Sök:

Sökresultat:

1431 Uppsatser om Intra-organizational outsourcing - Sida 7 av 96

Outsourcing av ekonomifunktionen i mindre företag : dess motiv och konsekvenser

För att överleva på en konkurrensutsatt marknad väljer allt fler företag att fokusera på kärnkompetensen i verksamheten och låta utkontraktera de delar som inte hör till företagets huvudsyssla. Denna företeelse kallas outsourcing och motiven bakom detta är bland annat tids- och kostnadsreducering. Studiens syfte är att öka kunskapen om outsourcing av ekonomifunktionen i mindre företag, identifiera och analysera motiven, samt utreda eventuella negativa konsekvenser som följer av outsourcingen.För att kunna svara på studiens syfte samt uppnå djupare kunskap för ämnet studerades inledningsvis befintlig teori och därefter genomfördes fyra kvalitativa intervjuer. Dessa utfördes dels med tre företag som outsourcar hela eller delar av sin ekonomifunktion samt dels med en outsourcingleverantör. Efter den genomförda undersökningen framkom i enlighet med den teoretiska referensramen att motiven för outsourcing av ekonomfunktionen utgörs av bland annat kunskaps- och tidsbrist.

Subkultur och kommunikation : påverkar olika kulturer den hierarkiska kommunikationen i en organisation?

The essay studies the relationship between communication and organizational culture; to determine if there are any cultural differences between the management of an organization and its employees and to examine how a difference can affect the communication of organizational policies. A case study, where the public school was examined, was used to answer the research question, and interviews were held with relevant people on different levels in the organization.The interviews were analyzed with the theoretical frame of reference as a benchmark. Cultural differences could be identified between different levels in the organization and between the two schools studied. The differences affected how and why people communicated but not how well the respondents understood each other.Keywords: Organizational culture, subculture, Organizational communication, affects, hierarchy..

Organisationsidentitet i varumärkesbyggande ? en fallstudie av en organisation i fastighetsbranschen

Organizations today face big challenges as a result of increased exposure. A distinct and recognizable identity is required to differentiate. Consistent and coherent communication about what the organization stands for and where it is going is crucial if you want to succeed. This is a case study of how organizational members from two real estate companies that have merged into one, perceive their merged organization. The method is depth interviews with management representatives and focus group interviews with members from different levels of the company.

Inomorganisatorisk kreativitet och innovation

This essay discusses organizational culture and focus on corporate creativity and innovation. The aim is to see which organizational factors that foster creativity and innovation in organizations. The essay will provide answer on how organizational culture can encourage creativity and innovation and how organizations can promote the rise of a creative work environment. The research design of this essay is a qualitative case study with interviews at Gotland Energi AB (GEAB). The interviews provided insight in factors that can foster creativity and innovation in organizations.

Att lita på sin leverantör : Betydelse av förtroende för outsourcing av produktutveckling inom life science

Allt fler företag har med tiden sett outsourcing som en lösning för att bli mer konkurrenskraftiga. Företag kan välja att outsourca kärnverksamheten och därmed ställs höga krav på leverantörerna och samarbetet. De frågor som uppsatsen söker svar på är: Vilken betydelse har förtroende vid outsourcing av produktutveckling? Hur uppstår förtroendet? Undersökningen avser att analysera hur förtroendet för leverantören påverkar outsourcingen av produktutveckling. Genom att diskutera förhållandet mellan förtroende och transaktionskostnader kommer dessa faktorers betydelse för samarbetet mellan kund och leverantör att presenteras.

Callcenter outsourcing : Krav och kvalitetssäkring

Outsourcing och specifikt callcenter outsourcing diskuteras bland företag. Tyngden i diskussionen ligger på kvalitén, som är en aktuell aspekt av fenomenet callcenter outsourcing. Frågan berör flera parter; de företag som outsourcar, callcenter och konsumenter. Callcenters är organisationer som är specialiserade inom kundkontakt och har i uppgift att kommunicera med företags konsumenter, genom att svara på frågor eller bidra med övrig information och hjälp som konsumenten är i behov av.Teorier som ligger till grund för vår uppsats, rör callcenter outsourcing, kvalitet och kvalitetssystem. Vidare har vi diskuterat var forskningen står idag och utifrån det identifierat vårt valda forskningsområde, där vi ämnar besvara frågan gällande vilka olika kvalitetskrav som kunden ställer och hur dessa säkerställs hos den outsourcade callcenterfunktionen, det vill säga leverantören av tjänsten.

Outsourcing av officersutbildning : vem kan vara huvudman för utbildningen av officerare i Sverige?

Uppsatsen beskriver en undersökning av Försvarsmaktens och Försvarshögskolans attityder till outsourcing av officersutbildning. Huvudmannaskapets betydelse för  officersutbildningen belyses genom att jag har djupintervjuat personer med strategiskt inflytande inom Försvarsmakten och Försvarshögskolan. Undersökningen utgår från den institutionella teorin som menar att organisationer strävar efter att vara effektiva och rationella, men hindras av olika sociala och kulturella mekanismer. Detta skulle innebära att även om outsourcing av officersutbildning vore det mest effektiva för Försvarsmakten, så kan detta förhindras av sådana sociala och kulturella mekanismer.Underlag för frågeställningar inför intervjuerna har hämtats från utredningen ?Försvarsmaktsgemensam utbildning för framtida krav? samt ?Riksdagens revisorers förslag angående Försvarshögskolan i det nya försvaret?.

Relationen mellan kärnkompetenser och outsourcing av tillverkningsprocesser : En komparativ studie av tre svenska tillverkande storföretag

Ett av de vanligaste motiven till varför ett företag ska använda outsourcing är att det då kan fokusera verksamheten på kärnkompetenserna, de aktiviteter som bidrar mest till konkurrensfördelarna. De modeller som forskare skapat för outsourcingstrategier har överlag grundats på forskning om amerikanska och asiatiska bolag. Syftet med denna uppsats var därför att undersöka om det finns en relation mellan svenska tillverkande storföretags kärnkompetenser och outsourcingstrategin för tillverkningsprocesser. Vi utredde även om samma beslutsunderlag för outsourcing som presenteras i tre välkända forskningsmodeller används i praktiken på företagen. Vi har genomfört en litteraturstudie tillsammans med en kvalitativ studie där vi intervjuade representanter från verktygstillverkarna Atlas Copco Industriteknik och Sandvik Machining Solutions samt fordonstillverkaren Scania.

Tjejer vs. killar på Facebook : En studie om ungdomars identitetskonstruktion och deras syn på andras identitetsskapande på Facebook sett ur ett genusperspektiv

The purpose of this study was to examine the experience of organizational culture among salespeople at a specific workplace. The purpose was also to investigate what motivates these salespeople in their work and the impact culture has on their motivation. We have used a qualitative research method to collect the empirical material. With the help of seven interviews, including six salespeople from one of Sweden?s biggest electronic retailer and also one information interview with a sales consultant, we attempted to find the answer to how they perceive the organizational culture and how it affects their work motivation. The following questions are used to fulfill this purpose: ? How do the salespeople experience the organizational culture? ? What motivates the salespeople in their daily work? ? What effects does the organizational culture have on the salespersons motivation? As analytical tools we have used are the concept of organizational culture, Schein's description of the three components of culture and Herzberg Motivation-Hygiene theory. The results of the study indicate that the salespeople experience a positive organizational culture and that this culture promotes fellowship and unity between colleagues, which in turn contributes to an enhanced motivation.

Organisationskultur : Ett kritiskt granskande genom modernism, symbolism och postmodernism

Organizational culture is subject of a great debate nowadays and there is especially three schools which affairs its nature of reality; modernism, symbolism and postmodernism. This thesis is built upon a case study about the organization Idé & KunskapsCentrum, which experience various cultural issues. Observations made during visits in the organization environment forms the ground on which discussions about different perspectives are made regarding organizational culture.The thesis describes and investigates the subject of organizational culture and its relationship to human behavior in organizations. Furthermore, I discuss and analyze organizational culture from the three different perspectives, in order to present a critical view on the subject for the reader.The thesis is based upon a case study about the organization Idé & KunskapsCentrum. A qualitative research method has been conducted with data collected especially from an ethnographic study, but also via semi-structured interviews.

Lojalitet ? Är det möjligt att bibehålla vid en outsourcing?

Titel Lojalitet ? Är det möjligt att bibehålla vid en outsourcing? Författare Joacim Carlsson och Fredrik Thanche Handledare Marie Aurell Institution Managementhögskolan vid Blekinge tekniska högskola Kurs Kandidatuppsats i företagsekonomi, 10p Syfte Vi avser i vår uppsats att undersöka vad som påverkar lojaliteten vid en outsourcingprocess. Utifrån hur företagets agerande påverkar personalen avser vi också att ge förslag på vad man ska tänka på som outsourcande företag och hur man kan arbeta med att bibehålla lojalitet vid en outsourcing. Metod Undersökningen har ett kvalitativt upplägg. Vi har undersökt två företag som outsourcat någon del av företaget för två till tre år sedan.

Beroende i leverantörsrelationer : En studie om IT-outsourcing och organisationers storleksmässiga betydelse

This report describes the process of translating Russian financial information in accordance with Russian Accounting Standards to IFRS, International Financial Reporting Standards. The author describes the two regulatory frameworks and reveals a number of risk factors in the process. These risk factors may affect the reliability of figures from Russian companies. The conclusion states some recommendations on how these risk factors can be managed..

Borta bra men hemma bäst? : Kritiska framgångsfaktorer vid återförandet av en tidigare outsourcad aktivitet

Titel: Borta bra men hemma bäst? - kritiska framgångsfaktorer vid återförandet av en tidigare outsourcad aktivitetFörfattare: Gustav Forss och Simon SkottHandledare: Jörgen DahlgrenBakgrund: Outsourcing har sen början av 1990-talet varit trendigt. Ett genomförande av outsourcing kan leda till avsevärda positiva effekter, det finns dock studier som tyder på att många företag har negativa erfarenheter av fenomenet, varpå backsourcing vuxit fram. Negativa erfarenheter av outsourcing samt att marknaden för densamma fortsätter att växa, borde innebära att vi i framtiden kommer se fler fall av backsourcing och dess roll som en alltmer etablerad strategi. Tidigare studier har endast fokuserat på motiven till backsourcing och vi vill därför bredda den akademiska förståelsen i ämnet.Syfte: Att identifiera de kritiska framgångsfaktorer som ligger till grund för lyckad backsourcing.

Kunskap och organisatoriskt lärande inom Apoteket AB

This paper aims to provide a description of how knowledge can occur in Apoteket AB, anorganization that is operating on the Swedish pharmacy market. The purpose of this paper isalso to describe how the organizational learning occurs in the organization, and how theoutcome of this learning can be stored in the organizational memory. This subject is ofinterest since Apoteket AB experience changes in their external environment in that they nolonger have monopoly to sell pharmaceuticals on the Swedish pharmacy market. Earlierresearch claims that organizations need to develop new knowledge in order to take action, andthis development needs to be supported by the management within the organization.The collection of primary data was done by two qualitative interviews with employees withinthe organization of Apoteket AB.Our conclusions are that knowledge can occur in many forms, such as tacit and explicitknowledge. The vast majority of the knowledge within the organization is the information thatcan be found in the electronic database Aponet within Apoteket AB, and that is useful for theemployees in their daily work, and therefore is known as explicit knowledge.

En ny metod för intraoral röntgenundersökning på häst :

A method for equine intra oral radiology has been tested. In the study, both a digital system with an intraoral sensor connected to a laptop and a system utilizing image plates and digital developing was tested, initially on cadaver sculls and finally on sedated horses. The digital sensor was not considered viable for this purpose, while the system with image plates and digital developing worked very well. Two different techniques, i.e. parallel and bisectris, are suggested for the best visualization of different parts of the teeth. Intra carious injections of Mixobar oesophaghus contrast fluid was found useful when evaluating the extent of carious lesions. Compared to extra oral radiology, the new method had several advantages and can be used both in clinic and field practices..

<- Föregående sida 7 Nästa sida ->