Sökresultat:
2282 Uppsatser om Interorganizational learning - Sida 65 av 153
Modersmålsstöd på mitt vilkor? : En studie av pedagogers upplevelse av möjligheter och begränsningar gällande modersmålsstöd på förskolan.
It is common today that many children in Sweden grow up in families that speak two or several languages. Language and identity building is connected to each other. So is also Languages and learning (Becknert m. fl. 2008:13).
Ett första steg mot elevplanerat arbete A first step towards self-directed learning
Syftet med denna undersökning var att pröva och utvärdera ett arbetssätt där eleverna gavs större ansvar för planeringen av den tid de lade ner på skolarbetet, i skolan och hemma. Med det ändrade arbetssättet undersöktes dels om eleverna tog ett större ansvar, hur de klarade av det och hur de upplevde det. Dels undersöktes om arbetssättet gav större möjligheter till en mer individualiserad undervisning. För att kunna se om syftet uppnåtts samlades data in genom intervjuer med elever, genom att utvärdera elevernas arbete samt genom lärarens iakttagelser..
Språkstimulerande miljöer och metoder - språkstimulering i förskolan
Syftet med min studie är att undersöka ett antal kommunala förskolors språkliga pedagogiska miljöer för att få kunskap om vilka metoder några pedagoger i förskolan arbetar med för att stimulera barns språk- och begreppsutveckling. Jag väljer att lägga fokus på en central frågeställning: Vad menar pedagoger med språkliga pedagogiska miljöer? I ett försök att få svar på mina frågor väljer jag att observera och samtala med yrkesverksamma pedagoger. Resultat visar att pedagogerna betonar att det sociala samspelet har betydelse för barns språk- och begreppsutveckling..
Community Supported Agriculture (CSA) - en väg mot ökad uthållighet? : en studie av Ramsjö gård
Over the past one hundred years, there has been an increasing globalization and
industrialization of the food systems. As a result, the distance between the production and the consumption of food has increased, both in time and space and in the minds of
people. There is also an increasing concern for the environmental effects of industrial
farming and the long distance transportation of food.
Sustainable agriculture and efforts to build more sustainable food systems has emerged in
opposition to the global food market. The definitions of sustainability usually include
environmental, social and economical aspects. To build more localized food systems is
seen as one way towards increased sustainability.
Bröstcancer : Kvinnors upplevelse hur partner/make hanterat sjukdomen
AbstractThe Swedish public school system claims to be a school for all. This means in particular that school is, not only open to all children between 7 and 16 years, but also that compulsory schooling prevailing. Our society's development is making increasing demands on the theoretical capacity, and school's goals aligned in the same direction. The proportion of pupils failing to achieve the goals are increasing in number, a failure which has major implications not only for the individual student but also for society at large. This study's focus is directed against a group of students where the reason for this is a lack of ability to abstract thinking.
A review of methods used to measuretemperamental characteristics in horses
Horses respond individually to challenges, and the possibility to use these reactions to evaluate equine temperament with an objective instrument would have several advantages. Horse welfare could be improved by making it possible to find individuals best suited for a specific use, and understanding of the development of abnormal behaviours, such as stereotypies, could be increased. Management routines and training could be adjusted tosuit each individual horse and it could facilitate the selection of individuals appropriate for breeding. There are also economic implications, as horse buyers consider temperament important and after evaluating temperament, money can be spent solely on specific horses with all the right qualities. During the last decade, many attempts have been made to measure different aspects of temperament in horses, and the first aim of this project was to look at these studies and see which methods were used and which temperamental characteristics they measured.
En nutida analys av reseguidehemsidor
In this research our goal is to conclude the aspects of interactivity which can prove to be important during the creation of a website. The focus in this essay is websites functioning as travelingguides, because we live in a time of traveling, experiance and learning. How can an analyzing method of websites be shaped? What can an analyze of interactivity on current travelingguides provide for recommendations by the creation of interactive travelingguides? The analyzingmethod is based on three shapingmethods and a poll that was answered by both national and international people. The analyze gave us quite clear results, if you follow the basics of Use Case, Personas, Usability and design, the website will have a bigger chanse of attracting people than if it doesn't..
Innovation på arbetsplatsen : Kontorschefers innovationshantering
Due to the globalization and constant changes in society, competition has become a big factor in profit-driven companies and organizations. Innovation has become an effective way for the companies to increase their competitiveness. By adapting to the constant changes in society e.g. the technological advances, companies can retain their competitiveness on the market.The purposeof this study is to exemplify and describe how a profit-driven company managesinnovationbyinterviewing four office managers in different work units in the same company.The resultsshows, among other things,that interactive learning can bean initiation to innovation processes and that the participating company in this study workshard to promote innovation in work units..
Berättande simuleringar : Om datorspel och lärande i GY11:s litteraturundervisning
Uppsatsen försöker kartlägga hur och om datorspel kan användas i samma syfte som skönlitteratur i den litteraturundervisning som GY11 föreskriver. Fokus ligger på beröringsytor mellan skönlitteratur och datorspel gällande lärande; främst identitetsskapande, moral och etik men också stilistiska drag och litteraturvetenskapliga begrepp. Med två exempel, Fallout: New Vegas och Grand Theft Auto IV, visas hur berättandet i datorspel kan ge mediet en plats i gymnasieskolans litteraturundervisning, samt hur immersion, perspektiv och interaktivitet kan ge spelare något som inte skönlitteratur kan ge läsare..
Laborativ matematik : Är det ett gynnsamt arbetssätt i matematikundervisningen?
Att eleverna i skolan ska utvecklas och nå de mål och kunskapskrav som finns skrivna i läroplanen är en central del i skolvärlden. Men hur når man då dessa på bästa sätt? Hur ska man som lärare veta vilken undervisning som är bäst för sina elever? I läroplanen står att eleverna ska ges en varierad undervisning där eleverna själva ska få gestalta, prova och utforska (Lgr11). Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka om laborativa arbetsätt i matematik är gynnsamt för eleverna. I studien framställs att arbeta laborativt kan vara gynnsamt men till en viss del och att det beror på en del olika faktorer, som exempelvis lärarens roll och hur väl uppgiften och materialet framträder varandra..
"Läroboken - min trogne vän" : En studie om hur lärare använder sig av läroboken i matematikundervisning
The textbook is one of the instruments that teachers and students have available in their teaching. For many years has textbook regarded as being too controlling and as a barrier to students development in mathematics. Textbooks primary mission is to promote learning. My study aims to provide an overview of how effective teachers use the textbook in mathematics education as well as the pros and cons they see with their work. The work includes interviews with five active mathematics teachers.
Orkestermusiker - hur övar de? : Hur professionella orkestermusiker övar och reflekterar kring sitt eget lärande
I denna uppsats behandlar jag orkestermusikers syn på sitt eget lärande. Hur de studerar in verk och om de har liknande strukturer och lärstilar i sin övning. Undersökningen utfördes med hjälp av att intervjua fem altviolinister ur Stavangers symfoniorkester.Jag har i undersökningen kommit fram till att de fem orkestermedlemmarna har väldigt olika inlärningssätt vad gäller sin egen övning. De visade sig också vara en viss skillnad mellan de som på något sätt ägnat sig åt undervisning mot de som inte har någon koppling till det alls..
De osynliga eleverna : Barn och ungdomar med svag begåvning
AbstractThe Swedish public school system claims to be a school for all. This means in particular that school is, not only open to all children between 7 and 16 years, but also that compulsory schooling prevailing. Our society's development is making increasing demands on the theoretical capacity, and school's goals aligned in the same direction. The proportion of pupils failing to achieve the goals are increasing in number, a failure which has major implications not only for the individual student but also for society at large. This study's focus is directed against a group of students where the reason for this is a lack of ability to abstract thinking.
Alla ska med : En fallstudie om sociala medier i den interna kommunikationen
This thesis concerns the subject of social media in the internal communication, how it can function to improve the communication among the coworkers. Good Old has been the web agency of our case study, through them we have gained understanding of the phenomenon. Media and communication theories and interviews have given us the foundation of the thesis.Our conclusion shows that it is beneficial to use social media internally in the type of company that Good Old is. Furthermore, the result shows that it can improve the communication, increase organizational learning and unity among coworkers. Finally social media can make organizations more effective..
Hur arbetar och resonerar några lärare kring bedömning och hur är detta relaterat till deras syn på olika måltyper?
Syftet med detta arbete har främst varit att lära oss mer om bedömning. Vi har uppmärksammat bedömningens avgörande roll för elevers kunskapsinlärning och intervjuat några lärare om vad de har för uppfattning om bedömning. Fokus har lagts på resonemanget kring relationen mellan de-ras syn på bedömning och olika måltyper. I resultatet redogör vi för de olika lärarnas resonemang kring målen, bedömningssätt och bedöm-ningssituationer. Vi har även uppmärksammat att vissa lärare har en intuitiv kunskap om vad ele-verna kan och detta problematiserar vi i diskussionen, men har även redogjort för, de av oss in-tervjuade lärarnas resonemang kring detta.