Sök:

Sökresultat:

2878 Uppsatser om Könssegregerade grupper - Sida 11 av 192

PÄverkar tillÀggsavgifter antalet bokade flygbiljetter och resenÀrers attityd till flygbolaget?

OfrÄnkomliga tillÀggsavgifter kritiseras i media. Syftet var att undersöka om tillÀggsavgifter pÄ flygbiljetter pÄverkar resenÀrers attityd till flygbolaget och deras prissÀttning oavsett prisnivÄ. Ytterligare ett syfte var att undersöka om tillÀggsavgifter leder till att fÀrre personer bokar biljetten. En pilotstudie och en huvudstudie genomfördes för att uppnÄ syftena. Prospektteorin och dominansstruktureringsteorin anvÀndes för att analysera resultaten.

Grupp- och kommunikationsprocesser i en online community : En explorativ studie

Syftet med denna studie var att undersöka grupp- och kommunikationsprocesser i en online community dÀr den gemensamma nÀmnaren mellan medlemmarna var intresset för spelet World of Warcraft. Undersökningen utfördes med hjÀlp av en egenkonstruerad enkÀt samt observationer vars syfte var att undersöka deltagarnas grupptillhörighet, vÀnskap, konflikthantering och kommunikation online, samt deras beteenden gentemot varandra. Syftet var Àven att undersöka om sociala anpassningsstrategier, standardroller och in-och utomgruppsfavoritism var applicerbara pÄ en virtuell grupp. Undersökningsresultaten pekar pÄ att mÄnga av de teorier gÀllande grupptillhörighet och vÀnskap Àven Àr applicerbara pÄ grupper formade online samt att kommunikationshjÀlpmedel sÄsom smileys underlÀttar konversationer i skriven form. Resultaten pekar Àven pÄ att de sociala anpassningsstrategierna och standardrollerna Àr applicerbara pÄ en virtuell grupp, dock anses urvalet för litet och observationstiden för kort för att med sÀkerhet sÀga att dessa Äterfinns.

Value engineering som ett verktyg för att reducera produktosÀkerhet?

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att skapa förstÄelse för hur produktosÀkerhet kan reduceras med hjÀlp av Value Engineering. För att besvara detta syfte valde vi att göra fallstudier pÄ fyra företag inom tvÄ olika branscher. Empirin samlades in genom personliga intervjuer med personer ansvariga för företagens produktutveckling. VÄra frÄgestÀllningar handlade om produktutveckling, produktosÀkerheter och reducering av produktosÀkerheter. Den insamlade empirin analyserades sedan mot den teoretiska referensram som vi stÀllt upp.

Pow-Wow kan inte frÀlsa hela skolan : Antirasistisk verksamhet pÄ en grundskola

Objektet för min studie Àr Pow-Wow, en grupp som arbetar mot rasism och mobbning pÄ en svensk grundskola. Syftet med uppsatsen Àr att genom en kvalitativ undersökning titta nÀrmare pÄ hur Pow-Wow, har startats, genomförts och utvecklats. UtgÄngspunkten Àr att liknande grupper som arbetar mot rasism Àr sÀllsynta i svenska skolor. DÀrför Àr det speciellt intressant att titta nÀrmare pÄ hur det kommer sig att Pow-Wow startades pÄ skolan och varför verksamheten har kunnat överleva sÄ lÀnge. För att kunna besvara dessa frÄgor har jag intervjuat skolans nuvarande rektor, skolans före detta rektor, de tvÄ lÀrare som arbetar med Pow-Wow och en elev som var med under Pow-Wows första Är.

Kund eller patient? ? Till kritik mot en marknadsanpassning av patientbemötandet

Syftet med denna uppsats Àr att, utifrÄn en analys om lÀkarprofessionens eventuellt förÀndrade syn pÄ patientbemötandet - gÀllande bÄde sin egen och patientens roll - kritisera och kontrastera New Public Management och Service Management angÄende marknadsanpassning av lÀkar- och patientrollen. Vi utgÄr frÄn ett tolkande paradigm och anvÀnder oss av en kvalitativ metod. Vi kritiserar New Public Management och Service Management inom svensk sjukvÄrd huvudsakligen utifrÄn Etienne Wengers teori om sociala grupper i samhÀllet, men Àven utifrÄn Michel Foucaults och Jean Baudrillards teorier. Empirisk data presenteras tillsammans med teorin och tolkas utifrÄn teorin. Empirin hÀrstammar frÄn Ätta intervjuer och en observation, men bestÄr Àven av sekundÀrdata i form av artiklar frÄn lÀkarfackpress.

Geflekvinnorna organiserar sig! : En undersökning av tre av GÀvles kvinnoföreningar under Ären 1914-1921

Uppsatsens Àmne Àr ?TempusanvÀndning i skrift ? en jÀmförelsestudie av första- och andrasprÄkselever?. Informanterna Àr sammanlagt 14 elever, varav fyra elever Àr födda i Sverige samt har minst en svensk förÀlder; fyra elever Àr födda i Sverige men vars förÀldrar Àr födda utomlands; fyra elever kom till Sverige innan skolan började; fyra elever kom i Är 1-5 och tvÄ elever kom i Är 6-9. Syftet Àr att undersöka tempusanvÀndning i skrift bland första- och andrasprÄkselever pÄ nationella provet i svenska i Är 9. SÀrskilt undersöks de fyra tempusformerna: preteritum, presens, pluskvamperfekt och perfekt.

Gruppdynamiska processer i tillfÀlliga grupper

Syftet med denna uppsats Àr att försöka belysa de enskilda relationernas betydelse för de gruppdynamiska processerna, och detta i första hand utifrÄn en socialpsykologisk ansats. För att kunna fÄ möjlighet att undersöka detta fenomen, har jag valt att arbeta med sÄ kallade ?tillfÀlliga grupper?. Dessa bestÄr av personer utan allt för stor inbördes relation samt vilka endast hade fÄtt information om att de skulle deltaga i gruppintervjuer dÀr det skulle diskuteras kring olika etiska dilemman. Vad jag som intervjuledare inte avslöjade var att jag endast ville iaktta det relationella spelet som uppstÄr i enlighet med de gruppdynamiska processerna.

Livsformsanalys av tre yrkesgrupper ? En studie av vardagligt liv och upplevd livstillfredsstÀllelse

Inom livsformsanalysen belyser man, som man Àven gör inom arbetsterapi, en mÀnniskas vardagliga aktiviteter i sin helhet. Vardagliga aktiviteter i sin helhet bildar en aktivitetsrepertoar vilken kan vara av vÀrde att studera med tanke pÄ dagens stress och ohÀlsoproblematik. De tre livsformerna som tas upp i denna studie Àr entreprenörens livsform, lönearbetarens livsform och karriÀristens livsform. Syftet med studien var att undersöka olika livsformer som förekommer i det vardagliga livet hos tre utvalda grupper och koppla detta till deras upplevda livstillfredsstÀllelse genom att beskriva hur de tre livsformerna tog sig uttryck hos valda grupper och beskriva gruppernas upplevda livstillfredsstÀllelse. I studien deltog 47 personer.

Magisterexamen i pedagogiskt arbete för verksamma lÀrare : - en ambition som kom av sig

Min postenkÀtstudie har riktat sig till 65 icke-aktiva vid Magisterprogrammet i pedagogiskt arbete vid IBL, Linköpings universitet. En distansutbildning med relativt lÄg genomströmning.Syftet med enkÀten har varit att försöka finna orsaker till varför den som pÄbörjat utbildningen inte fullföljer den, vilka det Àr som pÄbörjar men inte avslutar, varför man söker sig till programmet och vad som skulle kunna fÄ den som inte Àr aktiv, eller som har valt att sluta, att Äteruppta studierna igen.Min enkÀt möjliggjorde en indelning av de icke-aktiva i tre grupper; avhopparna, pausarna och tvekarna. Avhopparna har valt att avbryta studierna utan avsikt att Äteruppta dem. Pausarna Àr inaktiva men har för avsikt att Äteruppta studierna. Tvekarna Àr Àven de passiva men de har inte bestÀmt sig för om de ska fortsÀtta sina studier eller sluta helt.Resultatet av min enkÀtstudie visar bl.a.

Livskvalitet efter avslutad behandling hos dem som drabbats av leukemi, lymfom eller hjÀrntumör under barn- och ungdomsÄren ? en litteraturstudie

SyfteSyftet med denna litteraturstudie var att undersöka livskvaliteten hos de som drabbats av leukemi, lymfom eller hjÀrntumör under barndomen och som överlevt denna sjukdom.MetodSexton studier som undersökte livskvaliteten hos dessa grupper granskades. Alla studier var baserade pÄ sjÀlvrapporteringar och var publicerade mellan 1999 och 2009.ResultatI ett flertal studier jÀmfördes överlevarnas mentala och fysiska hÀlsa med den för den friska befolkningen och resultatet visade inga skillnader mellan dessa grupper. DÀremot visar resultaten att behandling och/eller sjukdom möjligen kan pÄverka livskvaliteten negativt. StrÄlbehandling och cytostatikabehandling kan pÄverka tillvÀxten samt orsaka infertilitetsproblem och kardiovaskulÀra komplikationer. Behandlingarna tycks ocksÄ pÄverka fysisk och kognitiv funktion.

Åhhh vad det Ă€r kul med matte?!: ett försök att öka flickors tilltro till och intresse för matematik i grundskolans Ă„r 9

Jag har i detta arbete studerat om en uppdelning utifrÄn kön skulle öka flickors intresse för och tilltro till sin egen kunskap gÀllande Àmnet matematik. UtgÄngspunkten för mitt examensarbete togs i tidigare forskning och i styrdokument för grundskolan. Undersökningen genomfördes under sju veckor pÄ min slutpraktik under vintern 2003. Jag anvÀnde mig av tvÄ grupper frÄn Ärskurs nio. Den ena gruppen bestod av fem elever dÀr alla var av kvinnligt kön.

Alla ensembler Àr en grupp mÀnniskor : MusiklÀrares syn pÄ arbetet med gruppdynamik i elevensembler

Syftet med denna studie Àr att undersöka, beskriva och analysera musiklÀrares syn pÄ sitt arbete med gruppdynamik i ensembleundervisning inom olika musikgenrer. Metoden som har anvÀnts för att uppnÄ detta Àr kvalitativa intervjuer enligt hermeneutisk metod samt analyser. Analyserna utgÄr frÄn teoretiska perspektiv hÀmtade frÄn Lewin, Forsyth och Blumer och anvÀnds för att definiera informanternas syn pÄ ensembler samt beskriva hur olika faktorer pÄverkar varandra nÀr det gÀller dynamik i grupper. Resultatet handlar om hur informanterna definierar grupperna de leder och dÀrigenom vad de anser skapar en grupp. Det handlar Àven om vilken energi som finns i en grupp, hur informanterna gÄr till vÀga för att fÄnga gruppen i stunden samt varför de anser det vara viktigt och hur gruppers sammansÀttning pÄverkar gruppdynamiken och lÀrandesituationen.

Att förhÄlla sig till normen Livsvillkor och identitet i relation till droger, utsatthet, kriminalitet och diagnosen DAMP

Vissa grupper i samhÀllet uppmÀrksammas mer Àn andra. Det kan finnas mÄnga anledningar till detta men ofta handlar det om avvikande beteende. I denna antologi behandlas grupper som av den samhÀlleliga normen betraktas, eller riskerar att bli betraktade, som avvikande. Gemensamt för de fÀlt som studeras Àr att insatser, bland annat i form av institutioner och organisationer, har tillsatts för att erbjuda hjÀlp och arbeta förebyggande för att de berörda ska fungera inom den rÄdande samhÀllsordningen. Vi har studerat professionellt arbetande personers förestÀllningar om ett vÀl fungerande drogförebyggande arbete, elever och skolpersonals förestÀllningar om diagnosen DAMP och ungdomar som diagnostiserats med DAMP, nattvandrare med fokusering pÄ tjejers kriminalitet, brottsoffers livsvillkor utifrÄn verksamma personer pÄ Brottsofferjouren och organisationen Kriminellas Revansch I SamhÀllet med representanter.

Skillnader i riskkaraktÀristika och psykopatiprofil hos vÄlds- och sexualbrottslingar

Forskning har visat att förekomst av riskfaktorer för brottsrecidiv skiljer sig mellan vÄlds- och sexualbrottslingar. Ytterligare forskning behövs dock om skillnader mellan mer specifika brottskategorier. Syftet var att undersöka skillnader mellan mÀn dömda för mord (n=363), drÄp (n=110), rÄn (n=238), sexualbrott mot vuxen (n=71) respektive sexualbrott mot barn (n=57) avseende Älder, psykopatiprofil enligt PCL-R samt riskkaraktÀristika bedömt med HCR-20. Resultatet visade att personer dömda för sexualbrott mot barn hade lÀgre förekomst av historiska riskfaktorer, lÀgre grad av psykopati, samt var Àldre Àn övriga grupper. Gruppen dömda för drÄp hade en lÀgre grad av psykopatisk personlighet (faktor 1) Àn de andra vÄldsbrottsgrupperna, mord och rÄn, medan de hade den antisociala livsstilen typisk för psykopater (faktor 2).

Lekens betydelse för barns lÀrande

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka och beskriva bÄde gymnasieungdomars och skolpersonalens attityder till anvÀndningen av svÀrord i skolmiljön. För att besvara syfte och frÄgestÀllningar har jag valt utföra en enkÀtundersökning som skickats till elever och skolpersonal pÄ en vÀstsvensk gymnasieskola.Det Àr inte oproblematiskt att hitta en definition av begreppet svordom som skulle accepteras av alla. Svordomar kan beskrivas som tabubelagda kraftuttryck av religiöst ursprung, eller som uttryck som kan innehÄlla könsord och andra hÀdelser.Resultaten av enkÀtundersökningen visar att det finns skillnader i attityder till svordomar i respektive grupper. Majoriteten av personalen och majoriteten av manliga elever hyser inte positiva kÀnslor till svordomar. Fler kvinnor Àn mÀn upplever att det svÀrs för mycket i skolan.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->