss att identifiera relevanta områden att undersöka. Dessa har vi undersökt framförallt genom litteraturstudier och diskussioner med insatta personer. Vidare har vi stegvis ur ett kostnadsperspektiv byggt upp en Kalkylanalys, där varje steg analyserats utifrån Vägverkets mål.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->