Sök:

Sökresultat:

1431 Uppsatser om Intra-organizational outsourcing - Sida 3 av 96

Produktutveckling och outsourcing ? en studie bland skånska livsmedelsföretag

Livsmedelsindustrin utgör en viktig del av svensk industri och är den fjärde största branschen i Sverige mätt i omsättning. Syftet var att kartlägga hur stora och medelstora svenska producerande livsmedelsföretag i Skåne arbetar med produktutveckling samt hur de arbetar med och vilken inställning de har till outsourcing. Undersökningens resultat grundas på halvstrukturerade kvalitativa intervjuer på intervjupersonernas företag vid nio livsmedelsproducerande företag i Skåne. I resultatdelen visas en kartläggning över hur företagen i stora drag arbetar med produktutveckling från idé till färdig produkt, samt hur företagen arbetar med uppföljning av existerande produkter. Resultatdelens kärna ligger vid outsourcing av produktutveckling och företagens inställning till detta, samt vilka delar och i vilken utsträckning företagen arbetar med outsourcing i dagsläget.

Outsourcing : Påverkas mervärdet vid outsourcing

Den ökade konkurrensen gör att det blir viktigare för företagen att effektivisera och speciali-sera sin verksamhet för att skaffa sig fördelar mot konkurrenter och för att överleva på en allt hårdare och mer globaliserad marknad. Att lägga in ett värde utöver produktens fysiska attri-but kan göra att man skiljer sig från konkurrenterna. Man talar om att leverera abstrakta vär-den snarare än enbart fysiska produkter.Uppsatsens syfte är att, genom studier av fyra företag, analysera och utvärdera vad företagen gör för att fortsätta skapa mervärde när de outsourcar en del i produktionen. Vi valde att göra en kvalitativ studie med en deduktiv ansats. Teorierna vi har valt behandlar skapande av mer-värde och outsourcing.I undersökningen kom det fram att företagen, i jämförelse med teorin, gör det som krävs för att bibehålla mervärdet vid outsourcing.Undersökningens slutsats blev bland annat att faktorer som att inte lägga ut sin kärnverksam-het och att ha rätt relation till sina leverantörer är relevanta för att fortsätta skapa mervärde vid outsourcing..

Intra-aktionernas kaos - en posthumanistisk idé i förskolebarnets vardag

Är ett kuddrum att föredra på en förskola? Det finns många föreställningar om vad ett kuddrum ger barnen och personalen på en förskola. Kaos eller subjektskapande? Måste det vara antingen eller? Genom att lyfta blicken och titta igen kan man se något annat. Intervjuer och observationer i en barngrupp med barn i åldrarna 1-5 gjorde oss uppmärksamma på hur deras verklighet kan te sig på deras förskola.

Förväntningar på outsourcing av IT: en kvantitativ studie

Outsourcing är idag för många företag ett strategiskt vägval för ökad flexibilitet och kostnadseffektivitet. Allt fler företag har upptäckt fördelarna med att lägga ut de funktioner som inte tillhör kärnverksamheten. IT ses många gånger som något dyrt som tar lång tid att bemästra och kan därför vara enklare att outsourca till någon som kan det bättre. Undersökningar har dock visat att företag upplever vissa problem med sin outsourcing, vilket kan bero på att förväntningarna på outsourcing har ökat. Detta antagande styrks av att både författare och undersökningar visat på att det ökade missnöjet till viss del beror på förväntningar på outsourcing.

Kan själv, eller? : En studie om företags outsourcing av dess ekonomiavdelning

I den hårdnande konkurrensen på dagens marknad beslutar stor del av dagens företag att koncentrera sig på sin kärnverksamhet. För att kunna göra detta gör företagen ett övervägande om att producera själv eller att leja någon annan att utföra samma aktivitet. Bland många företag är anledningen till outsourcing en önskan om att uppnå minskade kostnader och en produktivitetsökning. Fördelarna kan även ses ur ett strategiskt perspektiv, då ny kunskap förs in i företaget, vilket kan underlätta genomförandet av förändringar. Genom att lägga ut redovisningsfunktionen kan företaget koncentrera sig på sin kärnverksamhet.

Business Process Outsourcing : En studie av företag i Jämtlands län

Previous research has, by studying large listed firms, identified cost reductions and knowledge transference as the primary reasons for outsourcing.  Previous research has also indicated that Business Process Outsourcing is likely to increase in popularity and experience high annual growth going forward. This study aims to explore why mid-sized and large firms decide to in Jämtlands län, fully or partly, outsource their finance/accounting activities. Theories regarding transaction cost economics and resource based view composes the foundation of this study and the information used has been gathered through the use of semi-structured interviews.  The results shows, like the chosen theories and previous research indicates, that the outsourcing decision is primary based on expected cost reductions.

Ekonomisk styrning och kostnadskontroll vid IT-outsourcing

Background: Many companies have outsourced their IT-operations and their expectations of what this IT-outsourcing will contribute to the business are high. Cost cuts are not always a natural outcome of IT-outsourcing. Many companies that have outsourced their IT-operations consider it to be problematic and complex to exercise management control and reach cost control which was the purpose of the IT-outsourcing. Purpose: To describe and analyze what affect IT-outsourcing has on a company?s management control system and a company?s possibility to exercise cost control.

Slutnurrat för kommunerna? : Räntesnurror ur ett kommunalt perspektiv.

On the 1st of January 2009, a new regulation regarding interest deduction limitations was enforced. The aim was to prevent tax structure with interest deductions in a community of interest. The changes meant that intra-group share transfers, which generates an intra-group loan structure, can lead to borrower losing their right to deduct interest expenses. Except from the main rule two exceptions were also introduced. These eliminates the limitations, and accept the deductibility despite the above conditions.

Den stora utmaningen är att verkställa : Parboendegaranti utifrån ett professionellt perspektiv

Inledning: Outsourcing av IT kan medföra kostnadsbesparingar, ökad flexibilitet och tillgång till ny kompetens. Dock rapporterar många företag att deras outsourcing har misslyckats nå upp till förväntade servicenivåer och kostnadsbesparingar.Syfte: Denna studie avser undersöka varför kostnader associerade med outsourcing av IT i många fall är högre än vad företag förutspår.Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie baserad på intervjuer med fem aktörer aktiva inom outsourcing av IT samt vetenskapliga artiklar och litteratur inom ämnesområdet.Resultat: Företag som outsourcar IT underskattar ofta konsekvenserna av förlorad kärnkompetens, kostnaderna orsakade av avbräck i den övriga verksamheten samt komplexiteten i att formulera och övervaka outsourcingavtal. Detta kan till viss del förklara varför kostnaderna associerade med outsourcing av IT ofta blir högre än vad företag initialt förutspått..

Outsourcing av en ekonomifunktion : framgångsfaktorer och negativa konsekvenser

Outsourcing har länge varit en effektiv form av företagsstyrning. De senaste decennierna har outsourcing dock genomgått en rad förändringar och en av de största nyheterna inom branschen är outsourcing av ekonomifunktionen.Vårt syfte med denna uppsats har varit att öka kunskapen om outsourcing av ekonomifunktionen i följande avseenden: vi vill identifiera de faktorer som bidrar till att outsourcing av en ekonomifunktion blir framgångsrik samt urskilja de negativa faktorer som kan vara förknippade med outsourcing. Slutligen ämnar vi belysa vilka fördelar som kan anföras med outsourcing av ekonomifunktionen.För att besvara studiens syfte studerades vetenskapliga artiklar och litteratur rörande ämnet. Dessutom gjordes fem intervjuer med personer insatta i problematiken kring outsourcing av ekonomifunktionen för att ge oss en djupare förståelse kring ämnet.Genom undersökningen kan vi konstatera att de faktorer som är avgörande för att outsourcing av en ekonomifunktion ska bli framgångsrik är relationen mellan kund och leverantör. En bra relation och kommunikation leder till en annan viktig faktor vilken är att kunden känner tillit till leverantören.

Sand, småbarn och intra-aktiv lek

I förskolans utemiljö är det vanligt att det finns en sandlåda på gården. Den är centralt placerad och barnen är där och leker. Enligt den nya Skollagen och förskolans reviderade läroplan ska verksamhetens innehåll vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Detta gäller även den verksamhet som pågår i sandlådan. Men vad är det som sker när sanden, barnen och lekredskapen möts i sandlådan? Detta är en kvalitativ studie som utifrån ett intra-aktivt perspektiv syftar till att synliggöra hur sanden i sandlådan, lekredskap och de yngsta barnen (1-3 år) skapar möjligheter och villkor för lek och meningsskapande.

Outsourcing av lönehantering : ? Vilka kontroller utförs? Behåller kunder kontroll?

I Sverige finns det ett flertal kollektivavtal och lagregleringar som påverkar lönehantering. Det kan vara en anledning till att företag väljer att outsourca lönehantering till en extern part. Vid outsourcing förflyttas kontroll och i uppsatsen redogör vi för vilka kontroller som leverantör respektive kund utför efter outsourcing av lönehantering. I uppsatsen besvarar vi om kunder behåller kontroll efter outsourcing av lönehantering. Vi har förutom fokus på kontroll besvarat frågeställningarna genom att undersöka vilka faktorer företag som outsourcar lönehantering utgår från vid val av leverantör och hur kontraktet är utformat.Till hjälp att utreda vilka kontroller som utförs och om kunder förlorar kontroll över lönehantering gjordes sex besöksintervjuer; med tre leverantörer och tre kunder.

Stick to your knitting : Outsourcing av ekonomihanteringen hos några små aktiebolag i Västerås

 Level:                                 Master thesis in business administration, 15 creditsDate of seminar:                2009-05-29Title:                                  Stick to your knitting ? Outsourcing of the economic function in some small private limited companies in VästeråsAuthors:                             Johanna Eriksson 1982johanna.erik@gmail.comSandra Hansson 1982shn04005@gmail.comTutor:                                 Leif CarlssonPurpose:                             From a company perspective describe why the chosen companies in Västerås decided to either outsource or to have their economic function internally, define how the outsourcing process looks like and examine how the companies that have chosen to outsource have experienced their outsourcing situation. Further, we wish to contribute with advice for companies that are considering the option of outsourcing their economic function.Method:                             An intensive study of existing literature and a pre-study were conducted in order to create a framework for the thesis. The pre-study was conducted with one business counselor and two suppliers of economic services and resulted in local practical examples that supplemented the found literature. The main research consisted of semi-structured personal interviews among twelve companies in different sizes in Västerås.

FM Sourcing : En fallstudie över outsourcingarbetet inom Essentials Facilities Management

Syftet med uppsatsen är att analysera och utvärdera Essentials Facilities Managements (FM) outsourcingarbete och utifrån detta komma med eventuella förbättringsförslag till kommande arbete med outsourcingfrågor..

Beslutsmodell för outsourcing

Syfte ? Examensarbetets syfte är att skapa förståelse kring ett outsourcingbeslut genom att utveckla en beslutsmodell för outsourcing. För att uppnå syftet ska följande frågeställningar besvaras:Vilka faktorer bör påverka ett outsourcingbeslut?Vilka kostnader bör analyseras för att ett outsourcingbeslut ska bli väl avvägt?Vilka komponenter bör ingå i en beslutsmodell för outsourcing?Metod ? Examensarbetet bygger på en analytisk konceptuell studie med ett deduktiv och induktiv förhållningssätt, där påverkansfaktorer togs fram genom litteraturstudier. Jämförelser och analyser av redan befintliga teorier gjordes för att identifiera påverkansfaktorer, utifrån dessa faktorer skapades en beslutsmodell för outsourcing.Resultat ? Resultatet från studien visar att det finns ett flertal olika faktorer som påverkar ett outsourcingbeslut och kan sammanfattningsvis placeras som påverkansfaktorer, strategiska- och konkurrensfaktorer samt kostnadsfaktorer.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->