Sök:

Sökresultat:

2878 Uppsatser om Könssegregerade grupper - Sida 64 av 192

Att arbeta med andrasprÄkselever

Vi har valt att undersöka hur utvalda lÀrare gÄr till vÀga inom sin undervisning för att utveckla elevernas sprÄkliga medvetenhet. Syftet med vÄrt arbete Àr framför allt att vi vill visa utvecklande och bra undervisningsmöjligheter. För att pÄ bÀsta sÀtt se detta har vi valt en kvalitativ studie hos tre lÀrare med bÄde intervjuer och observationer i deras dagliga arbete. Studien har bedrivits pÄ en grundskola i sydvÀstra SkÄne inom Àmnet samhÀllskunskap. Vi har kommit fram till att lÀrarna frÀmst hade föredragit mindre klasser och grupper för att pÄ sÄ sÀtt kunna nÄ samtliga lite mer.

NÀr jag bortser frÄn en massa saker förstÄr jag allt

1LÀnge har jag letat efter sambanden och kopplingarna. Förklaringar eller bara en ledtrÄd. TillvÀgagÄngssÀtten har skiftat mycket under Ären och det Àr först nu jag börjar landa i sökandet och kan söka för sökandets skull. Förr drömde jag om att bli arkeolog. DÀr trodde jag mig kunna hitta svar, men allt jag fann var regler och pappersarbete.

Elevers erfarenheter om metoder i formativ bedömning i matematik

Formativ bedömning Àr den process dÀr bedömningar anvÀnds för att fatta beslut och forma undervisningen. Att som lÀrare anvÀnda formativ bedömning i praktiken har visat sig ha goda effekter pÄ elevers lÀrande och resultat. Syftet med studien Àr att fÄ fördjupad förstÄelse för elevers erfarenheter av de metoder som anvÀnds inom formativ bedömning och elevernas förmÄga att uppfatta och vÀrdera sitt eget lÀrande i matematikundervisningen. Jag vill undersöka vilka elevernas erfarenheter Àr av metoderna som baseras pÄ de nyckelstrategier som finns inom formativ bedömning samt jÀmföra om det Àr nÄgon skillnad pÄ grupper som arbetat med lÀrare som utbildats i formativ bedömning och de elever som inte arbetat med en lÀrare som har fÄtt samma utbildning inom formativ bedömning. För att göra detta kommer jag anvÀnda mig av en enkÀtundersökning.

Rumslig Navigering- en komparativ studie av mÀnniskans förmÄga att orientera sig i urbana miljöer

I denna uppsats presenteras en jĂ€mförande studie av tre gators rumsliga begriplighet (intelligibility). Studieobjekten Ă€r TrollebergsvĂ€gen, Karl XI-gatan och ÖresundsvĂ€gen i Lund. ÖresundsvĂ€gen Ă€r föremĂ„l för exploatering under kommande Ă„r. HĂ€r kommer det att skapas en mĂ€ngd olika byggnader dĂ€r olika grupper i samhĂ€llet kan bosĂ€tta sig och leva. En rad nya företag kommer att etablera sig.

Alkoholkonsumtion och episodiskt minne.Kan APOE genen vid olika konsumtionsnivÄer ha betydelse?

I denna studie undersöktes om relationen mellan alkoholkonsumtion och episodiskt minne skiljer sig beroende pÄ vilken allele av APOE genen en person har. Undersökningsdeltagarna delades upp i fyra grupper, medelÄlders mÀn, medelÄlders kvinnor, Àldre mÀn och Àldre kvinnor. UtbildningsnivÄ och Älder inom varje Äldersgrupp anvÀndes som kovariat. APOE delades upp pÄ ?4 bÀrare och icke bÀrare.

Klusteranalys

Detta Àr en studie kring hur filmer framstÀller olika grupper som risker, till exempel muslimer som terrorister. Vi har gjort en kvalitativ studie av tre spelfilmer, nÀmligen Rambo III, BelÀgringen och The Kingdom samt en dokumentÀrfilm; Det svider i hjÀrtat. I dessa filmer har vi tittat efter hur muslimer framstÀlls. För att strukturera upp studien har vi valt ett tesdrivande tillvÀgagÄngssÀtt utifrÄn Karl Poppers metod och prövat en rad olika teoretiska begrepp och perspektiv. Dessa Àr Edward W.

Arbetsmiljö, kunskap och rÀdsla : Faktorer som pÄverkar hur omvÄrdnadspersonal inom somatiken upplever att vÄrda personer med psykiska störningar

Den mentala ohÀlsan Àr globalt sett en stor del av sjukdomsbördan, och sÄ Àven i Sverige. PÄ grund av de reformationer som psykiatrin i Sverige genomgÄtt under 1900-talet vÄrdas idag ett rekordlÄgt antal patienter inom den slutna psykiatrin. Förr i tiden vÄrdades de psykiatriska patienterna bÄde somatiskt och psykiskt inom den slutna psykiatriska vÄrden. SÄ Àr inte fallet lÀngre, utan de somatiska Äkommor som denna patientgrupp drabbas av vÄrdas nu i den allmÀnna somatiska vÄrden. Ett flertal studier visar att patienter med psykiska störningar erhÄller sÀmre somatisk vÄrd Àn psykiskt friska patienter samt ofta upplever diskriminering frÄn sjukvÄrdspersonal.

Olika sprÄkbakgrund och lÀrande i tyska

Syftet med studien var dels att undersöka vad som motiverar elever med svenska och bosniska som förstasprÄk att vÀlja tyska som sprÄkval i grundskolan, dels att ta reda pÄ om dessa elever har olika lÀtt att lÀra sig grundlÀggande strukturer i tysk grammatik beroende pÄ deras sprÄkbakgrund. Insamlingen av det empiriska materialet har gjorts med bÄde kvalitativa och kvantitativa metoder, nÀrmare bestÀmt intervjuer, enkÀter och tvÄ test. Urvalet av elever byggde pÄ enkÀter. I studien ingick 12 elever, 8 med bosniska som förstasprÄk och 4 med svenska som förstasprÄk. Eleverna delades in i tre olika grupper om fyra elever: en grupp med svenska elever, en grupp med bosniska elever som valt att inte delta i modersmÄlsundervisning samt en grupp med bosniska elever som deltar i modersmÄlsundervisning.

Konsumenters efterfrÄgan av ekologiska livsmedel : En fallstudie i Stockholm

Uppsatsens syfte Ă€r att undersöka vilka faktorer som pĂ„verkar konsumenten i sitt val att konsumera ekologiska eller konventionella livsmedel. Uppsatsens frĂ„gestĂ€llningar lyder: (1) Förekommer det ett mönster i hur konsumenter frĂ„n olika geografiska och socio-ekonomiska grupper (Rinkeby, Liljeholmen och Östermalm) konsumerar ekologiska livsmedel? Vilka likheter eller skillnader finns platserna emellan? (2) Är det varans pris eller andra faktorer, sĂ„som kunskap och attityder gentemot ekologiska livsmedel, som pĂ„verkar konsumtionen?. Fokus ligger pĂ„ tre av Stockholms 14 stadsdelar: Östermalm, HĂ€gersten-Liljeholmen och Rinkeby-Kista. Teorin inom ekologiomrĂ„det berör den typiska ekologiska konsumenten och inom geografin begrepp som exempelvis gravitationsmodellen, om beroendet mellan olika platser.

Utagerande barn i förskolan: En studie om pedagogers uppfattningar kring de utagerande barnens agerande i förskolans miljö

Syftet med studien Àr att fÄ en inblick i pedagogers uppfattningar kring de utagerande barnens agerande i förskolans miljö och vad som pÄverkar att barnen blir utagerande. I bakgrunden finns tidigare forskning som Àr gjord kring detta Àmne. VÄr kvalitativa studie gjordes med hjÀlp av fokusgruppsintervjuer i tvÄ arbetslag med tre pedagoger i varje arbetslag. Undersökningen gjordes i tvÄ olika kommuner. Vi intervjuade varje arbetslag en gÄng.

Trygghet - en nyckel till utveckling: en studie om
trygghetens betydelse för lÀrande och hur lÀrare kan arbeta
för att skapa en trygg elevgrupp

Syftet med vÄrt arbete var att beskriva och analysera hur lÀrare i grundskolans tidigare Är kan arbeta för att skapa en trygg elevgrupp samt lÀrares syn pÄ trygghetens betydelse för enskilda elevers och gruppers lÀrande. Studien Àr av kvalitativ karaktÀr och resultatet baseras pÄ litteraturstudier samt kvalitativa intervjuer. Vi har utfört tre intervjuer med tre lÀrare. I vÄr studie fann vi att teorin och resultatet stÀmde vÀl överens. Resultatet av studien visade att tryggheten Àr A och O för att lÀrande ska kunna ske och att den har stor betydelse för att eleverna ska utvecklas pÄ bÀsta möjliga sÀtt.

ELEVERS SAMTAL I MATEMATIK

Det övergripande syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka hur elever samtalar med varandra nÀr de löser olika matematiska uppgifter. Fokus i studien ligger pÄ hur elever samtalar samt vilka matematiska begrepp de anvÀnder sig av. Vi har genomfört en studie med tvÄ grupper av elever i skolÄr 3. Grupperna bestod av tvÄ flickor och tvÄ pojkar. Eleverna arbetade med olika matematiska problem i grupp och vi ljudinspelade samtalen.

Ofta att det Àr vÀrt! En studie i nÄgra Lerumsgymnasisters sprÄkbruk

?Ofta att det Àr vÀrt? Àr en sprÄksociologisk undersökning av orden ofta, orka, vÀrt och ovÀrt. Syftet var att undersöka om, och i sÄ fall hur, orden anvÀndes pÄ ett icke-traditionellt sÀtt av gymnasieungdomar i Lerum och om denna anvÀndning kan klassas som slang. En enkÀt delades ut till elever i Ärskurs tre pÄ samtliga gymnasieprogram pÄ Lerums Gymnasium. Hypotesen var att flickor, i högre utstrÀckning Àn pojkar, skulle anvÀnda orden pÄ ett icke-traditionellt sÀtt och att elever pÄ teoretiska program skulle anvÀnda dem mer Àn elever pÄ praktiska program.

Grej och MojÀng : kan barn lÀra sig nÄgot av ett tv-program?

Trots att tv:n idag Àr en naturlig del av vÄra liv rÄder det skilda meningar om hur bra eller dÄligt det Àr för barn att titta pÄ den. Syftet med arbetet Àr att med hjÀlp av videoobservationer undersöka om förskolebarn kan bli inspirerade och lÀra sig nÄgot av utbildningsprogram pÄ tv. Jag delade upp sju barn i 4-5-ÄrsÄldern i tvÄ grupper och lÀt dem titta pÄ utbildningsprogrammet Grej och MojÀng. Vid det första tillfÀllet fick grupp 1 se ett avsnitt av programmet som handlade om att flyta. Efter filmen fick de utföra ett lekexperiment. Grupp 2 deltog i samma lekexperiment, men utan att se programmet innan.

?Det goda grupparbetet? ? en kvantitativ studie om grupparbete pÄ socionomprogrammet i Göteborg

Syftet med denna studie Àr att undersöka och beskriva hur grupparbete upplevs som undervisningsform och grupprocess av studenter och lÀrare pÄ institutionen för socialt arbete. För att fÄ en djupare förstÄelse för hur grupparbete gÄr till och hur det pÄverkar studerandes lÀrande valde vi att anvÀnda oss av följande frÄgestÀllningar: ? Hur har studenterna upplevt grupparbete under utbildningen?? Har kunskaper om grupp och grupprocesser nÄgon betydelse för genomförande av grupparbete?? Hur upplever lÀrarna studenternas grupparbete? Metoden för studien Àr kvantitativ och som undersökningsinstrument har vi anvÀnt oss av tvÄ olika enkÀter. Med hjÀlp av statistik försöker vi att testa hypoteser utifrÄn den empiri vi inhÀmtat med hjÀlp av enkÀt och webbenkÀt frÄn studenter och lÀrare vid institutionen för socialt arbete. Analysen utgÄr ifrÄn Lennéer-Axelsson och Thylefors teorier om grupper och Svedbergs psykodynamiskt perspektiv.Resultatet visar att studenter överlag upplever grupparbete pÄ utbildningen som nÄgonting positivt, Àven om det relativt ofta förekommer konflikter.

<- FöregÄende sida 64 NÀsta sida ->