Sök:

Sökresultat:

18 Uppsatser om Json - Sida 1 av 2

En jämförande prestandastudie mellan JSON och XML

När man utvecklar en ny produkt eller tjänst står man ofta inför valet av dataformat. De mest använda idag är Json och XML. Formaten ser väldigt olika ut, erbjuder olika funktioner, men används inte sällan till samma sak. Vilket som egentligen är snabbast finns det mycket åsikter om, men inte lika mycket testresultat. Den luckan skall detta arbete täcka.

Utvärdering av bibliotek för generering och "parsning" av JSON

Målet med denna undersökning har varit att ta fram lämpligt bibliotek i programspråket C för generering och parsning av Json (JavaScript Object Notation). Biblioteket ska användas för att bygga ett nytt API mot Svenska Spels transaktionssystem som ska underlätta för klientutvecklare att anropa systemet. Undersökningen har begränsats till utvärdering två utvalda bibliotek, YAJL (Yet Another Json Library) och Jansson. För att kunna jämföra och analysera dessa har jag implementerat ett testprogram som mäter deras prestanda vid generering och parsning av ett antal utvalda Json objekt. Jag har även undersökt biblioteken utifrån användarvänlighet och robusthet.

En jämförande prestandastudie mellan JSON och XML

När man utvecklar en ny produkt eller tjänst står man ofta inför valet av dataformat. De mest använda idag är Json och XML. Formaten ser väldigt olika ut, erbjuder olika funktioner, men används inte sällan till samma sak. Vilket som egentligen är snabbast finns det mycket åsikter om, men inte lika mycket testresultat. Den luckan skall detta arbete täcka. Programmeringsspråken som används är Python och JavaScript, vilka båda är populära på webben. Genom experiment testas hur snabbt Json och XML kan kodas och avkodas.

Utveckling av mobilapplikation för säkerhetssystem

Målet med detta examensarbete har varit att utveckla en mobilapplikation till Android som på ett användarvänligt sätt exponerar de webbtjänster som företaget TLab West AB?s säkerhetssystemSentrion tillhandahåller. Företaget har introducerat ett nytt kommunikationsprotokoll baserat på Json till Sentrionsystemet vilket har testats och använts av vår applikation. Det främsta effektmålet företaget velat se är ett utökat stöd av funktionaliteten som systemets webbserver erbjuder, och detta med ett tydligt och lättmanövrerat användargränssnitt. Detta har åstadkommits genom att övergå ifrån det befintliga webbgränssnittet till en native Android applikation som utnyttjar det nya Json kommunikationsprotokollet med ett snabbt och intuitivt menysystem.

Distribuerat generiskt ramverk för simultan textredigering via HTTP(S)/JSON

Denna rapport visar hur man kan designa ett generiskt ramverk över HTTP/Json för textredigerings-/programmerings-samarbete över internet. Ramverket implementeras i form av en server, en webbklient och ett insticksprogram i en textredigerare. Prestandan samt användarupplevelsen av implementeringen utvärderas och vi kommer fram till att implementationen fungerar och känns till stor del naturlig att använda. Prestandan skulle kunna blir bättre genom att minska belastningen på servern genom att optimera samt flytta delar av den designade algoritmen ut till klienterna. Ramverket gick att använda men saknade många hjälpmedel för att användaren bättre skulle kunna kommunicera genom samarbetsverktyget.

Experiment kring kompaktering av självbeskrivande dataformat

XML och Json är två populära självbeskrivande format för dataöverföring på Internet. För att minska kostnader i form av tid och energi vid dataöverföring används ofta komprimering. På webben används generella komprimeringsalgoritmer för att minska storleken på data i självbeskrivande format. Ett sätt att i vissa fall minska storleken ytterligare är att strukturera om datamängden så att redundansen minskar men semantiken behålls intakt. I detta arbete undersöks förhållandet mellan den ökade tidsåtgången för databehandling som en omstrukturering innebär och den minskade överföringstid som uppstår tack vare den reducerade datastorleken.

Skinning på GPUn : Med dubbel kvaternioner

Målet med projektet var att undersöka hur skeletal animationer utförs. Ett mål till var att det skulle vara förbestämda animationer. För att kunna ha förberäknade animationer användes autodesk fbx-filer. Skinningen har använt dubbel kvaternioner istället för matriser.Rapporten visar att skeletal animation med dubbel kvaternion skinning teknik kan utföras genom att använda fbx-filer med data som först exporterats till Json-format..

Utveckling av Andersson Qwick Mobil för iOS

This thesis has been performed for the company System Andersson as a part of the bachelors degree in information technology at the School of Engineering in Jönköping. The thesis is based on the development of an iPhone application.System Andersson has an application for Android that is being used for their MPS system (material and production control system). Their customers, however, have also showed interest in being able to use this application for iPhone.The students handle the subject of iOS developing, including the design of the application, the use of the development language Objective-C, the use of the scripting language of Json used for server connections and SQL.The primary goal with this thesis has been to improve the students knowledge in such subjects as application development for mobile platforms, in such areas as Xcode, which is the development platform that Apple uses and Objective-C, which is the development language being used. The result of this thesis is an almost fully functional iOS application, similar to the Android application with some functionality missing..

Implementering av schema för YAML och JSON i .NET

Genom att använda scheman till textfiler som ska matas in ett system, kan textfilerna direkt översättas till systemets interna datastrukturer. Scheman kan också användas för att kontrollera att inte felaktiga värden matas in i systemet. För enklare textfiler som YAML och Json är det ovanligt med format för att definiera scheman. Det vanligaste schema-formatet för YAML i nuläget är Kwalify, men det finns inte för Microsofts .NET-ramverk. Lösningen är att implementera Kwalify på .NET.

Informationslager för stora mängder SNMP-data

TeliaSoneras driftcentral har ett stort behov av att snabbt samla in statistisk data från noder och kundanslutningar. Insamlat data används sedan för att felsöka och åtgärda olika problem i nätet. För att säkerställa den driftsäkerhet och kvalitet som efterfrågas så behöver ett av systemen vidareutvecklas. Applikationen som utvecklats ska förbättra insamlingen och lagringen av det statistiska datat för att snabba upp analyserna av kvalitet i xDSL-nätet. Kraven på applikationen är att insamlingen, konverteringen samt lagring ska vara horisontellt skalbara.

Car-Pi ? Analys och guidning för bra bilkörning

Syftet med detta examensarbete var att skapa ett serverprogram i en enkortsdator som arbetar i realtid för att kunna hjälpa människor att köra mer ekonomiskt och miljövänligt i deras vardag.Detta var ett av målen ställda av produktbeställaren Ziggy Creative Colony. Ett mer långsiktigt mål från beställaren är att datorn skall installeras i en bil och kopplas till bilens on-board diagnostic-II (OBD-II)-uttag. Datorn ska sedan, via OBD-II, kunna samla information som till exempel hastighet, acceleration och bränsleflöde från bilens engine control unit (ECU). Serverprogrammet ska bearbeta denna information som sedan kommuniceras och visualiseras till bilföraren via en native mobilapplikation.Serverprogrammet byggdes i en linuxbaserad dator: Raspberry Pi och döptes av oss till Car-Pi. Car-Pi designades enligt arkitekturmönstret Model-View-Controller (MVC) som gör det lätt att underhålla, vidare-utveckla och implementera programmet av produktägaren, Ziggy Creative Colony, i framtiden.

Plattformsoberoende widgets med giljotinpackade bakgrundstexturer

Vi har i detta arbete skapat ett API för widgets på Android och iOS för Visiarcs utvecklingsverktyg CoffeeMaker. CoffeeMaker använder sig av multiplattform-API:t Cocos2dx och försöker, i så stor utsträckning det är möjligt, förhålla sig till det reaktiva programmeringsparadigmet. Vi använde oss av olika designmönster för att jämna ut skillnaderna mellan Android och iOS interface och implementerade funktionalitet för knappar, checkboxes, radioknappar och textfält på dessa två plattformar. Dessa widgets tematiseras enligt ett Json-liknande format och använder sig av en texturatlas för att spara resurser. Vi behövde en texturpackare som lämpade sig att köras under en applikations initiering och ibland även under själva körningen.

Utveckling av en prototyp till ett ärendehanteringssystem

Under examensarbetet utfördes en undersökning och testning mot en nyutvecklad backend server för ett ärendehanteringssystem hos företaget Navigate Consulting. Syftet med testen är att utvärdera funktionaliteten som är nödvändigt för att skapa systemet, hitta eventuella flaskhalsar som kan uppstå vid utvecklingen samt utvärdera hur kommunikationen mot back-end servern fungerade i praktik.Kravet av testningen mot ärendehanteringssystemet var att det skulle vara i form av en prototyp som grafiskt kunde demonstrera hur funktionaliteten kunde implementeras samt att det var ett webbaserat gränssnitt som kunde köras på en Tomcat 7.0 server. Det beslutades att det grafiska gränssnittet och kommunikationen mot back-end servern skulle ske med Java EE.Kommunikationen mot back-end gjordes via Json-RPC som är ett lättviktigt RPC som kommunicerar via http. Utvecklat speciellt för JavaScript kunde det dock anpassas för att användas med Java på servern.Examensarbetet genomfördes med nära kontakt med utvecklaren av back-end systemet. Regelbundna möten möjliggjorde att all funktionalitet som behövdes från prototypen fanns samt eventuella uppgraderingar på back-end servern kunde utföras..

Utveckling av applikation för lokalisering via mobiltelefon

Målet med detta examensarbete var att utveckla en applikation på hemsidan www.gratisbio.se som kunde presentera medlemmarnas positioner på en karta. För att erhålla positioneringsdatan utnyttjades redan befintlig teknik som telefonoperatörerna tillhandahöll. Utvecklingsarbetet innefattade ett web-interface där relevant information kunde visas samt själva kartan som ritades upp med hjälp av Google Maps. Klientdelen av arbetet skrevs i html och JavaScript och serverdelen i PHP, utöver dessa användes format som XML, WSDL och Json för att skicka information mellan klient och server. Den färdiga produkten utformades med Gratisbios allmänna utseende i åtanke. Applikationen använder samma färgschema och design vilket gör att den passar naturligt in på sidan. En utvärdering gjordes också för att se vilka ytterligare tjänster som skulle kunna tänkas vara intressanta för Gratisbio när det gäller positionering av mobiler.

Prestandajämförelse av textbaserade och binära dataformat för AJAX

Introduktionen av AJAX har möjliggjort skapandet av dynamiska webbapplikationer på Internet. Dessa dynamiska webbapplikationer bygger på att skicka data mellan klient och server med hjälp av asynkrona förfrågningar. Detta görs med hjälp av ett serialiseringsformat som används för att kompaktera data och möjliggöra kommunikation mellan olika programmeringsspråk. Binära serialiseringsformat har konsistent visat sig prestera bättre än de textbaserade alternativen på plattformar som tillåter binär transport av data. AJAX är en plattform som endast tillåter textbaserad transport av data.

1 Nästa sida ->