Sök:

Sökresultat:

5005 Uppsatser om Intrinsic and extrinsic motivation - Sida 27 av 334

Film- & Litteraturturism : Fakta och fiktion i en lättsam blandning

Movie and literary tourism is a genre that has been recognized around the world for a long time but that has only recently got a grip on Sweden. More and more famous books are being cinematized and because of the success of these movies we can now walk in the traces of Wallander as well as the Millenniummovies.The focus of this study is mainly about the tourists? motivation when it comes to this form of tourism and the purpose is to try understand what needs come in to play when a movie and literary tourism attraction is chosen. The study objects are two movie and literary walks which are based on books and movies with a fictitious storyline.The performed research was based on a multiple strategy with the qualitative method - consisting of respondent and informant interviews - in focus and the quantitative investigation - in the form of an one-page questionnaire - more as a complement.On the basis of the most fundamental theory of motivation in general (Maslow, 1970) and the tourism research?s more specific travel motivation theory (Pearce, 2005), the conditions for movie and literature as sorts of tourism have been made clear.

Kadetter på väg mot examen : Är de motiverade till fortsatt anställning i Försvarsmakten?

This paper is about the different parts within the officers training that motivate the cadets to continue their employment within the armed forces after graduation, it also brings up the different parts that influences their motivation in a negative way. Six cadets from the 2011 class at the military academy at Karlberg have been interview in order to give their view on the following seven themes; reasons to take employment, collegiate attitude, comfort, study motivation, perceived education quality, the regiment and career. The responses have then been compared to the previous research at a cadet level which have been scarce. The result followed the previous findings about conscript?s motivation to continue their career and officers to end theirs.

Strategier vid klassrumsmusicerande. Samtal kring teorier och praktiker i musikundervisning

Inre motivation är per definition en drivkraft i beteendet drivet av intresse och tillfredställelse för arbetet i sig, utan närvaron av yttre belöningar. Då monetära belöningar är väldigt utbrett och kostar företag stora summor är det av intresse att även studera hur motivation påverkas av hur arbetet i sig ser ut.Syftet med denna studie är att med ett kvantitativt förhållningssätt beskriva och analysera vilka dimensioner i arbetet och dess miljö som predicerar inre motivation.De prediktorer som utifrån tidigare teori valts ut är tron på sin egen kompetens, tillhörighet, autonomi, feedback, personlig utveckling och arbetets meningsfullhet. För att besvara syftet har en enkät delats ut till 211 anställda inom organisationen Skandia Advise.Statistiska analyser av resultatet visar att inre motivation till 25 % prediceras av de sex dimensionerna tillsammans. Enbart tron på sin egen kompetens och personlig utveckling är säkerställda som enskilda prediktorer för inre motivation inom Skandia Advise vilket bör tas under beaktning i ett nytt belöningssystem..

Vad motiverar användandet av belöningssystem - en fallstudie av bilbranschen

Uppsaten är en kvalitativ fallstudie av fyra företag i bilbranschen. Syftet är att undersöka belöningssystemens utformning och hur det påverkar de anställdas motivation..

Matematikanknytning till elevernas vardag - ett sätt att öka elevernas motivation i matematiken

Målet med mitt examensarbete var att hitta ett svar om anknytning av elevernas vardag och vardagliga händelser till skolmatematiken kunde bidra till att öka deras motivation och intresse för ämnet när det gäller att lära sig matematik. Undersökningen gjordes på en skola, årskurs 7 i södra Sverige. Skolan ligger i en stadsdel där den svenska språkmiljön är mycket bristfällig och där de flesta av eleverna möter svenska språket endast i sin skolmiljö. Arbetet inleddes med en skriftlig intervju där eleverna fick skriva ner sina tankar om matematiken och en öppen diskussion fördes beträffande elevernas åsikter och upplevelser om matematiklektioner. Under de fem veckorna som projektet pågick arbetade jag fram och genomförde matematikundervisning som var baserat på elevernas vardag. Jag gjorde även kontinuerliga observationer för att upptäcka eventuella förändringar i deras motivation. Projektet slutfördes med en avslutande intervjun. Slutsatsen av intervju samt observationer visade att elevernas motivation hade ökat samt att eleverna upplevde att vardagsanknuten matematik var intressant och lärorik..

Brudkronor i Tjust : koncept, symbol, funktion

This essay comprises a study of the bridal crowns of Tjust, with respect to their national history, concept and aspect of mythological symbol. The tradition of bearing the parochial bridal crown is closely associated with religious medieval politics, and has also come to include elements of superstition and folklore. Attention is paid to these aspects dealing with the position of the bridal crown within current forms of tradition and culture and the impact on brides of this day and age. As the tradition of Church-owned bridal crowns is intrinsic to this country, and especially in the area of which Tjust is a part, possible solutions to the continued tradition are investigated..

"What´s in it for me, liksom" : En kvalitativ studie om belöning i förhållande till motivation och prestation inom läkemedelsindustrin

Denna uppsats är en kvalitativ studie som syftar att undersöka hur belöning förhåller sig till motivation och prestationer mot mål. Studien utgår från sju intervjupersoners upplevelser och uppfattningar om hur deras motivation och deras prestationer påverkas av belöning. Intervjupersonerna arbetar inom läkemedelsindustrin och har ett implementerat bonussystem i organisationen som utgår från uppsatta mål av ledning och anställda.Uppsatsen inleds med en teoretisk bakgrund som är uppbyggd i tre huvuddelar utifrån studiens syfte. Första delen redogör för den huvudsakliga uppdelningen som görs av begreppet belöning vilka är belöning i from av erkännande och belöning i form av ekonomisk ersättning. För att undersöka belöning i förhållande till motivation behandlas motivationsteorier i teorikapitlets andra del.

Att jobba i motvind: Vad motiverar lärare och vikarier? : En jämförande studie om motivation och arbetstillfredsställelse

Skolan är ett ständigt debatterat ämne där många har åsikter om dessutformning så väl som syfte. I olika mätningar redovisas det om skolans förfall och hur Svenskaskolan har svårt att mäta sig med jämbördiga nationer runt om i världen. Rollen som lärare harkommit att omprövas där den idag innefattar en allt större administrativ börda som aldrig tycksavta. En ökad arbetsbörda tenderar ofta att leda till stress och försämrad motivation såväl somarbetstillfredsställelse. Syftet med denna studie är att undersöka vad det är som motiverar ochdriver personalen samt vilka faktorer som bidrar till arbetstillfredsställelse.

Spelifierings påverkan på motivation för fysisk aktivitet med utgångspunkt från Bartles taxonomi

To encourage and increase the motivation to physical activity by using new information and communication technology, in order to change our behaviours into a more healthy lifestyle, could be one approach to promote public health. In our study we examine how gamification, which is about implementing classical game design elements from the computer world in a non-gaming context, can be a tool to increase the motivation for physical activity. Since similar studies already have been done we chose to focus on analyzing how different player types from Bartle?s taxonomy can be affected by the usage of a gamification application. A group of students were therefore picked and during a two weeks? period they used the application Fitocracy where they logged their daily excercise.

Motivation som en grundsten i personlig tr?ning

Hur m?nniskor definierar h?lsa varierar, m?nniskor prioriterar ?ven h?lsan p? olika s?tt. Idag ?r det m?nga som hoppar av tr?ningen innan en beteendef?r?ndring hinner ske. Det ?r viktigt att k?nna till hur motivation fungerar eftersom det ger en ?kning av kontroll, utveckling samt beteendef?r?ndring.

Att göra en förändring : En intervjustudie om motivation och livsstilsförändringar

Motivation är det som driver oss människor till handling och som får oss att agera på olika sätt. För att genomföra en livsstilsförändring krävs det motivation, men vad är det som motiverar människan till handling? Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som motiverat till att ta beslutet om att en förändring är nödvändig samt hur motivationen påverkat förändringsprocessen. Studien undersöker även om det går att urskilja någon gemensam motivationsfaktor inom olika livsstilsförändringar. I studien har fem informanter som genomgått olika livsstilsförändringar intervjuats.

I en annan del av skolan : Hur elever under ett år på IV-programmet hittar sin studiemotivation

Under vår utbildning kom vi i kontakt med det individuella programmet på en skola där 82% av en årskull gjort sig behöriga till ett nationellt program. Det väckte vår nyfikenhet. Studiens syfte är att ta reda på vad som bidragit till att eleverna blivit studiemotiverade. En hermeneutisk undersökning har gjorts där både kvalitativa och kvantitativa metoder har använts genom intervjuer och enkäter. Resultatet visar att det inte är en tillfällighet att så många blir behöriga att söka ett nationellt program efter ett år på den undersökta skolan.

?Jag undrar varför farbrorn inte hade ett koppel på hunden?? ? En interventionsstudie med syfte att främja elevers läsförståelse och läsintresse ?Jag undrar varför farbrorn inte hade ett koppel på hunden?? : - En interventionsstudie med syfte att främja e

The aim of this study was to investigate the result of an effort to support reading development and the reading motivation. My approach was an intervention study during four weeks, where intensive reading in a group of three pupils in grade one took place. Individual conversations and group conversations were central methods in combination with different ways of processing the texts. Interviews were conducted with the class teacher and the participating children to see the difference in reading and motivation before and after the project. The result shows that an intensive period with reading fiction books with subsequent conversations and different processing of the text is a useful developing method for decoding, reading comprehension and reading motivation.

Motivation till att spela hela livet : En studie om vad som kan vara motiverande till att fortsätta musicera

Syftet med denna studie är att undersöka vilka motivationsfaktorer som ligger bakom viljan att fortsätta musicera år efter år. Fokus ligger vid blåsorkestern och blåsinstrumentalister, de äldre instrumentalisterna i orkestern. Studien är avgränsad till att vara en positiv undersökning av motivation i samband med musicerande, främst musicerande i grupp.  Uppsatsen handlar om olika motivationsfaktorer som verkar motiverande för att hålla intresset för att musicera vid liv, detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer. Efter arbetet med studien har tre olika motivationsfaktorer växt fram, social motivation, motivation genom personlig utveckling samt musikalisk motivation. Motivationsfaktorerna bygger på faktorer som ungdomar pratar om enligt Minda Birgestam och Rebecka Källner (2011), det sociala, personlig utveckling och den musikaliska upplevelsen.

Vad kan skillnader i motivation bero på? : En undersökning av två avdelningar inom ett industriföretag

Inom en industri visade det sig i den årliga medarbetamätningen att i påståendet ?Jag är motiverad i mitt arbete? var det en avdelning som hade en stor andel som instämde i påståendet medan på en annan avdelning var det ytterst få som instämde i påståendet. Därför ville företaget få det närmare undersökt vad denna skillnad i motivation kunde bero på. Syftet med studien var att genom en totalundersökning av två arbetsgrupper, ta reda på hur de anställdas inställning till arbete generellt, vilka förväntningar de hade på arbete och hur de såg på det arbete som de har idag för att undersöka om detta kunde förklara skillnader i motivation mellan de två arbetsgrupperna. Data samlades in genom en enkät.

<- Föregående sida 27 Nästa sida ->