Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Intrapreneurship - Sida 1 av 1

Intraprenader i kommunal verksamhet : En explorativ fallstudie

AbstractOur study deals with Intrapreneurship in local activity. The main purpose of this study is to understand, explain and develop the concept of Intrapreneurship in local activity with the help of existing information, our discussion, and reasoning and with the help of theoretical concepts. One reason for the choice of this topic was our pure curiosity towards this quite unique and unexplored phenomenon. We know that the term Intrapreneurship in local activity has not existed longer than about ten years and the amount of existing thesis of Intrapreneurship in local activity is very few. The information about Intrapreneurship in local activity is mainly collected by studying Örebro´s Intrapreneurship policies but also by studying other local authorities in Eksjö, Umeå and Västra-Götaland.

Mod, motivation och motgångar - vägen till framgång inom entreprenörskap En kvalitativ studie baserad på djupintervjuer med framgångsrika entreprenörer och intraprenörer

Successful companies are built upon successful individuals. It is these individuals that will create, developand grow the companies and organizations of tomorrow. The primary aim of this paper is to highlight someof the key characteristics of extraordinary entrepreneurs and intrapreneurs, as well as gain a deeper understandingof what motivates them, from a time and goal-oriented perspective. Despite the importance of theseindividuals and their massive impact on society's future, there is still a lot that hasn't been investigatedregarding their entrepreneurial drive, from an academic perspective. A comparison between two groups ofindividuals was made, with a total of twenty in-depth interviews.

Hur upplever vårdtagare servicekvaliteten? : En studie om hälsocentralers styrform och dess inverkan på vårdtagares upplevda servicekvalitet

Kraven på att landstingen ska erbjuda hög servicekvalitet inom vården ökar ständigt och det finns för närvarande områden, som bemötande och tillgänglighet, att förbättra. Samtidigt är en ny trend inom denna bransch att tilldela enheter inom den större organisationen mer inflytande över dess egen arbetssituation och styrsätt. En styrform som blivit allt vanligare i Västerbotten är intraprenad, vilken medger större befogenheter för personalen och ska främja intraprenöriellt arbete inom organisationen. Ökat intraprenörskap inom organisationer har visat sig ha en positiv effekt på bland annat servicekvalitet, vilket är centralt för hur vårdtagare upplever besök vid hälsocentraler. Med denna bakgrund och ett intresse för entreprenörskap samt servicekvalitet utgick studien från följande problemformulering.Hur påverkar hälsocentralers styrform vårdtagarens upplevda servicekvalitet?Studiens syfte var att skapa förståelse för hur olika styrformer påverkar den upplevda servicekvaliteten genom att undersöka skillnader och likheter mellan en intraprenad och en traditionellt driven hälsocentral ur ett servicekvalitetsperspektiv.Ett delsyfte var att visa vilka åldersgrupper och vilken könstillhörighet som inverkar mest på resultatet samt ge vissa rekommendationer för hur hälsocentralerna kan förbättra servicekvaliteten.Studiens ansats är deduktiv och baseras på den teoretiska referensramen innefattande teoretiska resonemang vilka bland annat behandlar entreprenörskap, intraprenörskap och servicekvalitet.