
Sökresultat:
476 Uppsatser om John Bauer - Sida 7 av 32
Erfarenhetsbaserat lärande i skolan : Belyst genom en kvalitativ fallstudie av en studieresa
Larsson, Linda (2012) Erfarenhetslärande i skolan: - Belyst genom en kvalitativ fallstudie av en studieresa. Examensarbete på avancerad nivå i pedagogik. Akademin för utbildning och ekonomi. Lärarprogrammet på högskolan i Gävle.Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka erfarenhetsbaserat lärande i skolan. För att göra det har jag valt en skola som har infört en tradition att deras niondeklassare får arbeta fram pengar och åka på en studieresa till Auschwitz i Polen.
Pearl Harbor, 1941 : En teoriprövande fallstudie av Japans flygstridskrafter under anfallet mot Pearl Harbor
Den 7 december 1941 genomförde japanska flygstridskrafter ett massivt bombanfall mot Pearl Harbor. Intentionen med anfallet var att slå ut den amerikanska Stillahavsflottan och därmed erhålla större inflytanade i Stillahavsområdet. Anfallen riktades huvudsakligen mot amerikanska fartyg som låg vid Pearl Harbors hamn men även flygfält i dess närområde drabbades hårt av den japanska offensiven.Syftet med detta arbete är att, med utgångpunkt från John. A Warden III centrala teorier; tyngdpunkter, fienden som ett system och parallell attack, analysera Japans agerande under attacken mot Pearl Harbor för att därigenom urskilja i vilken utsträckning dessa teorier kan tillämpas på de japanska flygstridskrafterna vid anfallet. Undersökningen syftar även till att utröna om de utvalda teorierna är applicerbara på taktisk nivå.
John Hattie - med svenska mått mätt. En granskning av John Hatties syntes av metaanalyser med fokus på klasstorlek och hur den förhåller sig till den svenska skolan
Bakgrund: John Hattie, professor vid Melbourne University i Australien, gav 2009 ut boken Visible learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Boken räknas som världens största forskningsöversikt över vad som påverkar elevers studieresultat och fick omedelbart ett internationellt genombrott. Studien rangordnar och visar vilka påverkansfaktorer som lämpar sig bäst för elever i skolan. En rangordning som enligt Hattie är mer eller mindre allmängiltig. Men finns det verkligen några universella lagar som kan visa vad som bäst påverkar elevers studieresultat?Syfte: Syftet med uppsatsen är att närmare granska Hatties undersökningsmetod.
Ditt Nya Hageby : En governmentalitystudie i ett bostadsocialt projekt
This thesis discuss the matter of non-profit-making associations as a self regulatory technique out of a theoretical concept of power. The object for the study is the non-profit-making association Ditt Nya Hageby, which work in the neigborhood of Hageby, a suburb to Norrköping. In the study the association is placed in a contemporary postmodern social context and analyzed through semi- structured qualitative interviews, accordingly to hermeneutical method, with five active members of the association as informants. The association consists of members who lives in the neighborhood. Together with a hired organizer they realizes their own ideas in to projects which unquestionably improves the social and physical enviroment in Hageby.
Porträttör och beställare i porträttets fält : Alexander Roslin, Richard Avedon och skolfotografen i relation med beställarna
Uppsatsens syfte var att undersöka samspelet mellan porträttör och beställare i porträttets fält. Med hjälp av tre fallstudier med porträtt från tre olika tidsepoker har samspelet analyserats. De tre fallstudierna är Alexanders Roslins porträtt av Fredrik Sparre, Richard Avedons porträtt av Jacqueline och John F Kennedy och skolfotografens porträtt av eleven. Bourdieus sociologiska terminologi och betraktelsesätt har till viss del använts för att försöka förstå detta samspel. Man skulle kunna tro att ett porträtt skapas på ungefär samma vis varje gång men de olika porträttens historier i den här uppsatsen skiljer sig markant åt.
"Nobody never gets to heaven, and nobody gets no land" : En nivåstudie av produktion, struktur, ensamhet och begär i John Steinbecks Of Mice and Men
My main purpose with this paper of John Steinbecks Of mice and men is to both analyze the long-lived structures and the unique individual destinies of the novel. I employ the method of the historical Annales-movement and use three divided levels in my analysis to try to capture these high structures and low moments of humanity in Structure, Konjuncture and the Individuality. The first level, Structure, is used to see how long-lived almost invisible geographic structures set the human act of condition. The second level, Konjuncture, is easier to grasp in understanding of time and embraces for example economic structures as the industrialism. The last level of Individuality is the fastest in time and easiest to understand but in the long run also the least important.
Handlingsplan som pedagogisk verktyg i förskolan - ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Abstract
Bauer, Petra, Johansson, Petra (2012). Handlingsplan som pedagogiskt verktyg i förskolan ? ur ett specialpedagogiskt perspektiv (Actionplan as a pedagogical tool in pre-school - from a special education perspective). Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola.
Bakgrund
Kravet på dokumentation i förskolan synliggörs i Lpfö- 98, rev.
"Bad boys" - företeelsen i fyra amerikanska och engelska romaner
Romanerna som ligger till grund för uppsatsens analys är Thomas Bailey Aldrich The story of a bad boy, Mark Twains Tom Sawyers och Huckleberry Finn samt Richmal Cromptons Just William. Syftet med uppsatsen är att undersöka de litterära gestalter som tar sig skepnad i företeelsen "bad boys" och de frågor som ställs i uppsatsen är: Hur och varför uppkom företeelsen "bad boys"? Hur växte genren "bad boys" fram? Vad karaktäriserar "bad boys" företeelsen? Uppsatsens narratologiska utgångspunkter bygger bland annat på Mieke Bals teori om fabelns och de textanalytiska begrepp som Maria Nikolajeva redogör för: tid och plats, författarens och läsarens föreställning av författaren, samtid och tidsperspektiv. Uppsatsen tar även stöd i R.W. Connell, John Stephens och Kenneth B.
GORDON, COLTRANE, BRECKER OCH JAG
This is a study about the sound of four saxophonists. The purpose is to define and analyze the sound of three famous saxophonists, each from different epochs in jazz history, and compare them with my own sound. I will try to find out how the three saxophonists have inspired me, and also try to find out if it is possible to hear the three influences in my own sound..
Luftmaktsteori : en jämförelse mellan Warden och ACTS
Syftet med denna uppsats är att pröva självständigheten och originaliteten i John Wardensteorier om ?The Enemy as a System? gentemot ?Industrial Web Theory? som utveckladesoch presenterades vid Air Corps Tactical School, ACTS, i USA under 1930-talet.Uppsatsen konkretiserar de valda teoribildningarna, jämför dess olika innebörder och därefterbelyser eventuella skillnader respektive likheter, i syfte att belägga eller motsägaWardens originalitet..
Kyrkans textilier : En jämförande studie av litteraturen kring kyrkotextiliernas historia, förvaring och vård
Studien behandlar, den av myndigheten Forum för levande historia utgivna boken ?om detta må ni berätta?, av Stéphane Bruchfeld och Paul A. Levine. I studien analyseras olika förklaringar till Förintelsen, som mer explicit eller implicit kan skönjas i texten. Det hela relateras till vad några andra författare och förintelseforskare, beskriver, och kommit till för slutsatser angående de olika förklaringarna dessa representerar, i den av mig utvalda litteraturen.
Först mörkret, sedan théosis. En studie av Johannes av Korsets själens dunkla natt ur ett théosisperspektiv
ThisthesisisananalysisofSt.JohnoftheCross?treatiseTheDarkNightoftheSoulfromanEasternOrthodoxperspective,focusingonelementsofclassicaltheologyofthéosisandliminalitywithinthetext.UsingVladimirLossky?sviewonOrthodoxmysticaltheologyaswellasritualtheoryandtheoriesofliminalityfromVictorTurnerandArnoldvanGennepthestudyexamineswhetherornotitispossibletospeakaboutthéosisinWesternmysticalteachingsandpractises,andifDarkNightcanbeviewedasanexampleofsuchateaching.Thisthesisthusseekstoanswertwomainquestions,namelywhetherStJohnoftheCross?treatisecanbesaidtobeanexampleofthéosistheologywritteninWesternform,andifthetrialsoftheDarkNightcanbesaidtobeaformofsocio-?ontologicalprocessofchange,eitherpartiallyorcompletely.ThemethodusedintheworkisamodifiedversionofthetextualanalysisdescribedinCarl-?HenricGrenholm?sbookAttförståreligion:metoderförteologiskforskning,focusingoncentralthemesandideas,andkeywordsrelatedtothéosis.ThetheoreticalperspectiveforthethesishasbeenbasedinEasternOrthodoxmysticaltheology,andthecentralaimhasbeentoofferaresponsetoVladimirLossky?scritiqueoftheWesternChurchashavingforgottenitsmysticalroots.KeyfindingsarethattheDarkNightasaprocesshasstrongelementsofbothliminalityandsocio-?ontologicaltransformation,andthatthelanguageofSt.JohnisverysimilartothatofearlyOrthodoxtheologians,withclearapophaticterminology..
"Trained to Empire, trained to rule the waves" : En jämförande analys mellan John le Carrés Tinker Tailor Soldier Spy och Tomas Alfredsons filmadaption
With the collapse of the Soviet Union and the 9/11 attacks, the landscape of the freedom of religion has changed. The issues now facing freedom of religion varies greatly from the issues that the drafters of the universal declaration of human rights faced after World War II.In the light of the new issues that States face in the intersection of religion and societal interest, scholars have criticized the European Court of Human Rights to give too much leeway to the States in determining how the human rights should be implemented, by using the doctrine of margin of appreciation. Critics of the margin of appreciation claim that it is based on culture relativism and that the doctrine undermines the universality of the human rights. In order to decide if the margin of appreciation has indeed led to a relativization of the human rights I compared it to the jurisprudence of the UN Human Rights Committee and its use of the Syracusa principles. My conclusion is that the jurisprudence of the European Court of Human Rights cannot be considered to be based on culture relativism.
Förklaringar till Förintelsen? : En historiedidaktisk studie som undersöker de olika förklaringar till Förintelsen som man kan eventuellt kan finna i ...om detta må ni berätta...
Studien behandlar, den av myndigheten Forum för levande historia utgivna boken ?om detta må ni berätta?, av Stéphane Bruchfeld och Paul A. Levine. I studien analyseras olika förklaringar till Förintelsen, som mer explicit eller implicit kan skönjas i texten. Det hela relateras till vad några andra författare och förintelseforskare, beskriver, och kommit till för slutsatser angående de olika förklaringarna dessa representerar, i den av mig utvalda litteraturen.
Föräldrar och stat : En utbildningsfilosofisk analys av den nya skollagen och Barnkonventionen
I uppsatsen analyseras remissförslaget till den nya skollagen (Ds 2009:25) samt Barnkonventionen med avsikt att formulera och jämföra hur föräldrar och stat positioneras gällande barnets fostran. Analysen syftar till att belysa likheter och skillnader mellan de båda texterna. Detta sker utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv där subjektspositioner är ett nyckelbegrepp i analysen, samt med hjälp av politisk filosofi. Det filosofiska materialet är hämtat från John Rawls, Alasdair MacIntyre samt nutida utbildningsforskning främst representerat av Tomas Englund. De politiska filosofierna bidrar till utmejslandet av tre diskurser funna i den nya skollagen och Barnkonventionen.Dessa diskurser är de stödjande subjektens diskurs vilken är den dominerande diskursen i de båda texterna och i vilken barnet självt ges ansvar för sin utveckling; denna diskurs ligger nära John Rawls politiska teorier.