Sök:

Sökresultat:

436 Uppsatser om Islam och samhälle - Sida 2 av 30

Islam i det svenska samhÀllet ur ett integrationsperspektiv

The role of Islam in integrative work in Swedish societyThe main purpose of this report was to describe the role of Islam in integrative work in Swedish society. Questions connected to the purpose were: Is Islam a possibility or an obstacle to integration? Which arguments are used to describe Islam as a possibility or an obstacle? How are the different views on Islam expressed in integrative work? Which are the consequenses of such views?A qualitative method with an empirical research and a thematic analysis has been applied to the material. The empirical research consists of interviews.The results of this report describe Islam neither as a possibility nor as an obstacle from a political view. By muslims and researchers Islam can be regarded both as a possibility and as an obstacle in integrative work.

Ungdomars syn pÄ islam : En undersökning vid fem gymnasieskolor i Kalmar och Jönköping

With this essay I have tried to give an image of some Swedish teenagers opinions about Islam. I have also done research on how the Swedish school depicts Islam and how the media in Sweden and other western countries describe Islam and Muslims. I have come to the conclusion that the media do not give a positive image of Muslims and their religion. One the contrary, Muslims are talked about in relation to negative subjects. This is an image that seems to have influenced how young people in Sweden look at Muslims.I have handed out a questionnaire at schools in Kalmar and Jönköping, Sweden.


Är den muslimska kvinnan förtryckt?

Mitt syfte med denna uppsats Àr att försöka ge lÀsaren en inblick i vad Koranen och andra skrivna kÀllor sÀger om kvinnans stÀllning i islam. D.v.s. om det utifrÄn vÀsterlÀndska vÀrderingar (som dock inte pÄ nÄgot vis Àr universella eller gÀller som de rÀtta) finns ett kvinnoförtryck inom islam..

Kristendom och islam, eller vi och de andra : En analys av tvÄ lÀromedel i religionskunskap för grundsskolans senare Är

The aim of this study is to analyze how two different education books produce christianity and islam. The analyzed books is from 2003 and 2008 and the books are adapted for the last years of primary school. The meaning and translation of words is often a problem and can get the reader wrong understaning of the religion. The analyze include the perspective of this meaning and how the sacred things are described in each religion.The textanalyze is made with different criterias; the context, the pre- understanding and if the text is objectiv is some of the most important. The language is important too.

Islam i religionsundervisningen

Studiens syfte har varit att undersöka och analysera religionslÀrarens tal om islam. FrÄgestÀllningarna Àr följande: Vilka diskurser förekommer i lÀrares tal om islam relaterat till undervisningssituationer? Vilka diskurser om islam artikuleras enligt lÀrarna av eleverna i under-visningen? Hur beskriver lÀrarna att de arbetar med lÀroböcker i undervisningen?För att besvara arbetets syfte och frÄgestÀllning har jag intervjuat sju behöriga, verksamma gmnasielÀrare pÄ tvÄ gymnasieskolor. Det empiriska materialet har analyserats med hjÀlp av diskursanalys.Resultatet visar bland annat att lÀrarna vill och försöker nyansera bilden jÀmfört med den bild som förmedlas i lÀroböckerna. LÀrarna anvÀnder sig ocksÄ av vÀsterlÀndska jÀmförbara fenomen för att dekonstruera den stereotypa bilden av islam som förekommer bÄde i lÀroböckerna och bland eleverna menar lÀrarna.

Islamundervisning : en jÀmförelse av tvÄ skolors religionskunskapsundervisning pÄ temat islam

I denna uppsats ska jag titta nÀrmare pÄ religionskunskapsÀmnet och avsnittet islam. Syftet med undersökningen Àr att se hur undervisningen bedrivs pÄ skolor med olika förutsÀttningar nÀr det gÀller klassammansÀttningen. Med detta menar jag klassernas etniska och religiösa bakgrunder. Huvudsyftet med uppsatsen Àr att försöka utröna om det finns skillnader i arbetssÀttet vid skolor med fÄ eller inga alls med invandrarbakgrund och skolor med en stor andel med muslimsk bakgrund. Vilka lÀromedel anvÀnder skolorna och hur presenterar de islam? Görs jÀmförelser med kristendomen och i sÄ fall hur ser de ut? Hur arbetar lÀraren konkret och vad Àr det eleverna ska kunna om islam? Vad Àr mÄlet med undervisningen? Jag kommer Àven att titta pÄ tidsramarna, intresset och attityden kring islam frÄn bÄde lÀrare och elevers synvinklar.

Islam och Demokrati : TvÄ olika idÚ och tanketraditioner?

The purpose of this paper is to study the subject Islam and Democracy and see whatcommonalities exist between the two ideas and traditions of thoughts. The subject is topicaland often highlighted by the media in the West. The Islamic voices that we hear today iscertainly not democratic, given the violence and hatred carried out by Islamic extremistsagainst the West. The investigation of this paper have shown a different direction when thereare other voices such as those investigated reformist thinkers who argue that Islam has manydemocratic elements, and even that Islam is more suitable than democracy. According to thereformists ismodel of an Islamic state is democratic and legitimate.

Islam som religion och skolÀmne - en studie om hur högstadieelever kan tala om islam

With this thesis I have sought to do a critical review on how Islam is perceived and articulated by secondary school students in a school in a larger Swedish city. The aim is to analyse how some secondary students in Sweden talk about Islam, as a religion and as a school subject. To achieve this aim, seven focus group interviews with 36 students aged 15-16 have been conducted. These focus groups have discussed the general picture of Islam depicted by the society, media and through the school. But also how, and in what way that depiction has influenced their personal view of Islam.

Bilder av islam- En analys av bilder av islam i lÀromedel för grundskolans tidigare Är.

Syfte med undersökningen Àr att studera hur vissa lÀromedelsförfattare anvÀnder bilder i kapitlen om islam i lÀromedel för grundskolans tidigare Är. Jag genomför en analys av första bilden i kapitlet och en kartlÀggning av resterande bilder i tre utvalda lÀroböcker. I min undersökning gör jag en semiologisk analys och jÀmförelse mellan lÀroböcker frÄn 1980-, 90- och 2000-talet. I min studie av bilderna anvÀnder jag mig av semiologisk analys. Jag redogör för bildens funktion i lÀromedel och gör en historisk överblick av lÀromedelsbilden. Analysen visar pÄ vikten av att skilja pÄ religöst utövande och politisk Islam i bild.

Islam och Demokrati : En komparativ studie rörande den islamiska legitimeringen av demokrati

This thesis is dedicated to analysing the relationship between Islam and democracy and the role played by Civil Society in a process towards democracy. This theme is further elaborated through a comprehensive study of three modern Muslim intellectuals: Abdolkarim Soroush (Iran), Hasan Hanafi (Egypt), and Tariq Ramadan (Switzerland), and their thoughts about and views on Islam and democracy. Islam has often been portrayed in a stereotype manner where all forms of change are seen as impossible. The aim of this study is to go beyond this vision and instead focus one the role of Islam in processes of development and new forms of interpretation concerning democracy.The thesis is divided into three parts. The first part deals with the relationship between Islam and democracy.

Olika kÀllor, samma islam? : En innehÄllsanalys av portrÀtteringen av islam och muslimer i lÀromedel och tidningsartiklar.

The purpose of this study was to investigate how Islam and Muslims are portrayed a) in results from studies on Swedish teaching materials, and b) in articles in Swedish media newspapers. The study was conducted through two separate studies. In the first study, five previous research reports on how Islam and Muslims are portrayed in Swedish teaching materials were analysed in order to discern the main results regarding the portrayal of Islam and Muslims. In the second study, newspaper articles from 11 Swedish newspapers were analysed in order to discern which central themes emerge in the description of Muslims and Islam in said newspaper articles, as well as which properties and features are attributed to Muslims and Islam in the articles studied. In both studies, the data was analysed inductively through a qualitative content analysis.

Religion i skolboken : En syftesrelaterad textanalys med utgÄngspunkt i lÀroböcker i religionskunskap

AbstraktUppsatsen stödjer sig pÄ en kvalitativ undersökning som har sin utgÄngspunkt i tvÄ skildalÀroböcker i religion, avsedda för gymnasieskolan. Uppsatsens syfte Àr att jÀmföra hur islamoch muslimer framstÀlls i lÀroböckerna, samt om ett maktperspektiv gÄr att urskilja. Sommetod anvÀnds diskursanalys dÀr lÀroböckernas text Àr utgÄngspunkt för analysen. Begreppetorientalism har för uppsatsen en central betydelse för huruvida bilden av islam och muslimerframstÀlls i text. Vidare förs en diskussion runt huruvida LÀroplan för de frivilligaskolformerna, (Lpf 94) samt gymnasieskolans kursplan i religionskunskap, ligger i linje medlÀroböckernas framstÀllning av islam och muslimer.Nyckelord: lÀroböcker, islam, muslimer, orientalism.

Det orientaliska i fokus : en studie kring vad tryckt svensk media förmedlar för bilder av islam och "muslimer"

 Uppsatsen behandlar och belyser vilka diskurser som prÀglar den allmÀnna debatten och rapporteringen kring religionen islam och dess utövare muslimer i "dagens" tryckta svenska nyhetsmedia. Huvuddelen av studien Àr koncentrerad till att faststÀlla hur de bÄde begreppen islam och muslim framstÀlls och definieras i empirin, men problematiken kring huruvida ett "vi" och "de andra" tÀnkande existerar berörs likvÀl. Vidare reflekteras över differenser i det empiriska materialet. Materialet pÄvisar att det finns skillnader mellan hur de bÄde begreppen beskriv i olika genrer i de aktuella texterna.  .

Islam och muslimer i lÀroboken : En ideologikritisk komparativ studie av tre lÀroböcker i religionskunskap för grundskolans senare Är

Uppsatsen syftar till att synliggöra framstÀllningen av islam i lÀroböcker i religionskunskap för grundskolans senare Är. En analys har genomförts för att se om en stÀngd och exkluderande eller öppen och inkluderande uppfattning om islam framkommer. Detta har gjorts utifrÄn Runnymede Trusts teoretiska modell. Undersökningsmetoden Àr en ideologikritisk textanalys och teorierna som applicerats Àr dels nÀmnda Runnymede Trust och dels socialkonstruktionismen, vilken anvÀnts för att spegla hur bilden av en grupp konstrueras. Det framkommer att det finns stÀngda uppfattningar om islam i alla tre lÀroböckerna.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->